Denna vecka har vart bara en vanlig sommarlovsvecka. Känns som jag har vart här i paraparaumu hur länge som helst även om de är bara en månad snart. Livet rullar och om en vecka åker jag till Australien!

Denna vecka har vi bland annat fiskar grodyngel några gånger (min yngsta värdbror säljer dem), jag och una åkte till Wellington och hängde med några andra utbytesstudenter, har gymmat varje dag, solat, gjort en adventskalender, gjort egen sushi och gått till en marknad.

De var lite kort sammanfattning av veckan vilken har varit bra! Nu i veckan måste jag klämma in att packa, nu har jag verkligen blivit så taggad till att åka, kommer bli grymt!!!

Kram kram

Min värdpappa jobbar i New Plymoth och därför så har de ett hus där som de ibland åker upp till på helgerna. Jag, min värdmamma, Una och min värdbror Caleb åkte därför upp dit i Fredags. Tog ca 4 timmar med bil. Stannade på vägen vid en strand och en utkiksplats och det var verkligen hur fint som helst. Standen var en av de bästa surfstränderna på Nya Zeeland.

Var ganska blåsigt och kallt men helt fantastiskt.

Jag och Una

Kom dit vid ca 8 och då köpte vi Kinesiskt och satte oss och åt. Sedan åkte vi till affären och handlade då Una och jag planerat frukost för båda dagarna. Älskar verklige frukost, de bästa jag vet.

Dag 1 blev det våfflor, hallonbröd med philadelfia ost och fruktsallad. Efter frukost åkte vi in till staden och kollade runt lite. Sen åkte vi hem och stannade på ett till ställe där Caleb letade efter plantor till sin fisk"damm" utanför huset. På kvällen åkte vi även och köpte fiskar till den.

Ett annat ställe vi stannade vid var den kända bron som finns i New Plymoth som har formen av ett fiskskellet.

Sen gick vi därifrån till stranden igen. Den ser verkligen olika ut varje gång man går till den och de är lika häftigt varje gång.

Sen åkte vi hem och fixade oss lite och stängde av spisen och sedan åkte vi till en mongolisks restaurang vilken var jättecool. Maten var super god och hela upplevelsen var häftig. Man fick ta rått kött i en buffe, sen lägga på grönsaker, nudlar, potatis, såser, olja och sedan så gav man de till en kock som lagade maten framför en.

Så såg det ut. Hur gott som helst, tror aldrig jag ha ätit så mycket förut. Och till efterätt var de pannkakor med glass<3

Dag 2 blev det smoothie, fruktsallad, bacon, ägg och croassiant. Mums

Sen åkte vi till en annan strand där de var som en sandbacke som man kunde gå upp och ner för och även ett litet vattenfall.

Vädret var så bra, varmt ca 19 grader tror jag och sol. Nu börjar sommaren komma äntligen. Nu när jag sitter och skriver är klockan 11 på morgonen och det är redan ca 20 grader.

Sen åt vi lunch och åkte sa sedan hejdå till min värdpappa och åkte hemåt efter en jättebra helg.

Kram Kram

Nya Zeeland är så himla vackert och det går verkligen inte att inte uppskatta det. Är så glad att livet har tagit mig hit och att det är just här i Paraparaumu jag har hamnat just nu.

Så lite update är att jag återigen har bytt värdfamilj vilket är jätteskönt då jag inte riktigt har mått bra i min andra och vi har haft problem med kommunikation. Just nu är jag så himla lycklig dock och älskar livet, de ända som stör mig är en liten förkylning/feber men de tänker jag inte låta mig störas av. Familjen jag bor i just nu har jag mamma, pappa, 3 bröder och en värdsyster från Finland som heter Una, som jag hade mött redan innan på sydön resan. Har bott här i ca 1 och en halv vecka och trivs redan som fisken i vattnet. Verkligen.

Så här fint var det igår när jag och Una var ute på promenad. Nya Zeeland är ju fantastiskt. Men saker och ting kan förändras snabbt. Just nu ser vädret inte alls ut sådär och inatt hände något jag aldrig vart med om förut. Det var jordbävning i hela landet, och jag vakande upp klockan 12 av att hela mitt rum skakade. Hade ingen aning om vad jag skulle göra, om de var säkert att ställa sig upp osv, men efter 1 minut var de över och vi alla i familjen gick ner till vardagsrummet där vi spenderade resten av natten. Det ända som skadades var min värdbrors fisktank men fisken överlevde. Alla är ok även om upplevelsen var ganska läskig. Det har små skakat hela dagen idag och tydligen är de ganska stor chans att en till kommer inatt. Vi får väl se men för tillfället är allt bara bra med mig. Livet är bra konstigt.

