Hello!

Då var vi tillbaka efter 4 toppendagar med islandhopping vid San Blas öarna som ligger vid den karibiska kusten! I torsdags sov vi i zapcurru i ett dorm med folk som skulle med på turen och i fredagsmorgon började allt på "riktigt". Vi hoppade alla in i båtar och drog iväg, första stoppet blev vid gränsen till Panama och eftersom att det är mycket droger osv i Colombia tog det mycket längre tid vid gränskontrollen än vi är vana vid. Tog närmare 3 timmar för alla att få en stämpel i sitt pass, det var även bakgrundscheck på alla och allt skulle av båten för att sniffas av narkotikahundar. När allt detta var klart åkte vi vidare mot en superfin liten strand men klarblått vatten och kritvit strand! ÄNTLIGEN!!! Som vi har väntat på detta! Var bara vi i gruppen på ön och den var superliten. Stannade där resten av dagen, snorklade, badade och solade innan vi på kvällen åkte till den ön vi skulle övernatta på. Blev runtvisade i det lilla "samhället" innan vi åt middag allihopa.

I lördags packade vi ihop alla grejer och åkte vidare mot nästa ö som vi skulle övernatta på. Det är ju tydligen roughseason nu så båtresorna har varit sådär roliga. Vissa stunder har det känts som att hela båten har lyft från haven och ibland har det känts som att man krympt 5 cm på grund av alla slag. Haha!

Jag, Elin och Isabel fick iallafall en bungalow som låg precis vid havet och 2 meter utanför vår altan var det en trappa rakt ner i havet! Lyxigt! Solade på förmiddagen innan vi på eftermiddagen åkte iväg till en till liten ö, även den SÅ fin!! Solade och badade även där hela eftermiddagen innan vi åkte tillbaka till vår ö! Där åt vi middag och sen festade vi resten av kvällen!

I söndags hoppade vi alla in i båtarna igen och åkte vidare mot vår sista ö som vi skulle sova på. Det är helt klart det finaste stället jag någonsin varit på! Även denna en supereliten ö som bara vi i gruppen och familjen som bodde på ön var på. Man kunde se från ena sidan av ön till andra! Denna natt var det hängmattor som gällde igen men denna gång med utsikt över havet. Solade och badade hela dagen, i solnedgången spelade vi volleyboll innan vi drack cocktails och åt färsk hummer direkt från havet. Efter middagen tändes en brasa på stranden och vi grillade marshmallows och drack öl! SÅ bra dag!

Idag åkte vi från ön in till fastlandet i Panama där vi hoppade på en van in till Panama city där vi ska sova inatt! Nästan alla från gruppen har bokat in sig på samma boende så nu ska alla ut och äta tillsammans!

Kram Lisa

I förrgår, alltså i måndags tog vi en 5 h buss från Santa Marta till Cartagena, letade rätt på ett boende innan vi gick ut på stan. Gillar verkligen detta ställe, mest turistigt av de ställena vi varit på i Colombia och stranden och havet är det gångavstånd till. Är SÅ sjukt varmt här, även på kvällen är det över 30 grader. Igår var vi runt på en grafitti-tur som var sjukt cool! Verkligen hur duktiga konstnärer som helst, gick till en park för att kika på några sengångare som bodde där! Såg dom dock aldrig, vilket var synd. Sen gick vi till stranden innan vi fixade allt som skulle fixas tills idag. Nu är vi nämligen påväg mot Centralamerika och Panama! Idag har vi åkt ungefär 8h buss för att komma närmare kusten Necocli där vi ska övernatta i ett dorm med två andas tjejer. Imorgon ska vi åka vidare med två olika båtar och sista stoppet kommer ligga precis vid colombianska gränsen, zapcurru där vi ska övernatta innan själva båtresan över till Panama startar. Kommer åka på islandhopping och stanna på olika öar i 4 dagar. Wiiii, Karibien ser så nice ut på alla bilder så ser verkligen fram emot det!

Kraaaam Lisa

Skulle kommit upp igår, 11 december!

Hello!

