Hejsan! I förgår landade vi Auckland. Vi glömde ställa om klockan så när vi skulle gå upp tidigt igår var vi försenade 2 timmar, men som tur sprang jag ner till receptionen och där stod vår buss och väntade, vilken tur! Vi åkte i förgår till Hobbiton vilket är en liten mysig by där dem spelade in hobbit/sagan om ringen filmerna. Eftersom det var halloween klädde vi ut oss till Legolas och nori från filmerna, det var många som fick ett gott skratt när de såg oss haha. Det var otroligt vacker, gröna kullar och massor av vita hoppande får. Efter det åkte vi till en nationalpark och kikade på stora geyserar, super häftigt! Imorgon flyger vi ner till sydön och börjar vår resa där. Hejsvej

Nu har vi varit i Sydney i 4 dagar och sett mycket fina saker. Första dagen gick vi en lång promenad ut med Sydneys kustlinje. Igår gick vi till operahuset och bron, väldigt häftigt att se faktiskt. Sedan åkte vi upp i Sydneys högst torn och njöt av utsikten. Vi tog även en liten promenad i den botaniska trädgården mitt i Sydney. I eftermiddag tar vi farväl av australien och åker till auckland i nya zealand. Imorgon är det halloween så då ska vi klä ut oss som dvärgar från filmen (sagan om ringen) och åka till hobbiton. det kommer bli så roligt! Hejsvej

SURFING CAMP-SPOT X
Nu har vi precis lämnat spot x där vi har varit på ett surf camp i fem dagar. Det har varit väldigt jobbigt och lite blåmärken och sår har vi men roligt var det! 😊 Ibörjan var det väldigt svårt men tillslut var vi nog båda nöjda med vår insats eftersom vi kunde stå upp och glida med vågen och ibland svänga lite. Vi träffade två jättetrevliga tjejer från Sverige (Alida och Frederica) så de har vi varit med hela campet och surfat med. Vi har även spelat kängeru golf och kört sea rafting. Det var jättekul! Ibland välte man i vågorna. Pauline och Frederica hade även turen att se delfiner när de var ute en gång.

Nu är vi påväg mot Sydney där vi ska möta upp Hanna igen. Vi ska bara vara i Sydney i fyra dagar sen bär det av mot Nya Zeeland! 😊

Nu är vi i Byron bay och strosar runt. Igår hyrde vi cyklar och cyklade till en fin fyr. Det var allt lite kämpigt för det var väldigt brant, men på hemvägen var det full fart. Efter det köpte vi varsin glass och gick till stranden och badade i vågorna. Vågorna här är de största vi någonsin sett, man dras med i dem starkt som en högtryckstvätt. På kvällen grillade vi korv eftersom vi har varit sugna på vanlig korv med bröd väldigt länge. Hostelet vi bor på nu är väldigt mysigt. Igår vid frukost fick vi sällskap av två stora ödlor som verkar bo här, det ser nämligen väldigt tjocka ut. När jag skulle gå till toaletten i natt så var det en jätte stor råtta som stod framför mig, jag tror att jag var nog mer rädd för den än vad dem var för mig. Här om dagen var det även en stor hårig spindel mitt på gågatan...blä. Detta är livet i Australien, men jag tror att jag och hanna har lärt oss att svenska spindlar kanske inte är så farliga trots allt. Hejsvej!

Igår var jag och hanna på en jätte stor vattenpark. Det var så kul, vi sprang runt där som små barn. Det fanns massvis av olika rutschbanor att välja mellan. Nu är vi påväg mot Byronbay vilket ska vara det roligaste stället på hela östkusten. Alla säger det men vi har inte rikrigt fått svar på vad det är som är sä roligt. Så här har vi än så länge inte planerat vad vi ska göra. Hejsvej!

hejhopp! Idag har vi gått en 7 km lång promenad ut med kusten i Nosa. Det var en jätte härlig gång men väldig varm. Vi såg en val men inga delfiner som promenad var känd för. Vi såg även en koala högt uppe i ett träd och två stora ödlor (drygt en halv meter långa). Väldigt kul att få se djur som är så ovanliga i det vilda. Efter det badade vi i de stora vågorna, så kul! Både jag och hanna kände av lite smärta i våra halsar så vi gjorde en stor fruktsallad som mellanmål, mumsfilibaba nu känns det mycket bättre. Imorgon åker vi vidare till Brisbane som är en stor stad och sover där en natt. kramar

Hejhej! Nu var det längesen vi skrev här på bloggen men det är för att vi har tältat ute på en ö. Den var helt fantastiskt. Det började med att vi blev uppdelade i grupper med 8 personer i varje, jag och hanna hamnade med väldigt snälla och hjälpsamma människor. Alla var från England så de lärde oss engelska och vi lärde dem lite svenska. Varje grupp hade varsin jeep som vi åkte på i stranden, vattnet, bäckar i djungeln. Det var väldigt guppig haha. Första dagen åkte vi till den vackraste insjö som jag någonsin skådat, den var helt knallblå och sanden var som vitt pulver. Det var en sån ren sjö så du kunde dricka vattnet och de smakade exakt som vanligt kranvatten. I sanden fanns det någon speciell olja så man kunde använda sanden som tvål/schampo/balsam. Jag har aldrig varit så len efter det doppet.
Vi var också i några champangepooler som låg bredvid havet precis, det gick väldigt höga vågor som flög upp på oss. Där såg vi också flera valar och stora sköldpaddor. Vi var även och kikade på ett gammalt skepp som för längesedan hade spolats upp på stranden. Riktigt kul att se! Vi stannde även till vid en större bäck där man bara la sig i vattnet och drev. En sån härlig känsla. På natten gick vi ner till stranden och kikade på sjärnorna, helt otroligt man såg tom vår galax. Det har varit så bra dagar nu på fraser. Många nya fina minnen.
Imorse åkte vi vidare till Nosa, vilket ska vara ett härligt ställe. Vi har inte bestämt vad vi ska göra här min vi får höra oss runt. kramar ha det bra!