Hallå på er, sitter just nu på Chicago O'hare airport och har några timmar till nästa flyg. Mer om det senare, idag är det lördag den 8:e augusti. Vilket betyder att på tisdag är det den 11:e Augusti vilket i sin tur innebär att jag bott i Boston ett år. Kan inte riktigt bestämma om det gått snabbt eller ej, på ett sätt har detta året flugit förbi, men på ett annat sett känns det som det var evigheter sen jag satt på Kastrup och väntade på flyget som skulle ta mig hit. Boston känns minst sagt som ett andra hem och jag kunde inte önskat mig en bättre värdfamilj.

Under året som gått har jag fått uppleva oerhört många saker. Jag har besökt New York City, Niagarafallen, Philadelphia, Montreal, Nicaragua, Mexico, Houston, Los Angeles, Yosemite National Park, Santa Barbara, San Francisco m.m. Jag har åkt skidor i New Hampshire och Maine, jag har skådat vilda valar, kollat på sport i världsklass, upplevt en Superbowl-vinst och mycket, mycket annat. Insåg nyss att jag haft 5 semesterveckor under detta året, 3 mer än de obligatoriska 2. Är väldigt tacksam över att min värdfamilj är så flexibel och låter mig uppleva så mycket som möjligt. De är verkligen en andra familj för mig.

Så vad har hänt sedan förra inlägget? Jo, jag har spenderat en vecka ensam med Toshi i New Hampshire då han hade läger där. Var kul att ha lite ensam tid med lillgrabben, vi spelade minigolf, stack på vattenland, kollade bio och hade allmänt trevligt.

Veckan efter var det dags för den efterlängtade resan. Resan med stort R, och förväntningarna var inte någonstans i närheten av vad som väntade oss under vår roadtrip i California. Kan i efterhand med klarhet säga att det var den sjukaste, galnaste, men utan tvekan även en av de roligaste och bästa veckorna i mitt 20 år långa liv.

Låt mig ta det från början:

Jag tog flyget kvällen den 24:e juli från Boston till Los Angeles. Mitt i natten anlände jag och där väntade mina tyska kompanjoner Tobias, Felix, Kevin och Nils i den van om skulle ta oss runt på en oförglömlig resa genom öken, berg, städer och stränder.

Så fort jag hoppade in började rutten, vi stoppar mitt i öknen för att se den klaraste stjärnhimmel jag någonsin sett. Var otroligt mäktigt, sedan såg vi soluppgången över en öken-dal i Red Rocks Canyon State Park.
Vi hann med några stopp till innan vi satte gps:en på Mammoth Lakes, där vi skulle spendera första natten för att tidigt på morgonen dagen efter bege oss till Yosemite.

Plötsligt börjar vi höra ett tickande ljud från motorhuven. Vi började tänka vad det kunde vara, givetvis hoppade vi på att det bara var något litet som satt löst eller liknande. Vi körde till närmsta mack, lyckligtvis var vi rätt så nära dagens destination Mammoth Lakes. När vi kör in på macken ser vi att en av mekanikerna skrattar, vi stannar bilen och frågar va fan han flinar åt. Han säger att han vet vad felet är, vi skrattar och tror att det är väl inte så farligt då. Då säger mekanikern "You need a new engine".

När vi insåg att han menade allvar visste vi inte om vi skulle skratta eller gråta. Biljäveln höll inte ett dygn, bilen som vi skulle ta oss runt i den kommande veckan dog första dagen, 6 timmar från Los Angeles, hyrbilsföretaget hade inga bilar kvar och det bästa de kunde göra var att ge oss pengarna tillbaka. Så vi satt där, utan bil mitt ute i ingenstans, en dag in på vår 8 dagars resa.

Vi började ringa runt till de få närliggande hyrbilsföretagen och lyckligtvis fanns det EN bil kvar som kunde återlämnas i Los Angeles. En bil hälften så stor som den van vi började med. Utan taktält, utan köksredskap och utan den häftiga graffitidesignen. Men det var en bil, och för det var vi minst sagt lättade.

