Sen senast har vi hunnit med att spendera 3 dagar i Bogota, bodde ju hos en av Isabels fastrar och vi har även hälsat på hennes farmor och andra faster och kusin, kul! I Bogota har vi varit på shoppingcenter, sett på bio tillsammans med kusinen, jag och Elin åkte iväg själva till centrum och gick omkring. Ganska imponerade av oss faktiskt då vi åkte localbuss både dit och hem. Har varit kul att hälsa på Isabels släkt men Bogota skulle jag inte åka tillbaka till. Har också varit skönt att stanna på ett och samma ställe i 3 nätter och inte flänga runt så. Även HEAVEN att ha kök och kunna laga lite egen mat. I onsdagskväll lämnade vi Isabels faster Betty som har varit jättesnäll och tog nattbussen till Armenia och hoppade sen på en annan buss till Salento som vi är i nu. Stället är jättekänt för sitt kaffe så igår åkte vi iväg på en tur till ett kaffeplantag och blev runtvisade, fick plocka egna bönor och sen även göra eget kaffe. Lite kul faktiskt, även fast jag inte dricker kaffe.

Idag hoppade vi in i en liten jeep som körde oss till cocora valley, superfint!

Vandrade i 4h totalt, när vi kom upp till toppen på berget var det dock väldigt molnigt så vi såg inte så mycket, vilket var synd. Dock var vägen ner helt fantastiskt fin, massa palmer och jättefin natur! Är jättefuktig luft här vi är nu så alla kläder är helt genomblöta och det regnar också väldigt mycket.

Ikväll ska vi ta nattbussen till medellin, där ska vi hälsa på en av Isabels andra kusiner och även bo hemma hos henne och hennes dotter, ska bli kul!

Kram Lisa

Våran 13h nattbuss från Arequipa till Ica gick över förväntan smidigt och när vi väl kom fram till Ica hoppade vi in i en taxi till Huacachina. Huacachina är en SUPERLITEN stad som är byggd runt en oas som är omringad av sanddynor, jättefint! Hittade ett boende som verkade bra men som vi senare insåg sög. Hade inget vatten, låset till rummet gick i baklås så att vi fick klättra in genom fönstret som inte heller gick att låsa, så vi bestämde oss för att ta ett annat! La oss vid den lilla oasen och solade lite innan vi på eftermiddagen åkte iväg i en jeep-liknande bil ut på sanddynerna! Så kul! Åkte runt ett tag innan vi fick en varsin sandbord som vi fick åka ner för dynerna med. Satt på biltaket och kollade på en superfin solnedgång innan vi åkte tillbaka till Huacachina igen.

Igår tog vi en 5h buss från Ica till Perus huvudstad Lima, som vi hade bokat flyg ifrån på kvällen. Gick runt och kollade lite i Lima innan vi åkte vidare till flygplatsen för att checka in. Vi kom fram i god tid, över 3h innan flyget skulle gå! När vi väl skulle checka in blev det lite problem, vi var tvungna att ha en utresebiljett ur Colombia för att få komma in i landet. Samma sak hände oss i USA när vi skulle flyga till Bolivia men då fixade vi det enkelt genom att boka en billig bussbiljett ut ur landet. Vi satte oss därför ner för att göra samma sak nu, alltså boka en billig bussbiljett mellan Colombia-Ecuador som vi inte skulle använda. Tiden gick och vi hittade verkligen INGEN biljett som inte var svindyr. Började få lite smått panik när det var en halvtimme kvar, internetet var inte det bästa heller så vi loggades ut 1000 gånger. Kollade även alternativ med båt ut ur landet och bestämde oss för att köpa det och lägga 1000kr var i deposition som vi troligtvis skulle få tillbaka senare. Internetet krånglade ännu mer och när det var 3 minuter kvar till check-in stänger och vi fortfarande inte har någon giltig biljett känns det ganska kört! Då chansar jag, går in på flygresor.se, söker på ett flyg, printscreenar en bild på ett flyg som man KUNDE boka och går fram med den till personalen. Spelar lite dum och visar en svensk sida med obokade och obetalda flygbiljetter och de släpper tillslut in oss! Alla tre var helt slut men otroligt lättade när vi satte oss på flyget mot Colombia. Landade i Bogota, Columbias huvudstad, runt midnatt och då stod Isabels faster där och väntade på oss. Vi kommer spendera ungefär 3 dagar i Bogota och vi bor hemma hos Betty, Isabels faster. Ett litet radhus bor hon i, så söt är hon även fast hon inte pratar någon engelska och jag och Elin bara pratar lite spanska så har vi varit ute och fikat med henne och ätit middag och det har inte varit en tyst minut. Hon har även visat oss en typiskt colombiansk soppa som vi åt till kvällsmat, kul!

