Efter två månaders resande har vi kommit fram till att vi är två riktigt dåliga bloggare. Vi ska inte skylla ifrån oss men sanningen är den att NZ är ett väldigt vackert land, vad regeringen glömde va telefonstolpar. Det finns nästan aldrig täckning förutom i de lite större städerna där vi har har fullt upp med att kolla på turist-saker. Längs vägen från Auckland har vi gjort och sett så otroligt mycket häftiga saker, cool natur, vackra sjöar och kalla floder. Nu har vi dock äntligen nått Queenstown, en sån jävla ball stad. Här kommer vi bli dem kommande 4 dagarna, Queenstown har t.o.m telefonstolpar så det finns gott om internet här nere. Att skriva om allt vi gjort skulle bli allt för långt för er där hemma att orka med att läsa och för jobbigt för oss att skriva. Så istället tänkte vi slänga upp endel bilder över lite av det vi gjort hittills. Det ska även sägas att vi har gjort massa mer saker som inte kommer komma upp på bloggen, vill ni se dem bilderna får ni fråga om en privatvisning när vi kommer hem (Richard kommer ta betalt). Återstår fortfarande endel häftiga saker, bland annat Bungy-Jump som kommer bli av imorgon, nervösa som aaaaaaaaasssss!!!! Så förhoppningsvis kommer vi klara oss helskinnande från det, kan ju inte vara värre än ett Skydive som vi redan överlevt båda två. Här följer nu ett bildsvep, tack o hej.

Här befinner vi oss hos Peregrin Took i Fylke.

En bild för er Hobbit nördar, det är i den här floden alla dvärgar plus Bilbo kommer ut i tunnorna och flyter med floden i en väldigt lång scen.

Frodo och Sam är inte längre ensamna att bestiga Mount Doom.

Vi gjorde den enkla varianten av surfing, Paddle boarding.

En typiskt vacker soluppgång i Abel Tasman.

Franz Josef- glaciär (i bakgrunden).

Swedish House Maffia bland en massa pancakestones.

Även Hanna kan stå på händer.

Vardagsmat för oss, förhoppningsvis njutning för er. Så himla vackert!!

The city of everything.- Queenst​own.

Senaste veckan har spenderats på tre olika ställen, Brisbane, Surfers Paradise och Byron Bay. Vi har även hunnit med Australia Zoo, där vi kollade på krokodilshow, hängde med kängurus och klappade koalor.
Sedan bar det vidare till Surfers Paradise, som är en ganska liten stad men ändå känns som en storstad med alla höghus. Där blev det många timmar på stranden, alldeles för mycket glass på McDonalds och för mycket tid vid köksbordet på vårt hostel. Vi spenderade nog minst 6 timmar där varje dag småpratandes med 3 tjejer från Göteborg. Va som att bo i en stor lägenhet typ, Down Under hette det, så ni som letar boende i Surfers Paradise rekommenderar vi detta starkt (även om ni antagligen är få).
Byron Bay bjöd på vår hittills ändå riktiga utekväll än så länge, imponerande va? Under resans gång har vi hört att Byron bjuder på dom bästa utekvällarna, vilket vi verkligen fick uppleva. Trots att det bara var Torsdag kryllade stället av folk, annat än "palles" en torsdag. Fredagen innehöll en död snubbe och ett olyckligt dopp för Richards telefon. Nu är vi åter tillbaka till Brisbane där vi förbereder oss för nästa äventyr, Nya Zeeland here we come!

En dag på Zoo

Surfers Paradise

Akrobatik i Byron Bay

Cape Byron

Då har vi avklarat en tre dagars campingtur på Fraser Island, som bestått av sol, bad, en hel del bilåkning längst stranden och massa härliga människor. Vi åkte iväg i 4 bilar tillsammans med en guide, så vi fick själva testa på att köra bil. Vilket var en upplevelse eftersom man bara kan köra på sand och för att bilen var högerstyrd, men det var väldigt kul! Dagarna har i stort sett bestått av att bada på olika ställen och att vandra runt i naturen. Även här kan man inte bada i havet eftersom det finns hajar, maneter och andra trevliga djur. Som tur är erbjuder denna ö en rad andra badmöjligheter. Bland annat Lake Mckinze, Lake Wabby, Champagne Pools och Eli Creek. Inget ställe var det andra likt och alla ställen va häftiga ställen att bada på.
Blev som sagt många mil fram och tillbaka på ön, vi hade dock tur med bilen, vilket inte en annan grupp hade. Efter 3 dagars åkande lyckades vindrutetorkarna, allt ljus på bilen gå sönder, backluckan gick inte att stänga, batteriet pajade på andra dagen. Med andra ord en riktigt "skitbil" som Rocky skulle sagt i Jönssonligan.

