Första gången som jag och min lillebror testar på att vågsurfa. Det var väldigt små och långsamma vågor på Waikiki beach, vilket var väldigt skönt såhär första gången. Men riktigt roligt var det. Älskar havet och att vågsurfa passade mig perfekt. Absolut något som jag vill fortsätta med. Jag får träna armstyrka lite bara, hehe.

Vi ska snart ut igen och träna själva.

Så idag stack vi på en tur till Hanauma Bay och snorklade. Hanauma Bay är ett naturskyddsområde på Oahu. Snorklar man där kan man se ett stort antal olika fiskarter, koraller och eventuellt, om man har tur, en och annan bläckfisk, sköldpadda eller kanske till och med en haj. Vi såg tyvärr inget annat än ett större antal fiskarter. Jag försökte även filma under vattnet men det blev nog inte så värst bra, hehe. Förhoppningsvis kanske jag kan hitta någon snutt från en film som kan duga för att publiceras här, men det får bli i ett senare inlägg i så fall. Här ovan är i alla fall några bilder från dagen. Jag vet att min mamma tog några bilder med sin mobilkamera också så förhoppningsvis kommer det upp några fler bilder senare!

Det enda minuset med dagen var att jag brände mina vader och baksida lår. Men om nån dag lägger det väll sig och blir till en fin brun bränna istället för röd. Jag brände ju faktiskt mina axlar i lördags och idag är den "röda brännan" nästan helt borta. Annars var dagen helt otrolig. Det var hur kul och härligt som helst att snorkla. Så otroligt fint och man var riktigt nära reven med korallerna, fiskarna och annat djurliv. På vissa ställen var man säkert bara några centimeter bort. Fiskarna var alla så fina och färgglada, det kändes verkligen som på film.

När vi kom hem från Hanauma Bay, vid klockan 15, bestämde vi oss för att ta en tripp till The Cheesecake Factory, som ligger cirka en knapp 10 minuters promenad från vårt hotell. De har nämligen 50% på alla Cheesecakes idag (och igår) för att det är cheesecakens dag här. Vi beställde två förrätter som vi delade på och efter det tog vi alla varsin cheesecake, Philip hann börja äta sin innan jag lyckades ta fram kameran. Han tog en Snickers Cheesecake.

/ Factory Nachos / Guacamole Made-To-Order /

/ Fresh Pineapple Cheesecake / Lemon Raspberry Cream Cheesecake / Tiramisu Cheesecake /

/ Eggs and Bacon /

/ Papaya Limeade / Poke Tacos /

/ Herb Grilled Hawaiian Shutome / Guava BBQ Chicken /

Frukost åt vi på Beach Walk Café, som ligger på Beach Walk gatan. Jag tog en Eggs and Bacon rätt till frukost. Gott var det men det serverades på plasttallrik med platsbestik vilket inte är så jätteroligt.

Dagen spenderades på Premium Outlets, som ligger cirka 35 minuter utanför Waikiki Beach och vår gata. Vi var inte sådär jättenöjda med shoppingen där så vi letade rätt på en buss (route E) som tog oss hem till Waikiki igen. Vi hade egentligen betalat shuttle resa dit och hem. Men då vi inte var nöjda med outleten ville vi inte stanna kvar tills shuttlen skulle gå (det handlade om flera timmar).

Outleten hade inte super många affärer och det var alldeles för lite skugga (det var alldeles för varmt i solen) i krokarna utanför affärerna.

När vi väl kommit hem från Outleten passade vi på att hänga på rummet lite och boka bil samt snorkling tur för kommande dagar. Middag åt vi på Hula Grill. Jag drack en Papaya Limeade, underbart och läskande, och sen beställde vi även en liten förrätt att dela på, Poke Tacos. Poke Tacos var marinerad rå tonfisk med avokado, Maui lök och wasabi aioli. Hur gott som helst! Till varmrätt åt jag Herb Grilled Hawaiian Shutome som är någon grillad svärdfisk, också hur gott som helst. Den serverades med chilli-lime vinigrette, varm kale, kabocha, farro sallad och lomi lomi tomater (ingen koll på vad allt är men gott var det).

//Bilderna är tagna med mobilkamera. ledsen för dålig kvalitét//

Igår åt vi middag på Spada som ligger precis vid hotellet, samma byggnad till och med tror jag!

Det såg fint ut och det var gott såklart, lite smaklösa pasta rätter och så men min pizza var jättegod!

Lägger upp något mer inlägg från gårdagen ikväll och skriver lite mer då.

/ Pineapple Whipped Cream & Mac Nuts / Strawberry Whipped Cream & Macadamia Nuts / Cheese Omelet wiith home fried potatoes /

Lunch åt vi på Eggs ´N´ Things, som verkar vara lite av "the thing" när det gäller frukost. De har alltid extremt lång kö här på Waikiki på morgonen. Vi funderade på att äta frukost där tidigare i veckan men kön har alltid varit för lång. Så idag när det var lite mindre kö vid lunchtid passade vi på. Jag åt husets pancakes med ananas, grädde och macadamia nötter. Som vanligt lägger amerikanerna typ två kilo grädde på rätten. Usch. Jag blir tyvärr äcklad direkt och jag brukar typ ändå tycka att grädde kan vara gott. Sen fick man typ 5 supertjocka och stora pannkakor, inget jag orkade äta upp helt. Philip tog deras våffla och mamma och pappa tog varsin omelett.

Efter det gick mamma, pappa och Philip ner till stranden och körde lite bodyboard. Jag mådde inte så bra, pga troligtvis mild vätskebrist/solsting och trötthet, så jag gick till hotellet och tog en tupplur. Jag har ju vaknat innan klockan 6 på morgonen varje dag och haft svårt att somna om, antar att jag fortfarande är lite jetlaggad.

/ Chicken & Shrimp Lettuce Wraps /

/ Avocado Chicken Club /

/ Big Laguna Cheeseburger / Pan-seared Tuna Sliders /

/ Passion Fruit Crème Brulee /

Idag åt vi på Kona Grill som låg på tredje våningen i the international market place. Det var gott men det blev lite strul med vår beställning, så en av våra rätter kom först nära vi andra nästan hade ätit färdigt. Men det löste sig. Annars var maten god och restaurangen trevlig och mysig.

Här är några bilder från det vackra Diamond Head. Utsikten är verkligen helt otrolig! Lite jobbigt var det att ta sig upp dit i värmen, med alla 199 trappsteg och den lätt ojämna terrängen. Men utsikten var definitivt värt det. När man väl kom upp kändes det inte som att man hade gått särskilt långt, jag trodde nästan att det skulle ha varit längre och jobbigare att ta sig upp men det var lättare än vad jag trodde. Men extremt varmt blev det och svettig blev man.

När man kom ner igen såldes det dryck, shaved ice och färsk ananas. Vi köpte alla varsin shaved ice, jag glömde helt bort att ta bild på den från början men bilden jag tog efter att jag ätit halva såg ju ändå rätt härlig ut. Jag beställde en shaved ice med passionsfrukts smak, mamma tog en med ananas smak, pappa tog en regnbåge (vattenmelon, ananas och kokosnöt) och Philip tog en med ananas och vattenmelons smak.

Nu ska vi ta oss ner till beachen och äta lunch på vägen dit.

Just nu sitter vi på Duke's Lane - Market and Eatery och äter lite frukost.
Vi delade bland annat på ett Focaccia bröd och så köpte jag en skål med frukt! Ananasen är godast och smakar otroligt gott!

Idag ska vi försöka ta oss till Diamond Head. Så förhoppningsvis laddar jag upp lite fina bilder från det ikväll!