Caribbean

Stopp nummer två i Karibien - Turks and Caicosöarna! Vi bor i Providenciales. Här är det absolut lugn som gäller och det finns ingenting, alltså ingenting, att göra förutom att sola och bada. Ön har en del små restauranger, men ingen shopping eller liknande och definitivt ingen bargata. Hit åker man endast för de magiska stränderna och det turkosblå vattnet. Och som de levererar! Otroligt vackert, framförallt längs Grace Bay som blivit framröstad till världens vackraste strand på Tripadvisor. Vi bor i huset på bilden som ligger ca 15 min därifrån med bil, men eftersom ön är liten och man ändå måste ha bil för att kunna ta sig runt så är det inga problem. Kommunaltrafik existerar inte här. Vi har hört att det ska finnas taxi, men ännu har vi inte sett någon... Haha, ja ni förstår ju lugnet. Det blir med andra ord rehab i en vecka här.

Caribbean

Vi flög inte tillbaka till Nassau förrän kl 19, så vi hade en heldag till på Exuma. Eftersom det är en liten ö och det inte finns så mycket att göra var det ganska givet hur vi skulle spendera dagen. Vi hyrde bil och åkte runt mellan stränderna. Bland annat hamnade vi på Tropic of Cancer beach som vi hade hört mycket om. Det bästa med stränderna var utan tvekan det turkosblåa vattnet och att vi var i princip själva var vi än kom. Oftast bara vi och ett par till. Bland allt strandhäng gjorde vi också ett lunchstop på ett litet skaldjurshak vi blivit rekommenderade. Det var ett litet local, familjedrivet ställe som serverade räkor och hummer tillagade Bahamas-style och som låg precis vid havet. Riktigt gott. Vi såg även några hajar som simmade förbi när vi satt där, lite häftigt.

På kvällen flög vi tillbaka till Nassau för en sista natt där. Jag försökte ge Nassau en till chans, men när vi var ute och åt på kvällen och hamnade mitt i ett bråk kände jag bara näe... för stökigt. Även om vi hade ett härligt dygn på Exuma är nog inte Bahamas min ö helt enkelt, men tror säkert att något annat karibiskt ställe kommer passa mig bättre :))

Caribbean

Vi kom fram till hotellet på Exuma runt 07.30 och fick där reda på att Levi, killen som äger hotellet, skulle ta med några andra gäster på en tur en halvtimme senare. Vår plan var att göra en liknande tur dagen efter, men sen tänkte vi ändå att vi lika gärna kunde göra den där och då istället. So here it is! Världens bildbomb.

Vårt första stop var på Sand Bar, en ö som bara finns några timmar om dagen beroende på tidvatten.

SÅ häftig känsla att stå där mitt ute i havet

Vackert var det också.

Sedan blev vi + de tre andra tjejerna som var med i båten + guiderna törstiga och stannade på en liten restaurang längs vägen (vattnet) och köpte lokal öl. Jag brukar ju inte gilla öl men denna var en pärla. Vidare till Stocking island (höger)

Här hittade Hannes en kompis i form av en stingrocka

Badade med en sköldpadda...

... Och en barracuda...

... Innan vi nådde Big Major Cay, ön som vi alla väntat på. Här bor nämligen the Swimming pigs. SOM jag sett fram emot detta. Ingen vet riktigt hur grisarna hamnade där från första början. Kanske blev de lämnade där av sjömän, kanske har de flytt från någon annan ö.

Jag hade förväntat mig att dessa små underbaringar skulle leva livet där ute på sin egna ö och ha det allmänt bra. Så levde det upp till detta? De är ju så söta att man knappt vet vart man ska ta vägen och miljön runtomkring gör ju det hela så ballt. Och alla locals verkade ta hand om dem. MEN. Turisterna sänkte upplevelsen för mig. Det var bara vår båt där, så antalet var det inget fel på. Men vissa turisters beteende.. T.ex en liten kulting som folk envisades med att lyfta upp trots att han uppenbarligen ville springa upp på ön och gömma sig från solen :(( Allt för en selfie. Jag är förmodligen överkänslig men jag hoppas att detta inte ballar ur och folk glömmer bort att de är djur och inte bara något som är där för att de ska få en bra instagrambild.

