Hemma

Livet efter resan består av jobb, jobb och jobb. Därför jag inte har hunnit kika in här, har jobbat konstant sen jag kom hem. Tänkte göra en summering av resan och vad jag tyckte.

STS är väldigt noga med sina regler, vilket jag tycker är jättebra. Har hört att t.ex EF inte bryr sig så mycket om sina elever, men STS gör verkligen det. Men när jag och mina rumskompisar började prata med personalen i Orlando om att värdfamiljen inte gav oss någon mat så tog det ungefär en vecka innan dom gjorde något åt det. Det krävdes att mina föräldrar+ Natalias föräldrar ringde till STS kontoret i Sverige för att dom skulle göra något. Man kan ju tycka att dom ska tro på oss mer som är på plats och bor i det där, men våra föräldrar hade mer inflytande tydligen.

Utflykterna vi var på var riktigt bra, min favorit var nog Universal Studios. Men något jag tyckte var väldigt dåligt där var att vi var tvungna att betala Disney Magic Kingdom på plats i Orlando, nästintill alla elever trodde att det ingick i vårt explorer pass. Men våra ledare kom och sa "om ni vill med till Disney måste ni betala 135$ inom tre dagar, i kontanter". Majoriteten av dom som var med var mindre än mig, dvs dom hade inget mastercard utan dom hade maestro. Dom kunde inte använda vilken bankomat som helst där, så nästan alla hade tagit ut kontanterna i Sverige. Så när ledarna sa det där (vilket ingen av oss visste sen innan) så behövde dom lägga mycket av sina fickpengar på den där oväntade utgiften. Jag kunde ju betala med mitt kort i alla affärer och ta ut i alla bankomater, men dom flesta andra kunde inte det...

På hemsidan om resan så stod det att vi skulle bo på hotell i Miami, vilket vi alla skulle tycka bli jätteskönt. Istället för hotell bodde vi på en sunkigt vandrarhem (i vårt rum var det mögel i AC:n så ni kan tänka er luften därinne). Alla hade förväntat sig hotell så vi blev såklart besvikna. Inget fel på vandrarhem, men om man har läst att man ska bo på hotell så är det såklart att man blir besviken. Fult att ljuga i beskrivningen av resan tycker jag.​

Resan är verkligen ett minne för livet och vännerna jag fick där är helt otroliga. Hur man kunde komma så nära helt okända människor på tre veckor... Att aldrig vara ensam utan att alltid vara omringad av dom var så skönt. Så även om det hände en del dåliga saker på resan så är jag väldigt nöjd med den. Jag fick uppleva USA, fick nya vänner, pratade väldigt mycket engelska, fick äta en hel del jordnötssmör och hade för det mesta asroligt!!!! Första veckan var helt klart värst, det tror jag att dom flesta som är på språkresa tycker. Man bor i någon annans hus, man får annorlunda mat (eller som vi, ingen alls...), tidsskillnaden, man känner ingen.... Men sen gick det så fort och allt blev såklart mycket bättre, vill verkligen tillbaka.

Om någon från min grupp läser det här ska ni veta att jag saknar er.

Min grupp

USA

I tisdags började den långa flygningen hem. Planet från Miami till Frankfurt lyfte 17 och vi var framme i Frankfurt runt 8 på morgonen. Väl där fick vi väldigt bråttom till gaten, våran boarding skulle börja 9.40. Köerna genom tullen var långa och många av oss fick göra drogtest i väskan= tog väldigt lång tid. När alla äntligen var klara i kontrollen fick vi springa till gate a65, men när vi kom fram så var det helt tomt på folk och personal där, dom hade alltså bytt gate utan att vi visste det. Så vi fick springa genom hela flygplatsen (och den är väldigt stor) till gate a34.. Som tur var så var planet försenat, så vi hann komma med, men annars vet jag inte om vi hade hunnit...

Danskarnas plan gick innan vårt, och några av dom fastnade i tullen också. Det resulterade i att två tjejer missade flyget hem, och på det flyget var deras ledare och alla andra danskar. Jag tyckte så synd om dom, vad ska man göra om man blir kvar?! Vår ledare Leila fick stanna med tjejerna till deras nästa flyg, så våran grupp hann inte säga hejdå till henne...

