228 Dagar,
3 Länder,
10 Flygresor,
Och x antal destinationer (vem orkar räkna 😅) senare är vi nu tillbaka i Sverige. Det känns som en evighet sen vi åkte men samtidigt som att det var igår. Vi har besökt så många platser, träffat så mycket människor och gjort så mycket saker, en del av dem som vi aldrig trodde att vi skulle göra, vilket gör att allt känns lite som en händelserik dröm just nu.

Även om vi har haft det bättre än bäst så är det skönt att komma hem till familj, vänner, säng, svenskmat och annat man tar för givet.

Nu ska vi njuta av att vara hemma innan det är dags för andra äventyr för oss båda! 😄

Vår tredje och sista dag i Hong Kong spenderades genom att utforska Hong Kong ön. Vi tog oss en titt på Man Mo templet och ett par andra mindre som man knappt hittade och vandrade på Hollywood Road med alla gamla affärer och suttit i parken och käkat frukt, innan vi på började projektet Victoria's Peak. Victoria's Peak är Hong Kong högsta punkt och har utsikt över Hong Kong Island och Kowloon Island, för att ta sig hit så är det populäraste sättet genom spårvagn. Först skulle vi hitta spårvagnsstationen vilket tog oss förbi några fina torg och St Pauls kyrkan. När vi väl kommer fram så har det börjat dugga och vi möts av en låång kö. I denna kö står vi i ca 30min och blir lite smått blöta, när vi väl kommer fram till biljettluckan så tar de bara cash vilket vi inte har tillräckligt av (en förvarning hade varit trevligt...). Vi ger oss på jakt efter en bankautomat och då börjar det pissregna. Vi hittar tillslut en automat och går tillbaka till kön och står ytterligare 45min genomblöta (det gick att vrida ur kläderna) innan vi tillslut får åka spårvagnen upp till toppen. Väl uppe så var utsikten riktigt mäktig och vi hade turen att se den både i dagsljus (lite dimmigt dock till en början) och i mörker med alla blinkande lampor.

Nu sitter vi på flygplatsen och väntar på flyget som ska ta oss till London, ja helt galet nog så är vi inne på våra sista timmar på vår resa, sjukt vad tiden går!

Idag har vi gjort allt från att hälsa på prinsessor och umgås med Andys leksaker till att fajtas mot imperiet och hjälpa Iron Man rädda världen, en väldigt händelserik dag!

Disneyland är roligt för både stora och små, vi besökte alla de sju landen och åkte de flesta karuseller och hade de riktigt roligt.

Disneyland här i Hong Kong var perfekt för en dag, inte lika stort som i USA och mindre folk än Paris vilket betyder att man hinner med allt man vill och lite till, perfa!

Tuvhag hittade en X-Wing.

Ingen av oss blir tyvärr härskare över de brittiska öarna..

Kan ni se vem det ska föreställa?

Igår började vi resan hem och har nu tagit oss till Hong Kong. Här kommer vi vara i tre nätter innan vi flyger mot Köpenhamn.

Idag har vi spenderat dagen genom att turista i Hong Kong. Vi har sett landmärken som Kowloon Park, Garden of Stars, Temple Road Night Market, gått Tsim Sha Tsui walkway och kollat in klocktornet i Victoria Harbour. Erléus fick även in lite shopping i form av nya skor.

Även om Hong Kong var en engelsk koloni framtills för 20år sen så har staden en helt annan känsla än städer i Europa eller Australien/Nya Zeeland. Höga byggnader, neonskyltar och massvis med folk, plus den klibbiga varma tjocka luften, men det är väl just det som gör det speciellt och charmigt!

Nu är vi officiellt inne på slutspurten...

Vi har varit tillbaka i Sydney i lite över en vecka. Vi har mest tagit det lugnt, men vi har hunnit med ett par besök på stranden de dagar det har varit varmt nog, kollat in Newtown, varit hos en familjevän till Tuvhag och grillat och varit och sagt hej på våra gamla jobb/ träffat gamla jobba kompisar.

Idag är ju vår sista dag och vi har spenderat den genom att hitta de sista souvenirerna, varit nere i Darling Harbour och avslutningsvis ätit på Grill'd och sett Guardians of the Galaxy Vol.2 på bio, det är ju faktiskt tisdag!

Även om det känns rätt skönt att börja resan hemåt så känns det konstigt att lämna Sydney utan att veta om eller när vi kommer tillbaka..

Men riktigt än är inte resan slut då vi stoppar i Hong Kong några dagar innan vi åker hem mot Swedenland!