De senast 2 senaste dagarna har vi varit ute på vift igen. Vi tog en buss igår förmiddag till ett ställe som heter Minca som är ett litet samhälle som ligger precis vid bergen. Bodde en till natt i hängmattor en bit upp i bergen med utsikt över hela Minca, så fint och så skön stämning på stället. Igår gick vi iallafall en tur till ett vattenfall som man kunde bada i och på kvällen käkade vi middag tillsammans på boendet innan vi kröp ner i våra hängmattor. Mycket kallare här då boendet låg uppe i bergen, fortfarande varmt men vi sov inte så bra inatt. Gick iallafall upp ganska tidigt idag för att gå högst upp i bergen till ett ställe som heter Casa Elemento och därifrån kika in utsikten. 2h tog det för oss upp och utsikten var så sjukt fin! Världens största hängmatta fanns även där som vi solade lite vid innan vi gick ner igen. Väl värt 4h hike! Nu i eftermiddag har vi tagit en buss tillbaka till Santa Marta och gjort lite käk. Superbra dagar i Minca alltså!

Hello!

Flyget i onsdags gick som tur som det skulle på kvällen så vi kom ändå fram i relativt bra tid, 9h försenade! Checkade in på ett hostel och somnade SÅ skönt efter en lång dag. Igår åkte vi iväg med en buss till Tayrona som är en stor nationalpark som ligger 1 h resa från Santa Marta. Efter ungefär 1.5h vandring i djungeln kom vi fram till vårt boende, Acifilies, för natten som bestod av en varsin hängmatta och ett myggnät, haha! Man fick välja mellan det och tält och då kändes hängmattan fräschare så det fick bli det. Vägen till boendet var inte den roligaste då det ofta regnar i djungeln så vi fick plocka av oss skorna och vada i leran, uuh!

Jättefin nationalpark med stränder och även första gången vi ser havet (!!!) sen Florida så det var så efterlängtat! Gick och badade innan vi käkade middag och gick och la oss i våra hängmattor! Alla tre sov faktiskt relativt bra! Idag har vi gått ännu mer och kollat, gick till två andra stränder och solade innan vi gick samma leriga väg tillbaka till bussen som körde oss tillbaka till samma hostel i Santa Marta! Ikväll hade vi tänkt gå ut och festa lite hade vi tänkt, inte hunnit med det så mycket än så länge på resan då vi har haft smäckat schema, haha!

Kram Lisa

Sista dagen i Medellin har vi spenderat med City tour runt stan! Jättebra att gå på då vi sett så många platser som vi aldrig skulle hittat till annars. Den höll på hela 4 (!!!)h men var riktigt bra! På eftermiddagen åkte vi cabel car över stan och fick se den ovanifrån innan vi åkte tillbaka till lägenheten och bakade svensk kladdkaka! En bra sista dag i Medellin som bara har blivit bättre och bättre.

Idag gick vi upp tidigt för att ta en taxi till flygplatsen här i Medellin för att flyga vidare till Santa Marta och Karibiska kusten! När vi kom fram fick vi dock veta att flyget var försenat med 8.5h så vi bestämde oss för att åka in till Medellin igen, 1h med buss! Ganska drygt men ingenting att göra åt! Nu sitter vi på ett café och hopps på att flyget lyfter ikväll så att vi kommer fram till santa Marta! Ska bli skönt med lite sol och bad!

Hola!

3 dagar har vi hunnit spendera i Medellin och 1 dag har vi kvar innan vi ska flyga vidare till Santa Marta. Vi kom iallafall fram till Isabels kusin, Adriana, i Medellin tidigt i lördags morgon efter en ganska jobbig nattbussresa. Ganska döda kände vi oss hela dagen så blev en ganska lugn dag. Vi var faktiskt iväg och klippte oss, sååå välbehövlig och att det kostade 40kr styck gjorde det inte sämre. Perfekt! Gick sen en tur runt närområdet där Adriana bor tillsammans med hennes dotter som är 10år, en annan kusin till Isabel och en kompis till familjen. Adriana fyllde även år så vi åt god middag tillsammans allihop innan vi somnade så skönt! Igår tog vi en taxi till El Pablodo som var ett mysigt område som vi strosade runt i, käkade lunch innan vi åkte till en utsiktsplats över stan, el mirador las Palmas, innan vi åkte vidare till poblito paisa. Även det ett ställe med utsikt över hela staden, lite småaffärer och restauranger. Stället skulle likna en liten by där paisar bodde i förr.

När vi kom tillbaka handlade vi tacosgrejer och gjorde mat till allihopa.

