Halloj folket!
Nu är vi inne på vår andra och sista dag här i Surfers Paradise. Vi gillar denna stad väldigt mycket. Det finns många fina affärer och restauranger och väldigt många skyskrapor! Stranden ligger precis vid staden så det är verkligen nära till allt här!

Igår regnade det hela dagen så då gjorde vi inget speciellt alls. Vi kollade i affärer och fikade! På kvällen däremot gick vi ut och dansade, superroligt hade vi!

Idag har det varit lite bättre väder, molnigt för det mesta men ibland tittade solen fram. Riktigt skönt att kunna chilla på stranden. Ikväll ska vi ut och äta på en mexikansk restaurang, hostelets kök är inte så fräscht så vi lyxar till det med restaurangmat!

Imorgon går bussen kl 10 till Byron Bay. Där stannar vi i hela fem nätter. Ska bli riktigt skönt att stanna flera nätter, känns som vi flängt runt så mycket på senaste! Byron bay har vi hört så mycket bra om, så vi är riktigt taggade!!

Halloj allihopa!
Nu är det kväll här hos oss, vi ska alldeles strax sova så att vi orkar upp till bussen imorgon bitti. Då bär det av mot surfers paradise.

Idag kom vi fram till Brisbane vid halv ett, då checkade vi in på vårt hostel, där vi egentligen skulle bo i ett rum med 20 personer men vi fick byta till ett rum med 8 bäddar, lyxigt! Efter det åt vi nudlar och sedan var det dags att börja utforska staden.

Vi började med att gå mot South bank och boka bio till kvällen. Påvägen dit blev vi stoppade av några personer som jobbar på Peterpans, det är företaget som vi bokat alla våra saker genom. Dem stod och lottade ut lappar som man kunde vinna olika saker på. Självklart tog vi en varsin. Moa och Nathalie har länge tänkt på att boka skydive och fick nu varsin lapp med femtio dollar rabatt. Så nu är skydive bokat när vi kommer till Byron Bay, såå spännande och nervöst.

Efter det fortsatte vi vår promenad genom staden, vi fick se mycket höghus, affärer, en regnskogspark och broar med fina utsikter.

Till middag åt vi på Vapiano, supergott! Tyvärr så blev det inget Ikea och svenska köttbullar för oss, då det skulle bli väldigt krångligt att ta sig dit och även ta lång tid. Men vi hörde att det finns i Sydney också så det blir en sväng dit istället!

Efter middagen var det då dags för bio, Beauty and the Beast. Vi tyckte den var superbra, lite annorlunda då det var en musikal, men kul det med!

Vi tycker Brisbane är en fin och trevlig stad så vi hade gärna stannat en natt till, men Surfers paradise ska bli mycket spännande det med!

Kram!

Hej på er!
Idag har Noosa bjudit på mulet och några regnskurar, inte så kul! Men vi drog till staden i hopp om att det skulle sluta, vilket det tyvärr inte gjorde... Men det var en mysig shoppinggata och fina restauranger! Moa & Fanny köpte en superfin rosa kjol, så dem är mycket nöjda!

Vi hade tagit med oss pastasallad till lunch i vår älskade kylväska, som är med oss överallt, haha. Så det var supergott.

Nu på eftermiddagen har vi alla tränat, tvättat, kollat på tv och ätit choklad. Känns som dessa lata dagar i Noosa har behövt efter alla utflykter vi gjort! Till middag gjorde vi kyckling & ris!

Imorgon drar vi vidare till Brisbane, äntligen lite större stad. Där har vi sett att det finns IKEA... troligtvis drar vi dit och käkar middag! Haha. Vi stannar endast där en dag då vi hört att det är en onödig stad att besöka, så vi får se vad vi tycker!

Nu ska vi strax sova, kram!

Weeeey äntligen är den uppe!! Tyvärr med väldigt mycket sämre kvalité än dem andra, men ni får se lite iallafall. Tänk vad vi har kämpat med att lägga upp denna, haha!

Efter mycket om och men så är denna äntligen uppe! Filmen från Whitesundays vägrar verkligen att läggas upp på youtube, vi fattar ingenting. Men förhoppningsvis fungerar det senare, så länge får ni kolla på denna!

Hejsan!
Nu är det kväll här hos oss, och vi njuter till fullo! Vi bor nämligen i en egen lägenhet under dessa dagar i Noosa. Riktigt härligt med stort utrymme att röra sig på, eget kök och fräsch badrum som man inte behöver dela med någon! Här är det även bra internet så här kan vi ladda upp videos från våra senaste utflykter samt kolla ikapp alla tv-program som vi har missat hemma, haha!

Vi kom till Noosa runt kl 10 imorse. Då checkade vi in, åt snabbnudlar och sedan tillbringade vi några timmar på stranden. Tyvärr har vädret inte varit på topp, småregnat lite då och då, men bara det inte ösregnar så kan man ju ändå vara ute!

Till middag blev det spagetti & köttfärssås, så jäkla gott!!

