På fredagen bestämde vi oss för att hyra en bil och åka till Phillip Island, en ö som ligger ungefär två timmar från Melbourne. Vi hade hört om pingvinerna som finns på ön och också att det skulle finnas en chokladfabrik. Det fanns många bussresor som gick dit, men vi ville kunna bestämma våra egna stopp och så räknade vi på att det skulle bli billigare att köra själva också. Jag har inte vågat köra bil här i Australien (lika rädd som alltid) men Josefin har kört mycket här och hon var en mycket trygg förare!

Det första stoppet vi gjorde var Brighton Beach, en strand som är känd för sina färgglada båthus.

De flesta husen var målade i glada färger men vissa hade typiska australiensiska motiv också, så fint var det!

Vi stannade nog på stranden i ungefär 20minuter, och när vi kom tillbaka såg vi en underlig lapp på vår framruta. Hmmm, tänkte vi, satt den där innan?
Nej det, gjorde den inte. Vi hade totalt glömt bort att betala för parkeringen och tydligen är P-lisorna i Melbourne otroligt stränga och snabba. Så vår beräkning på att hyra bil skulle bli billigare än bussresan stämde inte lika mycket längre, haha...

Trots p-böter åkte vi vidare mot Philiip Island med ett glatt humör och vårt första stopp när vi väl var framme blev Pannys Chocolate factory! Där fick vi se hur processen av att tillverka choklad går till och så fick man lite smakprov och såna saker. Men det var inte riktigt lika bra som vi hade föreställt oss tyvärr, men choklad är ju alltid gott!

Entrébiljetten var till och med gjord av choklad :) De hade också chokladstatyer och konstverk vilket var häftigt att se.

Efter fabriken åkte vi vidare mot höjdpunkten på Phillip Island, the Penguin Parade! Varje kväll vid solnedgången kommer de små pingvinerna upp från havet och går tillsammans i grupper till sina hem de har på ön. På stranden fanns det en läktare dit man kunde gå (man fick betala först) för att se pingvinerna skynda sig över stranden för att undvika de farliga rovfåglarna och sedan gå in i sina små hål till hem. De var supergulliga! Och vi kom riktigt nära dem faktist, men man fick inte ta några bilder på dem tyvärr. Naturen och landskapet på Phillip Island var otroligt vackert! Vi stod länge och bara njöt av den fantastiska utsikten och att vi faktist har haft möjligheten att komma till Australien och uppleva allt detta land har att erbjuda.

Det skulle egentligen finnas massor av sälar på ön också, men vi såg inte dem. Kanske att vi var där under fel tid på året.

Lite suddig bild, men här såg vi iallafall en pingvin som hade stannat i sitt bo över dagen och inte gått ner i havet. Han/hon såg också ut att stå och njuta av den vackra miljön.

Innan vi åkte tillbaka var man tvungen att kolla under sin bil så att ingen pingvin hade gömt sig där under. Men ingen hade stannat under vår bil så vi åkte lugnt och säkert tillbaka till Melbourne igen.

Puss och kram från andra sidan jorden! <3

I onsdags kväll åkte jag och Josefin som sagt till Melbourne. Vårt flyg från Townsville var en timma försenat så vi var inte framme förrän tolv på natten. Men vi var lika glada ändå och förväntansfulla på vad Melbourne hade att erbjuda. Och det började väldigt bra, för den lägenheten vi hade hyrt genom Airbnb var superfin! Den låg väldigt centralt och också på 19de våningen vilket gjorde att man såg stora delar av staden från vår balkong.

På torsdagen bestämde vi oss för att strosa runt i staden och shoppa och kolla lite sevärdheter.

Ett av stoppen vi gjorde var Hosier lane som är känt för att vara täckt från golv till tak med graffiti. Kul att denna sortens konst också kan uppskattas och inte bara ses som klotter. Mycket tufft var det!