Idag har vi varit ute på tur. Gick upp tidigt och åkte iväg med tunnelbanan till en bussterminal för att åka vidare 2h till Guatape. SÅ häftig liten stad som var hur cool som helst! Alla hus var färgglada och det kändes att staden var gammal med sina kullerstensgator. Gick runt där innan vi käkade lunch och åkte vidare till det guatape är känt för, en enorm sten som är från ett vulkanutbrott. Utsikten från stenen var helt fantastiskt, riktigt fin! Jättebra dag verkligen!

Kram Lisa

Sen senast har vi hunnit med att spendera 3 dagar i Bogota, bodde ju hos en av Isabels fastrar och vi har även hälsat på hennes farmor och andra faster och kusin, kul! I Bogota har vi varit på shoppingcenter, sett på bio tillsammans med kusinen, jag och Elin åkte iväg själva till centrum och gick omkring. Ganska imponerade av oss faktiskt då vi åkte localbuss både dit och hem. Har varit kul att hälsa på Isabels släkt men Bogota skulle jag inte åka tillbaka till. Har också varit skönt att stanna på ett och samma ställe i 3 nätter och inte flänga runt så. Även HEAVEN att ha kök och kunna laga lite egen mat. I onsdagskväll lämnade vi Isabels faster Betty som har varit jättesnäll och tog nattbussen till Armenia och hoppade sen på en annan buss till Salento som vi är i nu. Stället är jättekänt för sitt kaffe så igår åkte vi iväg på en tur till ett kaffeplantag och blev runtvisade, fick plocka egna bönor och sen även göra eget kaffe. Lite kul faktiskt, även fast jag inte dricker kaffe.

Idag hoppade vi in i en liten jeep som körde oss till cocora valley, superfint!

Vandrade i 4h totalt, när vi kom upp till toppen på berget var det dock väldigt molnigt så vi såg inte så mycket, vilket var synd. Dock var vägen ner helt fantastiskt fin, massa palmer och jättefin natur! Är jättefuktig luft här vi är nu så alla kläder är helt genomblöta och det regnar också väldigt mycket.

Ikväll ska vi ta nattbussen till medellin, där ska vi hälsa på en av Isabels andra kusiner och även bo hemma hos henne och hennes dotter, ska bli kul!

Kram Lisa

Våran 13h nattbuss från Arequipa till Ica gick över förväntan smidigt och när vi väl kom fram till Ica hoppade vi in i en taxi till Huacachina. Huacachina är en SUPERLITEN stad som är byggd runt en oas som är omringad av sanddynor, jättefint! Hittade ett boende som verkade bra men som vi senare insåg sög. Hade inget vatten, låset till rummet gick i baklås så att vi fick klättra in genom fönstret som inte heller gick att låsa, så vi bestämde oss för att ta ett annat! La oss vid den lilla oasen och solade lite innan vi på eftermiddagen åkte iväg i en jeep-liknande bil ut på sanddynerna! Så kul! Åkte runt ett tag innan vi fick en varsin sandbord som vi fick åka ner för dynerna med. Satt på biltaket och kollade på en superfin solnedgång innan vi åkte tillbaka till Huacachina igen.

Igår tog vi en 5h buss från Ica till Perus huvudstad Lima, som vi hade bokat flyg ifrån på kvällen. Gick runt och kollade lite i Lima innan vi åkte vidare till flygplatsen för att checka in. Vi kom fram i god tid, över 3h innan flyget skulle gå! När vi väl skulle checka in blev det lite problem, vi var tvungna att ha en utresebiljett ur Colombia för att få komma in i landet. Samma sak hände oss i USA när vi skulle flyga till Bolivia men då fixade vi det enkelt genom att boka en billig bussbiljett ut ur landet. Vi satte oss därför ner för att göra samma sak nu, alltså boka en billig bussbiljett mellan Colombia-Ecuador som vi inte skulle använda. Tiden gick och vi hittade verkligen INGEN biljett som inte var svindyr. Började få lite smått panik när det var en halvtimme kvar, internetet var inte det bästa heller så vi loggades ut 1000 gånger. Kollade även alternativ med båt ut ur landet och bestämde oss för att köpa det och lägga 1000kr var i deposition som vi troligtvis skulle få tillbaka senare. Internetet krånglade ännu mer och när det var 3 minuter kvar till check-in stänger och vi fortfarande inte har någon giltig biljett känns det ganska kört! Då chansar jag, går in på flygresor.se, söker på ett flyg, printscreenar en bild på ett flyg som man KUNDE boka och går fram med den till personalen. Spelar lite dum och visar en svensk sida med obokade och obetalda flygbiljetter och de släpper tillslut in oss! Alla tre var helt slut men otroligt lättade när vi satte oss på flyget mot Colombia. Landade i Bogota, Columbias huvudstad, runt midnatt och då stod Isabels faster där och väntade på oss. Vi kommer spendera ungefär 3 dagar i Bogota och vi bor hemma hos Betty, Isabels faster. Ett litet radhus bor hon i, så söt är hon även fast hon inte pratar någon engelska och jag och Elin bara pratar lite spanska så har vi varit ute och fikat med henne och ätit middag och det har inte varit en tyst minut. Hon har även visat oss en typiskt colombiansk soppa som vi åt till kvällsmat, kul!

