Onsdag 12 Juli
Vaknade upp en hyfsat bra tid, packade ihop så mycket som möjligt innan jag gick ner för frukost. Det var dock en väldigt dålig hotellfrukost, några fåtal frukter och torrt bröd. Inget pålägg bara sötsaker. Jag snodde i alla fall med mig lite innan jag gick för att kunna äta senare. Jag bestämde mig sedan för att jag ville se kamehameha statyn och palatset. Så jag tog på mig mina gympadojjor och började promenera, 50 minuter tog det att gå, Hahaha blev lite förvånad att det tog så lång tid när jag i princip småsprang hela vägen. Jag kom dit helt genomsvettig och så tog jag lite bilder, sen beställde jag faktiskt en uber tillbaka till hotellet.

När jag kom tillbaka till hotellet han jag vila några minuter innan helt plötsligt städerskan stormar in. Jag hade ca 20 minuter till utcheckningen och ville vila de sista minutrarna men kände mig ivägen för städerskan så gick faktiskt och checkade ut. Sedan lämnade jag väskan i bagagerummet och så promenerade jag lite till. Gick omkring i Honolulu och kollade läget helt enkelt i väntan på Joana. Jag gick vid stranden igen, sen lite vid shopping gatan och så vidare. Tillsist hade Joana äntligen bilen och hämtade upp mig vid hotellet när jag kommit tillbaka dit för att hämta bagaget.

När jag hälsar och kramat om Joana en stund så bar det sedan av till Pearl Harbor, det var nog en av grejerna jag sett mest fram emot. Allt var även gratis där. Vi fattade inte riktigt med biljetter osv och hamlade helt random i en "standby" kö. Först fick man se DN väldigt bra och rörande film om hela attacken i hamnen, det fortsatte sedan med att man fick ta båten ut till USS Arizona memorial. Jättefint på minnesplatsen också! Massa Hawaii kransar överallt och så himla coolt (om man får säga så) att se vraket under ytan.

Man tog sedan båten tillbaka och så gick vi omkring lite i museet som ligger där. Jag som älskar museum tyckte det var väldigt intressant. Läste om massa olika personer, händelser och saker. När vi kände oss klara så började vi styra tillbaka mot Honolulu men eftersom vi var hungrigs ville vi först ha middag. Vi tänkte testa hawaiianskt men fegade ut, haha, det såg nämligen lite skumt ut med rå fisk osv. + att vi inte ville riskera matförgiftning. Det blev vietnamesiskt istället, lemongrass chicken och ris med phó on the side. Joana lyckades blanda ihop son phó och dressing och tog en jätteslurp utav dressingen och börjar hosta och stonka Hahaha.

Efter middagen bar det av för att leta upp vårat Airbnb. Det tog tid för oss att hitta och våran värd slutade helt plötsligt svara. När vi kom dit var hon även den otrevligaste människa jag någonsin mött. Vi försökte vara trevliga och snälla och frågade om lite hjälp med vissa saker men hon var så sjukt ogästvänlig, blev en dålig recension efteråt. Vi lastade av våra väskor och så gick vi ner till Waikiki beach, vi hade tänkt bada med det blev så mörkt så fort så vi tog mest bilder och gick bara med fötterna i vattnet. Otur dock när vi ställt ner våra grejer och en stor mega våg helt plötsligt tar tag i allt vi äger och sköljer ut nästan allt. Jag räddade skor medan Joana räddade sin mobil och min plånbok. ALLT blev sandigt, men kan ju säga att om jag hittar sandkorn i min plånbok är det sand från Waikiki. Vi var väldigt trötta efter vårat räddningsförsök och gick tillbaka till vårt Airbnb för att duscha och sova. Joana tvättade också alla sina kläder men värden var ju som sagt ogästvänlig så vi försökte läsa det själva vilket resulterade i att jag nästan bröt tummen då min nagel fastnade. Pratade såklart lite snabbt med mor och far innan jag somnade också.

