Mina 2 veckor i Fiji är nu avklarade och jag kan utan tvekan säga att jag har varit i paradiset!
Jag hade bokat 4 nätter på ett hostel utanför Nadi. 3 nätter för mycket!
Självaste "huvud ön" är väldigt tråkig, det finns inte mycket att göra här och det är smutsigt, stränderna är skit och vattnet är brunt.

Jag köpte ett "Island-hopping" pass. Det tog mig till 3 stycken öar.
Jag spenderade 3 nätter på Mana Island, 1 natt på Beachkomber och 2 nätter på Bounty island.
Mana Island = en väldigt basic ö. Vi hade ingen air con, ingen ström på dagarna, det gick inte att stänga dörrarna till varken toaletterna eller duscharna. Möss och råttor i rummen.. men super mysig ö! Alla barnen på ön hängde vid vårt boende, super söta! Dock var halva ön "stängd" för dem spelar in amerikanska serien "Survivor" ..

Beachcomber = väldigt liten ö med det var som ett 5 Stjärnborg hotel i jämförelse. Wi-fi, riktiga duschar och toaletter, BUFFÉ och riktiga barer! Där är bara ett boende på ön med 140 sängar (i ett stort rum).

Bounty Island = sköldpaddsön! Lika stor som beachcomber. En väldigt mysig ö, väldigt tyst och lugnt. Med över 200 bebis sköldpaddor som vi fick hjälpa till att tvätta (med tandborstar haha).

3 väldigt olika öar, men väldigt fina och mysiga!
Med facit i hand så önskar jag att jag spendera mer tid ute bland öarna eller att jag åtminstone besökte en till ö.

Öarna är "riktiga Fiji" - ställena man ser på alla bilder. Klart vatten, vita stränder, palmträd, fina drinkar, underbart vattenliv och massa blommor.
Jag har gjort en del dags utflykter. Jag åkte till Cloud 9, en flytande bar mitt ute i havet. En cocktail kostar $34 = 160kr. Mn det var såååå värt det! Ibland får man lyxa till det! Om du någonsin åker till Fiji rekommenderar jag verkligen att du åker till Cloud 9!

Jag har snorklat nästan varje dag! Jag har sätt små hajar och för första gången i mitt liv sätt Nemo fiskar!! Så glad haha.

Det har blivit en hel del sånger under dessa 2 veckorna. Alla i Fiji älskar verkligen att sjunga!
Så fort jag landa på flygplatsen så stod där 3 äldre men i långa kjolar och gitarrer och välkomna oss med en hel del låtar.

Har dessutom fått ta del av fokus kultur! Jag har druckit en hel del "Kava" - Fujis hemliga dryck. Det ser ut som smutsigt vatten och tungan blir helt numb.

Att åka själv till Fiji var väldigt annorlunda mot Australien där väldigt många backpackar ensamma. Det var mer "par" som var här på semester i Fiji, vilket gjorde att jag fick anstränga mig lite mer för att kunna komma in i grupperna, men det gick hur bra som helst!

Mana Island

Så tacksam för "riktiga toaletter" på Beachcomber haha

Marty och rebekka från Tyskland till vänster. Kae och Alex från England till höger. Fick Fifthwheela dem på Bounty Island.

Cloud 9!! Så najs! Klarblått vatten, goda drinkar och strålande solsken!

Detta är "Kava" - det ser inte så gott ut, och det är det inte heller ! Det går att dricka men det smackar som jordigt-vatten..

Min sista dag i Fiji, och det känns både bra och dåligt. Hade gärna åkt ut till fler öar men det ska bli så kul att åka vidare. Hawaii ska bli spännande !

Efter 4 dagar i Cairns flög jag ner till Brisbane. Mitt flyg till Fiji går nämligen här ifrån. Jag har inte alls varit motiverad till att göra någonting här i Brisbane. Har bara viljat att tiden skulle gå fortare så jag kan fortsätta min resa.
Tanken var att jag skulle flyga till Fiji den 4:e men det flyget blev inställt så fick helt enkelt åka den 5:e istället. Dock valde jag att inte förlänga min vistelse på hostlet - utan istället åkte jag till flygplatsen igår kväll (runt 18 tiden). Mitt flyg går inte förens 11:15 idag.. det har varit fruktansvärt kallt här så har knappt sovit någonting.

Men men, har haft massor med tid till att äntligen blogga om mina sista veckor här i Australien! Som jag kommer sakna detta land och alla underbara människor jag träffat på vägen. Att resa solo har varit bland det bästa jag någonsin har gjort. Det har såklart haft sina "ups and downs" men det är verkligen ett få saker som varit B.
Helt ärligt så har jag inte riktigt varit ensam, jag har träffat så fruktansvärt mycket folk så jag har inte riktigt varit ensam under en längre period.