Hola!

Nu har vi precis kommit tillbaka efter våran 2-dagarstur till colga canyon! Har haft det superbra men nu är vi riktigt, riktigt slitna alltså.

Vi blev upplockade vid 03.00 igår och åkte då mot ett ställe som heter chivay och käkade frukost innan vi åkte vidare mot utsiktsplatsen Cruz del Condor! Helt fantastiskt utsikt över hela colca canyon, där är det även meningen att man ska kunna se condorer, dock såg vi aldrig någon vilket var lite synd. Condorer är iallafall en superstor fågel, som kan ha en vingbredd på 3 meter och vara runt 1.70 cm hög. Efter detta stopp åkte vi vidare till platsen där vi skulle börja våran hike ifrån, cabanaconde. Gick 3 h nerför colca canyon dalen, jättefint värkligen innan vi fick en välförtjänt lunch! Hiken fortsatte sen längst dalen innan vi efter ytterligare 2 h gående kom fram till platsen där vi skulle sova! Ett supermysig litet ställe som låg längst ner i dalen. Där kunde vi bada, sååå skönt, innan vi åt middag, spelade kort och sen somnade. Igårkväll blev vi uppdelade i två grupper, de som ville gå fort och de som ville ta det lugnare. Vi blev med i den gruppen som skulle gå fort vilket gjorde att vi idag fick sova lite längre än de andra. 05.30 började vi hiken upp ur dalen! Var så jobbigt då det gick spikrakt uppåt hela vägen. Vår guide körde rent ut sagt skiten ur oss, vi kom ikapp de som började 1h-45 min före oss och var uppe på toppen 1h och 40 minuter efter att vi startade. Brukar vanligtvis ta 3h så rejält slitna var vi när vi kom upp men även supernöjda! Frukosten smakade såå bra efter det! Nästa stopp blev vid ett ställe som hade hot-springs där man kunde bada! Man kunde först doppa sig i smält kallt vatten från glaciärerna innan man hoppade ner i poolerna, skönt!

Åkte vidare och har stannat på lite olika utkiksplats, hälsat på ännu fler lamor och alpackor och käkat lunchbuffé!

Efter en lång dag är vi äntligen tillbaka i arequipa där vi ska käka innan vi ska ta nattbussen, 13h, till ett ställe som heter Ica för att stanna en natt innan vi åker vidare till Lima på söndag för att flyga vidare till Colombia, spännande!

Heeeej!

Nu är vi framme i arequipa efter en ganska dryg bussresa inatt. Kom fram runt 06.00 imorse efter 10h i bussen och då var det bara att börja leta boende. Tog ett tag innan vi hittade ett som vi gillade! Käkade iallafall frukost innan vi gick på en guidad tur över staden. Senaste tiden har vi hamnat i städer som har gratis guidade turer vilket är jättebra, lär oss sjukt mycket och man hittar mycket bättre också! 3h höll den på och hela turen avslutades med en drink på en bar, haha! Nu i eftermiddag har vi varit hos olika resebolag för att boka in en tur för imorgon till colca canyon som är dubbelt så djup som Grand canyon i USA! Det är en två dagars tur med 1 natts övernattning. En buss plockar upp oss redan 03.00 inatt, så nu ska vi försöka sova vilket nog inte kommer vara så svårt efter natten i bussen!

Heeeej!

Sen vi kom tillbaka från machu picchu har vi hunnit gått på en till tur här i stan som var mycket, mycket bättre än den vi var på innan. Vi har även festat med alla från turen vilket var kul! Igår gick vi upp 03.00 och åkte iväg i en van i 3h med många från machu picchu-gruppen! Käkade frukost innan det var dax att börja vandra mot rainbow mountain. Hela turen var vi omringade av helt fantastiskt landskap med snötäckta berg, färgglad berg och lamor och alpackor gående bredvid oss hela tiden. Vi började på 4200m.ö.h och när vi väl kom fram till toppen 7km bort var vi uppe på 5030m.ö.h. Helt sjukt vad mycket kroppen påverkas av den höga höjden, vi fick värkligen gå i slow motion och stanna flera gånger för att vänja oss lite. Runt 2.5h timme tog det och utsikten därifrån var helt sjuk! Så svårt att få bilder på men det var iallafall jättefint. Berget var helt regnbågsfärgat, så coolt! Gick tillbaka de 7km innan vi åkte tillbaka med vanen till Cusco. En hur bra dag som helst!

