Tack för respons på tidigare inlägg och jag är överraskad och glad att så många reagerade positivt. Jag vill fortsätta dialogen med att prata om coachning och vad det innebär.

Många tror att du lätt bara köper ett tränings och kostschema och att det på något sätt mirakulöst är svar på allt. Men en coach för mig är så mycket mer. Då detta också är en mental resa med mycket tankar, funderingar och orosmoment så är den mentala biten lika viktig som att faktiskt fysiskt ta sig i form. Ibland känner man sig vilsen, drabbas av "hjärnspöken" och allmänt inte mår bra. Då är supporten guld värt.

När jag kom hem från USA kontaktade jag Kristin Winnergård efter att ha lyssnat på podcats och följt henne på instagram. Jag fick en bra magkänsla helt enkelt. Även Sam Mikaelsson som utgör andra delen av coachduon har jag följt och lyssnat på hos Tyngre radio på promenaderna i USA. Det faktum att Kristin direkt sa att vi tar en kaffe och sätter oss och pratar så det känns rätt för båda parter säger mycket. Jag har fått uppfattningen att många coacher endast tar allt online via meddelande vilket inte skulle kännas varken rätt eller seriöst för mig. Man får inte glömma att det faktiskt handlar om att lägga sin kropps hälsa i någon annans händer. Mixtrar någon fel med matintag och upplägg kan det skada för all framtid, det får man aldrig glömma.

Idag snart ett halvår senare är jag så tacksam! Förutom ett upplägg som funkat för mig och på min kropp med mycket god och näringsrik mat samt rolig och tuff träning så har de framförallt väglett mig, lärt mig, hjälpt, ställt upp, stöttat och varit där i vått och torrt. Jag vet att det "är jag som gör jobbet" men utan dem så hade det inte vart det samma! Jag är så glad att oavsett få vara en del av Team Golden Physique. De är inte bara mina coacher, utan känns mer som storasyster och storebror som jag känner sådant förtroende för och som stöttat och funnits där. Det tror jag är få förunnat och samtidigt så rätt när man ska göra denna typ av mentala och fysiska påfrestning.

Jag vill uppmana er alla att tänka till innan val av coach så ni hamnar i rätt händer.

Och slutligen Tacka Sam och Kristin för ALLT!


Likes

Comments

Jag vill börja med att säga att jag mår SÅ bra. Jag håller en kosthållning med ren och näringsrik mat. Jag har energi till träning, jobb och liv. Min vardag influeras av så mycket fokus på Hälsa. Ständigt utmanar jag kropp och sinne, sprudlar av endorfiner, får energi och utvecklas framåt. Jag tar hand om min kropp, jag lever ett hälsosamt liv och jag älskar det.


Jag mår så bra att jag har valt att hoppa av denna tävlingssatsning mot att tävla i Bikini fitness. Det kanske låter konstigt då många som hoppar av gör det av skäl att de inte mår bra med den höga träningsfrekvensen kontra lågt kaloriintag och begränsat socialt liv.


Orsakerna är många men främst handlar det om att jag befinner mig i ett stadie som jag trivs så bra i, både fysiskt och mentalt. Fysiskt så känner jag att jag uppnått en form som är hälsosam och som jag trivs i rent estetiskt. Jag vill hålla kvar mina kurvor och känna mig vältränad och kvinnlig som jag gör i den formen jag har nu. Att dra ner mig i lägre fettprocent för att stå på scen får mig att ifrågasätta vad det är värt. Det är ingen form som jag personligen tycker är snygg och vacker utan skulle då endast vara för tävlingen i sig. Men varför? För vem? Jag kommer på mig själv med att tänka att jag skulle ta det steget för andra och inte för mig själv.


Det handlar om att göra en resa för sig själv och under tidens gång har jag lärt mig så mycket, om mig själv och min kropp. Ordet Balans är det första jag tänker på och det faktum att jag känner mig på god väg till just det känns så bra. Jag vill hålla en fin form året runt men framförallt känna att jag har energi till träningen men främst energi till livet i sin helhet. 