När jag först landade i Sydney och planera hela min resa längst östkusten kändes det som att 6 veckor var fruktansvärt länge. Men nu när jag har genomfört hela resan, hela 6 veckor, kan jag inte förstå vart tiden har tagit vägen.

Nu väntas 2 veckor i Fiji, vi får se hur det går!?

Flyget från Cairns till Brisbane bjöd på fin utsikt! Barriärrevet och blixtrande moln.
Hoppas bara Fiji bjuder på bättre väder..

26/2 -2017
Jag har rest hela östkusten i Australien!?
Kom fram runt 21 tiden den 26:e. Så Francesca hade lagat kvällsmat till mig när jag kom. Så snällt!!
Dagen efter skulle jag ut och snorkla barriärrevet! Båten lämna Cairns 8:15 och tog ett par timmar innan vi kom ut till revet. Där var ca 30-35 asiater på båten som inte riktigt klara av vågorna, så det var rena spy-festen. Det stank något fruktansvärt! Folk kräket mer än dem snorkla.. förutom det så var det skoj, såg varenda fisk i "Hitta Nemo" förutom Nemo..

Jag boodde på "Gilligans" - ett fest hostel så tyvärr måste jag nog erkänna att jag inte sett så mycket utav Cairns. Såg dock väldigt mycket utav baren, McDonalds och lagoonen OCH ett sceniskt kafé!! Bara några meter från mitt hostel fanns ett svenskt kafé med hur mycket svenska grejer som helst! Så köpte en påse Bilar, Ferrari bilar och saltlakrits! Funderade skarpt på om jag skulle köpa Ekströms vaniljsås men plånboken sa nej..

Team GOON från fraser Island splittrades tyvärr helt i Cairns. Nu är där bara två britter kvar. Så fruktansvärt tråkigt att säga hejdå till dem. Jag har nästan rest halva östkusten med det gänget så det var inte alls roligt att säga hejdå, men vem vet, jag kanske flyttar ner till Sydney med Francisca och Jordan ;)

Sista måltiden.

Carmen och Dan.

Lagoonen

Killarna klädde varandra och det slutade i kat-a-strof!

24/2-2017
Stressa till bussen - skulle bli så skönt att äntligen lämna det sunkigaste hostlet jag varit på i Australien.

Inte nog med att jag stressa sönder för att hinna ner till busstationen i tid - utan bussen var t.o.m en timme sen.
Det blev 5 timmars bussresa upp till Townsville för att sedan ta färjan över till Magnetic Island. En ö som bl.a är känd för alla sina koalor.
Väl på ön fick jag ta bussen i 45 minuter för att komma till mitt hostel - tänkte bara "vart är jag - mitt ute i ingenstans".

Men mitt hostel var super mysigt, där var tre stycken sängar i varje "koja". Och där fanns massa vilda fåglar och små kängurus. Det hade även ett litet "zoo" där jag fick hålla ödlor, ormar, koalor och mata fåglar från min mun.

Träffade dessutom två tjejer från min grupp på fraser Island - så nästan hela gruppen från fraser Island var på magnetic Island förutom en tjej. (Britterna bokade in sig på samma hostels/aktiviteter som mig efter Airlie Beach - vi klicka verkligen super bra).
Så Jordan, jorda, Dan och Francesca körde upp till vårt hostel (dem hyrde en stuga inne i "centrum") så vi alla kunde gå ut och äta middag tillsammans.

Vi spendera 2 nätter/ 3 dagar på magnetic Island. Men helt ärligt hade det nog räckt med 1 natt/2 dagar där. Där fanns inte mycket att göra förutom att köra rundor.
Så sista natten checkade jag ut från mitt hostel så jag kunde chilla, sova hos dem.

Detta är Hagrid. Han blev påkörd för några år sedan så hans bakben är 70% förlamade. Så han softar i detta trädet och har det najs - gratis och mycket mat varje dag.

På vårt lilla äventyr. Målet var att hitta koalor men vi såg tyvärr inga, men hitta en super mysig strand!

Dags att checka ut, väldigt organiserade britter.. mitt på gatan.

21-23/2 var det dags för Whitsundays. Vi seglade rundor bland barriärrevet, snorkla, festa , sola och bada i 3 dagar. Jag och dem 4 britterna från Fraser Island hade bokat samma båt - Atlantic Clipper hette den, "Whitsundays största partybåt" så vi hängde såklart på båten. Vi var ca 55 personer på båten, vi fick super god mat alla 3 dagarna, vi såg sköldpaddor och små hajar. På kvällarna så var där 2-3 delfiner som bjöd på en riktig show. Dem simma så fruktansvärt nära båten så alla alkoholpåverkade människor var heelt over the moon när dem såg dem.
Det blev lekar/tävlingar båda kvällarna och båt crewet (vilket bestod av bara män) klädde ut sig till tjejer sista kvällen - kvällen levererade med andra ord.

