Idag var det dags för utflykt, vi besökte nämligen Lone Pine Koala Sanctuary som ligger ca en mil utanför Brisbane. Lone Pine är världens första och största sanctuary för koalor. Från början fanns det bara två stycken koalor vid namn Jack och Jill men idag bor runt 130 koalor på området. Det fanns koalor i alla storlekar som satt och sov eller åt i sina eukalyptus buskar, ibland var det svårt att se dem då de smälter in rätt bra.

Förutom koalor finns det kängururs, wombats, dingos,näbbdjur, ormar, fåglar mm. Kängururna hoppar omkring fritt på ett stort område där man får mata och klappa dem. Mysiga djur så länge man inte retar upp dem. Vi såg även en uppvisning där fårhundar visade upp hur de jobbar när de vallar får, vilket var imponerande.

Nu ska ni få se bilder på lite söta djur:

Vi har nu förflyttat oss cirka två timmar upp för kusten och är nu i storstaden Brisbane. Vi kom hit runt tre och efter att ha lämnat våra väskor på vårt hostel så gav vi oss ut på lite sightseeing. Vi gick igenom Queen Street Mall och hittade en liten matmarknad innan vi gick över floden till Southbank på en av Brisbanes många broar. Här ligger nämligen Brisbanes lagun. Då Brisbane inte har någon kust utan "bara" en flod så har de valt att bygga en strand mitt inne i stan. En kul idé och lagunen var mycket större än vad vi trodde att den skulle vara. Därefter hoppade vi på gratisfärjan för att se Brisbane från floden. Vad vi har sett än så länge så verkar Brisbane vara en mysig stad.

Vi har befunnit oss på Gold Coast de senaste dagarna eller närmare bestämt Surfers Paradise. Surfers Paradise är en lite speciell stad med sina höga skyskrapor som ligger tätt intill den kilometerlånga stranden. Trots sitt namn så blev det tyvärr ingen surfing här då väder, vind och vågor inte var på vår sida.

Vår vistelse i Surfers Paradise var uppdelad i två delar kan man väl säga, de tre första nätterna som spenderades på hostel var helvetesnätter av diverse anledningar. De två sista nätterna var det dock hög standard på. Det var ju 14 februari igår, även känt som alla hjärtansdag och sist men inte minst Tuvhags födelsedag. Tuvhag hade fått två hotellnätter i födelsedagspresent vilket var mycket uppskattat. Fräscht, tyst och svalt var precis vad vi behövde efter de senaste dagarna. Födelsedagen firades med hotellfrukost, poolhäng (då vågorna inte ville samarbeta), födelsedagsdougnut från doughnuttime, finmiddag, Ben och Jerrys samt barhäng. En bra men annorlunda födelsedag på andra sidan jorden!

Hallihallå från hippiestan!

Vi är nu i Byron Bay där skor är sällsynt och håren är långa, men vi gillar det. Ett avslappnat ställe där det spelas musik lite varstans. Än så länge har vi hunnit med att gå på marknad hänga på stranden och sist men inte minst se soldnedgången från Byron Bay Lighthouse och stå på Australiens östligaste punkt.

Promenaden upp till fyren var tuff men fin och ännu finare på vägen tillbaka i det sista solljuset. Uppe vid fyren var det fullt med folk som hade traskat upp för att se solen gå ned. Vackert var det men snabbt gick det.

De senaste fyra dagarna har vi spenderat i Yamba. Ett väldigt avslappnat litet ställe där det mesta kretsar runt surfing. Flera kända surflegendarer är bosatta här och Yamba ska ha de bästa vågorna på hela östkusten. Så de senaste dagarna har vi spenderat på stranden, antingen genom att bara slappa eller genom att surfa. Roligt nog så var vår svenske surfinstruktör från Surfcamp här och var en av två som höll i vår surflektion. Surfingen gick riktigt bra och det kändes inte som att det var 3 månader sedan vi senaste hade stått på en surfbräda.

I Yamba finns även Shanes tour, en mycket speciell och känd tour här downunder som måste upplevas om man har vägarna förbi Yamba. Touren hålls då av en man som heter Shane och han visar gruppen runt i Yamba. Vi fick bland annat se ormar och pirayor men missade cliffjumpingen på grund av alger. De fyra timmarna var bland det mest speciella vi varit med om och kan inte återberättas, det är något man måste uppleva...

Nu efter fyra dagar i lilla Yamba så bär det av till det större Byron Bay.

Fyra månader har vi nu befunnit oss på andra sidan jorden, sjukt vad tiden går!?

Senaste tiden har mest bestått av jobb, jobb och lite mer jobb. Eftersom vi har jobbat väldigt olika tider så har vi knappt varit lediga samtidigt. Men trots mycket jobb har vi lyckats få in några biobesök (bl.a LaLaLand, se den!), filmkväll med My och Fanny och även några besök till Shark Beach,stranden som upptäcktes alldeles för sent.

Men nu efter fyra månader i Sydney så är det dags att lämna vårt lilla liv här. Kommer vara konstigt att inte längre veta vad allt ligger och finns och tråkigt att lämna våra jobb och framförallt vår lilla Oxford street familj.
Men det är inte hejdå för alltid då vi kommer komma tillbaka till Sydney innan det bär av hem och My och Fanny träffar vi om några veckor igen, lite längre upp i landet bara.

Nu börjar äventyret...

Next up, Yamba!

G'day!!