Tre dagar på Fraser är nu över och vi kan inte vara mer än supernöjda, blev en riktigt lyckad tur! Vår grek till guide gjorde resan ännu roligare. På morgonen gick han runt på campingen med sin gitarr och sjöng för att väcka alla. Den bästa alarmklockan vi haft!

Liten snabb summering...

Lake McKinzie

Utsikten från Indian Head

Våra vrålåk

Hela gänget i Lake McKinzie. Lägg märke till den bleka brittiska stjärten.

Ett hopp på stranden.

En fantastiskt fin selfie med en sovande brittisk kille i mitten.

Avklarat några dagar med strålande sol, storm, regn och åska i Airlie Beach. I onsdags åkte vi på dagstur till Whitsundays och Whiteheavenbeach och precis som de låter var det en väldigt fin strand. Som man ser på bilderna va inte vädret helt på topp denna dagen, men vi klarade oss rätt så bra ändå, tills vi skulle åka tillbaka till Airlie. Fanns inte så mycket att välja på än att åka rakt in i stormen och det var minst sagt en upplevelse. Blött är rätt ord, det var väldigt blött. Det räckte inte med att vågorna sköljde över båten utan regnet piskade på en vart man än satt. Inte ens när man satte sig på golvet kunde man skydda sig från regnet. Men men, finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Kul hade vi iaf!

Nu är vi påväg till Rainbow Beach och Fraser Island, där en campingtur och lite annat kul väntar. Avklarat 11h bussresa, bara 2h kvar.

Ett av våra bästa köp hittills

Australiens huvudmål var därmed avklarat, dyka i Stora Barriärrevet. Efter drygt 2 timmars båtfärd så var vi mitt ibland alla färgglada fiskar. Vid elva snåret drog vi på oss all utrustning och hoppade i plurret, 45 minuter senare kom vi åter till ytan. Snacka om att det var coolt, vattnet va lika blått som man sett på alla bilder innan plus att det var varmt och skönt, hela 30 grader! Finns så otroligt mycket att se under ytan förutom sand och koraller. Under vår dag stötte vi på en mycket graciös sköldpadda, ett antal mini hajar, endel småfisk samt tre stora barracudor. Men framförallt ett x antal kopior av Nemo. Efter första dyket var det dags för lunch (väldigt gott att få maten serverad, första under resans gång), sen hoppade vi ner i vattnet igen och snorklade med en guide som visade oss runt i revet och berättade om olika koraller och fiskar. Det har varit en fantastisk och lärorik dag. Helt klart ett måste om man åker till Australien.

Ny stad igen, den här gången det något mindre samhället Cairns. Vi lämnade ett varmt och fint Sydney, drygt 3 timmar senare va vi framme i ett subtropiskt samhälle omringat av regnskog. Är man rädd för att vara svettig och tycker det är aningen äckligt avråder vi er från att åka hit. Vad gör man här uppe då? Man dyker, vilket vi kommer att göra på söndag, i det s.k.a barriärrevet (sjukt coolt). Annars gör man inte så mycket, man badar och dricker vatten typ. Vi snackar minst 3 liter om inte mer. Det är som att vara på ett träningsläger förutom att vi inte tränar nått då. Kan dock hända att vi någon kväll testar Cairns mycket utvecklade utegym. Om det ska hända får nog temperaturen sjunka lite, vilket den förhoppningsvis gör framåt 9 snåret på kvällen.

Här kan man inte heller bada i havet på grund av att de finns risk för krokodiler, så istället badar man i en lagun, som ni ser på bilden. Inte alls svalkande, som man hade hoppats på, utan de är ungefär lika varmt i den som i luften. En passande plats för er badkrukor.

Att vandra runt i Cairns på kvällen känns lite som att vara med i en Batmanfilm, så otroligt mycket fladdermöss överallt!! Flera tusentals som flyger omkring på kvällen. För övrigt har vi stött på en och annan kackelacka, ödlor och en rad andra mysiga insekter.
På söndagsnatt lämnar vi Cairns och drar vidare neråt, bokat in några utflykter längst kusten så har en hel del att se fram emot nu!

