Stället jag och mamma lunchade på igår var verkligen häftigt!! Här fanns all mat från alla olika delar av världen på ett och samma ställe i riktigt mysig miljö!!

• Resor

Idag har vi varit riktiga turister och vandrat runt på gatorna i Köpenhamn. Vi såg många ställen som verkligen påminner mig om hur det ser ut i Amsterdam. Nackdelen med att vara här nu är vädret. Idag har det regnar från och till hela dagen, men åker man hit senare i år när vädret är bättre kommer det vara super mysigt. Gå runt i staden och sätta sig utomhus i solen för en lunch. Mysigaste ställena idag var nog Nyhavn och streetfood!

Första dagen i Köpenhamn är nu över trots att klockan snart bara är 21.00. Men dagen har varit väldigt lång dock väldigt bra också. Jag och mamma landade i Köpenhamn ca 11.30, så efter vi kommit fram till hotellet gick vi direkt iväg och åt lunch på en Vietnamesisk resturang. Därefter gick vi direkt vidare till Strøget för lite (läs mycket) shopping. Kvällen avslutades sedan på bästa sett med en god veggieburgare på Hard rock café.

Idag har varit en så kallad slappardag och det var precis vad jag behövde. I vanliga fall brukar det alltid stå tusen saker på "att göra listan". Men idag var listan helt tom så jag passade på att göra just ingenting. Att inte har något alls att göra fick mig till att öppna en bok och börja läsa för första gången på mer än ett år. Jag har gett flera bäcker ex antal försök men inte hittat någon som jag riktigt tyckt om. Men denna, den är så bra!! Den handlar om Aron Anderson som fick cancer när han var barn och blev rullstolssittandes efter alla operationer. Men trots detta har han bestigit berg som till exempel Kebnekaise mm. I boken skriver han om hur han lyckats med allt trots att han sitter i rullstol. Riktigt intressant ovh peppande att läsa om, rekommenderar den verkligen!! Brukar i vanliga fall inte alls vara något stort fan av söndagar. Men det var något speciellt med idag, kanske var det för jag vet att jag slipper skola i morgon eller gör att jag åker till Köpenhamn snart? Vad vet jag ....?Ge mig fler dagar som denna,tack!

Har varit väldigt off på bloggen nu under den senaste tiden, men skyller väll på skolan igen som vanligt. Men nu är det sportlov så därför passar jag och mamma på att göra en av mina julklappar som jag fick av henne. I morgon bitti ska vi därför åka till Köpenhamn i några dagar. Det är precis vad jag behöver nu, så det ska bli super mysigt verkligen. I brist på andra bilder bjuder jag på några av mina favoriter jag fotade från Afrika resan i julas, som förövrigt var bland det häftigaste jag upplevt.

Ungefär två veckor har det nu gott sen jag lämnade Afrika för att komma hem till ett betydligt kallare Sverige. Med många lärdomar och minnen i bagaget känns det faktiskt rätt bra att vara hemma igen. Visst längtar jag tillbaka ibland och tycker ibland att livet här hemma i Sverige med vardagsproblem och skola är helt värdelöst. Men kanske är det inte så värdelöst som jag alltid har trott? Resan till Afrika har gett mig perspektiv på saker och ting. Att det är fattigt i många delar av världen det vet man ju redan, men att få uppleva det själv det är en helt annan sak. Resan har fått mig att inse att jag har det så mycket bättre än jag tidigare förstått. Så från och med nu ska jag tänka steget längre och sluta klaga över helt onödiga saker. Ta hand om varandra! :)

10.30 imorse gick vi ner till den lilla skrutt motorbåten som skulle ta oss till en annan av öarna som ligger här i närheten. På ön vi skulle till bodde pygméer som vi skulle få hälsa på. Vi fick berättat för oss att dom skulle bjuda på sång och dans, jag säg verkligen fram emot de. Jag förväntade mig tjejer och killar i fina kläder med trummor gjorda av Koskinn. Men när vi kom fram till ön möttes vi av små barn, män och kvinnor som varken hade hela eller rena kläder. Alla barnen sprang emot oss och ville hålla oss i händerna. Dom frågade vad jag hette, hur gammal jag var och vart ifrån jag var. När jag berättade att jag kom från Sverige och att det hemma i Sverige var så kallt att sjöar och hav frös till is som man kunde dom inte förstå. Dom frågade oss gång på gång om det vi berättade verkligen var sant. Jag visade dom bilder som jag hade på mobilen på isen och snön som vi har hemma, dom kunde inte tro sina ögon och började alla skratta åt bilderna eftersom dom tyckte de såg så konstigt ut.