Nu är vi sorgligt nog inne på våra sista dagar här i Nya Zeeland. De senaste dagarna har vi varit i Lake Tekapo och nu är vi i Christchurch.

I Lake Tekapo besteg vi Mt John innan det var dags för stjärnskådning. Lake Tekapo ligger i ett "dark sky reserve" vilket gör att stjärnorna lyser extra starkt då det inte finns så mycket artificiellt ljus som förstör. Stjärnhimlen var helt magisk och vi kunde se hela Vintergatan och vi hade turen att både Jupiter och Saturnus syntes på himlen.

Christchurch är vårt sista stopp på sydön innan vi flyger upp till Auckland imorgon. 2011 drabbades Christchurch av en massiv jordbävning som tog många liv och förstörde staden. I två år var hela staden avstängd men nu har de sakta börjat bygga upp allt som förstördes. Vilket betyder att hela staden i princip är en byggarbetsplats. Vi har dock haft fint väder och har promenerat i botaniska trädgården, besökt Canterbury Museum och kollat in containrarna som innehåller re:Start gallerian.

Nu är det bara två och en halv vecka kvar på vår resa och sista tiden kommer spenderas tillbaka i Sydney!

Idag har vi gjort något som vi aaaaldrig trodde att vi skulle göra. Vi har hoppat från en bro!

Att vara i världens adrenalin huvudstad Queenstown gör något med en, helt plötsligt så känns det helt rimligt att slänga sig handlöst från en bro på 43m höjd med ett rep runt fötterna.

Men om man ska göra ett bungyjump så kan man ju lika gärna ta chansen och göra det från Kawarau Bridge, världens första bungyjump ställe.

Att hoppa var verkligen en speciell känsla och vi är båda rätt chockade att vi kastade oss ut utan minsta tvekan när de sa 3..2..1..Bungy!

Om någon hade berättat för en månad sen att vi skulle göra ett bungyjump så hade vi nog inte trott dem, men nu är vi riktigt glada att vi faktiskt vågade.

Innan hoppet: Vad fan håller vi på med!?

Efter hoppet: 🙌👌🙌

Igår besökte vi Milford Sound, även känt som världens åttonde underverk!

Bussresan dit var lång och tiden i Milford Sound var inte lika lång men med risk för att låta som en trasig skiva så var det värt det då miljön var magiskt vacker!

Förutom dalar och berg utkarvade av glaciärer för länge sedan såg vi även vattenfall (dock inte så många som det hade varit om vi inte hade haft turen med klarblå himmel och sol), sälar, alpackor och massvis med får som tog över vägen.

Trots många timmar i diverse färdmedel så var det en riktigt fin dag.

Puzzlingworld ligger i utkanten av Wanaka och här gjorde vi ett stopp med kiwibussen innan det bar av mot Queenstown. Inne i Puzzlingworld blev vi insläppta i en "Super Maze", alltså en stor labyrint och fick i uppdrag att hitta vägarna till de fyra hörnen så snabbt som möjligt. Kan inte vara jättekrångligt tänkte vi och började vandra runt. Vi hittade till de fyra hörnen hyfsat snabbt och kändes oss nöjda, nu skulle vi bara hitta ut. Ju längre man går runt i labyrinten desto snurrigare blir man, allt ser likadant ut och när man tror att man har hittat rätt väg så visar det sig att man har gått runt i en cirkel eller hamnar vid en dead end, extremt frustrerade! Efter att ha irrat runt där lite för länge och svurit några gånger så var vi tvungna att fuska och hoppa över några staket för att kunna komma ut i tid till bussen...
Vi hann dock både gå på toa och halvjogga igenom illusionsrummen som också fanns där innan bussen körde!

På vägen ner till Wanaka från Franz Josef då gjorde vi ett stopp vid Lake Matheson för att se Mt Cook spegla sig i sjön, tyvärr så var det lite molnigt för att toppen av Mt Cook skulle synas ordentligt men man kan skymta den bakom molnen.

Precis innan vi kom framtill Wanaka så gjorde vi ett stopp vid Thunder Creek Falls och vid en utsiktsplats över Lake Wanaka och Lake Hawea.

När vi väl var framme i Wanaka tog vi oss en liten promenad ner till sjön och världens mest fotograferade träd. Hösten har kommit till Nya Zeeland och gör det ännu vackrare än vad det redan är. Nere vid sjön satt även en snubbe och spelade piano som en liten stämningsförhöjare!