Ungefär två veckor har det nu gott sen jag lämnade Afrika för att komma hem till ett betydligt kallare Sverige. Med många lärdomar och minnen i bagaget känns det faktiskt rätt bra att vara hemma igen. Visst längtar jag tillbaka ibland och tycker ibland att livet här hemma i Sverige med vardagsproblem och skola är helt värdelöst. Men kanske är det inte så värdelöst som jag alltid har trott? Resan till Afrika har gett mig perspektiv på saker och ting. Att det är fattigt i många delar av världen det vet man ju redan, men att få uppleva det själv det är en helt annan sak. Resan har fått mig att inse att jag har det så mycket bättre än jag tidigare förstått. Så från och med nu ska jag tänka steget längre och sluta klaga över helt onödiga saker. Ta hand om varandra! :)

10.30 imorse gick vi ner till den lilla skrutt motorbåten som skulle ta oss till en annan av öarna som ligger här i närheten. På ön vi skulle till bodde pygméer som vi skulle få hälsa på. Vi fick berättat för oss att dom skulle bjuda på sång och dans, jag säg verkligen fram emot de. Jag förväntade mig tjejer och killar i fina kläder med trummor gjorda av Koskinn. Men när vi kom fram till ön möttes vi av små barn, män och kvinnor som varken hade hela eller rena kläder. Alla barnen sprang emot oss och ville hålla oss i händerna. Dom frågade vad jag hette, hur gammal jag var och vart ifrån jag var. När jag berättade att jag kom från Sverige och att det hemma i Sverige var så kallt att sjöar och hav frös till is som man kunde dom inte förstå. Dom frågade oss gång på gång om det vi berättade verkligen var sant. Jag visade dom bilder som jag hade på mobilen på isen och snön som vi har hemma, dom kunde inte tro sina ögon och började alla skratta åt bilderna eftersom dom tyckte de såg så konstigt ut.

Deras föreställning började, dom använde sig av vatten dunkar och pinnar som trummor samtidigt som dom klappade, sjöng och dansade i takt till musiken dom skapade. Barnen och de vuxna dansade alla tillsammans, man kunde se i deras ögon att dansen verkligen betydde något för dom. Många av barnen jag träffade hade varken föräldrar kvar i livet eller mat för dagen. Annat folk från området vägrade att umgås med dom och ville inte heller röra vid dom. För att överleva var dom tvungna att tillverka egna saker att sälja till oss som kommer på besök. Vi stannade hos dom i ungefär 1 timme, det var den mest känslosamma timme i mitt liv. Jag har aldrig varit så lycklig och ledsen på samma gång. Dom har människorna har inget men ändå håller dom hoppet uppe, skrattar, leker och gör det bästa av situationen. Att människor ska behöva leva och bli behandlade såhär är så långt ifrån okej man kan komma. Människorna behöver hjälp och det är nu.

• Resor

Varje dag upplever man något nytt här i Uganda. Idag efter att vi träffade gorillorna (kommer inlägg imorgon), satt oss i bilen och åkt i ungefär 5 minuter börjar det komma mängder med svart rök från bilen. Inte långt därefter medan vi fortfarande är kvar i nationalparken med alla djuren går bilen sönder. Bilen går inte att starta och det har börjat läcka olja ifrån den förutom det finns det inte heller någon täckning på mobilen på området. Så att ringa efter hjälp är omöjligt. Vår guid lämnar oss ensamma i bilen och börjar gå mot civilisationen. Så där sitter. I helt ensamma mitt ute i jungeln utan täckning och skydd utifall några farliga djur skulle komma. Vi väntar o väntar o väntar på att vår guid ska komma tillbaka. När vi suttit instängda i bilen i över 2,5h bestämmer vi oss för att gå därifrån och lämna bilen. Så vi tar vårt pick och pack (vilket är rätt så mycket saker med tanke på att vi ska vara borta i ungefär tre veckor) och börjar gå från bilen och upp till gränsen till där nationalparks området slutar. Efter en bra bit att gå med vägar gjorda av sand och backar hur långa och branta backar som helst kom vi äntligen fram till gränsen. Bilen är fortfarande paj men fler äventyr väntar imorgon. Vi får se vad som händer, men för nu. GOTT NYTT ÅR från Uganda :)

Idag vi har hamnat på ett av de vackraste ställena jag upplevt. Lodgen vi ska bo på inatt ligger på 2200 meters höjd så utsikten är helt makalös. Imorgon ska vi ut på Gorilla safari i jungeln och hoppas på att vi har turen att få träffa på gorillorna.

Mycket har hänt sen sist när vi satt på flygplatsen i Doha. När vi nådde Entebbe (huvudstaden här i Uganda) blev vi upphämtade av våra två guider. Dom körde oss genom flera små byar tills vi kom fram till deras guesthouse där vi skulle tillbringa natten. Där bjöds vi på jätte god mat och dryck. På grund av den långa flygresan hit hade vi ingen energi kvar i kroppen så det blev en tidig första kväll. Här är några bilder från första kvällen.