Träna för att jag älskar träning. Äta rätt för att jag älskar att äta ren och bra mat. Men framförallt leva för mig och för vad som får mig att må bra. Idag mår jag bra av hälsa. Av livsstilen. Därför har jag valt att inte stå på scen i sommar. Jag är så otroligt tacksam över ert support och fina meddelanden, det betyder mycket. Jag önskar att jag inte gör någon besviken. Jag hoppas att jag kan inspirera på något sätt genom att välja att lyssna på sig själv och sin kropp och välja val utifrån sig själv och sitt välmående.

Kram på er! 

Likes

Comments

Ni har efterfrågat de reflekterande och djupgående inläggen så här kommer en liten reflektion och jämförelse i olika sporter med prestation på olika vis kopplat till drivkraft och prestationsångest.

Jag har så länge jag kan minnas haft intresse för sport och sysslat med det i olika former. Både individuellt i bland annat badminton samt senare i lagform i Handboll. När jag sedan gick över till gymandet och nu denna nya sport med fokus på fysik i en annan bemärkelse så blir det även en annan form av prestation och därtill press.

Jag är en person som drivs av prestationsångest, på gott och ont. Jag har lärt mig att leva med det och använda det till min fördel. Används det rätt så är det en otrolig drivkraft och har alltid fått mig att göra det lilla extra, gå den sista milen för att lyckas med mina mål. Den negativa sidan av det kan vara att det blir en negativ stress att hantera på olika vis, något jag är bestämd med att lära mig att göra under denna debutsatsning.

Så när det kommer till prestationsångest i sport så skiljer sig denna sport på en rad olika saker men mycket också på att du tävlar med din fysik, din kropp som du själv lever i och ser varje dag. Under x antal veckor formar du kroppen, går ner i fettprocent steg för steg mejslar fram de muskler du lyckats bygga upp och format där under. En process som sker över tid. Med ett långsiktigt mål om en scen. Tidigare sporter där jag varit bestämd om att prestera så har det handlat om en prestation i form av en match, en turnering osv. Dels har prestationen i sig inte haft något att göra med spegelbilden och dels har målet inte legat så långt fram med en såpass speciell och långsiktig process jobba sig fram till. Missförstå mig inte fel nu, andra sporter likt de jag spelat tidigare har också progression, men jag upplever att det för mig handlade om att prestera på matcher med kortare framförhållning där du fokuserar på din grej under en helg men förstår också att det kommer nya tillfällen till att prestera på nästa match, och nästa match igen. Dessutom ger andra sporter en tydligare bild svart på vitt huruvida du presterar från gång till gång, antingen gör du något bra på plan tar oss till seger eller ej. Det finns inte samma utrymme för hjärnspöken om huruvida fysiken ser ut idag, definitioner, midjan osv.

Den prestationsångest jag upplevde då fanns under en match/turnering, det drev mig till att prestera, jag var nervös (positivt taggad), gjorde min grej och om det nu skulle gå dåligt så var man arg på sig själv ett tag, sedan gick det över och man var på det igen, redo och taggad. Till skillnad från nu där mitt mål legat ett halvår fram när jag började. Det är inte från helg till helg, match till match utan jag upplever att jag ständigt går runt med en liten prestationsångest kring formen och fysiken. Jag är medveten om att jag är en bra bit på vägen. jag ser skillnad i spegeln, jag får höra det från folk runt omkring - men mycket verkar alltid vilja ha mer och jag är en tävlingsmänniska.