Tisdag 11 Juli
Jag köpte frukost på starbucks, en ganska rejäl frukost. Sen satte jag mig och åt den innan jag steg på planet. Vid 8 steg jag på planet, lite senare än planerat, och så väntade en 5h flygresa. Jag åkte med hawaiian airlines, så fick frukost på planet också. Men mestadels sov jag, vilket gjorde att jag missade en påse med chips som alla andra fick, blev lite ledsen faktiskt. Så landade vi äntligen i Honolulu! Varmt och fuktigt. Jag gick mot utgången och försökte beställa Über men visar sig att det inte är lagligt för uber att köra till flygplatsen så jag hittade en shuttle istället, de kunde ta mig till hotellet jag skulle bo på 1 natt. Det tog längre tid än vad jag var informerad och jag blev väldigt otålig, tid är ju väldigt värdefullt! När jag kom till hotellet var jag egentligen lite för tidig till incheckning dock så jag bytte om men när jag var klar fick jag ett rum ändå.

Jag la mig ner lite på sängen men sen bestämde jag mig för att det var dags att gå ut och explore. Jag bodde i princip på Waikiki beach så det blev ju mitt första "stopp". Jag promenerade upp längs hela stranden, sen gick jag några gator inåt och neråt. Så visar det sig att jag gått för långt pch förbi mitt hotell, men fick se lite utav Honolulu zoo från utsidan istället.

Jag kom gick förbi affären innan jag gick tillbaka till hotellet då jag ville ha dricka och lite chips. Sen tog jag en välförtjänt dusch och låg och vilade. Jag bestämde mig för att sova tidigt, men det är för Hawaii ligger 4h efter colorado, jag facetimeade med mamma och pappa lite ändå och så somnade jag.

Måndag 10 Juli
Morgonen spenderade jag till att köpa de sista sakerna jag behöver, och packa. Jag började sedan jobba och tog J till hennes skridskolektion, hade T med mig också som skulle skate:a lite. Jag körde hem och så slutade jag jobba, jag fortsatte då att packa och se till att jag fick med allt. Sen lagade jag snabb middag och väntade på Swaantje som skulle ta mig till flygplatsen. Så körde hon mig dit och så började min resa! Kom en bra tid så jag behövde inte vänta så fruktansvärt länge på mitt plan. Så bar det första planet av mot Oakland California. Tog 2h ungefär att flyga dit och sedan hade jag en 8h layover där. Jag satt först och pratade med mamma, sedan sov jag en stund i en obekväm stol och sen pratade jag med mamma igen. Sen blev klockan äntligen morgon och då var det snart dags att stiga på planet.

Söndag 9 Juli
Jag gjorde iordning mig och åkte söderut, pratade lite med mamma och pappa påvägen såklart. Sen hämtade jag Melissa så åkte vi till en sjö som är rätt så nära henne för att sitta och käka glass. Vi var där några timmar och sedan svängde vi även förbi the Broadmoor och satt där en stund. Sen var vi i Melissas hus en stund, lagade någon middag där sen åkte jag hem och packade och fixade lite viktiga saker.

Lördag 8 Juli
Jag jobbade morgonen i princip och det var fint väder så jag tog barnen till poolen igen, denna gång tog jag även med lunchpicnick. Vi badade och åt, jag försökte att inte bada för mycket då jag vill bli frisk innan jag åker och reser. Sen när vi kände oss färdiga åkte vi hem och spelade lite spel innan jag slutade, och när jag slutat hängde jag med Melissa. Vi gick till the mall och sen så var vi i mitt hus resten av kvällen tills hon åkte hem.