På Arlanda var det väldigt känslosamt när vi sa hejdå till varandra. Alla människor jag umgåtts med konstant i tre veckor skulle helt plötsligt till alla möjliga andra ställen i Sverige. Samtidigt som jag var ledsen för det så var jag glad för att få träffa min familj och vänner igen, det var en riktig känslostorm.

Jetlagen kändes när jag kom hem kan jag säga... Kunde inte sova något på det långa flyget, och på det korta sov jag typ en timme..

Fick säga hejdå till mina skåningar redan i Frankfurt då dom skulle ta ett annat flyg än mig.

USA

Igår var det sista kvällen här, som sagt så hade vi bokat bord på en restaurang. Trodde det skulle vara en vanlig restaurang men nej det var det verkligen inte. Det spelades hög musik, servitörerna dansade, det var småtävlingar för oss gäster hela kvällen och alla fick ballonghattar. Väldigt annorlunda men jag hade jätteroligt, satt och sjöng (mest skrek kanske) till låtarna. Maten var jättegod också, jag beställde pasta alfredo och sen brownie till efterrätt. Vi stannade sent på restaurangen, till ca 23. Restaurangen heter Señor frogs, ligger på South Beach Miami, tips!!!

Ljuset på restaurangen skiftade i olika färger, därför är bilderna lite halvdåliga.

Har spenderat hela dagen på stranden. Jag och Tyra bestämde oss för att hyra parasoll och stolar idag, det var runt 38* och vi skulle aldrig orkat legat i solen hela dagen.. + att jag är bränd på bröstet och axlarna så var väldigt skönt att ligga i skuggan!! Blev mycket bad idag då man inte kunde ligga stilla för det var för varmt.

Ikväll ska våran grupp och en annan grupp ut och äta på restaurang, som en avslutning. Vi har samling 19 så innan det ska jag försöka få ordning på min packning... Vad jag ska ha på mig på flygresan, packa från handbagaget till det incheckade...

Lunchen idag blev en bananashake och pommes hehe

Min väska med fina texter från mina vänner och allas namn

USA

Igår var det en lång bussresa som väntade. Efter 4-5 timmar var vi framme i Everglades där vi skulle åka airboat och kolla efter alligatorer. Men innan båtturen började skulle alla äta (3 bussar med elever...) på samma subway. Så när vi stått i kön ca 30min så säger dom att maten är slut, så det var bara att åka till nästa subway och ställa sig i kö igen.. Det var oväder ute så båtturerna gick inte just då pga åskan, så det gjorde ingenting att vi fick vänta så länge.

Under båtturen så såg vi en vild alligator. Resten var typ bara att uppleva att åka airboat+ att se omgivningen i Everglades.

Sen var det bara att sätta sig på bussen igen och åka mot vandrarhemmet. Jag delar rum med Tyra, Gabbi och Amanda. Det är ett ganska sunkigt vandrarhem som verkligen inte är gjord för att få in 200 ungdomar.

Sen hade dom även alligatorer i fångenskap...

USA

Imorse väntade bussarna på oss vid skolan, dom gick mot Cocoa Beach. Det är en lång strand med ganska lite folk, jag tyckte om Cocoa mer än Daytona. Vågorna idag var riktigt höga och kraftiga, folk surfade på dom. Så det var lite läskigt men det gick bra.

Idag var det sista dagen här i Orlando, för imorgon åker vi mot Miami!! Vi sa hejdå till fyra-veckors eleverna idag, för dom åker ju till Miami nästa vecka. Kommer bli så tomt utan dom så det var lite ledsamt..

Men det ska bli skönt att få åka och sova på hotell. Ryktena här säger att det ligger vid stranden och att vi kommer bo antingen 4 eller 8 personer i samma rum.

Nu på kvällen kom vi hem och åt pizza (igen...) och efter maten så dansade vi med vår värdmamma. Hon var danslärare förut i indisk dans, så det fick vi prova på. Vi lärde henne att dansa chacha-slide, skulle verkligen ha filmat för det var såg nog riktigt roligt ut. Efter det så började vi alla packa... Jag tycker verkligen verkligen inte om att packa så det tog ett bra tag innan jag blev klar. När jag packade mitt handbagage så såg jag att där man stänger väskan fram (handtaget) hade gått sönder... Fick ner allting (otroligt nog) och är redo för att åka imorgon!! Kommer dock bli så himla tomt att inte bo ihop med Natalia och Emma, vi har verkligen kommit nära varandra under den här resan.. Men vi har iallafall några dagar kvar att spendera tillsammans.