Att dessutom vara helt ny och rookie i branchen och sporten med en tendens att tycka om koll och kontroll ger också en viss prestationsångest. För vad har jag att jämföra med, jag vet inte hur min kropp fungerar, hur jag ligger till eller bör ligga till osv?! En kunskap som troligen skulle dämpa prestationsångest för någon som genomfört några tävlingsdieter och vet vad hen kan vänta sig. Därför är jag ytterst tacksam att jag har hjälp, support och stöttning på vägen för att leda mig genom denna djungel. Att lita på någon annan och faktiskt anlita en coach i denna resan ångrar jag inte och rekommenderar till alla som funderar på att någon gång göra en tävlingssatsning för första gången. Man reflekterar, utvecklas och lär sig mycket på vägen vill jag lova.

Prestationsångesten kommer alltid finnas med mig det är jag medveten om, det gäller bara att även här använda den till min fördel. Drivet ger mig det där pannbenet, gör att jag vägrar ge upp och kämpa hela vägen in i mål, inget annat alternativ finns. När det kommer till att hantera och dämpa stressen så handlar det mer om att jobba mentalt, lita på processen, lita på att kroppen kommer klara det så länge det mentala gör det. Det är en bergodalbana, en resa men det är precis vad jag skrivit upp på och vad jag ska genomföra med dedikerat fokus på målet!

Ta hand om er!

Kram Hanna


Likes

Comments

Morgonen startades med 50min powerwalk innan solen gått upp för att sedan komma hem och avnjuta dagens favoritmål!

Med lite justeringar i kosten har vi nu bytt ut proteinpulvret till protein i form av riktig mat; äggvita! Så idag lagades gröten med 100g äggvita och toppades med spicemasters "frukostkrydda" (blandning av kanel och kardemumma) samt hallon. Till det blev det ett helt ägg samt vitaminer/omega3 och en Nocco i vanlig ordning!

Bästa starten på dagen! Nu blir det jobb och senare ett härligt och tufft ryggpass.

Hoppas ni får ett bra avslut på er vecka!

Likes

Comments

Glad skärtorsdag fina läsare! Tiden bara springer iväg in i våren och jag älskar det! Dieten rullar på i vanlig ordning för min del och jag känner mig allmänt peppad på livet i sin helhet!

Hoppas ni njuter av er påsk med familj och vänner! Här kommer ett fantastiskt gott alternativ till påskgodis och liknande. Fullproppad med protein och nyttigheter, dessutom trollar du ihop dem på 5 röda och utan behov av ugn eller dylikt. Få ingredienser, keeping it simple men ack så gott! (Dietarsson här delar dock med mig och får vänta på godsaker i x antal veckor till hehe)

Recept:

- 1 skopa Delicious Whey från Golden Generation Nutrition i smaken Blueberry pie

- 0,7 dl havregryn

- 1 dl hallon (är de frysta så krossa de i påsen och tina upp snabbt i micron)

- 2-3 msk kokosolja

- 2 rejäla skedar jordnötssmör

- några droppar stevia vanilj smak (valfritt efter tycke)

- Riven kokos att rulla i (går även bra med hackade valfria nötter om man tycker om det!)

- Blanda ihop allt i en bunke och jobba fram rätt konsistens, du kan alltid reglera med mer/mindre havregryn samt någon sked vatten för att få smeten så där perfekt kletig med som samtidigt går att rulla till fina bollar. Rulla sedan i kokos (eller annan topping) och in i kylen, gärna minst 30min före servering. Super lätt, roligt OCH GOTT som tusan!! Lycka till!

Missa för gudsskull inte att du får 25% rabatt på Goldens produkter om du uppger TGP25 i kassan. Deras protein är perfekta till både bakning, i gröten eller som shakes.

http://www.ggnutrition.se

Likes

Comments

Har ni tänk på hur lätt det kan vara är att basera sin egen positiva energi och lycka på bekräftelsen du får av andra. Vi alla vill vara bra på olika vis i andras ögon, men vad händer om din person och lycka baseras på andras åsikter? Jag får ofta känslan av att speciellt många tjejer letar bekräftelse från killar och att responden har en avgörande roll i deras egen själv-uppfattning och självförtroende. Jag ifrågasätter då vart den egna integriteten och självbevarelsedriften finns? Är det inte helt vansinnigt att du själv ska påverkas så av andras åsikter om DIG? 

