För att fira att det är fredag så åkte jag och Josefin ner till stan för äta lite god mat. Kvällen till ära blev det hamburgare och sötpotatis-pommespå en resturang som heter Grill'd. Fick inte med min fina röda (rödbets- och quinoa) burgare på bilden men jag kan meddela att den var supergod!

Efter maten tänkte vi gå till någon bar och ta något mer att dricka, men istället hamnade vi på en glassbar. Inte helt fel det heller! Jag köpte en chokladglass med maltesers och Josefin en annan chokladsmak med varm chokladsås. Det fullbordade kvällen! Sedan var vi mätta och belåtna och redo att åka hem. När vi väntade på bussen insåg vi att vi nog börjar bli lite gamla som åker bussen hem vid 22.30 och känner att det är okej. Istället för att gå ut och festa med alla ungdomar, haha.

Imorgon blir det först en löprunda innan frukost och sedan pluggmaraton, happy saturday!

Puss och kram från andra sidan jorden! <3

Postade precis dessa tre vykort till min saknade farmor och mina fina bröder och bästa My. Tar väl typ två veckor innan de kommer fram och nu blir det ju ingen överraskning men hoppas ni blir glada ändå :)

Puss och kram från andra sidan jorden! <3

I tisdags fick jag reda på att jag klarade min första tenta! Det känns så skönt att jag lyckades med det! Timmarna innan tentan var jag bombsäker på att jag inte skulle klara av den, men efter den var gjord insåg jag att jag nog hade en chans iallafall. Och det hade jag! Jag var dock tvungen att fråga en kille i min klass för att förstå om jag hade klarat den eller inte. Jag förstod inte riktigt hur man skulle räkna sina poäng så jag trodde först att jag hade kuggat. Denna tentan är 15% av mitt fullständiga betyg på kursen, så det var skönt att jag klarade den för då behöver jag inte få lika bra resultat på finals sen i juni. Sluttentorna börjar närma sig med stormsteg, det är typ 7 veckor kvar och jag har så mycket jag måste lära mig! Wish me luck!

Imorgon är det den 21 april, vilket innebär att det är exakt två månader kvar tills mitt första flyg mot Sverige lyfter från Brisbane (ska också tillägga att det är Mathildas födelsedag, så hon inte tror att jag glömmer heheh). Känns sjukt att hemresan också börjar närma sig. Jag och Kirill räknar ner vecka för vecka och jag drömmer så ofta om stunden när jag kommer se honom på flygplatsen!

Om ungefär en månad, den 24 maj, åker jag och Josefin till Melbourne. Vi har bokat en lägenhet genom Airbnb i 4 nätter och det ska bli så kul att se och uppleva den staden! Det ända som kan bli lite svårt är packningen till den resan, då det kommer vara mycket kallare nere i Melbourne än här uppe i tropiska Townsville. Men vi planerar att shoppa loss lite i storstaden och köpa kläder så vi slipper att frysa. Vi ska ju ändå hem till ett kallt land sen igen.

Jag ser verkligen fram emot mina sista två månader i Australien, vill få ut så mycket som möjligt av min tid här samtidigt som jag klarar av mina studier. Om jag hade velat hade jag kunnat resa iväg på äventyr varje helg och det hade jag självklart gärna gjort. Men skolan här kräver så mycket mer tid av mig än vad det gör hemma så jag känner att jag måste ge det lite (eller mycket) tid också. Även om det är resorna och upplevelserna jag kommer komma ihåg mest!

Hoppas allt är bra där hemma, jag saknar aallllllaaaaaa människor jag känner!

Puss och kram från andra sidan jorden!<3

Här kommer lite fler bilder från denna fina påskhelg!

Hela gänget samlat : Hanna, Julie, Rohit, Ali, Hanna, Josefin, Maria, Lucie och Alex.

Man är riktigt snygg när man snorklar!

Sikten i revet i Whitsundays-området är som sagt inte den bästa just nu på grund av cyklonen. Och mycket av revet där har blivit förstört, vi fick höra att det kommer ta 5 år för det att växa tillbaka. Men vattnet blir klarare för varje dag som går, och vi hade ändå en bättre sikt än vad det hade varit på länge. Vi var också den första gruppen sedan cyklonen inträffade som faktist kunde stanna på Whitehaven beach. Och det var tur det, för det hade jag inte velat missa! Sanden på White haven består till 97% av silica sand vilket gör att den är så vit och den har också en väldigt speciell konsistens eller vad man ska säga. Den var en mycket bra exfoliator för huden tydligen.

Från stranden gick vi upp till en utsiktsplats där man fick en väldigt vacker överblick av Whitehaven och öarna runtomkring.

Sedan åkte vi tillbaka med speedboaten till Airlie Beach igen. Båten gick väldigt snabbt och kaptenen var inte rädd för att ta ut svängarna, så bara det var en fantastisk rolig upplevelse!