Efter att ha strosat runt på lite shoppinggator och ätit soppa till lunch gick vi vidare till en byggnad som kallas Eureka Skydeck. Den är lite under 300m hög och har ungefär 90 våningar. Man kunde ta hissen upp till den 88de våningen och titta på utsikten och gå in i något som hette The edge. Det var en kub gjord av glas som åkte ut 3m ifrån byggnaden. När man gick in i kuben så gick det inte att se ut ur glaset men när man hade åkt ut de 3 meterna så blev glaset helt plötsligt klart och man kunde se staden 300m under sig! Det var lite läskigt! Tyvärr fick man inte ta några bilder inifrån kuben.

Vi åkte upp på kvällen så att vi kunde beskåda solnedgången från 300meters höjd.

Ett sånt här fint armband fick man om man var modig nog att ge sig ut i The Edge.

Vi avslutade sedan vår första dag i Melbourne på en italiensk restaurang med bland annat en underbart god Tiramisu till efterrätt.

Puss och kram från andra sidan jorden! <3

​Nu har jag bara en månad kvar i detta land. Känns så sjukt, den sista tiden har gått så fort! Men innan jag lämnar så har jag ju en del kvar att uppleva. På onsdag bär det av till Melbourne för att ladda upp sig ordentligt inför final exams! Sedan blir det tre tuffa veckor med otroligt mycket hjärngympa, och det känns redan nu som att min hjärna är överfull...

Förhoppningsvis går alla mina tentor bra så att jag kan njuta ordentligt av de dagar jag ska spendera på egen hand i Brisbane innan jag åker hem igen. Har bokat tre nätter på ett hotell som såg ganska fint ut, med frukostbuffé och gym och grejer i centrum av Brisbane. Allt för att jag ska kunna ha 4 avslappnade dagar och bara göra mig redo för den långa flygresan. Planerar att bara strosa runt i staden, ligga på stranden, läsa böcker och bara ha en välbehövlig semester! Längtar redan!

Vi ses om en månad Sverige,
Puss och kram från andra sidan jorden! <3

Ja må hon leva, ja må hon levaaaaaaaa
Idag är det min fina mammas födelsedag! Önskar så otroligt mycket att jag kunde vara hemma och fira dig mamma! Hoppas verkligen att du får en fantastisk dag!. Och hoppas vädret blir lika fint som det brukar vara, för vad jag kan minnas så är det alltid sommarvärme den 18 maj. Det är bara för att moder jord också vill fira och hylla dig lite extra på din dag!

Fira ordentligt nu, du är värd det bästa! Jag saknar dig och pappa så mycket!

Puss och kram från andra sidan jorden! <3

Jag startar ofta mina dagar här i Townsville med en löprunda eller promenad längs med Ross river. Floden rinner genom hela staden i princip och den är ungefär som Munksjön hemma i Jkpg, alla tar sina rundor där. Det är ofta jag möter samma människor flera gånger i veckan, så jag antar att de har samma rutiner som mig.

Jag brukar ge mig ut ganska tidigt, för ju tidigare det är desto friskare är luften. Och så får man se lite av soluppgången som på bilden ovan :)

Idag var det två killar som var ute på sina paddle-boards på morgonkvisten. Det såg riktigt härligt ut!

Här jag fick jag över en av broarna och då kunde man se att floden verkligen var spegelblank.

Ungefär halvvägs på min vanliga runda så ligger denna fotbollsplanen. Den ser så grön och fin ut och jag blir alltid lika sugen på att springa ner där och lira lite boll!!

Det finns massor av dessa otroligt söta sköldpaddor i floden! Vissa säger att det finns krokodiler också, jag vet dock inte om det är sant. Men jag tar det säkra före det osäkra och håller mig på land...

Puss och kram från andra sidan jorden! <3

Min älskling är hemma i Jönköping igen! Så skönt att veta att han är där och väntar på mig nu. Bara 39 dagar kvar!

Här face-timade vi precis när han hade landat på svensk mark på Arlanda <3

Hade också ett catch up samtal med fina Tove igår i drygt en timma, är alltid så skönt att bara prata av sig med henne! Saknar henne så mycket!

Lilla mamma ringde också och frågade hur det går med allt mitt pluggande inför finals. Plugget går helt okej, det gäller bara att ta sig tid att sitta ner och läsa om allt man har lärt sig dessa 4 månader. Men om exakt en månad har jag gjort min sista av tre tentor, så det är inte så lång tid kvar med denna pluggstress!