Ikväll ska vi ta nattbussen ifrån Cusco till arequipa.

Kram Lisa

Vår 4-dagarstur har varit FANTASTISKT!! Vi har gjort så mycket roligt och massa aktiviteter som jag aldrig har gjort förut! Vi åkte iallafall iväg tidigt i tisdagsmorgon med en van. Hamnade i en jätteskön grupp som mestadels har bestått av folk från engelsktalande länder, har haft det superkul tillsammans, så inatt har vi faktiskt bytt boende så att vi ska vara tillsammans med dem några dagar till i Cusco! Med vanen åkte vi iallafall högst upp på ett jättestort berg med världens utsikt! Fick en varsin mountainbike, crosshjälm och massa skydd och sen var det bara börja cykla ner från berget. 2h senare var vi nere, sååå kul! Alla var supernöjda innan vi hoppade in i vanen igen och åkte vidare till en fors för att rafta. Jag och Hanna gjorde det i Malaysia förra året men den här var lite tuffare vilket var kul! På kvällen drack vi några öl tillsammans innan alla somnade helt utslagna.

I onsdags gick vi som mest under denna tur, blev närmare 7h som vi gick på olika inkaleder och belöningen efter vandringen var hot springs! Så skönt efter så många timmars gående. Jättefin utsikt var det under hela turen också! Sov på ett hostel i ett ställe som heter Santa Maria! Igår var vi iväg och zip-lina. Är som vajrar som hänger över ett stup som man blir fastspänd i och sen är det bara att åka över! Sjukt läskigt och den längsta vi åkte var 800m! Aldrig gjort förut, så det var kul att prova på. Efter ziplinen var det dax att gå igen, denna gång ungefär 3 timmar till ett ställe som heter aguas caliente som man kunde se machu picchu ifrån! Jättemysig liten stad som det fans jättemycket hostel och restauranger som alla som skulle gå machu picchu samlades vid. Under hela turen har hela gruppen varit ute och käkat tillsammans så det gjorde vi även där. Idag har vi gått upp till MACHU PICCHU!! Gick upp redan 04.00 för att komma iväg så tidigt som möjligt från aguas caliente. Vägen upp till själva machu picchu var ganska jobbig då det gick "trappor" rakt upp i ungefär en timme! Vi var iallafall framme strax innan 6 vilket var sååå bra för det var helt klart när vi kom upp och molande på lite senare! Vi blev iallafall runtvisade av vår guide som vi haft dessa dagar i ungefär 2h innan vi gick runt själva! Var så häftigt! Så sjuk känsla att äntligen se det live! Tog massa bilder, kikade överallt innan det var dax att gå ner igen 2h till en buss som körde oss 6h tillbaka till Cusco!

Hej! Igår natt tog vi nattbussen från puno till Cusco som vi kom fram till runt 5 på morgonen. Hoppade in i en taxi och åkte till ett hostel som vi fick checka in på på en gång. Bor i ett dorm med en kille från Holland och en från Argentina. Igår var vi iväg igen på en guidad tur över stan, dock var inte denna alls lika bra som den i la paz, förstod inte så mycket, kanske berodde på att vi inte sovit så mycket under natten! Resten av dagen gick vi runt i staden som är jättefin, ser ut som gamla stan i Stockholm ungefär med kullerstensgator och fina byggnader överallt! Mycket mycket mer turister här också jämfört med Bolivia!
Idag har vi varit och ridit HÄST, haha!! Ingen av oss är speciellt vana det och minns inte ens sista gången jag satt på en hästrygg! Ungefär 3h höll det på, ganska lättade alla tre när vi väl var klara! Men kul var det!
Imorgon ska vi åka iväg på en 4-dagars tur som avslutas med att vi ska gå upp för machu picchu, ska bli såååå spännande!
Kraaaam Lisa