Fredag 7 Juli
Jag tog Alla barnen för att åka och simma men eftersom jag var lite sjuk ville jag inte simma själv, så stod på kanten i princip för att ha koll på J. Jag var off runt 16 och gjorde iordning mig, sen skulle jag på bio. Men påväg till biosalongen har jag turen att köra på en spik, så när jag kliver ut ur bilen pyser luften ut ut ena däcket, kul. Det blev helt enkelt att ringa min värdmamma i panik och sedan köra bilen så försiktigt jag kunde till pepboys för att få det fixat. Kände mig så himla dum, men man kan ju inte hjälpa det, plus min värdmamma kanske körde på en spik tidigare under dagen och medan jag körde så sjönk den längre in. Sen tillsist så vart det fixat och så fick det helt enkelt bli en senare bio. Vi såg baby driver som faktiskt var så sjukt bra tyckte jag! Coolt med bilar, hahah. När filmen var slut åkte jag hem och sov.

Torsdag 6 Juli
Jag började sent så jag tog en liten sovmorgon eftersom vi var ute dagen innan. Sen gjorde jag inte så mycket under dagen förutom lite tvätt osv. Vid 16 började jag och jag satte mig och pärlade pärlplattor med barnen, när jag skulle städa upp tappade jag hela burken dock och det var total pärlkaos över hela golvet! Tog mig ca 30 minuter att städa allt, tog en liten paus i mitten för att äta middag med alla men sen vart det att städa det sista. Jag hade alla förutom R som var på cello, vi roade oss på olika sätt sen gjorde jag iordning alla för att sova. Nattade J och så var jag off. Mötte Melissa i memorial park där hon tänkt bada men det var så mörkt att hon inte gjorde det. Åkte hem och sov.

Onsdag 5 Juli
Barnen behövde komma ut ur huset, men eftersom mamman skulle lämna och hon behövde någon hemma då workers skulle komma till huset fick jag försöka roa barnen på sätt så de inte var ivägen. Sen fick vi lämna och då åkte vi för att äta lunch på noodles world kitchen. Vid 14 tiden fick vi komma hem igen, då lekte barnen lite etc. Sen åt jag och O snabb middag innan jag körde honom till hockey. Och efter hockey var jag off så då fixade jag mig lite snabbt och mötte med Melissa downtown för att testa Cowboys (en nattklubb). Det var helt okej men vi gillar Copperhead bättre då det finns två dansgolv där. Vid 1.30 eller något sånt bestämde vi oss för att åka hem då jag hade lite feber.

Tisdag 4 Juli
Independence Day för amerikanarna idag. Jag vaknade och gjorde iordning mig, åt lite frukost och sen hängde jag med familjen till rockledge ranch där det var utklädda figurer som representerade gamla presidenter etc. För att representera independence day. Det fanns massa spel för barnen också. Sen satte vi oss ner och så köpte vi Mat att äta, det blev en intressant koreansk tacos för mig, men gott var det! Sen sköts det kanoner med godisbomber,så barnen sprang och samlade godis. Vi åkte därefter hem och jag tog en kort tupplur innan familjen bjudit över lite kompisar etc för den klassiska bbq man har på 4th of July. Fanns massa mat att äta och det var svingott. Så blev det "american flag shortcake" (typ) till efterrätt.

Efter några timmar var bbq:n över och vi åkte till ett baseball game, sky sox spelade. Vi åkte i princip dit för där visste vi att vi kunde se bra fyrverkerier i slutet av natten. Spelet tog kanske 1,5h eller lite mer, och då kom vi ändå dit efter halva gamet var klart. Under spelet kunde vi se fyrverkerier i distansen vilket var coolt. Arenan ligger där man kan se ut över downtown. Sen när spelet var över (som för min del var ganska tråkigt då baseball är svårt att förstå) så började fyrverkerierna och det var jättefint! Var nog den längsta showen i stan. Klockan var ganska sent så när allt var över åkte vi direkt hem för att sova!

Måndag 3 Juli
Eftersom pappan kommit hem för att vara med och fira 4th of July hade jag inte så mega mycket att göra , jag jobbade endast på kvällen så dagen spenderade jag för mig själv. Jag jobbade för föräldrarna skulle på date night, barnen hade ätit och allt så jag såg bara till att de gjorde iordning sig för natten sedan kollade vi på film tillsammans. Jag nattade barnen och så gick jag själv och la mig, föräldrarna kom hem lite senare.