Kram kram

Dag 5 av sydön resan var en härlig men lugn dag. Vi skulle få en dag helt "lediga" i Queenstown, vilket vissa utnyttjade mer än andra.. Man kunde välja att göra parasailing, bungy jump och en massa annat. Medans de flesta gick upp i vanlig tid så tog jag och Brigitta sovmorgon. En lång sovmorgon. Eller aa vi vaknade i princip samma tid som alla andra, låg kvar i sängen 30 minuter och sedan gick vi och åt frukost. Efter frukost sa vi "vi tar en snabb dusch och sen går vi ut". Så blev det inte riktigt. Vi satt i rummet i ca 3 timmar och slökollade på mobilen, tills vi bestämde oss för att ta tag i livet igen. Några andra smsade oss och frågade om vi skulle mötas i stan så vi kände att de kanske var dag nu. Tog en dusch, gick till köket och åt second breakfast (måste leva budget) och sedan gick vi mot Town center när klockan var ca halv 3.

Vi mötte Aino, Lorenzo och Eugenia och vi gick runt lite på stan. Kom in till en fudge butik där de var free samples. Hon därinne sa att vi fick prova hur många vi ville, men till slut blev hon irriterad och sa: Nu måste ni köpa nåt. Så de slutade med att vi köpte 4 stycken att dela på. Goda var dom i alla fall. Sedan splittrade vi oss igen och Lorenzo, Aino och Eugenia gick till donken medans jag och Brigitta (som precis hade ätit frukost) gick till Starbucks.

Efter detta gick vi tillbaka till Donken där vi mötte de andra och vi gick tillsammans mot stranden. Påvägen dit köpte jag även ett nytt minneskort till min kamera för jag hade bara 2 gb som tog slut rätt snabbt självklart. Därför har jag inte så många egna bilden från den här dagen, bara från mobilen. Sen gick vi till stranden som sagt i alla fall och där satte vi oss och åt lite fudge och bara njöt av livet hehe.

Vi skojade om denna bild att det var bäst att jag kanske inte la upp den, då min jacka är så puffig på magen att de ser ut som jag är gravid, vilket är en av sakerna man kan bli hemskickad för haha. Food baby <3

Lorenzo och jag

Det är verkligen så himla fint i Queenstown, drömstaden.

Vi mötte Memo och Bazyli också och vi gick tillsammans till en Noodle festival som var på stranden. Den var väldigt liten och tog ca 2 minuter att gå igenom, men de gjorde inte så mycket, för vi kom till en park där man kunde gå runt och titta. Men i början av den fanns en lian som killarna började hoppa upp på osv så vi stannade där jätte länge istället.

Memo, Lorenzo och Baz bestämde sig för att ta en tur runt parken ändå, medans vi girls gick till donken ännu en gång. Där köpte vi med oss lite mat och satte oss återigen på stranden i några timmar och hade världens girltalk. Amalie kom även dit. Snackade om allt mellan himmel och jord verkligen, så mysigt även om det blev lite kyligt framåt kvällen. Goals

Härligaste kvällen.

Vid 7 ungefär var vi tvungna att gå tillbaka till accomadationet för gemensam middag och lekar. Det var rätt kul. Sen satt vi kvar i de rummet tills curfew och då gick vi helt slut till våra rum och sov.

Halva resan hade gått och vi var lika lyckliga som vi var första dagen. Usch kommer ihåg att jag verkligen inte ville åka hem igen.

Kram

Denna dag åkte vi ifrån Milford sound till Queens Town. Vi vaknade rätt så tidigt på båten för frukostbuffé. Vi var tvungna att äta innan båten gick ut i havet då de skulle gunga för mycket för maten att hålla sig på bordet. Vi gick sedan upp och tog bilder lite snabbt. Aino hade med sig en polaroid kamera vi knäppte denna bilden med.

och sen var vi tvungna att skynda oss att packa ihop rummet. Brigitta och jag kom upp till samlingsrummet bara några minuter innan båten gick i land. Trötta men glada.