Dagen efter, något efter planerade schemat begav vi oss vidare mot Yosemite, med ett inköpt tält i bagaget. Precis utanför parken satte vi upp tältet på en camping och de kommande två dagarna utforskade vi denna national park, och vi hade kunnat stanna veckor där utan att bli uttråkade, för det var det mest otroliga landskap jag skådat. Berg, dalar, floder, vattenfall, sjöar. Fantastiskt vackert.

Resan fortsatte till San Francisco. Där hyrde vi cyklar och cyklade runt hela staden, och ni som inte vet hur San Francisco ser ut så är det fruktansvärt backigt, vilket gjorde hela dagen till ett långt träningspass.

På kvällen tyckte vi var värda några öl, så vi gick ut till det kända "The Castro", San Franciscos gay-kvarter. Efter några öl var klockan nästan morgon och vi anlände till motellet där vi bodde. Riktigt så lugnt som det låter här var det inte.... Men låter det vara en annan historia.

Efter SF fortsatte vi ner längs kusten. Vad vi inte tänkt på innan var att campingsäsongen är i full gång och det gick inte att hitta en campingplats på hela västkusten. Vi ville ju givetvis fortfarande ha nytta av värt tält, så det fanns bara ett alternativ, något som är lagligt i Sverige men inte i Staterna, vildcamping. Man får absolut inte campa utanför camping och inte ens sova i bilen. Men om vi inte ville spendera hundratals dollar på boende var detta det som gällde.

Så de kommande två nätterna satte vi upp tältet på väl utvalda ställen. Den första natten på en udde med vacker utsikt över en strand där vi vaknade up till ljudet av vågorna och till synen av surfare.

Nästa natt var det inte lika graciöst, då vi satte upp tältet ute på en åker klockan 4 på morgonen efter en utgång. Lyckligtvis kom ingen bonde och sköt ihjäl oss för att vi campade på hans mark.

Vi hann även med en natt på motell i vackra Santa Barbara, innan vi spenderade vår sista natt i Los Angeles. De sista två dagarna bestod mestadels av strandhäng och surfing för att runda av en hektisk men underbar vecka.

Som sagt sitter jag på chicagos flygplats just nu. Har en vecka till ledigt så jag bokade en resa i tisdags. Blir california i några dagar igen, denna gången San Diego, för att sedan avsluta veckan i världens mäktigaste stad, Washington D.C.

Bilder kommer kanske vid ett senare tillfälle.

På återseende

/Hannes

Flyg var redan bokat, igår bokade vi den camping-van som i slutet av juli ska ta de fyra tyskarna Kevin, Felix, Nils, Tobi samt mig på en förhoppningsvis oförglömlig 8 dagars resa genom Kalifornien.

Vi kommer mötas i Los Angeles för att sedan bege oss norrut, genom öken, berg och skog upp till den världskända nationalparken Yosemite, där kommer vi campa i vildmarken bestående av häpnadsväckande natur och livsfarliga djur som till exempel skallerormar, pumor och björnar. Ett spännande äventyr för 5 stycken 20 åriga oerfarna européer med andra ord.

Efter Yosemite tar vi kanske även en tur till Calaveras national park för att få en skymt ev de berömda sequoia träden även kallade redwoods som sträcker sig närmare 100 meter upp i skyn vilket gör dem till världens högsta trädsort.

Efter all naturskådning beger vi oss sedan mot staden med sjölejon, branta vägar och den välkända golden gate bron, vi spenderar ett par dagar i San Francisco innan vi tar den vackra kustvägen tillbaka till Los Angeles.

Kommer bli en legendarisk resa med 4 andra idioter! Kommer även innebära många hejdån då det är deras resemånad och de åker tillbaka till Tyskland efteråt.

Bilen som ska ta oss på detta äventyr kommer se ut som denna, med ett rejält tält på taket.

