barn, jobb, skola

Imorgon börjar Tuva skolan. På riktigt. Då blir hon ettagluttare. Och mamman blir återigen lite känslosam. Själv längtar hon, är lite pirrig och nyfiken på vad som ska hända. Vad kommer jag att få lära mig? undrade hon när jag stoppade om henne nu ikväll.

Själv tar jag emot min arbetsplats etta- och andragluttare på deras första skoldag imorgon. Över det är jag lite nervös. Och förväntansfull såklart. Det ska bli kul att kicka igång läsåret 2017-2018!

Jag önskar alla barn och vuxna som inleder läsåret imorgon ett stort lycka till!

hobby, inredning, möbler, renovering, sovrum, tips

Äntligen är jag klar med hörnan i sovrummet. För någon vecka sen gjorde jag klart hyllan och idag kom den sista detaljen, tavlan, på plats som pricken över i:et. Ramen är ett loppisfynd, motivet från en inredningsbutik i Hjo och sammansättningen utförd av mannen min (med övervakning från min sida, hihi.).

Jag har låtit det ta tid, vi började med renoveringen i mars, så att sovrummet nu är klart känns bra. Kommer trivas i hörnan när det är dags för jobb hemifrån.

Vad tycker ni?

jobb, skola

Tänk att en arbetsvecka går så fort. Och att man hinner med så mycket på en vecka. Och att det efter en dag kändes som om jag inte varit ifrån jobbet. Och att få komma hemifrån gjorde det så mycket enklare att vara mamma. Med andra ord, jag har saknat jobbet utan att egentligen veta om det.

Jag har kommit en bra bit i förberedelserna för att ta emot mina elever på tisdag nästa vecka. Men har också en hel del saker kvar på to-do-listan. Får bocka av det viktigaste på måndag och sen checka av efterhand.

Längtar efter att få starta upp läsåret. Det ska bli så kul! Nästan så jag önskar mig tisdag imorgon, men först ska jag njuta av en helg med familjen!

barn, familj, sommar, havet, jobb

Söndag och sista dagen på semestern. Imorgon börjar jag jobba igen och lilleman ska skolas in på förskolan av Olle.

Sommaren har som vanligt svischat förbi alldeles för fort. Det var ju nyss midsommar. Men tänker jag efter har vi hunnit med en hel del. Malmö, Danmark, massa födelsedagar och kalas, besök av nära och kära, grillkvällar med vänner, en hel hög träning, familjetid samt lite sol och bad. Ja, det där sista hade det ju gärna fått bli lite mer av. Det har varit soligt men oerhört blåsigt. Har saknat att känna den där värmen mot kroppen. Det behövs för att göra sig redo inför hösten tycker jag. Ja,ja. Det går inte att ändra på, bara att blicka framåt och hoppas på en fin höst istället.

Imorgon startar ett nytt kapitel. Vi ska försöka skapa oss en ny vardag med jobb, hämtningar/lämningar, träning, barnens fritidsaktiviteter mm. Vi har gjort det innan så det kommer säkert gå bra den här gången också, men trots det funderar en lite extra på hur det ska gå.

Väskorna är packade, både lilleman och min. Imorgon blir en bra dag!

Lite bilder från idag. Solen sken så vi tog oss ner till stranden. Olle badade i blåsten, vi andra tittade på. Avslutade med glass i stora lass och innan sista munsbiten var uppäten hade vi hunnit få några droppar regn på oss också.

familj, sommar, semester

Idag kom första dagen på stranden. Eller, vi har varit där tidigare, men idag var hela familjen samlad när det vankades strandhäng. Första gången i sommar och det säger ju en del om vädret...

Men strunt i det, dagen blev tipptopp. Sol, lite bad och lek vid havet. En äkta sommardag, behöver inte mkt mer än så på semestern för att tanka energi. Avslutade sen dagen med grillning hemma. Flankstek med goda tillbehör.

Önskar mig en repris imorgon. Det återstår att se hur det blir...

barn, jobb, skola

Idag inleds sista veckan med föräldraledighet/semester. På måndag nästa vecka börjar jag jobba efter över ett års frånvaro. Förväntan, nervositet och glädje är några av de känslor jag känner inför att börja jobba.

I och för sig har jag ju jobbat det senaste året också, bara att det handlat om lite andra arbetsuppgifter än de jag utför i min roll som lärare. Att vara mamma på heltid är enligt mig ett heltidsjobb och ibland långt mer krävande än mitt "vanliga" jobb.

Från och med nästa vecka får jag äran att kombinera dessa två yrken. Av arbetsveckans fem dagar blir det läraryrket i tre och två på hemmaplan som mamma + helgen då förstås.

Jag känner mig laddad och redo. Bring it on!

familj, sommar, vänner, resa, resor

Sent omsider kommer här en resumé från vår resa till Danmark för ett par veckor sedan. Tillsammans med familjen Karlsson tog vi färjan över till Fredrikshavn för några dagar semester i grannlandet 🇩🇰.

På agendan stod ett sommarland, Skagen och förhoppningsvis lite sol och bad. Tror det eller ej, men vi lyckades få med allt.

Tisdagen
Tidigt uppe för att komma med båten kl 08. Väl framme i Fredrikshavn styrde vi kosan mot Skagen. Vi var inte ensamma så det tog sin lilla tid att komma dit. I Skagen var det dags för lunch. Tyvärr var det omöjligt att betala med kort, eftersom systemet krånglade i hela Nord-Jylland, så åtta personer fick dela på det Malin lyckades köpa till fyra. Första semesterminnet uppstod och vi skrattade gott åt det.

