Förlåt att jag inte bloggat på ett tag nu , har egentligen ingen ursäkt förutom att jag försöker njuta av den sista tiden här. Det är inte långt kvar tills vi åker tillbaka till Sverige :(
Men här får ni lite bilder från vad vi har hittat på de senaste veckona!
Hörs snart igen :)

De senaste 5 dagarna har jag spenderat på ett berg, Mt. Kenya som är Afrikas näst högsta berg.

Det har länge varit fruktat och jag har länge under tiden jag har bott här tänkt att det är långt kvar tills vi ska bestiga berget. Men så plötsligt en torsdagsmorgon så var det dags att ge sig iväg. Blandade känslor.

Men det var nån typ av lyckorus jag fick när jag satt i bussen och såg det vackra berget efter 4 timmars resande.

Vi klev av bussarna och fick lite lunch innan vi började den första vandringen som skulle ta oss cirka 4 timmar. Det var varmt men inte särskilt jobbigt. Tillslut var vi framme vid campingen och där blev det svinkallt på kvällen, något som jag inte är van vid.

Under natten fick jag knappt någon sömn men var ändå pigg till morgonen då vi skulle börja den andra vandringen som skulle ta oss runt 8-9 timmar. Detta var jag extremt otaggad på men när vi väl började gå så var det inte alls så farligt. Vi gjorde en hel del pauser och åt lunch och plötsligt var vi klara med den vandringen.

Andra natten spenderades vid en liten stuga ungefär 1000 höjdmeter ovanför den andra campingen, där fick jag inte heller någon sömn utan låg mest vaken hela natten och tänkte. Men studsade ändå upp på morgonen och åt frukost.

Detta var våran "vilodag" så det ända vi gjorde var att gå till en liten sjö där vissa badade trots att det var svinkallt! Annars åt vi bara lunch där och guiderna berättade lite om alla växter och djur som fanns på berget vilket var väldigt intressant.

Vi åt tidig middag och gick och la oss runt 8 för det var dags att förbereda sig att bestiga toppen. Kunde inte sova den här natten heller, varför vet jag inte. Men hursomhelst ringde väckarklockan kl. 01:00 och det var äntligen dags att stiga upp. Det var jääättekallt och mörkt ute. Men vi började gå upp för en väldigt brant backe som man tidigare kollat på och fruktat, men den var inte så jobbig att gå upp för. Det som var jobbigt var när vi stannade och det blev kallt, kunde knappt känna mina fötter.

Tillslut kom vi fram till en liten toppstuga där vi fick lite te, då hade vi gått ungefär 3 timmar i mörkret och kylan. Då var det nog många som kände för att avbryta för att det var så kallt och jobbigt. Men vi fick veta att det bara var ungefär 40 minuters vandring kvar till toppen. Man intalade sig själv att man skulle klara det och så började vi gå igen.

Den sista biten upp mot toppen var den absolut jobbigaste, kände så många gånger att jag inte skulle klara det. Det var både fysiskt och psykiskt jobbigt. Jag gick bara på adrenalin den sista klättringen upp, det fanns ingenting annat kvar i min kropp kändes det så.

Väl uppe var jag så lycklig att jag ville gråta, det var så vackert när solen gick upp och livet kändes bara på topp(en)!

Det var helt klart värt ALLT.

Vägen ner var inte lika jobbig psykiskt men minst lika jobbig fysiskt. Backen som vi gick up för kändes dubbelt så lång när det var ljust. Men när man var tillbaka på campingen var jag så extremt lycklig. Vi började direkt packa ihop våra saker, åt frukost och drog iväg neråt. Ingen vila.

På vägen ner igen lyssna jag på musik även fast man egentligen inte fick det "för det kunde stå en elefant bakom en". Otroligt rimligt. Men det var så skönt att bara gå och bara fokusera på musiken och inget annat. Så vi gick i ungefär 6 timmar tillbaka ner till en första campingen igen. Det var faktiskt en otroligt skön vandring tycker jag.