Yosemite

Route 1, kustvägen SF->LA

24 juli lyfter flyget från Boston, mysigt!

Tillbaka till verkligheten nu, dags att plocka upp pågarna.

Puss och kram
/Hannes

Hej allesammans, efter 2 1/2 månads uppehåll från bloggandet och många fans (mamma, moster och systrar) som ville läsa mer om mitt liv här så tänkte jag att det är väl dags att uppdatera er om vad som pågår hos mig.

Förra inlägget var i slutet av mars, efter en hektisk reseperiod. Efter det har en hel del hänt.

I början av april kom mina kära föräldrar och hälsade på, jag mötte dem i New York City och spenderade en helg där med mycket sightseeing och trevligt väder. Det var fantastiskt roligt att se dem efter 8 månader isär. Efter helgen i NY tog vi bussen till Boston, de bodde hemma hos mig i min värdfamilj och jag visade dem omkring i Boston och lite runt omkring från måndag till fredag. Sedan tog vi bussen ner till NY igen. På lördagen gick vi och såg det heta baseballderbyt mellan Boston Red Sox och New York Yankees som Red Sox lyckligtvis vann.

På söndagen blev det ett nytt jobbigt hejdå då mamma och pappa skulle flyga hem på tisdagen från JFK och jobbet kallade för mig på måndagsmorgonen. Men det var en väldigt rolig vecka och jag är väldigt tacksam för att de kom hit och hälsade på mig.

I april var det även Boston Maraton som går igenom Newton där jag bor. När jag vaknade upp insåg jag att jag var nära att missa det, så det var bara att sätta på ett par dojor och springa bort till Commonwealth Avenue där de springer, det var en häftig upplevelse och jag var oerhört imponerad av både löparnas och alla supportrars prestationer.

I maj kom värmen hit och temperaturerna låg mestadels mellan 20 och 30 grader med toppar på över 30 grader, det var väldigt välkommet efter den vintern vi hade, Den senaste veckan har varit lite sämre men idag är det varmt igen så vi får hoppas att det håller i sig.

Under våren började jag också tänka mycket på om jag skulle förlänga eller ej, och efter mycket tänkande slutförde jag min förlängningsansökan här om dagen, vilket innebär att jag stannar här i 9 månader utöver det ursprungliga året. Alltså kommer jag hem till Sverige Maj/Juni 2016.

På resefronten har det varit lugnt sedan mars, förutom att jag tog en helgkurs uppe i NY state förra helgen med ett gäng kompisar. Men mer resor ska det bli, i slutet av Juli beger jag mig till California på västkusten för en veckas roadtrip med några kära vänner som har sin resemånad då. Det kommer bli en bilfärd mellan Los Angeles och San Francisco med stopp vid vackra Yosemite National Park och sedan tillbaka kustvägen till L.A igen. Det kommer även innebära hejdå till 3 väldigt nära kompisar eftersom de beger sig hem till Tyskland därefter,

Jag har även börjat spåna lite på en längre roadtrip under min resemånad nästa Maj, blir det av är det definitivt en stor dröm som går i uppfyllesle.. Kust till kust genom USA är tanken.

Jag saknar er alla hemma i Sverige, tveka inte på att komma hit och säga hej. Nu ska jag njuta av resten av min söndag innan det är dags för en ny veckostart.

Massor med kärlek till er allihopa, ta hand om er ❤

/Hannes

Avslutar med ett gäng bilder, håll tillgodo

Mållinjen

Newton

Tvättbjörn

Kära vänner på helgkurs

Sådär, då sitter man på Houstons flygplats och väntar på flyget tillbaka hem till Boston, rykten säger att det snöade igår och jag har slutat förvånas även om jag trodde att våren var på väg.