Bussen åkte vidare mot Queenstown, där bunge jump stod på schemat. Men först åkte vi tillbaka till stället där vi åt lunch igår och det blev åter igen kycklingmacka och ett äpple till lunch. Dock gick vi en massa tjejer till ett cafe och köpte en varsin latte så att vi kunde få gratis wifi efter någon dag utan. Hihi vi är helt otroliga.

Sen var det bara att köra vidare, men vi stannade återigen på fina utsiktsställen. Ett som verkligen blew my mind, helt otorligt.

Sen körde vi vidare mot Kawarau bridge där många av oss skulle hoppa bungee jump. Aino och jag hade planerat att göra hoppet tillsammans, och tacka gud för det, annars hade jag nog inte ens gjort det.

Har nog aldrig vart så nervös som när jag stod där uppe. När jag kollade mot marken blev jag helt mind blown och "ramlade" baklänges hahah. Men killarna som var där och hjälpte var riktigt roliga och härliga så dom fick en på bättre humör. Verkligen bra på deras jobb!

Det finns en video men jag lyckades inte riktigt dela den här. Men man ser klart och tydligt på videon att Aino hoppar och jag bara faller med haha.

Efter vi gjort det var vi verkligen så glada. Bilden nedan är ren lycka inget annat.

Så glad att jag gjorde detta.

Efter gruppfoto, köpa foton och skrattat åt dem (mitt ansiktsuttryck på alla bilder roade alla ett långt tag) så drog vi vidare mot vårat accomodation. Väl där fick vi välja rum och jag bodde återigen med Iris, Brigitta och Aino. Här i Queenstown skulle vi stanna i 2 nätter och det är verkligen jag glad för. New York är verkligen min favorit stad av alla ställen jag har vart på, men jag trodde aldrig att Queenstown skulle bli 2:a. Hur härlig stad som helst och finns så mycket att göra som turist, men man kan även bara strosa runt och hänga.

På kvällen hade vi ledig kväll, och medans många gick ut och köpte nån känd hamburgare som man var tvungen att vänta ca 1 timme på, så gick jag och 4 andra tjejer och åt mexikanskt istället. Vi var så trötta och hungriga så de behövdes verkligen.

Vi gick även och köpte glass efter åt och gick runt i staden och bara pratade om allt och inget. Så himla härlig dag, på kvällen var jag bara så lycklig för man hade verkligen inget att oroa sig för. Det var verkligen bara att strosa runt och leva livet.

På kvällen/natten satt vi tjejer och snacka ett tag och sedan kom 4 killkompisar över till vårat rum och vi satt och snacka någon timme. Sen kom bara fler och fler till vårat rum och de blev kaos verkligen hahah. De som bodde i rummen brevid blev typ sura och vi var tvungna att få ut allt folk på nåt sätt för klockan var typ 3 på natten. Men tillslut fick vi ut alla utom de 4 killarna som kom i början och sedan blev det lugnt igen. Gick och la oss runt 4 och hade en 2:a härlig dag i Queenstown framför oss.

Tyvärr är jag väldigt dålig på att blogga men ska försöka att skriva lite inlägg när jag har tid då och då. I helgen var jag i Auckland så ska försöka skriva ett inlägg om det också.

Kram

Dag 3 började väldigt tidigt kommer jag ihåg. Vi vaknade och satte oss i bussen vid kl 6-7 någon gång. Alla var väldigt trötta och en lång bussresa väntade, Väldigt bra till att lära känna varandra dock. Vi lyssna på musik, tog bilder och snackade. Vid 3 stannade vi vid något naturreservat och där gick vi promenad till ett vatten fall och fick även se några kända ny zeeländska fåglar, kommer ej ihåg va de heter. Innan dess stannade vi även vid ett berg och tog bilder!

Till lunch stannade vi i en liten stad och jag och Brigitta gick till ett supermarket och köpte lite lunch. Billigt och nyttgt ;) Köpte en kyckling macka, lite frukt och några bars. Åt lite snabbt och sedan var det vidare.

Fåret var våran maskot sammy<3

Vi stannade även lite snabbt vid ett ställe som hette mirror lake! Där vattnet var så klart att det blev spegelbild, som ni ser på bilden med skylten.