Vi avslutade dagen med att steka hamburgare och sedan blev det lite party. En helt fantastisk dag och kväll blev det!

Dagen efter gick vi upp tidigt för att åka ut på kajak-tur. Jag och Josefin delade kajak och vi fick in ett bra samarbete måste jag säga. Vi var snabbast av alla, iallafall om ni frågar oss heheh. Vi såg tyvärr inga havssköldpaddor men kajak-turen var jättehärlig! När vi kom tillbaka efter 3 timmar i kajaken var allihopa ganska trötta efter det och gårdagens bravader så eftermiddagen spenderade vi på stranden.

Och heja Håååååveeeeee!

Påsken 2017 spenderas på Airlie beach och Whitsundays Islands, det är helt otroligt vackert här! Trots att naturen blev starkt påverkad av cyklonen för några veckor sedan så är det helt fantastiskt att vara här och få se allting!
Idag var vi på en båttur som innehöll snorkling bland annat. Sikten i vattnet var väldigt dålig men det första gången jag snorklade så jag var imponerad ändå! Ville verkligen hitta Nemo men jag såg bara blå, bruna och svart fiskar.

Vi är 6 tjejer och 3 killar som har åkt hit över helgen och vi bor på ett hostel som heter xbase. Det är så skönt att komma ifrån Townsville ett tag och ha lite semester trots att man får lite dåligt samvete över att inte plugga något på 4dagar..

Imorgon ska vi på en kajaktur då vi troligtvis kommer få se sköldpaddor också! Ska bli så kul!

Glad påsk på alla där hemma!
Puss och kram från andra sidan jorden! <3

Jajamen, halva min tid här i Townsville har gått. Helt sjukt hur snabbt tiden går! 10 veckor kvar av stenhårt pluggande! Men jag har också flera inplanerade resor att se fram emot innan jag lämnar detta land.

Den första blir nu till helgen då vi åker 9st tjejer och killar ner till Airlie beach och Whitsundays. Det ska vara några av de vackraste platserna i Australien. Tyvärr drabbades just de områdena hårt av cyklonen, men de har jobbat hårt för att få all turism och allt att komma igång igen så jag är säker på att vi kommer få en underbar helg!

Om två veckor ungefär åker jag till Magnetic Island med tre andra tjejer, där ska vi spendera helgen i en av de stugor som min hyresvärd äger. Då kanske vi får syn på några av de vilda koalor som bor där och så blir det kanske lite moppekörning runt ön!

I slutet av maj, precis innan våra finals börjar funderar jag och Josefin på att åka till Melbourne också. Hade varit så häftigt att åka dit. Om jag inte har sagt det innan så säger jag det nu, jag älskar stora städer! Älskar känslan av att ha höghus runt omkring mig. Lite konstigt egentligen eftersom jag är uppväxt ute på landet och borde känna mig mer hemma i en stad som Townsville.

Sedan har jag också planer på att åka till Brisbane precis innan jag åker hem eftersom att mitt första flyg mot Sverige går därifrån den 21 juni. Bara spendera några dagar där och ta det lugnt och njuta av den sista tiden i detta land. Men det beror nog på hur mycket pengar jag har spenderat innan det, hehe.

Iallafall, det kommer hända mycket nu de kommande veckorna, så innan jag vet ordet av kommer jag anlända till flygplatsen i Köpenhamn och få krama min fina Kirill igen! <3

Vill också skicka en hälsning till mina lagkamrater där hemma, LYCKA TILL I SERIEPREMIÄREN på torsdag!!! Vinn för tusan! <333

Puss och kram från andra sidan jorden! <3

Igår var jag på the 2017 International Ball. Studentkåren på skolan anordnar en sådan varje år för internationella studenter främst, men även australiensare får vara med. Balen tog plats på en restaurang som heter The Brewery, de hade en festlokal där vi höll till. Festlokalen var jättefin och det kändes så lyxigt att få vara på ett sånt ställe. Vi blev serverade en 3 rätters middag som var mycket god, jag tog det vegetariska alternativet då jag inte är ett stort fan av rött kött och inte ville riskera att bli serverad det. För de 65 dollar vi hade betalat ingick också en fri bar under de hela 4timmarna vi var där, och det utnyttjade vi till fullo! heheh

Jag delade bord med de flesta av de skandinaviska tjejerna som är här på utbytestermin och vi gick efter balen till ett uteställe som heter Cactus. Vi stannade inte där så länge utan tog bussen hem runt tolv/ett någon gång tror jag. Men det var en mycket trevlig kväll, det är inte ofta man får gå på så fina fester!

Här är Josefin från Sverige, Matt från Kanada och Jag tillsammans med en övertaggad australiensare påväg till Cactus.