Har nu varit iväg på resande fot i totalt 15 dagar i mars, först spenderade jag en vecka i Nicaragua med min fantastiska värdfamilj, vi bodde i ett underbart hus i en resort med utsikt över stilla havet, dagarna spenderades vid poolen eller stranden och jag provade även på surfning, väldigt svårt men även väldigt roligt! Vi såg även bland annat leguaner, gamar och apor. Det var en perfekt vecka att vila upp sig för vad som komma skulle. För efter 4 dagar hemma i boston var det dags för att spendera spring break i Cancun, Mexico i 5 dagar med mina tyska kamrater Lukas, Marcel och Simon samt min Danske kompanjon Christian. Resan bestod av sol, fantastisk snorkling i världens näst största rev, poolhäng, festande och givetvis en hel del mat och dryck, mest dryck! Blev en dyr historia men det var helt klart värt varje öre, 3 av killarna hade jag aldrig träffat innan, men under en resa som den här blir man tighta!

Efter 5 dagars festande var det dags att spendera helgen i Houston där Christian jobbar som au pair, vi var båda väldigt sletna efter vår tuffa vecka i cancun men vi hann med lite sightseeing downtown och även en karneval , där fick man se det riktiga Texas , det var cowboy boots, rutiga skjortor och cowboy hattar, rednecks utan tänder och det luktade koskit! Annars blev det mest att vila ut, vilket var välbehövligt!

Nu väntar snart ett efterlängtat förenande med mina föräldrar, sen får jag börja tänka på nästa resmål att utforska, har efter 7 månader hunnit med NYC, Niagarafallen, Montreal, Philadelphia, Nicaragua, Cancun, Houston, samt skidhelger i både Maine och New Hampshire. Jag känner mig lyckligt lottad att jag har chansen att resa så mycket, och mer ska det bli!

Kärlek från Houston, TX❤️

Ta hand om er, ses!

Kände att det var dags att uppdatera bloggen lite, uppdaterade flitigt i början av året men det har avtagit efterhand, Så mycket nytt början så det var så mycket man kunde skriva om men nu känns det svårare att komma på intressanta saker. Händer saker hela tiden men det känns mer som vardag nu, även om det verkligen inte hade varit min vardag hemma i Sverige.

I början kändes det ju som en resa, men nu känns verkligen detta som mitt hem, mitt andra hem på andra sidan Atlanten. Jag trivs oerhört bra och upplever saker hela tiden, inte heller blir det sämre då jag har träffat många underbara vänner som jag kommit väldigt nära och definitivt kommer träffa även efter min vistelse här i USA. Det tillsammans med en fantastisk värdfamilj och en vacker och grym stad som Boston gör detta till en oerhört rolig, lärorik och bra upplevelse.

Nu har jag en spännande vår framför mig, om det blir vår det vill säga, ofantliga mängder snö ligger fortfarande kvar och denna vintern har varit en upplevelse i sig, aldrig någonsin har jag sett något liknande, inte heller hade jag förväntat mig något i närheten av detta. Ca 3 (TRE!!) meter snö har fallit under 2015 i Boston och många rekord har krossats angående snöfall.

Nu ser jag fram emot resor, fortsätta umgås med mina vänner och min värdfamilj och inte minst att träffa mina kära föräldrar som kommer och hälsar på i vår.

Nu blev det lite text iallafall, men jag tänkte att jag även kunde slänga in ett gäng bilder tagna från nyår och framåt. Håll tillgodo

Nyår i Montreal, Canada

Mitt kära Boston

Utsikt från Loon Mountain i NH där min värdfamilj har skidställe

Boston Common täckt i snö

Ja, ni ser själva... Snöstorm efter snöstorm

Pulkaåkning

Takskottning med grabbarna

Brottning på Harvard

Montreal

Naveen deltog i skolmästerskapet i geografi

Vill även passa på att säga att om ni har några frågor, funderingar eller har något ni önskar att jag tar upp här i bloggen så tveka inte på att kommentera eller höra av er till mig. Jag lägger även upp en del bilder på instagram, där heter jag hanneschronvall.