Deras föreställning började, dom använde sig av vatten dunkar och pinnar som trummor samtidigt som dom klappade, sjöng och dansade i takt till musiken dom skapade. Barnen och de vuxna dansade alla tillsammans, man kunde se i deras ögon att dansen verkligen betydde något för dom. Många av barnen jag träffade hade varken föräldrar kvar i livet eller mat för dagen. Annat folk från området vägrade att umgås med dom och ville inte heller röra vid dom. För att överleva var dom tvungna att tillverka egna saker att sälja till oss som kommer på besök. Vi stannade hos dom i ungefär 1 timme, det var den mest känslosamma timme i mitt liv. Jag har aldrig varit så lycklig och ledsen på samma gång. Dom har människorna har inget men ändå håller dom hoppet uppe, skrattar, leker och gör det bästa av situationen. Att människor ska behöva leva och bli behandlade såhär är så långt ifrån okej man kan komma. Människorna behöver hjälp och det är nu.

Varje dag upplever man något nytt här i Uganda. Idag efter att vi träffade gorillorna (kommer inlägg imorgon), satt oss i bilen och åkt i ungefär 5 minuter börjar det komma mängder med svart rök från bilen. Inte långt därefter medan vi fortfarande är kvar i nationalparken med alla djuren går bilen sönder. Bilen går inte att starta och det har börjat läcka olja ifrån den förutom det finns det inte heller någon täckning på mobilen på området. Så att ringa efter hjälp är omöjligt. Vår guid lämnar oss ensamma i bilen och börjar gå mot civilisationen. Så där sitter. I helt ensamma mitt ute i jungeln utan täckning och skydd utifall några farliga djur skulle komma. Vi väntar o väntar o väntar på att vår guid ska komma tillbaka. När vi suttit instängda i bilen i över 2,5h bestämmer vi oss för att gå därifrån och lämna bilen. Så vi tar vårt pick och pack (vilket är rätt så mycket saker med tanke på att vi ska vara borta i ungefär tre veckor) och börjar gå från bilen och upp till gränsen till där nationalparks området slutar. Efter en bra bit att gå med vägar gjorda av sand och backar hur långa och branta backar som helst kom vi äntligen fram till gränsen. Bilen är fortfarande paj men fler äventyr väntar imorgon. Vi får se vad som händer, men för nu. GOTT NYTT ÅR från Uganda :)

Idag vi har hamnat på ett av de vackraste ställena jag upplevt. Lodgen vi ska bo på inatt ligger på 2200 meters höjd så utsikten är helt makalös. Imorgon ska vi ut på Gorilla safari i jungeln och hoppas på att vi har turen att få träffa på gorillorna.

Mycket har hänt sen sist när vi satt på flygplatsen i Doha. När vi nådde Entebbe (huvudstaden här i Uganda) blev vi upphämtade av våra två guider. Dom körde oss genom flera små byar tills vi kom fram till deras guesthouse där vi skulle tillbringa natten. Där bjöds vi på jätte god mat och dryck. På grund av den långa flygresan hit hade vi ingen energi kvar i kroppen så det blev en tidig första kväll. Här är några bilder från första kvällen.

Dag 2 Uganda: Dagen började redan klockan 07.00 men enligt våra guider skulle vi vara framme på Pumba lodge absolut senast kl 16. Exakt 12h senare var vi framme, mycket trötta efter en lång och händelserik dag. Under bilturen gjorde vi ett stopp vid ekvatorn för att t lite bilder. När vi var där köpte jag mig ett par örhängen gjorde av bananfiber som dom själva hade gjort.
Den långa och skumpiga resan fortsatte efter en liten stund på ekvatorn. Allt gick jättebra, tills vi var ungefär 40min från lodgen. Bilen slutade att fungera, i 1,5h satt vi i bilen på sodan av vägen och svettades. Guiderna gjorde sitt bästa för att laga bilen. Men tillsist gav dom upp så vi fick lifta med en annan man från området för att komma fram till lodgen. Väl på lodgen blev vi tilldelade vårt rum och åt middag på deras resturang.

Dag 3 29/12-16: Idag var första riktigt spännande dagen på resan. Vi var på Chimpans safari inne i jungeln. Innan vi kom in till jungeln gick vi förbi en gigantisk te odling. Vi passade på att ta några bilder. Väl inne i jungeln fick vi nästan springa för att hinna med att se chimpanserna. Jag höll mig nära guiden och vi lyckades komma som närmast 10 meter ifrån dom. På vägen tillbaka hem igen stannade vi vid en vulkan sjö.