Dag 2 Uganda: Dagen började redan klockan 07.00 men enligt våra guider skulle vi vara framme på Pumba lodge absolut senast kl 16. Exakt 12h senare var vi framme, mycket trötta efter en lång och händelserik dag. Under bilturen gjorde vi ett stopp vid ekvatorn för att t lite bilder. När vi var där köpte jag mig ett par örhängen gjorde av bananfiber som dom själva hade gjort.
Den långa och skumpiga resan fortsatte efter en liten stund på ekvatorn. Allt gick jättebra, tills vi var ungefär 40min från lodgen. Bilen slutade att fungera, i 1,5h satt vi i bilen på sodan av vägen och svettades. Guiderna gjorde sitt bästa för att laga bilen. Men tillsist gav dom upp så vi fick lifta med en annan man från området för att komma fram till lodgen. Väl på lodgen blev vi tilldelade vårt rum och åt middag på deras resturang.

Dag 3 29/12-16: Idag var första riktigt spännande dagen på resan. Vi var på Chimpans safari inne i jungeln. Innan vi kom in till jungeln gick vi förbi en gigantisk te odling. Vi passade på att ta några bilder. Väl inne i jungeln fick vi nästan springa för att hinna med att se chimpanserna. Jag höll mig nära guiden och vi lyckades komma som närmast 10 meter ifrån dom. På vägen tillbaka hem igen stannade vi vid en vulkan sjö.

• Resor

Med två timmars sömn i kroppen sitter jag nu på Quatars flygplats i väntan på att få hoppa på plan nummer två till Entebbe, Uganda. Vi hade tur på flygresan hit, vi satt vid nödutgång så vi hade hur mycket benutrymme som helst. Precis som på andra längre flygresor fanns det också egen tv, så nästan hela resan gick åt till att kolla på film. Känner mig hängig och konstig i hela kroppen och är inte alls redo för ännu en flygresa på 6h. Men som man brukar säga den som väntar på något bra väntar aldrig för länge.

Idag provade jag att laga något helt nytt till, pizza gjord på blomkål. Pizzan är både nyttig, vegetarisk och supergod så därför tänkte jag dela med mig av receptet till er som läser. När jag gjorde pizzan fick jag och mamma en del kvar över, så jag skulle gissa på att hela pizzan räcker till ca 4 personer. Hoppas att ni kommer gilla den lika mycket som jag gjorde.

1. Mixa 1 blomkål i en mixer tills blomkålen blir smulig.

2. Häll över blomkålen på en ugnsform med bakplåtspapper, platta ut så att du får jämn yta.

3. In i ugnen i 15 min på 200°

4. Häll över blomkålen i en handduk och pressa sedan ut så mycket vatten som möjligt.

5. Lägg över blomkålen i en skål och tillsätt 100g mandel, 1 tsk basilika+oregano, två ägg, salta och peppra och rör sedan om.

6. Ta nytt bakplåtspapper häll på olivolja och lägg "degen" där på, platta till degen så att pizzan får den form som önskas.

7. In i ugnen i 15 min på 250°

8. Ta ut och lägg på tomatsåsen (jag googlade efter recept på tomatsås, men funkar lika bra att köpa färdig). Toppa med mozzarella, tomat, basilika samt salt och peppar.

9. In i ugnen i 8-10 min på 250°

10. Bon appetit!

Tack för alla gånger du förstört mig

Tack för alla gånger du fått mig att gråta mig till sömns

Tack för alla gånger du gett mig skuldkänslor utan att jag har gjort något fel

Tack för alla gånger du skyllt alla bråk på mig

Tack för att du varje gång du har sönder mig påminner mig om att inte bli som dig, TACK

Ofta på kvällarna innan jag går och lägger mig kollar jag youtube, men något som jag alltid gör är att läsa mina favoritbloggar. Tänkte dela med mig av dom till er som läser, kanske ni också hittar någon som ni gillar. Klicka på namnen för att komma till personernas bloggar. Rekomenderar verkligen

Amanda Barwich - Amandas blogg upptäckte jag när jag såg henne och hennes pojkvän vara med på tv4:s program Unga föräldrar. Hon bloggar om hur hennes liv ser ut med hennes lilla son och berättar om hur livet är som ung mamma. Hennes son är verkligen så söt!! kan verkligen rekommendera hennes blogg.

Hugo Rosas - Hugos blogg handlar väldigt mycket om träning/crossfit och är en stor inspirationskälla för mig och många inom träning och crossfit.

Paula Uribe - Paulas blogg handlar även den mycket om hennes träning och vardag med hennes blivande man Hugo Rosas och två ur söta små tjejer. Tillsammans är med Hugo är hon en av ambassadörerna för sportdrycken Cleandrink.

.Hanna Öberg - Även Hannas blogg är en extremt bra tränings blogg. Hon uppdaterar minst en gång per dag och ger många bra tips om träning och kost

Sa tidigare idag i skolan att mina lår krampade hela tiden för att jag var så trött i benen efter träningspass. Imorgon lär det inte bli bättre, för jag körde tillsammans med Becca ett stenhårt benpass på Member 24. Var skitkul att pröva på att gymma på ett annat ställe än vad jag brukar, jag kör annars på friskis och svettis eller worldclass. Men utnyttjade "pröva på" veckan som man har på member så att jag kunde gymma med Becca som inte har kort på något av de ställen som jag har. Imorgon blir det antingen boxning eller gympass på worldclass.