Här nedan kommer lite mobilbilder, för att mitt minneskort tog slut på minne så att jag var tvungen att köpa nytt dagen efter. Synd efter som att det va när vi var på milford sound vilket är super vackert, men som tur är funkar mobilen, och en massa andra hade sina kameror!

Dessa två är tagna av Lukas från Danmark genom buss fönstret!! Så fina

Efter att ha stannat på dessa fina ställen, vilket jag är så glad att vi gjorde även om jag var super trött hahah ni ser ju hur vackert det är, så åkte vi vidare till Milford. Där fick vi kliva ombord på en mysig övernattningsbåt och väl på den fick vi lite information om rum och middag osv. Det var rum två och två och jag delade med Brigitta igen. Vi gick till vårat rum med väskorna och båten började åka. De ropade ut högtalarna att det var sälar där så vi gick ut från rummet och precis därutanför på en sten fanns det jätte många sälar!!

Ända bilderna jag tog med min kamera. TIPS om ni är på Nya Zeeland, åk en båt på milford sound. Det är så himla fridfullt och hur vackert som helst, går inte ens att beskriva eller fånga känslan på bild.

Vi gick sen upp och mötte alla andra på decket där vi tog en massa bilder och skrattade

På båten fick vi paddla kanot. Megan och jag paddlade runt i evigheter och försökte få någon att ta en "goals" bild på oss men vi fick aldrig till det. Sedan kom Memo och tog en bild på oss med sin Iphone och den blev såå bra.

Kan inte ens förstå att jag gjort detta, det var verkligen hur fint som helst och jag njöt varenda sekund (även om mina armar var hur trötta som helst efter ca 5 minuter)

Efter detta sprang vi snabbt till våra rum och bytte om till bikini och sen hoppade alla från båten. Det var dock VÄLDIGT kallt. Här ska ni få se en bild så kommer ni förstå hur kallt det va! Men det var väldigt vackert.

Efter detta blev det en snabb dusch och sedan middag. Middagen var hur god som helst. Det var jätte stor buffe med massa godsaker och sedan en lika stor efterrätts buffé. Har nog aldrig ätit så mycket i mitt liv. Efter denna middag bestämd sig jag och Brigitta att vi skulle bli fit hahah för det var verkligen sjukt hur mycket vi åt. Speciellt efterrätten...

När alla hade ätit så flyttade vi till ett annat rum och en kille som jobbade där hade en slideshow för oss om milford sounds båtar, vilket var hur rolig som helst. Alla skrattade så mycket för han var crack up verkligen. Sedan gick jag och Brigitta till vårt rum, hahah och vi gjorde typ squats och situps osv, lite ånger i kroppen hahah last minute work out. Mitt i armhävningarna kom Memo och Tiago in och blev typ aschockade hahah. Men så satt vi och snacka med dom tills ca 12-1 då de gick tillbaka till sitt rum. De var faktiskt en väldig mysig kväll för de två är väldigt härliga att prata med! :)

Somnade efter ännu en härlig dag.!

Det som var med denna dag speciellt var att vi inte hade något internet alls. Alla andra dagar har vi haft wifi på accomadationet men här var vi liksom helt bortkopplade från all social media och det var faktiskt lite skönt. Man njöt liksom av upplevelsen på ett helt annat sätt. Milford sound, du har en del av mitt hjärta.!

Kram

Hade inte tid igår eller i förrgår att skriva men här kommer dag 2 av min resa.

Vi vaknade rätt tidigt på vårt accomadation i Christchurch. Runt 9 kanske kommer inte riktigt ihåg, det var i alla fall inte den tidigaste morgonen vi hade. Vi packade väskorna och tog bussen in till stan där vi fick gå runt och titta en massa. Jag gick mest med Aino och Brigitta. Då Aino bor där så visste hon lite om staden, så vi tog en kaffe på ett kaffe"hak" hon gillade och sen gick vi till en park och tog en massa foton och gick på en promenad.

