Bilder från när jag hängde i Hyde Park förra veckan. Trevlig park MEN den är ju löjlig jämfört med Hyde Park i London. Gillar inte att den ligger så pass mycket i smeten som den gör och man kommer inte riktig bort från storstaden när man sitter där omringad av bussar, byggnader och stressade människor. vilket gör att man blir allt annat än lugn.

Häromdagen orkade jag inte laga mat så beställde hem en (väldigt dyr) pizza från Dominos och pommes också. Himla gott och hade matkoma deluxe efteråt.

Hittade en najs gångbana som man kan gå längs vattnet och dessutom se en del av Sydney skyline. Gick runt 8 kilometer den dagen och eftersom det var rätt varmt var jag mer svett än människa om vi säger så:-))

Utöver detta har jag faktiskt inte gjort så mycket. Går runt och får lite ångest av det då det känns som jag borde ta vara på tiden och "make the most of it" medan jag är i Australien. Men precis som hemma har man dagar och veckor då man inte orkar göra något speciellt. Resan har för min del sett ut på ett helt annat sätt än jag trodde. Istället för att ha levt ett typical backpacker liv så har jag i snart tre månader bott i Melbourne och Sydney. Vilket blivit en helt annan upplevelse än jag förväntat mig. Eftersom jag fått prova på att bo här och jobba lite så kan jag fastslå att jag inte vill, iallafall inte nu, bo här förevigt. Därför kändes det heller inte värt att göra farmwork och därför hamnade jag här, i mitt rum i Sydney och inväntar östkusten. Är så himla pepp för att äntligen få komma ut på det riktiga äventyret och få verkligen resa!! Dock har det varit lärorikt att ha bott själv och halvt "flyttat hemifrån". Allt jag lärt mig och insett lär jag ta med mig inför när jag väl flyttar hemifrån på riktigt. Då kommer jag vara tacksam över att ha behövt planera budget över mat och liknande grejer, varit med om att diverse grejer tagit slut exemplevis toalettpapper:-)), duschar som blivit översvämmade, myrinvasioner och liknande. När något går fel lär man sig ju oftast något. Och det är nog så jag ser på denna resan trots att allt inte blivit som jag tänkt mig.

Nääe nu får jag försöka sova. Klockan är halv tre och jag har satt klockan på tio imorgon för att dra till Bondi och vill helst inte råka sova bort hela dagen sååå god natt!

Första taco-kvällen sedan tre månader tillbaka och det var så jääävla gott!! Jag och tjejen jag bor med handlade hem taco tillbehör och lagade till det under kvällen. Smakade ju nästan som hemma DOCK var tacobröden jättesmå haha?? Fick knappt plats med något så slutade med att jag spillde ut allt på tallriken istället.. Blev medbjuden att åka in till Newtown med min roomates och hennes kompisar men skippade då jag hade värsta matkoman efter all tacos haha.

Hade sedan dagarna innan vetat att det skulle bli väldigt varmt idag så hade redan bestämt att jag skulle ha NOLL planer inför denna dagen. Fick dock höra att det fanns en pool i närheten av där jag bor och tog mitt pick och pack (glömde handduk såklart:-)) och gick dit. Så himla skönt att plaska omkring i vattnet och dessutom fått simmat lite. Var nöjd efter en timme och gick då hem igen i 40 graders värme och uppförsbacke!!:)) Sedan dess har jag suttit ute på den lill balkongen vi har och bara filosoferat kring livet. Så länge jag inte behöver röra mig i denna fruktansvärda värme är det ju faktiskt helt ok!

Ikväll lär jag inte göra mer än att kolla på serier, är helt matt av värmen.
Kram!

Om min safe zone i Melbourne var parken utanför vår lägenhet så är min safezone i Sydney helt klart Bondi Beach. Att sitta själv och blicka ut över havet och alla människor som befinner sig där ger mig ett sådant lugn. Att slippa storstadskänslan är verkligen så himla skönt. Vyerna är helt fantastiska och det är exakt detta jag mår så himla bra av.
En blandning av alla möjliga människor finns här och skapar en skön atmosfär. Trots att jag behöver åka buss i en timme är det alltid värt det. På Bondi bryr jag mig inte. Det jag och stranden och alla andra är irrelevanta. Här är min safe zone.

För övrigt har jag spenderat dom två senaste dagarna på stranden, SÅ najs. Imorgon väntas det dock sämre väder därför har jag planerat in att handla, tvätta och städa. Wifey:pP Haha njäe men är i behov av lite rena kläder märker jag så det är definitivt prio ett.
Kram på er!