Eftersom jag känner att jag uppdaterar bloggen lite dåligt vill jag även passa på att hälsa till alla där hemma i Sverige, släkt vänner, bekanta och såklart alla i min andra familj BK Ore. Det har också nyss varit ungdoms SM i brottning och min kära klubb skrapade hem mängder av medaljer, stort grattis till er alla, och ett extra grattis till två killar som jag känt och tränat med i många, många år. Min sparringpartner och goda vän Anton "den röda faran" Olsson och min gode granne Albin "Boarp" Jönsson som båda blev svenska mästare, fyfan va bra ni är!!!

Alla ni där hemma i Sverige är väldigt saknade, men ni ska veta att jag har det fantastiskt bra här borta.

Ta hand om er och varandra. Ha det underbart allihopa! ❤️

Kärlek,
Hannes

Vilken känsla att bo i staden som vinner super bowl, New England tog hem segern i söndags efter en grym upphämtning. Det går inte att beskriva vad stort det är här.
Såg matchen på en fullproppad bar i Fenway. Grym atmosfär, och vilken match, helt galet, avgjordes med sekunder kvar, magiskt.

Idag är det parad genom Boston, men tyvärr började bag jobba tidigt så det blev bara lite på tv istället för på plats.

Ca 120 miljoner människor såg matchen på tv i söndags vilket gör det till USA:s mest sedda show alla kategorier någonsin. Super Bowl är som en högtid, alla footballintresserade eller ej, ser matchen. Att uppleva det inte bara på plats i USA men även i vinnarstaden är galet.
Känns konstigt att inte kunna kolla football varje vecka längre nu..

Från det ena till det femte, aldrig sett såhär mycket snö i mitt liv. Helt sjukt! Aldrig kommit såhär mycket snö i boston under 7 dagar som det gjort senaste veckan. Ca 1 meter snö under en vecka.

Sen kommer mamma och pappa i april och hälsar på mig.  Ser verkligen fram emot att träffa dem och visa dem min vackra hemmastad.

Puss och kram ❤️

snöfort

Harvard basket

Wish me good luck, the storm Juno is coming, hitting northeastern USA tomorrow, with its center in eastern Massachusetts, which happens to be exactly where I live. Chances of over 2 feet of snow, (ca 60 cm).

But the storm is not the most important thing this week, because on Sunday New England Patriots play Seattle Seahawks in Super Bowl 49. The most important event of the year, east against west, last years champions Seahawks against the pride of New England. Couldn't be more excited. Go Pats!

Have a great week everyone!

God fortsättning, gott nytt år och allt vad det heter.

Sitter just nu på bussen från Philadelphia där jag spenderat två dagar, är hemma i Boston om ca en halvtimme och då blir det hem, äta, packa upp, packa om, sova några timmar för att imorgon bitti klockan 7 sätta sig på bussen mot Kanada och Montreal där nyår ska firas med pompa och ståt med några grabbar.

Julen var trevlig och friades hemma med släkt och vänner till familjen.

Avslutar med lite bilder från Philly, hörs!

Liberty Bell

Arts museum, även känt som "Rockys trappa"

Rocky

Eastern State Penitentiary, ökänt fängelse där bland annat Al Capone suttit

Hejsan. Allt rullar på här borta, julstämningen är på topp och det är bara snön som saknas.

Vad har hänt sen förra inlägget, jag har kollat celtics basket och revolution fotboll. Fotbollslaget Revolution slog ut New York i matchen vi såg men fick se sig besegrade efter förlängning i MLS-finalen mot Los Angeles. Det är en enorm rivalitet mellan Boston och New York,

från ett tåg i New York

Igår hade vi fest här hemma vilket var riktigt kul, mycket roligt folk, egen bartender och en mycket trevlig kväll. Imorgon bitti 6.30 sticker jag, grabbarna och min värdmamma Alexandra till Maine för att åka skidor till onsdag. Sedan blir det julfirande här hemma onsdag och torsdag.