Avslutade båtturen med att hälsa på denna kille (eller tjej?). Det är svårt att fånga hur vackert det är på bild, men havet runt Exuma är något utöver det vanliga. Det i kombination med fina stränder, sol och djurliv kan inte gå fel.

Caribbean

Wow hörni, det känns verkligen att vi lämnat USA! Äntligen varmare klimat och något annat än västerländsk kultur. Vi landade i Bahamas huvudstad Nassau på morgonen, tog en taxi till vår airbnb-lägenhet och träffade vår urgulliga host som visade oss runt. Lägenheten var enkel men helt ok med en privat strand utanför som gav många pluspoäng, men ganska snart inser vi en viktig sak... Vi är för långt borta från ön där the swimming pigs är. Mer om detta i nästa inlägg, men dessa små simmande sötnosar har varit en av mina drömdestinationer sedan jag hittade deras instagramkonto för något år sedan. Men problem är ju till för att lösas och morgonen därpå boardade vi inrikesflyget till grannön Exuma i våra flip-flops. Detta kan ha varit resans bästa beslut, för oj vad fint Exuma är! Medan nassau är fullt av resorts och enligt mig för stökigt och amerikaniserat, finns här lugn, tomma stränder och en extremt laid back befolkning. "No worries" till allt. Vi bodde på ett litet hotell, även detta enkelt men med en strand vackrare än den i Nassau. Ägaren, Levi, gjorde vistelsen fulländad och var extremt hjälpsam. Skjutsade oss när vi behövde köpa middag, lät oss hyra en av hans bilar för att köra runt på ön (som är ca 6 mil lång och inte mer än ett par km bred) en hel dag, gav oss tips om vad vi skulle se osv osv. Fantastisk människa. Eftersom Exuma är så litet vill man nog inte vara här längre än ett par dagar (vi var här ett dygn och det kändes lagom), men jämfört med Nassau vinner Exuma alla dagar i veckan. Tyvärr har vi inga bra bilder på boendena, men den första är terassen till boendet på Exuma och den andra på soluppgång på vår strand i Nassau.

Hallå bloggen! Nu sitter vi här på balkongen och äter pasta pesto och laddar inför imorgon. Då flyger vi nämligen till Bahamas och börjar det karibiska äventyret! Förutom Bahamas har vi även bokat Turks and Caikos, Jamaica, Aruba, Curaçao och Trinidad Tobago. Så taggade!

Mobil-update från balkongen! Den här solnedgången kan man leva med.

Vet inte om det beror på att jag (Sofia, som visst har blivit bloggansvarig) längtat så efter sol, palmer och riktigt beachliv eller om det är staden i sig men jag föll för Miami direkt när vi landade. Avslappnat och härligt. Imorse gick Hannes upp tidigt på morgonen och jobbade medan jag råkade somnade om och sov till 10.30... Verkligen inte likt mig men jag hade nog några timmars sömn att ta igen. När vi piggnat till fortsatte vi dagen i lugnt tempo på stranden fram tills att himlen började bli riktigt mörk och det åskade rejält. Då promenerade vi hem till vår lägenhet som ligger på South Beach, 3 min från stranden. Tur att Airbnb finns alltså.

USA - East coast

På kvällen mötte vi upp detta gäng igen, för middag på Red Rooster i Harlem. Det är Markus Samuelssons restaurang, ni vet den svenska kocken som även har b.la. Kitchen and table. Konceptet är lite american soul food - ribs, cornbread, fried chicken etc.etc och så var det livemusik! Liiite hög ljudnivå (vi ville ju snacka om allt som hänt sedan vi sågs sist), annars hade det varit en perfekt lagom stökig middag. Det var NYC och nu bär det av till Miami!