Sista veckan på vår familjesemester på andra sidan atlanten tillbringade vi på Barbados. Vi flög från MIA den 2:a januari efter att vi firat in det nya året på Miami Beach. Flygtiden låg på strax över 4 timmar, så det är lite längre än vad man tänker sig. Vi hade superfint väder hela veckan med sol och värme. Naturen, och landet i sig var så vackert, men dyrt. Alla dagar utom 2 tillbringade vi på de kritvita stränderna. De andra två bestod av en katamarantur och utforskning av Bridgetown. Denna vecka var det perfekta avslutet på 6 fantastiska månader. Det bästa med veckan för mig blev att få tillbringa tid med familjen och visa dem den fantastiska natur, och det kristallklara vattnet som jag fått uppleva så många gånger under min termin i Mexiko. Jag hoppas verkligen att jag i framtiden kommer att ha möjlighet att återvända till detta fantastiskt vackra land.

Detta är vackra Accra Beach som låg på gångavstånd från vårt hotell. Här tillbringade vi några dagar.

Katamaranturen som var en heldagsaktivitet. Vi fick chansen att simma med havssköldpaddor vilket var så häftigt, snorkla över rev och bland fiskar.

Under turen fick vi även möjlighet att se Rihannas boende på Barbados. Hon äger takvåningen. Detta hus ligger granne med det hotell som Tiger Woods och Elin Nordgren gifte sig på.

Vi lämnade denna fina ö den 9:e januari och flög mot Miami för att den 10:e sätta oss på flyget mot Sverige och verkligheten. Eftersom flyget gick sent den 10:e spenderade vi dagen på ett shoppingcenter innan vi åkte till flygplatsen.

Tack mamma och pappa för att ni är så himla generösa och osjälviska, tack för att ni ger oss mer än vad vi ofta förtjänar, tack för denna fantastiska och minnesvärda resa. Alva och Nils, även fast vi ofta går varandra på nerverna så har vi alltid roligt med varandra, och åt varandra. Tack för att ni tillförde så mycket glädje, och så många roliga skratt, precis som ni alltid gör.

Älskar er allihopa.

Hörs!

20:e december och jag fick äntligen träffa min fina familj igen efter månader ifrån dem. Tårar och glada miner kom som förutspått på flygplatsen.

Eftersom vi hade så mycket väskor och packning så var vi tvungen att hyra en 7-sitsig bil, och tur var det kan jag säga. Vi fick alla space nog så vi slapp åka trångt.

Pappa och mamma turades om att köra, vi andra, ja vi satt på dessa platser under hela tiden vi hade bilen.

vi spenderade en natt i Miami innan vi begav oss mot orlando där vi stannade i fyra nätter.

Väl i Orlando besökte vi IKEA för lite Svensk mat för första gången på fem månader.

Den 22:a december tog vi bilen och åkte till Tampa över dagen, ca 1,5h bilfärd. Huvudsyftet med resan dit var att se Tampa Bay Lightnings, men eftersom vi hade lite tid att ta död på innan matchen började, passade vi även på att gå på ett akvarium.

Den 23:e begav vi oss mot Universal Studios i Orlando. Snordyrt inträde för att ha tillgång till båda parkerna om du frågar mig, jaja men så fick det bli iallafall, man är ju inte där så ofta. Synd var det att syrran var sjuk så att dagen avslutades tidigare än planerat, men under tiden vi var där så hann vi besöka mycket. Min favorit var Harry Potter byarna och attraktionerna där.

I en av Harry Potter byarna. Syrran har precis blivit rädd av ljudet från draken som sitter på banktaket om ni undrar. hahah

Julafton tillbringades ute på Cape Canaveral och Nasa Centret. Väldigt annorlunda jul för familjen Jonsson. Vi är ju vana vid det traditionella med jullunch, kalle anka, julmiddag paketöppning, prinskorv, köttbullar och hela köret, men detta var en fantastiskt bra jul med. Det var ett så himla coolt ställe, jag rekommenderar verkligen alla att åka dit. Så väl rymdfantaster, som helt ointresserade som jag blir fascinerad och mentalt stimulerad av alla historier, simulatorer, och aktiviteter de har att erbjuda.

