Jag har inte behövt ställa alarm på flera veckor egentligen, självklart har jag gjort det ändå men efter ett flertal omsomningsförsök har jag ändå vaknat före klockan, oftast kring 06. Så himla härligt att vakna av sig själv istället för av alarmet.
Idag är dessutom påsken äntligen över! Alla dessa röda dagar och stängda butiker är förbi, jag slipper vara hög på socker ensam på jobbet. Jag älskar redan den här dagen.

Nu har jag precis hällt i mig en smoothie till frukost och ska kila iväg till gymmet. Hoppas det finns några barbells kvar som jag kan trycka i mig innan träningspasset. Tror bestämt att det är ben på schemat!
Minns jag inte helt fel är det 5 set 8or i mark dessutom.
Min tränare har en helt löjligt träffsäker känsla för hur han ska köra slut på mig.


Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Mitt såhär i påskhelgen, när jag spenderat tre dagar skyhög på socker och haft myrornas krig innanför skinnet så har jag också varit enormt tacksam att träning har en naturlig del i mitt liv.
Varför inser vi inte hur mycket bättre vi skulle må om vi faktiskt tog hand om våra kroppar?
Jag pratar med väldigt många på medlemsrådgivningar, men även när jag är utanför gymmet så kommer personer fram till mig och vill prata eftersom dom vet att jag jobbar på gym.

Jag är givetvis en förespråkare för gym, jag jobbar på gym, jag vill att vår anläggning ska fyllas upp med härliga människor och jag vill hjälpa alla att nå sina mål.
Men samtidigt så är det cirka 20% som tränar, resterande 80% gör..vadå?
De absolut vanligaste argumenten jag hör är:
1. Jag har inte tid
2. Jag har inte råd
3. Jag vet inte hur man gör

Som motargument:
1. Jo du har visst tid. Tittar du någonsin på TV, sitter på Instagram, Facebook, lagar mat? Antagligen ja.
Du behöver absolut inte sluta med något av det. Men inse att allt du gör är en fråga om prioriteringar.
När potatisen/pastan/riset what ever you like kokar så kör knäböj, situps, armhävningar, jumpsquats. Vet du hur trött man kan bli helt utan utrustning på 10 minuter? Att överhuvudtaget aktivera kroppen sänder positiva signaler till hjärnan, du kommer vara så mycket nöjdare när potatisen är klar än vad du hade varit om du suttit och kikat igenom Facebook hela tiden. Gillar du att titta på serier? Grymt! Du kanske kan sitta i olika yogapositioner undertiden?

2. Jag har inte råd.
Fortfarande, jo det har du. Här skulle jag vilja vara uppkäftig nog att fråga "vad är din hälsa värd för dig?" och de allra flesta skulle svara "den är såklart värd allt." För utan din hälsa, utan att vara frisk, så kan du inte göra allt annat du älskar. Pengarna ett gymkort kostar finns ofta någon annanstans. Röker du? Äter du mycket godis, fika, köper take-awaykaffe, äter ute, spontanhandlar saker du egentligen inte behöver när du är i affären? Att prioritera sitt gymkort är att prioritera sitt välbefinnande, och när man väl kommit igång med träningen så brukar det där spontana godiset automatiskt försvinna.
Men om vi utgår från att du verkligen inte kan köpa ett gymkort, så har du fortfarande råd att träna. Burpees på köksgolvet kostar inte en krona, inte heller knäböj, jumping jacks, mountainclimbers, armhävningar. Dra på dig dina vanliga skor och ut och promenera. Titta, inte en spänn. Och ändå en hälsosammare vardag. Varsågod ;) 

3. Jag vet inte hur man gör.
Enkelt, faktiskt. När man blir medlem på ett gym får man (iallafall hos oss) en gratis gumintroduktion. Sedan finns det mängder av bra övningar på internet, man kan be någon vän som tränar om hjälp. Har man ingen vän som tränar så borde man ta med sig dem till gymmet ;) och fråga någon i personalen där om de kan visa dig någon bra övning!
Anna Lissjanis http://www.annalissjanis.se har tillexempel en grym blogg där du kan hitta massor av grymma övningar. Kika runt på instagram! Där finns också mängder med inspiration.

Vi lägger faktiskt mer pengar och mer tid på att motverka vår hälsa än vad vi lägger på att främja vår hälsa.
Om du ser kravlöst på din träning så finns det mängder med saker du kan göra som inte kostar en krona, tar mycket tid eller är svårt. Alla kan verkligen göra något.
Vi har en kvinna på vårt gym, Ulla, som närmar sig 90 år, har fått en stroke och brutit lårbenshalsen. Hennes vänstra sida har varit helt förlamad.
Människan är nere hos oss måndag-fredag och tränar i 60 minuter. Dessutom säger hon att det bästa med att träna på gym är att kunna titta på alla vackra pojkar, och jag är beredd att hålla med ;) 


Likes

Comments