Bilden säger faktiskt det mesta, just den här dagen va det något varmt.

Efter ett par ganska gråa och måttligt svala dagar i Sydney lämnade vi igår fastlandet för en dag. Från det aningen gråa och tråkiga vädret till det varma soliga klimatet på bara 30 minuter med båt till ett ställe som heter Manly (fantastiskt strand) . Vad vi dock inte tänkte på va att ta med solkrämen eftersom det inte va sol i Sydney. Vi köpte dock en där, men den billiga solkrämen i den lilla affären hos den mystiska gubben funka sådär. Trots detta lilla missöde och lite lätt rödbleka gav vi oss idag ut till Bondi Beach för ytterligare lite sol och bad (den här gången glömde vi inte solkrämen). Vi blev inte långvariga på beachen, va för varmt för våra lätt brända kroppar kände vi. Någonstans bakom det röda finns en början till grundbränna vilket är lovande, 2 månader till med sol så har vi något att skryta med när vi kommer hem, (förutom bilden på Operahuset).

Detta ser ut att bli vår sista natt i Sydney, imorgon tänkte vi trotsa vädergudarna och sätta oss på ett flyg upp till Cairns.

Manlybeach, fanns gott om erfarna och aningen oerfarna surfare.

Bondi Beach

Gustav och Mattis följde också med till playan.

Ja då va vi i Sydney! Och som rubriken lyder har vi inte haft vädergudarna på vår sida (bortsett från en dag då vi var vid operahuset). Bott några nätter på ett hostel med två killar från England, med tanke på att de kom från norra delen så förstod vi knappt hälften av va de sa, men att le och nicka löser det mesta. Men trevliga var de.

Troligtvis blir vi kvar i Sydney i några fler dagar än beräknat med tanke på vädret. Att uppleva Bondi när det regnar är väl ingen höjdare direkt. Så vad som nu står på schemat är att be till högre makter för solsken så vi kan få ytterligare några bra beachbilder. I syfte för att reta upp alla därhemma ska tilläggas!

Några bilder från Madame Tussauds, från de fantastiskt fina, svenska kaklet på operahuset och en liten hint av Sydney.

Då har vi spenderat fyra dagar i Melbourne och hunnit med att se en massa saker. Vi har även spenderat våra 4 första nätter på hostel. Det har faktiskt varit väldigt trevligt att bo på hostel, att kunna laga sin egen mat, se på folk som man inte vet vart där är ifrån eller vad dem gör här. Vi hade en kille på vårt rum som under 3 dagar inte sa något eller inte gjorde ett försök att ta kontakt. Kommer störa oss länge på att vi inte fick reda på killens nationalitet. Vad vi inte kommer sakna med just detta hostel är den otroliga tåfis-lukten som ständigt låg som ett moln i rummet och vart man än gick kändes det som man var i en bastu. Att klara sig på en deodorant på en månad känns just nu orimligt. Men men, klimatet här är underbart så vi ska inte klaga!

Nu beger vi oss emot Sydney, färden dit är dock inget vi ser fram emot. 12 timmar i en buss med skinnsäten och alla vet att värme+skinn inte är en bra kombo för byxor. Som tur är reser vi under natten så förhoppningsvis så sover man väl bort någon enstaka timme där. Resten av tiden går till att spana efter kängurus längs vägen.

En hel del bilder har tagits under dagarna i Melbourne och vi tänkte bjuda på några.

Melbourne by night

Lekis på stranden

Queen Victoria Market, nästan som Marten hemma i Arvika. Kläder, prylar mat och frukt i mängder. Hanna köpte en keps. (Sin fösta på 19 år, endast för att solen brände upp en rätt så stor del av hårbotten dagen innan)

Harbour town, ett stort utomhusshoppingcenter

Då har vi snart spenderat två dagar här i Melbourne och "so far so good" som man säger! Efter någon dag nu har vi båda gjort en liten upptäckt, att staden är lite lik Göteborg. Spårvagnar, mycket blåst, nära till hav, tråkiga skämt och allmänt trevlig stad!

Idag har vi varit på stranden med Carl och hans två danska kompisar, mycket trevligt! Trodde vi skulle va blekast på stranden med tanke på att vi knappt sett solen på ett halvår, men ikke! Kryllar av britter här som lyser upp stränderna.

Det är inte Carl som är stjärnan på denna bild, utan den mycket lättklädda, solbrända mannen lite lä