Julmiddag med familjen. Tyvärr var både mamma och Alva sjuka här, men vi lyckades ändå få en fin och trevlig julmiddag.

Sen bar det ner ut mot Fort Myers där vi spenderade en natt. Men på vägen stannade vi vid Manatee Park för att titta på sjökor. Tyvärr såg vi inte en enda. Det enda vi såg var fjärilar, haha så lite besvikna blev vi allt.

Hotellet i Fort Myers låg på stranden. Det var ett riktigt partyhotell som höll igång hela natten, så sömn blev det inte så mycket av då lägenheten låg precis ovanför baren.

Utsikten från lägenheten.

Den 28:e bar det av till Shark Valley för alligatorsafari. Vi cyklade fram och tillbaka till utkikstornet vilket var ca 2 mil. Vi fick se så många vilda alligatorer. Varje gång pappa skulle fota mig vid en alligator som låg vid vägkanten, så började dem röra på sig, vilket skrämde skiten ur mig.

Den 29:e bar det ut mot Key West för att nå USA:s mest södra punkt.

30:e december kom vi till Miami beach där vi spenderade 4 nätter. Vi fick så fint väder då vi var där så vi spenderade mycket tid på stranden.

Nyår spenderades i Miami där vi åt en supergod trerätters middag. vi firade in det nya året två gånger, en svensk gång, och en amerikansk.

Detta var sista kvällen innan vi åkte till Barbados för en veckas semester från semestern.

Hörs!

Den 30:e november lämnade jag, Johanna, Erica och Emma Villas Tec och Monterrey för en sista gång med Cancun som första destination. Där stannade vi i två nätter innan vi begav oss vidare mot Playa del Carmen.

I Playa del Carmen bodde vi på ett jätte fint ställe där vi hade en egen stor lägenhet med bland annat jacuzzi på balkongen. Havet hade vi precis nedanför området vilket var jätte skönt. Här stannade vi i tre nätter.

Efter Playa del Carmen begav vi oss vidare ner mot Bacalar, som i grund och botten är en lagun som har sju olika turkosfärger på vattnet. Lagunen omges av en jätte liten men autentisk by som är väldigt lugn. Väl i Bacalar så åkte vi bland annat iväg på en guidad båttur i lagunen, där vi fick bada i ett svart hål. här stannade vi i två nätter.

Det svarta hålet som var ca 90 meter djupt, vilket i jämförelse med resterande lagunen är väldigt djupt.

Efter Bacalar bar det av till Tulum som verkligen var det paradis som jag förväntade mig. Vi bode på "paradise beach" i bungalows mitt på stranden vilket var superhärligt eftersom det var solstolar inkluderade i vistelsen. vi hade verkligen tur med vädret då vi var här eftersom prognosen visade regn samtliga dagar, men vi fick strålande sol. På detta ställe stannade vi i 4 nätter innan vi skildes åt för resande på annat håll.

Erica som jag delade lägenhet med i Monterrey.

Så i början av november var jag, Erica och Johanna på Isla Holbox som ligger 2 timmars bilfärd från Cancun. Stället kallas för "barfota ön", ngt som det verkligen levde upp till. Sand över allt, vatten överallt, och inga riktiga bilvägar. Vill man ta sig nånstans med transport (det behövde man dock inte för allt var i gångavstånd) så tog man en golfbil. Ett otroligt drömmitt ställe med mycket karaktär som gav en riktig "mexiko-känsla". Maten (åt mest fisk, då det var dagens fångst) var otroligt god, bland det bästa jag ätit sedan jag kom till Mexiko, allting var så bra. Det perfekta stället för att vila upp sig på. Rekommenderar verkligen alla som har möjlighet att besöka detta ställe att göra det!