Nu ska vi dricka kaffe och ha det gött! Titta in lite senare så får ni se två videos, wehoo!!

Hej på er!
Nu har vi kommit tillbaka från Fraser Island, äntligen internet igen. I lördags gick vi upp för att checka ut vid sju på morgonen, vi fick pannkakor av hostellet till frukost. Sedan packade vi in alla saker i bilen som vi skulle ha och begav oss iväg. I vår bil var det vi två, Fanny, Nathalie, två andra tjejer från Sverige, en kille från England och en kille från Tyskland. Super härligt gäng!

Man behövde ta en färja över till Fraser, tog ungefär 10 minuter. Sedan åkte vi på stranden i cirka en och en halv timme till Lake mckenzie, en så himla vacker sjö! Sanden var supervit, likadan sand som på whitehaven beach. Vattnet var jätteblått och hade en skarp kant där vattnet gick ifrån ljust till mörkt, för där sluttade det ner och blev nio meter djupt. Skönaste med sjön var att det var sötvatten, skönt att slippa saltet!!

Efter det åkte vi till ett skeppsvrak som japanerna skulle transportera ifrån Skottland till Japan år 1905. Men för att kunna transportera det tog dem bort massor utav saker såsom propeller osv. Skeppet kunde därmed inte styras och drev i-land till Fraser Island år 1935.

Om ni är intresserade över detta kan ni söka på detta på Google. Sjukt coolt att se hur skeppet brutits ner år efter år av vattnet och sanden.

Sedan åkte vi till vårat läger där vi skulle vara våra två nätter. Mysigt läger men att sova i tält var ju ingen höjdare, väldigt varmt och fuktigt och hårt liggunderlag.
Vi lagade middag och sedan drack vi vin och spelade kort.

På söndagen började vi dagen med att åka till champagne poolerna. Det är klippor som gränsar av en del mot havet, så när vågorna slår över så bubblar det som champagne.

Efter det åkte vi till en utkiksplats där vi skulle kolla efter coola djur såsom hajar och sköldpaddor, men tyvärr såg vi inga så vi tog gruppfoto istället, haha.

Vårat sista stopp var hangover creek. En å som var väldigt kall. Det sägs att om man doppar huvudet så ska baksmällan försvinna, det behövdes för oss! Om man gick upp längs floden så kunde man åka ring, det var väldigt trevligt och fin miljö. Vi spelade även lite volleyboll.

Under bilfärderna hade vi mellis, kakor, frukt och bars.

På kvällen skulle vi kolla solnedgången, dock var det väldigt molnigt så det gick inte så bra, men det var fint ändå.

Idag hade vi dåligt väder så vi åkte till en sjö där en del badade medans vi satt kvar i bilen för att inte bli blöta. Sedan tog vi färjan tillbaka och åt lunch tillsammans här på hostelet, wraps som alla andra luncher.

Rolig vistelse på Fraser Island! Vi är dock besvikna att vi inte såg några Dingos!

Resten av dagen har vi bara tagit det lugnt och det ska vi fortsätta med, för imorgon går vår buss mot Noosa tjugo i åtta.

Videos från både Whitesundays och Fraser Island kommer när vi får bättre täckning, omöjligt att få upp dem!!

Kran från oss!

Hej på er!
Igår kväll tog vi nattbussen från Airlie beach till Rainbow beach. Tog ca 13 timmar och vi ankom runt nio imorse. Just nu bor vi på ett hostel som är ett boende till alla som ska besöka Fraser Island. Vi ska nämligen tidigt imorgon bitti åka iväg med 12 styckena jeepar och campa på världens största Sandö. Vi är mycket spända över vad vi kommer få se och uppleva. Tydligen ska det vara mycket äckliga kryp och ormar på ön. Men även hunddjuret Dingo, någon som hört talas om det? Vi fick en säkerhetsgenomgång tidigare idag hur vi ska bete oss om vi träffar på en Dingo. Verkar inte alls vara några trevliga djur, men om vi alltid går i grupp så ska det inte vara någon fara!

Vi kommer att bo på Fraser Island tills på måndag, så samma som tidigare blir det tyvärr ingen uppdatering på några dagar. Men filmen från Whitesundays hoppas vi få upp, internet är väldigt segt här..

Vi bjuder på några bilder från idag. Vi besökte den fina stranden och till middag lagade vi fiskpinnar och potatis, supergott!!

Kram på er!

Halloj på er, nu är vi tillbaka från vår seglats!
Våra dagar på båten har varit riktigt härliga, väldigt speciella, men så kul har vi haft det! Vi alla är extremt trötta och så nöjda över att äntligen få duscha!

Här var båten vi åkte med, Broomstick! 26 meter lång och fick plats med alla 25 passagerare plus tre som arbetade på båten. En äldre man som styrde båten och två ungdomar som ordnade maten och allt omkring alla utflykter.