De första veckorna av 2017 har till mestadels bestått av jobb och att överleva i hettan, alltså inget direkt spännande att rapportera. MEN igår bestämde vi oss för att vara lite äventyrliga då vi alla fyra (Erléus, Tuvhag och våra housemates Fanny och My) för engångsskull var lediga samtidigt. Fanny hade hittat en väldigt fin bild på en undangömd strand som skulle ligga någonstans i Sydney Harbour National Park, så det var dit vi styrde skutan. Ganska bokstavligen då vi tog färjan till Manly... Hehe
Väl framme i Manly började vi den cirka 10km långa vandringen från Manly till Spit Bridge. Åh jisses vilken vandring det var. Det var en ordentlig hike med mycket trappor men naturen runtomkring gjorde det lättare.

Vi började som sagt i Manly och gick längs med vattnet och såg hamnar, lekplatser och gräsmattor. Vi hittade bland annat en gungställning som såklart utnyttjades.

Efter ett tag så började vi komma in mer i skogen och snart befann vi oss halvt klättrande uppför i vad som kan beskrivas som den australiensiska bushen. Men kunde nästan tro att Crocodile Dundee skulle komma vandrandes..

Vi hittade dock fina utsiktsplatser och stötte även på lite av den inhemska befolkningen i form av massa ödlor. Ödlorna döptes snabbt till diverse namn som Rolf och Hubert, namn som verkligen speglade deras personlighet.

Efter någon kilometer så gick bushen över till mer regnskogsmiljö med högre träd och lite lijaner här och var. Det kändes som att vi hade förflyttas hundra kilometer istället för två.

Någon kilometer till och vi närmade oss den plats som Fannys bild var tagen på. Stränderna var magiskt fina. Små, lugna stränder med kristallklart turkost vatten. Vi övervägde en stund att bygga en koja och bosätta oss där. Vi hade återigen förflyttats till en helt annan del av världen kändes det som. Denna gång till en tropisk ö. Även om Bondi Beach har sin charm så spelade dessa små stränder i en helt annan liga.

När vi hade doppat fötterna och ätit våra mackor så fortsatte vi vandringen och kom fram till ett villaområde precis vid vattnet med hus som vi gärna hade bytt ut vårt boende mot. Efter lite mer vandring i regnskogen så kom vi slutligen fram till vårt slutdestination, Spit Bridge. Därifrån tog vi bussen tillbaka in till City igen. Vi var alla överens om att detta hade varit en av de bästa dagarna i Sydney. Det var otroligt skönt att komma bort från innestan då denna hade börjat göra oss lite rastlösa och att få se lite av det Australien man ser på alla sociala medier som gör att man vill komma hit.

Nu väntar två veckors jobb till (och förhoppningsvis ska vi kunna klämma in något mer roligt, trots att vi jobbar olika tider) innan det bär av uppför östkusten.

Ha det bra så hörs vi snart igen!

Ja då var vi helt plötsligt inne i 2017...!

Nyårsafton här i Sydney är ju känt över hela världen så det kändes lite speciellt att faktiskt vara här. Men eftersom att Sydney NYE är så eftertraktat så betyder det även att det kostar en halv förmögenhet att komma in på ställen där man faktiskt kan se de berömda fyrverkerierna vid midnatt.

Såå vi jobbade istället. Erléus jobbade på Luna Park som hade nyårsevent och stod i baren. Hon drog ihop en jäkla massa pengar till parken. Helt sjukt att inträdet är 300$ (över 2100kr) och drickat inte ingår!
Tuvhag jobbade tillsammans med Fanny på andra sidan hamnen på Lord Mayors NYE party i Sydneys Operahus.

Så vi hade båda riktigt fina utsikter över fyrverkerierna och fick betalt på samma gång!

Tyvärr så fick ingen av oss ha mobilerna med oss så vi har tyvärr varken bild eller video på spektaklet. Men det var ju en massa mediakanaler som gjorde det åt oss och eftersom vi var på de platserna de faktiskt filmar ifrån så videon visar i princip vad vi faktiskt såg.

Hoppas att alla hade ett fint avslut på 2016 och en bra start på 2017!!

Ja då var vi framme vid dopparedan, december har gått sjukt fort och snart är 2016 över.

Hur har vi då spenderat självaste Julafton här nere i 'Straya? Jo, det har sett ut såhär:

Dagen börjades med en lång välbehövlig sovmorgon. Efter att ha tagit den obligatoriska julduschen så var det dags för frukost. Vi hade ingen risgrynsgröt eller julskinka men vi gjorde vår egna version. Mannagrynsgröt som vi hittade i den lilla estniska affären som vi går förbi påväg till stationen och knäckebröd med skinka som Tuvhag fick med sig hem från jobbet. Blev riktigt gott!

Efter att ha tagit det lugnt ett tag så var det dags för nästa omgång med mat, i äkta julaftonsanda alltså 😅 Vi lyckades få ihop ett riktigt ordentligt julbord även om allt det traditionella inte var med.
Vi blev i alla fall mätta och belåtna till tonerna av lite julmusik!

Vi har ju turen att bo med två andra härliga svenska tjejer så vi firar ju såklart tillsammans med dom. Som tur väl är så har My och Fanny lite mer matlagningsfärdigheter än vad vi har vilket hjälpte när vi skulle laga julmat.. Sen hjälpte det ju lite att Tuvhag och Fanny fick med sig en välfylld påse med mat från jobbet..

Sedan bar det av mot svenska kyrkan som visade Kalle Anka, man kan ju inte fira julafton utan Kalle Anka och hans vänner!! Det var många svenskar som tog skydd från regnet, åskan och blixtrandet som startade precis efter vi kommit in. De hade en riktigt fin julgran också.

Efter Kalle Anka så var det dags att byta julklappar, trots en liten budget så var det ändå en rätt fin hög med julklappar som vi fyra hade lyckats få ihop.

Nu har vi skypeat med våra päron och ska nu mumsa på våra lussebullar, dricka julmust och äta timtams framför Ensam Hemma.

En väldigt annorlunda men helt okej julafton på andra sidan jorden!