USA

Dagen började lite sådär då vi blev sena till skolan.. Hade skett en olycka på motorvägen dit så bara en fil var öppen. Vi blev väldigt stressade då vi skulle göra sluttestet på morgonen, men vi kom precis innan det började!!

Sluttestet var precis samma test som vi gjorde första dagen i skolan. Testet jag gjorde idag gick inte så bra kan man säga haha... Sänkte mig från första..

När testerna var rättade och vi hade fått se dom, så var det en liten ceremoni där vi fick våra diplom. På diplomen stod det betyg, är inte samma system vi har i Sverige utan här var det B1, B2, C1 och C2. Jag fattar vet inte vad som är bra och dåligt men jag är nöjd haha.

Efter ceremonin så väntade bussarna på oss, vi skulle till Wekiwa för tredje gången under den här resan. Vi hade där ett litet avskedsparty. Vi är två grupper som åker till Miami på söndag sedan hem, sen är det några 4 veckors elever här som ska stanna så vi sa hejdå till varandra och så. Ledarna köpte pizza som vi åt och sen gjorde vi Smore's!!

Påväg hem tog bussen oss direkt till The Mall At Millenia. Börjar bli ganska trött på shopping då det är den vanligaste aktiviteten här (och jag har redan köpt väldigt mycket...), köpte ingenting idag. Har haft en väldigt bra dag helt enkelt.

Dagens middag här hemma. Väldigt blandat kompott med Mac&cheese, skinka, något som liknar köttbullar och potatis.

USA

Skoldagen idag gick väldigt fort. Vi hade det lite struligt imorse då vårt vanliga klassrum var upptaget och vi inte hittade någonstans att vara. Men det löste sig tillslut, men strulet innebar att vi började senare= mindre skola, så jag klagade inte.

Vår eftermiddagsaktivitet var optional, nästan alla valde att åka och kolla på en baseballmatch medan vi andra ynka 7 personer valde att inte gå. Vi gick till International Drive (3e gången där hehe) och började med att kolla bio. Vi såg på Hitta Doris och den var så bra!!! Jag tycker verkligen om Hitta Nemo och den här filmen var inte sämre!! Efter bion shoppade vi, och jag gjorde lite skada idag igen. Ett par skor, en T-shirt och en tjocktröja till min kära bror fick det bli idag.

En liten popcorn i USA= en mellan i Sverige. Stolarna på biografen var så sköna, dom var stora och bekväma sen fanns det benstöd eller vad det kallas. Billigt att kolla på bio här om man jämför med Sverige, här kostade det 7$.

USA

Skolan idag var roligare än vanligt, vi körde grupparbete på slutet och det tyckte jag verkligen om. När skolan var slut så väntade vår buss som tog oss till vattenparken wet n' wild. Parken var inte jätterolig tycker jag, var ganska mycket folk också. Sen efter 15 någon gång så började det åska och regna, så dom stängde ner alla attraktioner där. Så i typ 2 timmar fick vi sitta och vänta på att ovädret skulle gå över..

Här fick vi sitta när det blev oväder

Jag åt iallafall en väldigt god glass

USA

Dagarna i skolan ser nästan alltid likadana ut. Vi börjar 8.30 varje dag, en timmes lektion och en halvtimmes rast på det. Sen fortsätter det i samma rastmönster till 12.30 då det är dags för lunch.

På lektionerna arbetar vi i en engelska bok, hörövningar och grammatik. Men alltid första timme på morgonen så får vi en skrivuppgift, det kan vara allt från att skriva om sin värdfamilj till att skriva om dagens teknik. Sedan läser vi upp den för hela klassen.

Vi är runt 20 personer i våran klass, nästan alla är svenskar. Sen är du en norsk, fyra från Ecuador, två från Kina och en från Finland.

Själva undervisningen är inte så jättebra kanske, jag tycker att den är alldeles för lätt för den nivån vi fick på provet. Vår lärare Carla sa i början att vi inte skulle jobba i boken alls då den är lite för lätt för oss, men ändå har vi nästan bara jobbat i den.

Nu är det bara en riktig skoldag kvar (imorgon), och på fredag är det sluttest!!