Ena stoppet var Whitehaven beach. En superfin strand som är toppad till den femte finaste stranden i världen. Sanden där innehåller 98% ren silica, ett ämne som gör sanden väldigt vit och ren. Vi fick det berättat för oss att NASA använder denna sand till att tillverka glas till deras teleskop, då förstår man hur bra sanden är.

En annan rolig sak är att den senaste Pirates of the Caribbean filmen spelades in just på denna strand. Häftigt tycker vi!

Under alla dessa dagar har vi varit tvungna att ha på oss våtdräkter för att skydda oss mot maneter. Väldigt jobbigt att dra på sig den varje gång man svettas ihjäl, men vad gör man inte för att skydda sig, haha.

När vi badade såg vi Citronhaj och stora rockor!

Största problemet under dessa dagar har varit värmen, herregud vad vi har svettas!! Går inte att beskriva denna värme, och ännu värre blev det när vi skulle sova. Ingen fläkt och 28 personer som alla är svettiga och äckliga. Det slutade med att vi tog våra täcken och la oss på däck. Första natten blåste det väldigt mycket men andra natten var det väldigt lugnt.

Varje morgon vaknade vi 06 och då fick vi frukost under färden. Dagarna har varit extremt långa och vi har verkligen fångat varenda solstråle under dagen. Så härligt!

Anda stoppet var en stor sandö som vi fick snorkla och sola vid. Där såg vi även sköldpaddor, superkul! Teamet gav oss två stora nachotallrikar och oj vad vi åt! Alla var verkligen i nöd av något att äta i denna värme.

På kvällarna satt vi alla och drack vin och hade det skoj. Vi var yngst på båten och de övriga var väl runt 25-35 år så det var tyvärr inte mycket man hade gemensamt med alla, men efter några glas så hade vi det trevligt!

Det häftigaste var igår kväll. Vi alla satt och spelade spel när vi plötsligt hör delfiner låta på sidan av båten. Det var två styckena som simmade runt vår båt jättelänge, tyvärr fick vi ingen bild på det då det var så mörkt!

Dessa dagar har varit en upplevelse utöver det vanliga. Vi är väldigt glada att vi gjorde det! Nu är vi trötta och ska äntligen få sova, på en madrass!!! Och inte på ett stenhårt däck.

Kram på er!

Halloj allihopa!
Igår (lördag) hade vi en heldag här på Magnetic Island, vi gillar denna ö väldigt mycket! Vi började dagen med frukost och sedan hade vi bokat in en två timmars tur i en Koala village som finns här vid hostellet. Under turen fick vi hålla i olika ormar, ödlor och krokodiler, mata och hålla i fina fåglar samt gosa med en Koala! Allt var häftigt men vi gillade inte riktigt konceptet att dem har djuren instängda och låter alla klappa dem hej vilt. Vi ville hellre se dessa djur fria i naturen!

Men några roliga bilder blev det iallafall.

Hahah den sista bilden på Hanna är så fin tycker vi! Beskriver hur mycket hon älskar ormar!

Efter detta blev det lunch, pastasallad. Supergott blev det! Detta ska vi även äta till lunch idag, mums!

Efter lunchen tog vi lokalbussen som finns här och åkte till en strand. Stranden var superfin och hade massor med klippor runt omkring sig, ibland känns det nästan som man är i Stockholms skärgård. I närheten av stranden kunde man även mata vilda Wallabies, små kängurur. Riktigt söta!

Vi stannade på stranden i cirka två timmar tills vi sedan skulle ut och promenera. Det finns en känd vandringsslinga här som heter The fort som vi hade hört talas om. Det var en fin stig/väg i skogen som bjöd på en otrolig utsikt samt vilda Koalor klättrandes bland träden, supercoolt! På vägen fanns det också flera ruiner och coola utkikstorn från andra världskriget, vi hade ingen aning om att Australien var delaktiga i kriget, men det var spännande att se allting vara så välbevarat.

Vi klättrade upp i ett av utkikstornet och kollade på solnedgången. Så himla fint var det, magiskt att se vattnet och den fina skogen runt omkring sig!

När solen hade gått ner började vi gå tillbaka, vi fick gå med våra ficklampor då det var kolsvart. Som tur var hade vi köpt en färdig lasagne till middag, så det var bara att slänga in den i mikron och sen hade vi en god middag. Till middagen bjöds det på KALL läsk från hostellet. Här i Australien är det nämligen väldigt sällsynt att få tag på något kallt att dricka, kranarna ger oss bara ljummet vatten. Så gissa om vi njöt, haha.

Idag är det söndag och om en timme ska vi ta bussen till kajen och sedan hoppa på färjan. På eftermiddagen går vår buss till Airlie beach där vi ska sova i en natt.

Imorgon ska vi göra en sak som vi har längtat galet mycket på!! Vi ska hoppa på en segelbåt och leva på den i två nätter. Vi ska segla runt i Whitesundays, massor med fina öar! Det finns inget nätverk där, så vi hörs när vi är på fastlandet igen, alltså onsdag kväll! Då kommer vi bjuda på fina bilder.

Kram på er, nu är det endast en månad kvar tills vi är i Sverige igen!