Efter det åkte vi till ett shopping center där vi alla fick köpa lunch och kolla runt i någon timme. Vi valde förståss McDonalds (även fast vi lovade oss själva att försöka var nyttiga (är nöjd med försöket i alla fall)). Efter det fick vi gå tillbaka till bussen och där väntade en lång resa till Tekapo. Under denna bussresan fick vi ha lite speeddejting. Man fick en person och en fråga som båda skulle svara på, och efter 5 minuter fick man en ny person och en ny fråga. Bra sätt att lära känna lite nya personer och bra idé tycker jag. Sedan lyssnade vi på musik och hade en allmänt trevlig resa tills vi kom fram.

Det jag tycker var bra med denna resa var att även fast vi åkte buss varje dag och ibland väldigt länge så var alla ändå på bra humör och det var ej tråkigt. Alla på bussen gjorde bussresorna väldigt roliga ändå. Man kan ju tänka sig att åka buss är väldigt tråkigt men som sagt även fast vi åkte väldigt mycket buss blev det aldrig jobbigt tycker jag. Vi bara umgicks och hade kul (och sov väldigt mycket sista dagarna). Utsikten var en bonus också.

På kvällen/eftermiddagen kom vi fram till lake tekapo och vi stannade och återigen tog en massa bilder.

Jag och Carlos

Jag och Nora, Svensk tjej

Memo och jag! :)

Jag och Bazyli :) (Lukas in the background) :P

Jag och Megan!

Memo, Megan, Carlos, jag och Lorenzo, alla med YFU så de mötte jag på lägret när jag kom hit. Så kul att ses igen och saknar alla nu!

Efter detta åkte vi 5 minuter till med bussen till nästa accomadation som låg jätte fint vid sjön. Där fick vi rum och jag fick bo med Iris, Brigitta och Aino. Vi packade upp lite och gick sedan ner till sjön för att umgås och lyssna på musik medan några spelade rugby.

Jag och Aino<3 perfect size to cuddle

Jag, Aino och Brigitta

Sedan gick vi in och åt middag tillsammans och kvällen spenderades först och främst med att fixa aktiviteterna som alla skulle göra. Tex om man ville göra bungy jump var man tvungen att fixa så att ens föräldrar hade godkänt och så. Sedan satt vi bara och snacka allihopa tills det var curfew och då gick vi och la oss. Kommer ihåg att Brigitta och jag låg och asgarva i sängen åt nåt skämt hur länge som helst. Sen försökte vi sova ett tag och efter 10 minuter började vi grava igen. Bästa när de är så hahah.

Detta var andra dagen av 10. Så himla fina utsikter och bra början på en bra resa.

Tycker om alla bilderna från denna dagen.

Kram

Nu har jag varit borta i 10 dagar och inte skrivit på bloggen alls tyvärr. Denna resan har vart de bästa jag gjort sen jag kom hit, bästa resan i mitt liv. Fick se så många häftiga ställen, träffa vänner för livet och göra så mycket roliga saker. Jag är verkligen så så så tacksam för alla som gjorde den här resan så grym. Har tänkt nu att jag ska skiva ett inlägg om varje dag på resan. Blir så tråkigt att skriva ett inlägg om hela resan för de kommer verkligen inte täcka allt, och denna resan är verkligen något jag vill och kommer minnas. Så detta inlägg blir dag 1. Hade förväntningar på resan men verkligen inget som de blev. Liksom hade så höga förväntningar, inget blev som mina förväntningar, men de blev till och med bättre. De oväntade är oftast det bästa. Och jag måste bara säga att om du är på utbytesår i Nya Zeeland, gör denna resan, gör de bara du kommer inte ångra dig.

Första dagen var dagen jag och memo flög till Christchurch. Memo kom hit runt 9 med väskorna packade och vi åkte till flygplatsen i Palmy. Tog ca 40 minuter och sedan släppte Dayle av oss och jag sa hejdå till henne, Kaitlyn och Connor. Memo åt frukost och sedan satt vi och väntade 2 timmar på flygplatsen. Flygplatsen i Palmy var så liten så de var rätt tråkigt, men var kul att catcha upp med Memo lite.

Vi satte oss på planet, jag blundade, öppnade ögonen och så var vi i Christchurch. När vi kom ut från planet och in på flygplatsen träffade vi Aino som bor där. Hela gruppen skulle va där vid 17, men hon bestämde sig för att komma lite tidigare så vi kunde snacka lite innan. Hade saknat henne så mycket. Klockan var 12 och vi åt lunch på flygplatsen. Vid 14 kom Brigitta också och efter de strömmade det in fler och fler människor. Så kul att träffa alla, och träffade även en svensk tjej vilket var väldigt kul! (trodde jag var ända svensken i NZ ;) ). En sak som är sjukt är hur man kan träffa folk första gången, och sedan 10 dagar senare är de ens favorit personer, man ser de liksom på ett helt annat sätt.