Där fanns 2 stycken "slides" och en "jumping area" - Ojojoj vad svårt det var att formulera detta på svenska så fick bli svengelska..

Vi chilla på White heaven i 4 timmar - världens vitaste strand. No big deal liksom.

Francesca (från fraser Island) , jag och kocken Nick i mitten!

Sista kvällen klädde alla ut sig. På något konstigt sätt så klädde alla killar ut sig till tjejer..

På vägen tillbaka till Airlie var alla väldigt trötta

19/2-2017
Kom fram till Airlie Beach efter 18 timmars resande med buss.
När jag väl kom till mitt hostel så tänkte jag bara "vart är jag?" Så fruktansvärt skabbigt. Hade läst "reviews" på nätet och dem fick det till att låta super mysigt. Quotear "probably the best hostel I've stayed at in australia" osv.
Men nej fy, all personal var från Bulgarien och deras engelska var inte så bra.
Jag hade myror i sängen när jag först kom till mitt rum och där var bara 3 tvättmaskiner - MEN 2 utav dem var till för personalen och den tredje var "urfunktion". Så använde "personalens" men efter ett tag så kom städaren och knacka på dörren och berätta att den var till för personalen. Men hallå! Vilken skulle jag använda då???
Fick verkligen inget bra första intryck av det stället!

Efter allt det så fick jag ett sms av Jordan (en av killarna som var i min bil på fraser Island) så gick in till byn (vilket är en 15 minuters promenad) och träffa hela ligan från fraser Island.
Så vi alla åt kvällsmat tillsammans och sedan blev det GOON time i parken, sedan vidare in i stan'.

Mitt hostel "By the bay" - bo inte där om du ska till Airlie Beach!!! Har tyvärr inget bra att säga om det stället. Det låg långt utanför "centrum" och var väldigt ofräscht.

Så här såg duscharna ut. Det spelade ingen roll vart man stod i duschen med killen till höger - vi hade ögonkontakt vart jag än stod..

Airlie hade en super mysig lagoon! Älska verkligen Airlie beach - förutom mitt hostel.

14/2 anlände jag i Rainbow Beach (En väldigt liten by - absolut tråkigaste stoppet på östkusten. Folk åker bara dit för att det är där man tar sig till fraser Island.) för briefing inför Fraser islsnd. Vi delades in i våra grupper/bilar som vi skulle ha de kommande 3 dagarna på ön. Det var 8 personer per grupp och sammanlagt var vi 8 grupper.

Jag och svenska Hannah + 4 britter och 2 tjejer från Österrike blev en grupp.
Vi visste att det var en bra grupp men insåg inte riktigt hur underbar den verkligen var när vi först blev indelade i vår grupp.

Fraser Island är världens största sand ö. Vi körde rundor på ön i våra 4x4 bilar och besökte olika badplatser och campa i 3 dagar.
Helt klart det absolut bästa jag har gjort på östkusten! Vilket gäng vi var - det var tack vare vår extremt härliga grupp som vi hade så kul som vi hade!
Britterna var helt galna och det dracks extremt mycket goon dem dagarna.
Alla visste att vi var TEAM GOON!
Tänkte lägga upp massa bilder istället för att skriva en hel uppsatts om hur sjukt kul vi hade!

10 boxar av GOON tillhörde vår bil..

Vrålåket!

Team GOON till höger! Så här såg det ut, körde både på stranden och inne i junglen haha. Dock fick jag inte köra eftersom att jag inte har fyllt 21 än. Men men hade lika roligt i baksätet! Dock inte längst bak! Såååå trångt- 8 personer i en bil betyder "inget utrymme till benen!"

Första dagen bestod av flera timmars körande och en 45 minuters promenad upp till denna sjön! Här fanns det fiskar som äter död hud - vilket jag inte var ett stort fan av. Super mysigt ställe däremot!!

Andra dagen blev det "Champagne pools" - vågorna slogmot klipporna så där av "Champagne pools".

Ett av utsiktsställena

Lake Mckenzie - helt underbar strand! Blåaste vattnet och stranden var så vit!

Detta är Joel och Olivia från England som jag bodde med i Byron Bay , och ett gäng Aboriginals som kom till vårt campingläger och dansa för oss.

Jordan från England (från min grupp) fick dem till att dabba..
Senare de här kvällen lyckades han gå vilse i skogen och jagad av en man genom skogen. Hans kläder hittades på stranden dagen efter och han hade supit bort sitt pass och iPad. Ingen aning varför han hade sitt pass på sig ens. Aldrig träffat en galnare kille!

Vilket gäng!!!