Insåg att jag helt glömt berätta om stället jag befinner mig på. Gick så fort från att jag fick kontakt med tjejen som hyrde ut det till att jag helt plötsligt bor här. Delar lägenhet/radhus med två tjejer varav jag bara träffat den ena. Väldigt schysst är hon iallafall och vi har bestämt att vi ska ha taco-kväll någon gång i veckan, trevligt trevligt. Bor lite off men går relativt snabbt in till stan med bussen vilket känns ok. Bussen jag tar är sällan full så får oftast sitta och bussen kör aldrig förbi mig när jag vill på som i Bondi:-)) Två bussar passerade mig när jag hade as bråttom och detta pga att bussarna var så fulla. Höll dessutom på att missa den tredje bussen också för att jag inte förstod att jag behövde vinka in bussen... Men det svåra är inte att komma på bussen egentligen utan det är att veta vart man ska av. NOLL och jag menar NOLL skyltning på bussen om vad som är nästa station. Är alltså helt omöjligt att veta och jag förstår verkligen inte logiken i det?? Tackar google för att det finns<3<3. Aja, slut på buss snack. Har ett rum i källaren iallafall vilket gör att jag får det lite mer privat. Å andra sidan finns det en del insekter här nere så helt ensam är jag inte om man säger så haha. Är lite smårädd för att gå på toaletten här nere på natten pga insekterna men aja någon gång får man ju vänja sig.

Dagen spenderades åt att ta sig in till ikea och fixa fram en ljusslinga. Rummet var så himla kalt och inte mysigt alls så bestämde mig för att försöka skapa lite mysfaktor och tyckte faktiskt jag lyckades lite. Tänkte sätta igång en film för att leva upp till mysfaktorn och göra den total.

Sista dagarna på hostlet tog vi det mest lugnt och hängde på stranden när det var bra väder och uppe på balkongen också.

Nyår firades i McKell Park som var en mysig liten plats där cirka tusen personer fick plats. Var en jävla hets hela dagen om var man skulle vara, om man lyckades få in alkohol där och när vilka ställen stängde och blev fulla. Vi gled in i parken runt 4 och hade egentligen kunnat komma dit ännu senare. Efter 8 timmars väntande (ja jag somnade nästan så långdraget det var vissa gånger:-)), picknick och kortspel så slog klockan äntligen tolv och vi fick sett dom magiska fyrverkerierna.

Första dagen på året började så klart med pizza!! Vi mötte upp Louisa och Kayla som vi åkte The Great Ocen Road med och käkade pizza i en park tills det började regna haha. Vädret har inte varit så bra nu i Sydney så hoppas verkligen på mer sol medan jag är här.

Och idag tog jag mitt pick och pack och begav mig till andra sidan stan till ett rum som jag nu bor i. "Make yourself at home" sa dom och fem min efter var rummet a mess haha. Att åka kollektivt med tre väskor varav en väger 15 kg var ett spännande äventyr om man säger så. Inget jag gör om helst:-))

Sedan jag kommit hit har jag varit en sväng ner om coles och köpt hem diverse nödvändigheter, ätit mat och kollat på serier. Detta känns ju som hemma redan!!! Njaa kanske inte riktigt än. Dock är detta första kvällen på nästan tre månader som jag ska sova helt själv, känns lite läskigt faktiskt. Man vänjer sig så fort vid att vara runt människor hela tiden.

Hittills har jag haft det himla bra i Sydney men idag vaknade jag upp och kände mig helt matt. Antar att det beror på vädret. Så himla kvavt och varmt och min kropp hinner inte justera sig. Dessutom fick jag lite släng av hemlängtan och saknade mina fina vänner. Första nyåret som inte spenderas med någon av mina närmsta vänner och det känns lite tomt faktiskt. Är inte heller så pepp på att behöva sitta i en park i mer än tolv timmar imorgon, i värmen och klunka goon. Känns mer som valborg än som nyår om jag ska vara ärlig haha. Är dagar som denna som hostel-livet känns jobbigt. En dag då man vill stänga inne sig och kolla på serier, sova hela dagen och äta choklad. Men pga dåligt internet, värme och brist på choklad och aptit så är inget av det möjligt.

Lite fina bilder från fina minnen detta året<3<3

Vi begav oss till Sydney på julafton och efter en väldigt kort flygresa på en timme så var vi framme. Vi lyckades klura ut ganska fort hur vi skulle ta oss till hostlet som ligger i Bondi och lyckades precis hinna med att ta del av gratis middagen som erbjöds. Kändes som vi fick hur mycket mat som helst men gott vare!!

Dagen efter vaknade vi upp till strålande solsken och värme och bestämde oss för att gå en coastal walk som går mellan coogee beach och bondi beach. Precis innan vi gick från coogee beach var jag inom och kollade på ett rum som kanske skulle bli mitt. Därför slutade det med att vi gick sammanlagt en mil den dagen men med alla fantastiska vyer kändes den där milen inte så lång.

Utsikten från balkongen som vi har på vårt hostel, man klagar inte!!

Och utsikten på dagen!!

Igår tog vi oss ner till det typiska turiststället för att kolla på Sydney Harbour Bridge och Operahuset. Bron var helt klart värd att se men Operahuset kände vi mest "njäee" över. Real life reactions på bilden haha.