​Och efter gårdagens festligheter blev det en lugnare lördag. Jag, mamma och pappa blev hämtade på deras hotell av Britta till höger i bild och hennes mamma Inger för att äta lunch på en resturang på the strand. Inger är uppvuxen i Jönköping och hennes syster är mammas jobbarkompis. Hon flyttade till Australien för ungefär 30 år sedan och bor nu i Cairns som ligger 4 timmar norr om Townsville. Britta är född i Australien men har bott och pluggat i Jönköping i 3 år, nu pluggar hon till läkare på James Cook här i Townsville. Världen är verkligen liten ibland. Det var så kul att träffa dem!

Efter lunchen gick jag tillbaka med mamma och pappa till deras hotell och hängde där i några timmar, sedan fick vi kramas och säga vi ses snart igen. För imorgon lämnar de Townsville för att spendera några dagar i Cairns & även Hong Kong innan de åker hem till Sverige igen. Det har varit så härligt att ha dem här, hade gärna haft dem kvar ett tag till! Men om ungefär 11 veckor ses vi hemma i Jkpg.

Jag har haft en superbra helg! Resten av lördagskvällen nu ska jag försöka plugga och även imorgon är det plugg för hela slanten. Måste också få in ett gympass då matintaget har varit alldeles för stort denna helgen!

Puss och kram från andra sidan jorden! <3

För exakt 3 månader sen stod vi och beundrade utsikten över vackra Stockholm. Det känns så sjukt att höra om vad som hände där igår när man är så långt ifrån allting. Det känns inte som att det verkligen har hänt. Men det har det, trygga och säkra Sverige har drabbats av den ondska som har drabbat så många andra runt om i världen. Helt ofattbart. Jag hoppas att alla människor i Sverige går tillsammans nu. Och det gäller inte bara Sverige, utan hela världen och alla människor oavsett vart vi kommer ifrån eller vilka vi är, vi är starkare tillsammans.

Detta är det bästa citatet jag vet. Finns ingenting som är så sant som detta. Det enda som kan besegra ondska och hat är kärlek och godhet. <3

Extra många pussar och kramar från andra sidan jorden! <3

Fick äntligen lira boll i min gula Sverige-tröja igår! Kände mig så stolt att få "representera" Sverige. Tyvärr förlorade vi med 1-0 mot ett lag som kallade sig The hooligans. Vi hade flera farliga chanser under matchen, men vi har svårt att få in bollen i det lilla 5mannamålet! Det för bli vinst nästa vecka istället!

Efter vår match blev jag tillfrågad att hoppa in som reserv i ett lag som hade en tjej för lite. Reglerna lyder att man måste ha 3 tjejer på planen hela tiden. Och jag tackade inte nej till att spela 20min till! Dessutom är killen som frågade mig från Ryssland så den lilla ryska delen i mig blev också glad, haha
Vi vann denna match med 3-1 och var totalt överlägsna mot våra motståndare som var klädda i Hawaii-skjortor. Jag lyckades göra två av målen vilket var extra kul då jag hade en egen fanclub på plats! Hoppas ni blev stolta mamma och pappa, I did it for you.

Annars är detta en fullproppad vecka, är superduperstressad just nu. Har praktik två eller tre gånger, en presentation och min första tenta inom 7 dagar. Känns inte som att tentan kommer gå min väg tyvärr. Men ska försöka att inte deppa för mycket.

Hoppas allt är bra där hemma!

Puss och kram från andra sidan jorden! <3

Nu är jag tillbaka i Townsville och tog som sagt med mig älskade mamma och pappa hit. Visade dem runt lite i centrum och slappade lite på deras hotellrum innan jag återvände till Masuda street och mitt lilla rum. Innan mamma och pappa lämnade Sverige bad jag mamma att ta skriva ut lite bilder och ta med sig till mig. Så nu har jag gjort mitt rum lite mer personligt med massa bilder på nära och kära. Blir så glad av att titta på dem! Jag fick också hit lite mer kläder hemifrån däribland min Sverigetröja som jag stolt ska bära på våra måndagsmatcher!

Även om det var riktigt tråkigt att lämna Sydney var det på ett sätt skönt att komma tillbaka till lugna och fina Townsville också. Snart har jag gjort halva min tid här i Australien, så nu är det bara att ge järnet och sen kommer det helt plötsligt vara dags att åka hem igen. Saknar mitt Jkpg ganska mycket just nu, hade så gärna velat vara hemma och bevittna vår och J-södras seriepremiär, jobba i baren på HV:s semifinalmatcher och allt det där. Men det är tur att det finns en höstsäsong också, då får jag förhoppningsvis vara med och spela några matcher iallafall. Vårt U-lag är otroligt slagstarkt i år, ska bli så kul att se hur vi kommer stå upp mot andra elitsatsande klubbars utvecklingslag! Forza #magiskamik!