Vi drog vidare mot Grenen för att spana in där Skagerrak och Kattegatt möts. På parkeringsplatse, som var mer än välfylld, uppstod semesterminne nr två när Malin pratade i telefon med mig samtidigt som hon höll en parkeringsficka till oss. Norsken som ville ha rutan ignorerade hon trots att han ropade på henne. När vi kom fram till rutan tutade Olle och Malin hoppade åt sidan så att vi kunde smita in före norsken och parkera. Jaja, ibland får man ta till lite fula knep...

Vi tog Sandormen ut till spetsen av Nord-Jylland. Sol och blåst gjorde att vi såg när vågorna slog mot varandra. En säl kom också på besök. Kul var det för alla!

Efter besöket i Skagen tog vi riktning mot Løkken där vi skulle bo. På vägen stannade vi till vid Råbjers mile, en vandrande sandöken. Sand så långt ögat kunde nå och där hade ungarna roligt. Hoppade och sprang bland alla sanddyner.

Väl famme i Løkken var det bara att packa in i stugan, fixa mat och få barnen i säng. Alla var vi trötta efter en fartfylld dag så det blev ganska tidigt i säng.

Onsdagen
Dagen vi trodde skulle bjuda på bäst väder, men vi vaknade till en mulen morgon och vid frukost bestämde vi oss för att åka till Fårups sommerland. Efter långa köer till sommarlandet var vi innanför portarna och redo för att åka karuseller och leka i badlandet.

Våra tjejer har inte åkt många karuseller i sina dagar och jag höll på att skrämma livet ur dem när jag tog med dem in i vad jag trodde var typ uppochnervändahuset. Där inne var det ljud, rök, konstgjorda djur, mörker och lite olika saker att ta sig förbi. Skrikande drog jag dem igenom, puh! Men efter att vi övertalat Tuva att åka slänggungan och Meja en annan karusell ville de bara åka mer och mer.

På em gjorde vi ett försök i badlandet, men det var otroligt kallt i vattnet, så vi valde att åka mer karuseller istället. Vid stängningsdags kl 20.30 åkte vi därifrån.

Barnen slocknade ganska snabbt och vi vuxna kunde ta oss ett glas vin och spela lite kort på kvällen.

Torsdagen
Solen kom fram! Frukost ute, följt av fotbollsmatch med barnen. På det tog vi vuxna oss ett träningspass medan de stora barnen gick till campingens lekplats och de tv smågrabbarna tultade runt på gräsmattan.

Malin, hennes äldste grabb och jag tog en biltur in till Løkken för en snabbtitt på stranden (som var väldigt lång och fin) samt handling till kvällens grillning. Hemma igen blev det en skön stund i solen med ett glas bubbel i handen.

Sen eftermiddag samlade vi ihop familjerna och gick bort till poolområdet som fanns på campingen. Roliga rutschkanor och pooler för stora och små. Det var lite kallt i vattnet men alla utom badkrukan jag var i vattnet.

På kvällen hann vi grilla innan regnet kom och på det blev det ännu lite mer kortspel.

Fredag
Dagen då det var dags att bege sig hemåt igen. Packa och städa för att sen åka mot Fredrikshavn. Regnet öste ner, så på vägen mot Fredrikshavn tittade vi på lite olika alternativ av aktiviteter för dagen. Tillslut blev det ett lekland efter att vi snurrat runt i stan efter ett bra lunchställe. Barnen lekte gärnet i några timmar. Kvällen kom och det var dags att ta båten hem mot Göteborg och Sverige igen.

Det blev några lyckade dagar tillsammans med familjen Karlsson. Tack för en trevlig resa! 🇩🇰

barn, sommar, bakning, födelsedag

Igår firade vi sista julibarnet i familjen. Tuva blev hela sju år. Sång på sängen, paket och minitårta fick starta hennes dag. Dagen fylldes sen med besök av släkt och vänner. Solen sken och vi kunde husera utomhus hela dagen. Den nya delen av terrassen kunde invigas, där vi både åt lunch och solbadade.

Tuva dekorerade den önskade marängtårtan. Sista tårtan ut på ett tag. Skönt, nästan så jag hunnit tröttna på att baka tårtor och framförallt äta dem...

barn, födelsedag, känslor, lillebror, tankar

Igår fyllde minstingen ett år. För honom var det som vilken dag som helst, lite mer speciellt för mig. Många minnen och känslor kom tillbaka. Svårt att beskriva i ord.

Tänk att den där lille plutten som vägde några gram över tre kilo när han föddes och var så beroende av mig nu är en liten individ med så mycket nyfikenhet, glädje, vilja och liv i sig. Ett år som passerat långsamt, snabbt och varit en berg- och dalbana. Vad kommer härnäst? En spännande resa fortsätter. Känner mig så priviligerad som får vara med om hans fortsatta utveckling. Vår goe, lille, store, Alve! <3

barn

Igår blev vi bjudna på fika hos våra goa grannar. Ett par hurtbullar till pensionärer och livsnjutare. Det bjöds på god äppelkaka och vi satt och småpratade. Då kläcker Meja ut sig två kommentarer som får en som förälder att vilja försvinna för en stund.

1. "Jag vet varför du har en så stor mage. Du äter för mycket av sånt du inte borde äta".

2. "Du håller på att spricka i ansiktet, du borde smörja dig".

Tur att våra grannar är lättsamma så istället för tystnad blev det lite fniss och leenden.

Lilla ärliga flicka. Här med sina nya glasögon by the way.