Efter att trängts bland allt folk och tagit bilder på allt begav vi oss in till stan och träffade Louisa som vi senast såg för två månader sen i Melbourne. Vi hade ingen aning att vi alla var i Sydney samtidigt så det kom som en rolig överraskning!! Vi fikade lite och pratade om hur dom senaste månaderna har varit. Vi avslutade med att besöka en byggnad (minns inte alls namnet på den just nu??) och inne där fanns en gigantisk julgran som sträckte sig över alla våningar. På bilden ser ni bara 1/4 av julgranen haha!!

Idag tog jag en promenad längs Bondi beach och även en liten bit längs the coastal walk. Att gå promenaden kändes återigen inte så jobbigt när det är såhär fint väder och fint landskap kring en! Har nog bränt mig lite märker jag nu så måste bli lite bättre på att ta solkräm..

Snart ska jag ta en dusch för att sedan käka middag. Idag blir det inget mindre än tonfisk och ris, ojoj vilken lyxmåltid!! Eller inte.
Kram!

Tog en sista promenad igår och gick ner till stranden. Att ha stranden cirka 15 min bort från där man bor är inget man klagat på!

Hela ens liv packat i påsar. Inser verkligen hur lite jag har med mig när jag väl ska packa ner allt. Kommer aldrig igen klaga på att jag "inte har något att ha på mig".

Avslutade gårdagens promenad med att sitta och chilla i parken en sista gång. Kvällen bestod av köttbullar, potatis och gräddsås (och choklad såklart). Vi fick sagt hej då till Elsa och tog tramen hem runt 3 på natten. Jävlar vilken löpning vi gjorde för att hinna med och ett tag var vi extremt paranoida för att åka fast då vi inte hade betalat för biljett. Hade känts surt att åka fast sista gången och behöva betala 70 dollar.

Nu är väskan packad och nu ger vi oss av mot Sydney. Weho!!

Igår käkade vi middag på ett ställe vars namn var "Wings of glory". Kycklingvingarna var jättegoda men lite väl starka haha..Och ranch dippen som jag valde till var hur gud som!! Jag gick därifrån mätt iallafall och medan de andra begav sig ner till kvällsmarknaden i stan så begav jag mig hemåt istället. Var ganska kallt ute och dessutom var jag ju där förra veckan så kändes inte lönt att åka in till stan för det.

Eftersom Sydney börjar närma sig har vi idag varit produktiva och fått tvättat all vår tvätt. Vilket resulterat i att jag får sova i endast min tjocktröja inatt och att jag just nu sitter iklädd min ena klänning. Men men.. Vi har även hunnit boka biljett till bussen som vi ska ta till flygplatsen samt skrivit ut våra flygbiljtter. Sen hann jag med en liten springtur också. Lite skönare att springa ute idag då det inte var 30 grader och stekande värme.

Imorgon ska vi packa ihop under dagen och på kvällen beger vi oss hem till Elsa en sista gång. Det är i stunder som dessa, när man ska ge sig av, som det känns jobbigt att vara på resande fot. Människor som man träffar och verkligen trivs med som man måste lämna och inte vet när man ses igen. Usch, tråkigt är det. Aja, nu börjar det riktiga äventyret närma sig iallafall!!

Kram.

En liten recap av helgen.

Fredag:
Vi käkade nere i stan på kvällen tillsammans med Elsa och två tjejer som Melinda lärt känna via jobbet. Gick där ifrån proppmätt och några dollar fattigare men oj vad gott.

Lördag & Söndag:

Vi tog oss hem till Elsa mot kvällskvisten och drack vin tillsammans med henne och hennes kompis. Vi följde dessutom med ut en sväng och spenderade sedan natten hos Elsa. Dagen efter vaknade vi upp lagom trötta och käkade chips och vitlöksbröd till frulle, perf start på dagen om jag får säga det själv. Till kvällen lagade vi middag tillsammans och hade julmys med glögg och pepparkakor inhandlat från ikea. Ett tag kändes det faktiskt som jul, tills man klev utanför dörren och insåg att man var i Australien.

Only in aussie som man stöter på köttbullar gjort på känguru.

Gårdagen och idag har spenderats åt att göra mest ingenting. Tog mig dock ut och sprang lite igår, i 30 graders värme. Var lagom trött efter det om man säger så.. Helskumt dock att tänka att jag i slutet på december varit ute och sprungit i 30 grader. Vi denna tiden på året brukar det ju vara svinkallt ute, dags för jullov och väldigt mycket stress kring dom sista julklapparna (eller alla julklappar överhuvudtaget haha). Nu börjar dessutom Melbourne lida mot sitt slut och på lördag, dvs julafton, flyger vi till Sydney. Kan inte förstå att vi spenderat två månader i denna stad?? Melbourne känns som mitt hem<3<3. Kommer faktiskt kännas lite sorgligt att lämna Melbourne bakom sig. Dock väntar nya äventyr runt hörnet så den där sorgsna känslan försvinner rätt snabbt.
Nu ska jag försöka få lite julkänsla och kolla på julkalendern. Kram!