Vill hylla mamma Karin lite extra idag då det firas Mors dag i Australien idag, I Sverige är det ju inte förrän om två veckor, men jag skickar ett extra hjärta till min mami ändå! <3

Puss och kram från andra sidan jorden! <3

Castle Hill ligger mitt i centrum av Townsville, staden är i princip uppbyggd runt denna kulle. Eller egentligen är det inte riktigt klart om det är världens högsta kulle eller världens lägsta berg.

Vi startade iallafall denna lördag kl. 07.00 med att bestiga den otroligt branta 286m höga bergkullen. Måste erkänna att det var jobbigare än jag trodde! När vi kom till toppen kunde vi blicka ut över heeeela Townsville. Tyvärr var det lite mulet och grått väder, men det var vackert ändå.

Här har vi det morgonpigga gänget: Jag, Josefin, Koon & Henriette.

Det har varit en väldigt härlig helg än så länge (och klockan är bara 10.30). Igår bjöd jag in lite kompisar hem till mig på en typiskt svensk taco-kväll som också innehöll biljardturnering och lite kortspel. En mysig, avslappnad och mycket bra fredagkväll blev det! Och det blev massa tacos över som jag kan smaska på de närmaste dagarna, så gott.

Nu blir det nog en tur till gymet och plugg resten av dagen och kanske lite fest ikväll men det återstår att se. Trevlig helg!

Puss och kram från andra sidan jorden! <3

Efter lite festligheter igår vaknade jag upp väldigt trött och bakis idag. Låg kvar i sängen extra länge och tyckte synd om mig själv och saknade Kirill extra mycket, hade så gärna velat ha frukost på sängen eller en massage... Istället tvingade jag ut mig själv på en promenad för att få lite energi.

Någon hade skrivit detta på gångvägen. Fint, tänkte jag och tog en bild. Man borde faktist njuta mer av sin vardag ibland.

När jag var tillbaka från min promenix skrev Josefin och frågade om jag ville hänga med ner till stranden. Och det ville jag verkligen! Vad passar bättre en bakis-dag än att ligga och slappa på beachen liksom. Tyvärr gick solen i moln och höll sig där resten av dagen (vilket typ aldrig händer här i Townsville annars) så vi ändrade våra planer lite. Vi satt ett tag på stranden först men sedan blev det besök på en hamburgerrestaurang, bio och choklad-bar! En mycket bra dag helt enkelt!

Filmen vi såg hette A dogs purpose. Den var jättemysig om man kan beskriva en film så. Rekommenderas! Efter bion gick vi till Max Brenner Chocolate bar och delade på en chokladfondue. Vi doppade jordgubbar, banan, marshmallows och bananbröd i chokladen. Sååååååååå goottttttttt!!

Elise och Josefin var snabba med att hugga in medan Koon posade för kameran.

D-e-l-i-c-i-o-u-s!

Det var min söndag. Tänkte avsluta den med att beskåda Liverpool krossa Southampton eftersom att matchen för ovanlighetens skull inte spelas mitt i natten. Förhoppningsvis har denna dagen gjort att jag har samlat på mig massa energi så jag kan sitta och plugga hela dagen imorgon , för det behöver jag verkligen göra!

Halli hallå!

Fick ett meddelade av min kära mamma att det var längesen jag skrev nåt i bloggen. Så för att hon inte ska bli allt för orolig så kommer här ett inlägg till dig mamma, puss på dig! <3

Denna veckan har varit väldigt enformig och har mestadels bestått av plugg och träning. Lyckades klämma in ett efterlängtat samtal med min stora storebror också, det var inte igår! Kram till honom!