På campingen spenderade vi våran sista natt där jag fick ytterligare en sömnlös natt. Jag har alltså knappt sovit något under hela resan. Men trots det mådde jag riktigt bra, till skillnad från några andra som fått lite höjdsjuka och mått illa och haft ont i huvet. Jag kände inte av något sånt vilket jag är jätte glad över. Så lite sömnbrist spelade inte så stor roll för mig.

Och så var det dags för sista vandringen ner, samma som vi gjorde första dagen fast åt andra hållet. Lyssnade på musik igen och bara gick, stannade inte en enda gång på vägen. Slutade med att jag, Mathilda och Filippa var absolut först av alla ner från berget. Då var jag ganska stolt över mig själv, över att jag hade klarat det.

Förlåt för lång text som ingen kommer orka läsa men skrev mest ner det för min egen skull. Här är en film som nog är roligare att kolla på :)))

Idag gick vi upp runt 6 och stack sedan iväg till Mt. Longonot som ligger nära hell's gate och Naivasha där vi har varit förut.

Mt. Longonot är en slocknad vulkan som vi först började med att vandra upp för vilket var den absolut jobbigaste biten, men tillslut kom vi upp och fick se den vackra kraten som vi sedan skulle gå ett varv runt. Den vandringen var inte så jobbig förutom när det typ gick rakt upp då vi vandrade upp mot högsta toppen som ligger på 2 776 m.ö.h. Där uppe satte vi oss och käka lunch och kolla på utsikten.

Vägen ner var inte heller jätte lätt, det va jättebrant och dammade mycket så man kunde knappt se eller andar. Men det va kul ändå!

Om ni gillar att bestiga berg så tipsar jag om Mount Longonot, det var så sjukt vackert där uppe!

Här kommer en video också, ha det bra så länge!

(Next stop Mt. Kenya)

🗻 🗻 🗻

De senaste 9 dagarna har jag och min familj hängt på Zanzibar och softat, simmat med delfiner i havet och snorklat!

Årets julafton spenderades på savannen, med hästar och mys med familjen på kvällen.
🎅🎄🎁☀🌴🌍

Årets julbord 🍴

I måndags slapp vi skolan för att vi skulle bestiga Ngong Hills! Det var väldigt jobbigt och ganska kallt på toppen men det var ändå riktigt kul! Bra träning inför Mt.Kenya

I helgen var vi i Amboseli national park, det var jätte kul och så vackert!

Amboseli är kända för sina elefanter, så här kommer en massa bilder på dom

Jag och Hillevi delade på ett stort tält som var jätte mysigt, det hade toalett, elektricitet och var varmt och skönt!

Vi stötte på en liten lejonfamilj

Vi gick upp vid 5 nästa morgon och åkte iväg på nästa game drive

Det var en lång och mysig bussresa hem sen :)

Vi hörs vid nästa äventyr

just nu är det regnperiod i Kenya, vilket är lite mysigt. Men det regnar typ hela tiden och nu börjar det bli lite tröttsamt.

Det har regnat hela veckan men idag när jag gick ut från rummet för att gå ner till frukosten möttes jag ändå av solen, känns som att jag inte sett solen på så länge så jag blev lite glad ;)

Solen sken hela dan idag och det var varm men nu på kvällen precis innan middagen så började det regna som tusan. Det va typ som något monsoonregn, helt galet. Har typ aldrig sett det regna så mycket och det va ganska fint ändå. Tog lite bilder som jag tänkte dela med mig av.

Just nu gör jag inte så mycket, sitter på rummet och tittar på youtube och lyssnar på musik, har tappat greppet lite om all ny musik som släpps så det blir mest samma musik man lyssnar på nu för tiden.

Imorgon ska vi åka iväg till Amboseli, det är jag supertaggad för och jag måste packa lite för det nu!

Det är tropiskt och fint nu i alla fall, hejdå! ☔ ☁ ⚡ 🌴 🌺

Har alltså bott här i 100 dagar nu, sinnessjukt hur fort det har gått.

Är så tacksam över att jag får vara här, låter lite cheesy men så är det.

Men här kommer lite bilder som ära till denna dag.

Alla är i svartvitt, inte av nån speciell anledning, utan jag tycker bara det är bra ;)