10/2 gick bussen upp till Noosa. Hannah och Ebba skulle till Brisbane ett par dagar före dem skulle upp till Noosa.
Noosa är en by som liknar Byron Bay men inte alls lika mycket party som i Byron.
Bodde på ett hostel som hette "Halse Lodge", det såg inte ut som ett hostel - det var som ett stort stort hus 2 minuter från stranden. Verkligen ett super mysigt ställe men det var ganska tyst där.
Träffa två tjejer från England första dagen och var med dem i 2 dagar innan dem drog sig vidare. Vi åkte till en marknad 20 minuter utanför byn och spendera alldeles för mycket pengar där. Mestadels på vatten eftersom att det nästan var upp mot en 40°.

12/2 åkte jag ut till Everglades. Åkte båt ut och paddla sedan kajak i en timme. Liknar väldigt mycket Everglades i Florida, förutom att här fanns inga krokodiler!
På båten in mot Noosa igen så fick jag ett meddelande från Hannah - hon och Ebba hade precis kommit till Noosa och Hannah bodde på samma hostel som mig - herregud vad glad jag blev när hon berätta det!

På båten ut till Everglades. Det växer ett stort mango träd igenom ett av husen.

Inte världens bästa kvalité på bilden men alla var heeeelt slut efter paddlingen.

Frukost innan vi skulle ut i nationalparken och vandra.

Vi gick i timmar, gick drygt 10km men vi såg inga koalor. Men vi hade turen att se två kängurus! Och ett sjukt stort träd.

Så fort jag kom fram till Surfers Paradise var där en tjej som fråga om jag skulle till "Bunk" (hostlet jag skulle bo på) och det visade sig att hon var svensk, Hannah Andersson - och kom från Karlskrona.
På hostlet bodde jag i samma rum som en annan tjej, Ebba från Uppsala. Vi hade sprungit på varandra nere på busstationen i Melbourne för några veckor sedan. Så vi tre höll ihop under dagarna i Surfers. Vilken trio! Vi alla klicka verkligen super bra och hade verkligen helt galet kul tillsammans.

Jag blev sjuk sista dagen i Byron Bay, så jag mådde inte på topp när jag väl kom fram till surfers. Blev förkyld och febrig, vilket var mindre trevligt.
Surfers Paradise är känt för sitt nattliv, det är en riktig partystad. Och surfers levererade verkligen! På dagarna blev det strand häng och på kvällarna blev det fest. Vi stanna bara i Surfers i 3 dagar - 2 nätter. Önskar tyvärr att vi hade stannat där längre.

Hostlet vi bodde på var som ett hotel, det låg mitt i centrum, 3 minuter från stranden. Rummen var väldigt fräscha och personalen var super hjälpsamma. Garanterat det bästa hostlet jag kommer bo på under min resa.

Utsikten från vårt rum.

Jag och Bell med våra munsår och Hannah i mitten.

Ebba till vänster och Hannah till höger.

Det blev nattbuss från Sydney upp till Byron Bay. 12 timmars nattbuss med ett par tjejer från surflägret.
Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv som jag var på den bussen! Busschauffören körde som en absolut galning. Det gick alldeles för fort, han tvärbromsa hela tiden, körde för fort i kurvorna så bussen nästan välte vid flera tillfällen! Efter 2 timmars lidande hade vi vår första "pause". Så gick och småprata med chauffören och då berättar han för oss att han har svårt för att hålla sig vaken när han ska köra på nätterna och att han vid ett par tillfällen SOMNAT bakom ratten. INTE VAD MAN VILL HÖRA NÄR 9/10 timmar återstår av resan!

Byron Bay var dock helt fantastiskt! Var där i 5 dagar och Byron påminner väldigt mycket om Raglan på Nya Zeeland bara det att Byron är större.
Bodde på ett hostel som var byggt som radhus, så vi hade egen dusch och toalett, eget kök med kylskåp och frys, egen Tv men INGEN AC!
Vi hade över 30° varje dag, vakna upp vid 4:20 en natt och kunde inte somna om pga varmen. Så jag hoppa in i duschen vid 4:30 och stod där inne i ett bra tag!!

Jag hängde med en tjej som hette Rebecca som är från England. Vi träffades på surflägret så hängde varje dag. Blev såklart fest varje kväll i Byron också, och vi käkade kebab varje kväll. Kebabstället hade bättre musik än klubbarna så blev bästa vän med kebabkillarna!

Stranden var helt underbar! Sjukt roliga vågor och vattnet var så klart och såååå varmt! Det kylde verkligen inte ner en..

Tredje dagen brände jag mig på en Bluebottle. En slags brännmanet. Det är svansen som bränner en, och en fastna på mig som ett skärp.. inte kul!

Såhär glad var jag över min melon 10 minuter innan jag Brände mig på en Bluebottle..