Hola!

Nu har vi precis kommit tillbaka efter våran 2-dagarstur till colga canyon! Har haft det superbra men nu är vi riktigt, riktigt slitna alltså.

Vi blev upplockade vid 03.00 igår och åkte då mot ett ställe som heter chivay och käkade frukost innan vi åkte vidare mot utsiktsplatsen Cruz del Condor! Helt fantastiskt utsikt över hela colca canyon, där är det även meningen att man ska kunna se condorer, dock såg vi aldrig någon vilket var lite synd. Condorer är iallafall en superstor fågel, som kan ha en vingbredd på 3 meter och vara runt 1.70 cm hög. Efter detta stopp åkte vi vidare till platsen där vi skulle börja våran hike ifrån, cabanaconde. Gick 3 h nerför colca canyon dalen, jättefint värkligen innan vi fick en välförtjänt lunch! Hiken fortsatte sen längst dalen innan vi efter ytterligare 2 h gående kom fram till platsen där vi skulle sova! Ett supermysig litet ställe som låg längst ner i dalen. Där kunde vi bada, sååå skönt, innan vi åt middag, spelade kort och sen somnade. Igårkväll blev vi uppdelade i två grupper, de som ville gå fort och de som ville ta det lugnare. Vi blev med i den gruppen som skulle gå fort vilket gjorde att vi idag fick sova lite längre än de andra. 05.30 började vi hiken upp ur dalen! Var så jobbigt då det gick spikrakt uppåt hela vägen. Vår guide körde rent ut sagt skiten ur oss, vi kom ikapp de som började 1h-45 min före oss och var uppe på toppen 1h och 40 minuter efter att vi startade. Brukar vanligtvis ta 3h så rejält slitna var vi när vi kom upp men även supernöjda! Frukosten smakade såå bra efter det! Nästa stopp blev vid ett ställe som hade hot-springs där man kunde bada! Man kunde först doppa sig i smält kallt vatten från glaciärerna innan man hoppade ner i poolerna, skönt!

Åkte vidare och har stannat på lite olika utkiksplats, hälsat på ännu fler lamor och alpackor och käkat lunchbuffé!

Efter en lång dag är vi äntligen tillbaka i arequipa där vi ska käka innan vi ska ta nattbussen, 13h, till ett ställe som heter Ica för att stanna en natt innan vi åker vidare till Lima på söndag för att flyga vidare till Colombia, spännande!

Heeeej!

Nu är vi framme i arequipa efter en ganska dryg bussresa inatt. Kom fram runt 06.00 imorse efter 10h i bussen och då var det bara att börja leta boende. Tog ett tag innan vi hittade ett som vi gillade! Käkade iallafall frukost innan vi gick på en guidad tur över staden. Senaste tiden har vi hamnat i städer som har gratis guidade turer vilket är jättebra, lär oss sjukt mycket och man hittar mycket bättre också! 3h höll den på och hela turen avslutades med en drink på en bar, haha! Nu i eftermiddag har vi varit hos olika resebolag för att boka in en tur för imorgon till colca canyon som är dubbelt så djup som Grand canyon i USA! Det är en två dagars tur med 1 natts övernattning. En buss plockar upp oss redan 03.00 inatt, så nu ska vi försöka sova vilket nog inte kommer vara så svårt efter natten i bussen!