Igår tog vi som sagt en buss från Bolivia till Peru och puno! Mitt i bussresan fick vi hoppa av bussen och gå över den peruanska gränsen och fixa med visum innan vi fick gå på bussen igen, aldrig gjort det förut!!
Supernöjda har vi varit med Bolivia där vi tycker att höjdpunkterna har varit den 3-dagarsturen vi tog i Uyuni med saltöken, söndagsmarknaden i Sucre och den guidade turen i La paz!
Väl framme i puno hittade vi ett boende och gick runt och kikade i staden som var mycket större än vi trodde! Gick på ett museum om Coca-bladen som är så känt här. Var inte speciellt roligt men lärde oss lite iallafall. På väg tillbaka till boendet började en stor karneval genom staden där det spelades musik och folk var klädda i roliga dräkter och dansade, kul att se! Även fast vi bara åkte någon timme med bussen från Bolivia så tycker vi att det är ganska stor skillnad mellan länderna redan. Känns att Peru är ett rikare land och ett fåtal kan faktiskt prata lite engelska här vilket nästan ingen kunde i Bolivia! Med min spanska från skolan kommer jag inte långt alltså, så det är mest isabel som får sköta snacket. Allt är än så länge även dyrare i Peru!
Idag har vi åkt ut på titikakasjön igen, sjön tillhör ju hälften Bolivia och hälften Peru så vi passar på att se den även från den peruanska sidan.
Vi åkte ut till flytande öar som är gjorda av sjögräs där människor bor på! Helt sjukt!!
Vi fick iallafall gå i land på en ö, Uros, blev runtvisade i deras hus och vi fick även beskrivet för oss hur öarna var uppbyggda, riktigt häftigt!! 25 personer bodde det på den flytande ön som vi besökte.
Sen åkte vi vidare med båten till en större ö, Isla de Taquile, ungefär som Isla de sol, där vi gick en promenad innan vi åt lunch och åkte tillbaka med båten till Puno, som vi är i nu!
Peru ligger ytterligare en timme bakom Sverige också, så -6h här!
Nu inatt ska vi åka nattbuss vidare till Cusco där vi har planerat att stanna lite längre för att gå upp till Machu picchu!

Skulle kommit upp 10/11!

Hola!
I tisdags tog vi en 4h buss från La paz till cocpacabana som ligger precis vid tititakasjön! Mitt i bussresan fick vi kliva av bussen och åka en båt över sjön medan bussen åkte på en liten flotte över, såg inte speciellt stabilt ut, haha!
Copacabana är en jättemysig liten stad med massa restauranger och mer turistigt än alla andra ställen vi varit på!
Igår tog vi en 2h båttur över till isla del sol, som är en jättefin ö där det bodde inka-folk förr i tiden. Vi blev avsläppta på norra sidan och gick sen en 3h promenad över till södra sidan där vi blev upplockade av båten igen. Vi gick igenom 3olika byar som fanns på ön och hade jättefin utsikt över tititakasjön hela vägen. Såg massor av lamor och även åsnor som jobbade hårt då det inte fanns några bilar på ön. Nöjda och lite utslitna satte vi oss på båten tillbaka till copacabana, allt blir så sjukt mycket jobbigare när man är på hög höjd!! Tititakasjön är förresten världens högst belägna sjö.
Idag ska vi bara slappa hela dagen hade vi tänkt, det behövs efter att inte ha haft det på hela resan! Tänkte köpa lite souvenirer och gå upp till en utsiktsplats.
Imorgon åker vi vidare till Peru, och puno som staden heter! Ska bli spännande!
Massa kramar Lisa

Som sagt så satte vi oss på en 9h nattbuss från Uyuni till la paz i fredagskväll. Lite krångel blev det med biljetterna men runt 05 tiden igår kom vi fram till la paz, efter en bra bussresa som gick fort. Väl framme letade vi upp ett boende och fick checka in på det på en gång, som tur var. Det blev ett dorm-rum som vi delar med en kille från Israel. Igår gick vi runt i staden och shoppade lite, finns så mycket fint här som man egentligen skulle vilja köpa men får som sagt inte plats i väskan!
På eftermiddagen åkte vi iväg på wrestling med tanter!! Haha, sjukaste vi sett! Wrestling är som en show med teater där de som är med ska fightas, som en boxningsmatch på lossas och utan handskar. Sååå konstigt, skrattade så mycket för hela situationen blev så himla komiskt. Där sitter vi lixom, någonstans i Bolivia och kollar på wrestling mellan TANTER!
Somnade så skönt efter att haft en fullspäckad dag och inte alls många timmars sömn på bussen.
Idag har vi gått på en guidad tur runt staden, turist javisst!! Denna tur var jättebra faktiskt och vi lärde oss sjukt mycket. 3h gick vi runt och hade med oss en engelsktalande guide, kollade på ett fängelse, marknader, olika byggnader osv. Jättenöjda var vi när vi gick där ifrån! Efter detta gick vi till en cabel-car som är en gondol som går över staden. Åkte fram och tillbaka innan vi gick tillbaka till hostlet, väldigt fullspäckad dag även idag men vi gillar det! Imorgon ska vi åka vidare till copacabana, som ligger 4h bort!