Det är otroligt lätt att trycka ner sig själv i jämförelsen av andra och i strävan efter sina egna mål och drömmar. Men saken är att det faktum att du är du, är din styrka. Ni tjejer som skrivit till mig och bett om råd i att komma i form för att din kille vill det, eller för att du vill vara snygg inför någon annan.. Jag önskar att ni först inser ert eget värde i er själva och er kopp. Oavsett form, muskler hit eller fett dit, du är fortfarande samma person. Det är den personen som ska älskas och görs den inte det så har du inte träffat rätt person. Det är min åsikt. Och pratar vi i generella termer så är sanningen att du aldrig kan vara omtyckt av alla, så varför då ta till sig och påverkas av andras åsikter om huruvida du väljer att leva ditt liv, göra eller se ut? Jag tror att det är lätt att tappa bort sig själv i sökandet efter bekräftelse. Därför är det så otroligt viktigt att veta vem man är, hålla fötterna på jorden och veta om att DU, din kropp och själ är bra precis som den är och förtjänar alla lycka och glädje. 

Människor kommer och går genom livet, du möter medgång och motgång. Vissa finns där när solen skiner och andra står även kvar när det inte ser lika ljust ut. Vissa inspirerar, andra trycker ner. Omge dig av personer som hjälper dig till att vara den bästa versionen av dig själv, låt dig inte påverkas av resterande MEN kom ihåg att det är DU som skapar vem du är och vill vara, ingen annan. 

I slutändan handlar det om att vara sin egen supporter, att tro på sig själv, inse styrkan i att du är du och att du själv avgör DIN lycka och hur du vill leva DITT liv. 

Likes

Comments

Hej fina ni! Blir så glad att ni kikar in här, och får lite ångest att jag är så dålig på att uppdatera. Mycket i huvudet och att få vardagen att gå ihop med diet/träning/jobb och allt annat. Men jag ska bättra mig!

Vad vill ni se mer av här?

Dieten rullar på i vanlig ordning, jag följer mitt upplägg till minsta gram, minut på löpband och repetition i gymmet. Och resultaten kommer där efter. Känns skönt att ha rutin på saker och ting nu när man är 65dagar inne. Tro det eller ej med idag är det exakt 100dagar kvar till jag står på scen i min livs form! Wow känns sjukt, jag har en lång bit på resan kvar men höga förhoppningar och förväntningar finns med mig, let the grind continue!

Likes

Comments

Ni har efterfrågat detta inlägg och här kommer det, alla tänkbara tips kring foodprep och små knep på hur du lättare håller dig på banan och jobbar enligt plan! Har du förstått matens centrala del i en välmående kropp och en bra form så har du en bra grund till att lyckas! Saken är att det behöver inte vara så svårt om man får det att funka för sig själv och framförallt få det att funka i vardagen. Foodprep is the key! 

1) Matlådor. Det är kanske en självklarhet när vi snackar just foodprep. Men ett tips är att inte bara preppa din lunch/middag, utan även mellanmål.

Jag till exempel gör ofta en burk med Keso, kanel och päron för att ha med mig påväg till gymmet som perfekt uppladdning och mellis.

3) Tänk ekonomiskt och frys in! Yes oavsett hur stort matkontot än må vara så förlorar man aldrig på att vara ekonomisk, även det lilla räknas! Exempelvis försöker jag alltid köpa storpack av exempelvis kvarg, keso, ris, havregryn osv. sedan är det bara att dela upp på mindre burkar som är lätta att ta med eller de två sistnämnda som håller sig länge i skafferiet! Dessutom om man har turen att just dina favorit varor är på nedsatt pris så passa på och köp på dig och frys sedan in! På mitt schema äter jag exempelvis wok grönsaker och kyckling, något som de ibland kör drivear på - då är det bara att köpa på dig några pack och lägga i frysen! Det kommer ju användas och ätas upp så småningom, men du har sparat lite extra på det i det stora hela!

