Dagen har tillbringats på stranden Otres beach. Vädret har inte varit särskilt fint, men att ligga på stranden har ändå varit skönt och jag passade på att göra en behandling! Kvinnan som gjorde behandlingen var verkligen trevlig. Hon berättade lite om sitt liv som 25-åring med två barn i 7 och 5 års åldern och om alla turister som kommer hit.

För första gången har jag nu åkt Tuktuk. Det var två blandade upplevelser, vägarna är sisådär men förarna var duktiga. Amanda och jag enades om att den första var den "snabba" (bakåt-slickat hår och snabba solglasögon) och den andra "personlig säkerhet kommer först" (militärhjälm på huvudet och lät sig inte stressas av ett tiotal omkörningar).

Vi åt lunch på ett strandhostel- toast och banan smoothie, innan vi gav oss tillbaka mot Sihanoukville village för att handla mellanmål till morgondagens bussresa tillbaka till Phnom Penh.

Vi har varit och är försiktiga med maten här nere för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för att undvika bli sjuka. Mycket frukt och extra tillagad mat från restauranger med mycket turister.

Vi blev allt chockade när vi klev av Tuktuken här vid rondellen med guld lejonen och möttes av ett "nytt" transportmedel!

En butiksägare, som vi frågade, hävdade att elefanten hade gått hit från Siem Reip, men det är en lång sträcka så vi vet inte riktigt vad vi ska tro.

Idag åkte vi på en dagsutflykt som skulle gå till tre av öarna här.

Om vi hade flyt i förrgår så var det här vår dag med motgång. Allt började med att bussen som hämtade upp oss gick sönder på vägen till hamnen. Killen som körde var dock en duktig mekaniker och lyckades fixa den så att vi hann med vår färja.

Ute på havet Varberg blåsigt väder och stora vågor, så vi kom endast till Koh Rong Salomen. Dock är jag nöjd med dagen! Det har varit en avslappnad dag och kul att få båt!

Ikväll följde jag och Amanda med två av killarna vi delar rum (Mitchell och Brad från South Hampton) med till en pub här på "Pub street". Där spelade vi biljard, vilket var roligt. Måste dock medge att jag är riktigt dålig, men har ju aldrig spelat. Så jag är övertygad om att jag med lite träning ändå kan bli hyfsad.

Femtimmars bussresa med en riktigt lyx minivan från företagen Giant Ibis tog oss till hamnstaden Sihanoukville. Resan gick väldigt bra och smidigt.

Hostlet vi nu checkat in på heter One stop Hostel och är också riktigt fint. Det är lite dyrare men fortfarande så kostar det bara 78kr/natt. Läget är centralt och det tar drygt fem minuter ner till vattnet.

Vi tog en promenad längs Serendipity beach innan middagen.

Under dagen har Amanda och jag haft nästintill oroväckande mycket flyt. Imorse hann vi med en Monorail som anlände till KL Sentral 10.37 så att vi hann köpa biljetter till flygbussen som gick 10.40. Vi slapp bilköer och kom till flygplatsen i god tid. Innan check-in öppnade kunde vi växla pengar och när vi kom till self-check-in var det fortfarande inte någon kö. Vi blev dessutom det sista sällskapet vid vår check-in counter, som stängde och gjorde så att köerna började växa.

Utan problem kom vi igenom security och fick passera tullen som sista personer innan vår disk stängde och köerna återigen började växa. (Här började vi lägga märke till alla dessa tecken) Då vi var i god tid till flygplatsen kunde vi roa oss med att boka transport till och boende i Sihanoukville, som vi imorgon styr vår kos mot.

Vi gick till vår gate och fick ladda våra mobiler bakom personalens disk och hamnade därmed typ först i kön vid boarding. Sedan fick vi dessutom ett tre-säte för oss själva.

Märker nu att det är lite svårt att förklara vad som egentligen hände och hur vi kände, men vi hade helt enkelt lite för mycket flyt.

Baksidan med denna reflektion, var att jag lät mitt huvud spela mig ett spratt och var därför riktigt rädd under hela flygresan (något som inte hänt mig innan). Jag hamnade i onda tankar och fick för mig att någon olycka skulle inträffa, men allt gick bra!

Nästa steg/utmaning var tullen i Kambodja där vi skulle söka visa, en process som vi fått för oss skulle vara lite klurig. Detta visade sig dock vara lätt, eftersom vi var förberedda med både foto och pengar. Jag är helt övertygad om att personalen skrattade åt oss i smyg. Två tjejer som var nervösa och nästintill vägrade lämna ifrån sig sina pass och ännu mindre släppa dem ur sikte. Alla var dock var väldigt snälla och hjälpsamma.

Turen slutade inte här. Våra väskor kom direkt och på knappt en timma efter landning, hade hittat en taxi och anlänt till Billabong Hotell & Hostel här i Phnom Penh. När vi skulle checka in sa de att det blivit ett misstag och att det endast fanns en ledig bädd i deras Female dorm. