Central America

Efter några dagar i stökiga Playa del Carmen var det så skönt att komma till lugna Tulum. Vi tog en shuttle som tog någon timma bara och checkade in på Coco Tulum, där vi bodde i en liten bungalow vid stranden. Det har ju varit lågsäsong nästan överallt vi varit på resan, vilket faktiskt inte alls har inneburit sämre väder menmycket färre turister och billigare priser. Win win liksom. Vi älskade Tulum men har egentligen inte så mycket att skriva om det eftersom vi bara hängde på stranden eller låg i en hängmatta och slappade :)

Central America

När vi ändå var i Playa del Carmen ville jag verkligen se Chichén Itzá som ligger ett par timmar bort, en historisk stad med Mayaruiner och som är ett av världens sju nya underverk. Hannes hade redan varit där, men vi ville ändå iväg på en heldagsutflykt så det passade perfekt. Vi bokade en guidad tur... och det var den sämsta turen vi gjort vi våra liv, haha. Klockan 07.00 blev vi upphämtade och klockan 20.00 var vi tillbaka i lägenheten. Under dessa 13 timmar var vi bland mayaruinerna i två timmar. Resten spenderade vi på en buss, vid en cenote som inte alls var något speciellt och på stopp längs vägen där det såldes massa souvenirer. Eller just det, vi gjorde ett stopp i den mexikanska staden Valladolid som faktiskt verkade riktigt mysig men där fick vi bara vara i 20 min. Haha, vårt tips är därmed att vill man åka till Chichén Itzá så boka INTE en anordnad tur - hyr en bil och åk själva istället. Lesson learned och det var häftigt att få se staden i alla fall! Så fascinerande hur människan har kunnat bygga detta. Kvällen avslutades sedan med moscow mules och middag, så det var ju nästan höjdpunkten på dagen ändå.

Central America

Efter två dagar i Mexico city började vi sakna strandlivet så vi bestämde oss för att flyga till Cancun och direkt ta oss vidare till Playa del Carmen. I PDC får man trängas med många andra turister men för några dagar med sol och bad kändes det perfekt. Vi checkade in i en lägenhet på Las Brisas.

Hängde lite på beach cluben Mamitas.

Efter ett par dagar av slappande och poker för Hannes del, åkte vi över till Cozumel som vi hört så mycket om. Hyrde en bil och tog oss runt ön. Till en början, när vi körde längs öns södra kust, var vi lite besvikna. Inte så fina stränder och fullproppat med folk. Men sedan tog vi oss till den norra delen av ön och började förstå vad folk pratade om.

Vi hittade bland annat den här pradisstranden där vi var nästan helt ensamma.

Förutom några locals som Hannes spelare volleyboll med.

Sedan fortsatte vi köra tills vi såg denna skylt. Mellan juni och november kläcks sköldpaddornas ägg på stränderna så är man på Cozumel under den här tiden kan man träffa på bebisarna.

Vi hade läst att eftersom sköldpaddorna är utrotningshotade så brukar människorna här hjälpa ungarna ner i vattnet när de kläcks. Många dör på vägen från strand till havet annars. Vi hittade den här lilla killen helt ensam. Han hade säkert hamnat efter sina 150 syskon, hehe de får tydligen ganska många barn, så vi hjälpte honom ner i havet. Så söt.

Efter dagens goda gärning fortsatte vi promenera längs stranden och njuta av hur vackert det var. Cozumel bjöd på en härlig dag till slut. Väl värt ett besök om man tar sig till norra sidan av ön.

Dag två i Mexico city gav vi oss ut på stan för mer sightseeing. Dagen till ära hade vi bokat en sjukt spännande "Food and History tour" som skulle ta oss igenom stadens lokala kök och historia.

Första rätten vi fick testa var en traditionell mexikansk frukost (till vänster). Den ser inte mycket ut för världen men den är gjord med över 35 ingredienser. En liten smakbomb med andra ord. Till höger ser ni ingången till nästa stopp, en liten lokal matmarknad. Har ingen bra bild på själva marknaden men den var väldigt, väldigt speciell. T.ex. såldes det lejonkött? Alltså va?

Vi höll oss borta från lejonköttet, som för övrigt är lagligt i Mexico, och gick istället på en mexikansk version av tapas. Ännu en rätt vi testade men som vi inte har bild på var vildsvin. Inte så exotiskt för oss, men tillagningen var såklart lite ny för oss.

Vår urgulliga och kunniga guide

Jag som börjat äta mycket vegetariskt gillade frukt- och grönsaksdelarna av marknaden mest. Fanns en himla massa spännande grönt som vi fick testa.

Innan vi gick loss på frukterna och grönsakerna fick vi ta en bit av denna rot (?). Minns verkligen inte vad det var, men den skulle rensa smaklökarna. Och JA den fungerade. När vi tog en klunk vatten efteråt var det som att dricka kolsyrat vatten, så mycket stack det i smaklökarna.

Sen gick vi på steviaplantan, habanero (herregud så stark) och spännande kryddor som används i traditionell mexikansk matlagning.

Nästa stopp var mer unikt. Som sagt, det var en annorlunda matmarknad. Här bjöds det som ni ner på torkade insekter och andra trevligheter.

Haha, älskar den här mannen. Han var så passionerad över sina insekter. Se hur han håller i en skorpion som tydligen skulle vara såå god att ha i tacos. Och dessutom nyttig. Kommer insekter bli det nya? Jag var feg men Hannes var riktigt modig och testade det mesta.

Efter insekterna fortsatte vi till något lite mysigare. En slags raw chokladmousse med frukt och en ätbar ros. Denna var så god.

Och där hade matmarknaden gjort sitt och vi fortsatte ut på stadens gator i jakt på...

Margaritas! Med rikligt med tequila.

Näst sista stoppet för dagen gjordes vid ett streetfood stånd där vi åt denna ljuvliga räkceviche med precis lagom mycket koriander.

Avslutade dagen med mexikanska desserter i Latinamerikas första godisbutik. Fantastiskt spännande dag då vi verkligen fick se det riktiga Mexico, långt ifrån andra turister och restaurangkedjor. Eftersom vår guide dessutom var en sådan klippa och kunde svara på alla våra frågor om landets historia får turen fem av fem stjärnor. Efter en lång dag åkte vi hem till hotellet, körde ett träningspass på gymet och somnade gott.

En kväll i Mexico City åt vi på Nobu som vi båda älskar. Vi tog bland annat in spicy tuna rolls, yellowtail sashimi och blackcod (som är magisk). Tyvärr slutade kvällen väldigt snabbt efter att vi fått in sista rätten då Hannes fick en jordnötsallergichock. Detta trots att vi pratat med två olika kypare tre gånger för att säkerställa att det vi beställt verkligen var jordnötsfritt. När Hannes redan börjat svullna upp gjorde kyparen en sista koll i köket och kom tillbaka till oss med "there may or may not be peanuts in one of the sauces". Hmm jaha. Vi fick såklart ursäkter men kvällen slutade ändå med adrenalinspruta och tråkigheter. Inte ok Nobu.

På väg till Mexico City fick vi uppleva krångel med flygen för första gången på resan. Det är nästan sjukt hur smidigt allt gått hittills. Nu ledde försenade väskor till att vi missade vårt anslutningsflyg i Miami och därefter gick ingenting som det skulle. Vi blev skickade mellan två flygbolag, med check in på varsin sida av Miamis flygplats, fyra gånger i typ två timmar innan någon äntligen hjälpte oss att boka nya biljetter. Så frustrerande att ingen bara kunde ta på sig att hjälpa oss direkt? Hur som helst så kom vi fram till Mexico City till slut ändå! Dock väldigt sent, så torsdagkvällen spenderade vi på hotellrummet. På fredagen vaknade vi pigga och fräscha och redo att upptäcka staden! Och wow vilken stad sedan. Så vacker arkitektur, intressant historia och god mat. Mexico City har över 20 miljoner invånare så ja, på vissa gator får man verkligen trängas, men vi tycker ändå inte att det känns så crowded ens i centrum.

Under dagen hann vi bland annat med Palacio de Bellas Artes som är landets största kulturhus och så jäkla fint, Museo Nacional de Arte som då visade konst av Otto Dix samt Metropolitan Cathedral. Gillar man museum så är detta the place to be, det verkar finnas ett för allt. Efter ett obligatoriskt stopp för tacos/guacamole/Margarita fortsatte vi promenera runt i staden bland alla maffiga byggnader och all konst på väggarna.

Caribbean

Tack och lov så är Curacao mycket härligare än Aruba! Här fanns inte snabbmat och amerikanska restaurangkedjor i varje hörn, utan ön kändes fortfarande genuin. De flesta turister vi träffat på var holländare (Curacao hör till Nederländska Antillerna) och Curacao kändes lite som en blandning av Karibien och Europa. Inte jätteexotiskt, men mysigt för några dagar. Curacao får dock ett minus och det är för att de lokalinvånare vi pratat med varit så otrevliga och spydiga.

Sjukt mysigt med alla färgglada hus överallt.

Stränderna är inte milslånga utan istället finns säkert ett 20-tal små stränder som man lätt tar sig till med bil. Vi tyckte att en av stränderna påminde lite om Grekland, fast med väldigt mycket klarare vatten och det verkar som att det är just havet många åker hit för.

Vi körde mest hemmamiddagar då matkulturen här inte var något speciellt att upptäcka. Men två ställen vi kan rekommendera om man är sugen på europeisk mat är Beach Club för lunch och Bijblauw för middag.

Efter att ha legat på stränder i tre veckor började vi bli lite rastlösa och bestämde oss för att dyka! Hannes gjorde sitt första dyk någonsin (och älskade det) och jag gjorde en uppdatering av mitt certifikat.

Hur sjukt är det inte att vi rest i över två månader nu? Tiden har gått så otroligt fort! Nu är vi helt klara med Karibien. Det har varit lite svängigt och på vissa platser har vi trivts bättre än andra, men överlag har det varit tre helt underbara veckor. Det är lätt att tro att alla öar här är ganska lika varandra, men vi har verkligen fått lära oss att så inte är fallet. Hur som helst så har vi fått koppla av och är nu så redo för lite storstad igen - Mexico City.

Caribbean

Hello! Vi har intagit planeringsmode här i lägenheten. Har pendlat fram och tillbaka i några dagar nu angående huruvida vi ska åka vidare i Karibien och isåfall till St. Martin och St. Barths, eller låta Karibien ha gjort sitt efter vårt nästa stopp som är Curacao och istället fortsätta till Centralamerika. St. M och St. B verkar så drömmiga och det är lite ballt att det sistnämnda varit en svensk koloni... men till slut fattade vi beslutet att boka direkt till Mexiko den 14 oktober. Mycket på grund av att Aruba gjort oss så besvikna och att vi börjat bli något mätta på Karibien, hur fantastiskt vi än haft det. Så nu är vi istället ute efter tips om Centralamerika (vi tänker Mexiko, Belize, Costa Rica och kanske Panama), allt är välkommet!

Imorgon flyger vi till denna lilla pärla, Curacao

Caribbean

Aruuuuuba! Nu har vi haft två dagar på Arubas stränder och kan konstatera att de fick sig en rejäl dos av orkanen, precis som vi fått höra. Vi började på Eagle beach som var helt ok, men Palm beach var ganska ruffig och under återuppbyggnad. Vattnet är inte heller i närheten av vad vi sett på de andra öarna, inte lika turkost och klart. Det är lätt att jämföra allt med Turks and Caicos helt magiska miljöer och där faller Aruba tyvärr. Det är ju dock två helt skilda världar och Aruba har sin charm det med! Turistigt, men med det kommer också många mysiga restauranger, barer och mycket att göra. Acaibowlen hittade vi på Eduardos Beach Chack, värt att komma ihåg. Imorgon är vår sista dag och då tänkte vi upptäcka Oranjestad lite mer!