4) STORKOK for the win! Jag äter alltså 14 mål av lunch och middag i veckan som är noggrant uträknade på grammet. Tro mig, att ha det förberett och en färdig låda att ta underlättar så mycket för mig! Ofta tränar jag på förmiddagen och då är det kanon att ta med sig en låda som jag kan äta direkt efter när man är svin hungrig (som jag ofta är efter jag tränat haha) men samtidigt är det kanon att slippa stå och laga så ofta hemma. Jag brukar planera in någon timme på söndagen för att just laga/väga/planera min mat för kommande vecka. Samt dessutom göra några extra och lägga i frysen! För er som inte går på noggrant uträknad och skritkt diet, är detta fortfarande kanon för att bara hålla en bra kosthållning. Har du bra mat förberedd så minskar risken att du faller dit för något onyttigt och snabbt. Inga ursäkter helt enkelt!

- Tidiga morgnar och har svårt att hinna med frukosten? Även den kan du preppa i tid, exempelvis är det kanon att koka upp ett par ägg och lägga i kylen. Ett tips är även att skriva datum på skalet så du vet när de kokades så de inte hinner bli dåliga. Även gröt och havregyn kan mätas upp och preppas kvällen innan.

5) Preppa innan foodpreppen; Ja du hörde rätt, små saker du kan göra lite innan kan underlätta din söndags foodprep avsevärt! Jag brukar exempelvis alltid köpa fryst kyckling (ekonomiskt), så den tar jag ut för tining kvällen innan samt kan ofta skära upp och "marinera" i olika kryddblandningar som det får ligga i ett tag innan tillagning! På diet tycker jag kryddor är så viktigt!

6) Krydda maten rätt och dieten blir roligare och godare! Jag har testat runt bland många kryddor, kombinationer och blandningar på mina foodpreps och det finns en del guldkorn som jag hittat och alltid finns i kryddhyllan hos mig. De standards utöver salt och peppar är; lök och vitlökspulver, curry, örtsalt, örtagård, grillkrydda, kebabkrydda, fryst "provancale örtkryddor", fryst basilika.. Underskatta inte färska kryddor exempelvis färsk basilika, chilli, vitlök och pressad citron/lime kan göra underverk i din matlagning! Sedan måste jag tipsa om de kryddmixer jag hittat och verkligen älskar! Från spicemaster kör jag på tacos, fajita och en ny jag hittat "chicken tikka" - dessa är utan salto och socker samt smakar fantastikt! En bra grund att sedan kunna mixtra lite själv med.

7) Effektiviera tillagningstiden! När det kommer till tillagningsbiten så försöker jag ta allt i den ordning som behöver längst tid.. alltså börja med att klyfta och in med potatisen i ugnen då jag kör den på 225° i ca 30min i ugn. När den väl är inne så putsar jag och "marinerar" kycklingen som jag sedan steker på när potatisen har ca. 10 min kvar. Där emellan kokar jag grönsaker och ris samt förbereder och ställer upp alla matlådor och fram med vågen (även städ och plocka i/ur diskmaskin hinns med). Slutligen steker jag kycklingen (ofta i 2-3 pannor om det är mycket), många föredrar ugnen för att det går snabbt och smidigt men finsmakarn här tycker om nystekt haha! Detta görs utan fett i bannan och potatisen blir prefekt knaperstekta på bakplåtspapper och utan fett.

Väg, mät, planera och sedan är det hela klart och du är redo för en ny vecka med näringsrik mat som håller dig på banan mot dina mål! Lycka till!


Likes

Comments