Ett gäng bilder

Toshi med mina brallor och en ståtlig choklad mustasch

TD garden

prudential och hancock

hancock

Har det väldigt bra här. Allt är grymt, mina värdföräldrar är bäst, de är trevliga, flexibla och avslappnade. Grabbarna är som småbröder, med allt vad det innebär, syskonkärlek på hög nivå!

Mitt schema är fantastiskt, jobbar aldrig helger och är ledig mycket mitt på dagarna.

Och jag älskar Boston, denna staden är grym, och jag bor 25 minuter från downtown. För en sportfåne från mig är detta en drömstad.

Det var allt från mig. God jul på er

Hallå era fjantar.

Idag var det thanksgiving, tänkte köra en klassiker från skoltiden och köra en copy paste från Wikipedia

"Thanksgiving Day is a national holiday celebrated primarily in the United States and Canada as a day of giving thanks for the blessing of the harvest and of the preceding year."

Vi firade alltså skörden idag, men det som egentligen betyder något på thanksgiving är mat och football i mängder!

Vi begav oss till min värdmamma Alexandras moster i Connecticut runt lunch, efter en bilresa som främst bestått i en enda lång kö från boston till Connecticut med en NFL match på radion kom vi fram. Galnaste trafiken jag sett! Då Alexandra har rötter i Ukraina så blev det bordsbön både på engelska och ukrainska innan det var dags att hugga in i maten som bestod av: soppa, bröd, sallad, sötpotatis, potatismos, morötter, sås, tränbärssylt, sås, brysselkål, samt givetvis det viktigaste: kalkon och kalkonfyllning, (kan ha missat något) följt av 3 olika sorters pajer till dessert som knappt någon orkar ge sig på!

Sedan blev det kaffe, lite sällskapsspel och lite football på tv (inte jättemycket football då den ukrainska delen av sällskapet inte var jätteintresserade, men Värdpappa Raj, Naveen, Toshi och jag tittade lite iallafall!

Och nu efter en betydligt smidigare bilresa hem (även den med NFL match på radio) så är det nu dags för mig att sova snart, medan andra ger sig ut på Black Friday super-rea som börjar vid midnatt och shoppar järnet.

Min värdfamilj är minst sagt internationell, Alexandra min värdmamma var född i England av ukrainska föräldrar, men flyttade till USA som 5 åring, min värdpappa Raj är född och uppvuxen i Indien och flyttade hit för att studera på college. Det är något som är väldigt intressant med USA, alla är egentligen invandrare eller har rötter från någon annanstans förutom indianerna, så det är en sån kulturell mångfald här som är väldigt roligt och intressant, för trots att människor som bor här kommer från hela världen (eller iallafall har rötter från andra ställen), ser alla sig som stolta amerikanare!

Kan passa på att berätta vad som händer i helgen för er som bryr sig. På lördag är det returmatch mellan New England Revolution och New York Redbulls i MLS semifinal. (Högsta ligan i soccer/fotboll) och jag ska se den live på Gilette stadium, Revolution skrällde och vann första mötet med 2-1 i New York så förhoppningsvis kan de knipa en finalplats på lördag! GO REVS!

På söndag blir det ännu mer livesport, denna gång NBA match (basket för er icke insatta) mellan Boston Celtics och förra säsongens mästare San Antonio Spurs hemma i TD Garden, boston. Första NBA matchen live för min del så det ska bli skoj. Förhoppningsvis kan Celtics överraska mästarna! Har beställt en celtics Jersey så hoppas den kommer innan söndag!

Fick en förfrågan av en kompis att skriva på engelska också, men fan heller att jag översätter allt detta. Kanske ska börja skriva bara på engelska, men då blir det knepigt för pappa...

Kan även passa på att berätta att en ny omgång med snö har kommit, kanske har den kommit för att stanna den här gången. Vi ligger fortfarande i lä jämfört med Buffalo, NY som häromveckan fick 6-7 feet snö (ca 2 meter).

Oj jäklar vad långt inlägg, usch, cred till er som pallade läsa hela!

Nu ska jag sova, puss på er alla nära och kära! Och er andra för den delen