Annars är det mest oro inför finals som rör sig i mitt huvud för tillfället, har min första tenta av tre den 3 juni så det är inte långt kvar......den sista tentan har jag den 14 juni. Mitt flyg hem går från Brisbane den 21 juni, så har en hel vecka på mig att säga hejdå till Townsville. Tror dock att det kommer gå snabbare än så för mig så jag funderar på att spendera några dagar i Brisbane innan flyget lyfter mot Sverige. Typ bo på något fint hotell och bara njuta och verkligen utnyttja den sista tiden i solen och värmen. Man vet ju aldrig vad den svenska sommaren erbjuder liksom. Jag ska ju dessutom spendera min sommar på gamla goda E-lux och det är inte så många solstrålar som letar sig in innanför de väggarna. OBS, missförstå mig inte, jag trivs superbra på E-lux och har fantastiska arbetskamrater! Men solbränd blir man ju inte ;)

Och att HV tog SM-guld!! Hur härligt är inte det!!!!?? Visste att de skulle vinna!!! Så synd att de lyckades det året jag inte är stan bara....
Blev inbjuden på guldbanketten i Kinnarps som de har för alla anställda. Den tar plats ikväll, men den kunde man ju inte närvara på :( De får se till att vinna nästa år igen, för min skull!

Trevlig helg alla!
Puss och kram från andra sidan jorden! <3

Helgen började med en mycket rolig fredagskväll! Josefin bjöd hem på förfest med grill och sedan blev det en utekväll på det! Att först bara sitta och prata om allt mellan himmel och jord och sedan få dansa loss var precis vad jag behövde efter en jobbig vecka. Att inte behöva tänka på allt skolarbete som väntar de kommande veckorna och bara ha roligt! Så välbehövligt!

På lördagen åkte jag sedan ut med färjan till Magnetic Island tillsammans med Josefin och Elise. Där besökte vi olika stränder, åt god mat, såg koalor och blickade ut över solnedgången ifrån en utsiktsplats. Efter solnedgången så mötte vi upp Hanna som också hade spenderat hela dagen på ön och så åkte vi till den stugan vi hade hyrt över helgen. Vi åt middag och drack Sangria på en mexikansk resturang innan Josefin och Elise åkte tillbaka till Townsville igen.

Jag och Hanna började söndagen med att vi gick på en marknad på Horse shoe bay som är en av stränderna på ön heter. Efter att ha gjort några fynd så låg vi och bara relaxade på stranden hela dagen. Finns det något bättre än att somna när man ligger och solar? Nej, det är inte mycket som slår det!

Kvällen spenderade vi i stugan, vi lagade bakad potatis (som vi fick vänta ett tag på innan de blev klara eftersom vi fick strömavbrott mitt i allt), drack vin, åt smält choklad och färsk frukt och spelade kort. Lugna kvällar kan också vara de bästa!

Idag startade jag dagen med en löprunda. Nu när det är höst och går mot vinter här i Australien och temperaturen och luftfuktigheten är lite lägre går det äntligen att ge sig ut och springa utan att känna sig svimfärdig. Så skönt!
Sedan åkte vi till ännu en strand på ön som hette Picnic Bay, där njöt vi av de sista timmarna av vår lilla minisemester innan vi runt lunch tog färjan tillbaka hem till Townsville igen.

Denna helgen var verkligen precis vad jag behövde! Har längtat hem ganska mycket och oroat mig inför finals och såna saker, så att bara få koppla av och umgås med fina människor fick mig att må så mycket bättre! Känner mig mer redo att ta tag i alla måsten nu!

Här kommer lite bilder från Magnetic Island:

Här är Alma bay, en lite mindre strand vi besökte på lördagen.

Lite kärlek i sanden <3

Det var inte ett moln så långt ögat kunde nå.

Våran supermysig Bali-inspirerade stuga. Vi hade både ett kök inne i stugan och en uteplats med ett till kök och grill.

Slagna hjältar efter att ha solat, badat och vandrat.

En av de vackraste solnedgångarna jag har skådat!

Kvällspromenad på stranden. Kvällarna har börjat bli lite kyliga så jag fick låna en tröja av Hanna. Hade det varit i Sverige så hade vi inte tyckt att det är kyligt, men man blir verkligen bortskämd med värmen här borta.

På Picnic bay hade de en brygga som gick en ganska lång bit ut i havet. Därifrån kunde man se Townsville på andra sidan.

Denna skylten satt vid färjeterminalen på ön, såhär långt befinner jag mig alltså ifrån Sverige just nu.