Efter att ha presenterat sig för ca 40 personer satte vi oss i bussen och åkte mot vårat accomidation. När vi kom dit så hade min väska försvunnit, men efter lite panik så var de så att en annan tjej på resan, som jag redan kände, hade tagit den då den liknade hennes. Hahah. Vi fick våra rum och jag fick på med en tysk tjej och en norsk tjej som hette Iris. Vi snackade och umgicks på kvällen och sen hade vi lite intro och blev indelade i grupper osv. Middag var så god och till efterrätt hade vi banoffee cake<3 Jag, iris, brigitta och Aino gick till en lekpark och på kvällen fanns en inomhuspool som alla 40 utbytesstudenter trängdes i. Det var så kul verkligen men vi blev tillsagda och utslängda till slut hehe. På kvällen hängde vi massa i några killars rum och jag hittade en till svenne kompis, Bazyli, (eller hans kusin var därifrån) som kunde några svenska ord så vi satt och pratade hela kvällen. Sen var det curfew, och första dagen och andra dagen var faktiskt dagar som vi höll den. Så gick och la oss och sov efter en grym första dag med massa härliga människor.

Tog inga bilder första dagen, men har hur mycket bilder som helst att visa de andra dagarna. Här är en bild från sista dagen som visar hur lyckliga vi var efter 10 toppen dagar.

Nu på fredag är en termin av tre gjorda här i skolan på nya Zeeland! Hur sjukt är inte de? De var ju nyss som jag kom hit känns det som. Dessutom så var denna termin 9 veckor, nästa är bra 3. Känns helt overkligt.

Iallafall va de ju mufti day idag. Kändes konstigt att se alla i skolan i vardagsklädsel, när jag kom på morgonen imorse var de till och med flera jag inte kände igen. De som är dåligt med sån här dag är att de är flera som dömer andra efter vad dom har på sig. Eftersom att de bara är 1 dag ibland så är de inte lika accepterat att ha på sig vad som helst som de är i Sverige. Supertråkigt men så är de. Hade iallafall vanliga lektioner och sen tog jag bussen hem.

Hemma hade jag fått mitt paket med 2 böcker, en tröja och massa godis❤️ marabou choklad, bilar, plockgodis osv. Så glad. Connor och kaitlyn provade bilar men dom tyckte inte om de? Hahah hur kan man inte tycka om bilar? Gjorde min dag dock allt svenskt godis, som jag saknat de. Ska börja fixa iordning en Box med massa nya zeeländskt godis att skicka hem till min familj. Pinapple lumps, lollie cake och red skins tex. De är godisar som jag kommer sakna när jag kommer hem;) Dayle ville även skicka lite saker till dom.

Kul att så många har klickat in på min blogg föresten! Kram

Idag har vart en vanlig dag i skolan. Hade fortfarande huvudvärk hela dagen trots att jag sov hela 11 och 1 halv timme inatt??

Dagen var i alla fall rätt bra. Hade engelska, historia, foto, matte och efter lunch kemi. Vi hade prov på kemin och gud. Våran lärare är lite halvdan på att förklara och lära ut men sen förväntar hon sig att man ska kunna allt. De roliga var att under hela timmen vi satt där inne och skrev provet kunde man höra suckar var och varannan minut. Så svårt va provet. Skönt att ha det överstökat för nu är det ända jag har kvar innan lovet min historia uppgift som jag ska skriva klart imorn. Sen åker jag till sydön.

Imorn är de muftiday som sagt så ska upp lite tidigare så jag hinner sminka mig lite oså. Reglerna är väldigt strikta ändå dock:

NO torn, scruffy clothing including jeans
NO jandals
NO short shorts
NO singlets – all tops must have sleeves
NO low cut necklines
NO dress up / fancy dress e.g. onesies

och sedan inga örhängen.

Lite skillnad från Sverige va?? Imorn väntar jag också på ett paket som min kära mamma skickat med massa godis från Sverige. <3

(I alla fall Marabou choklad!!!)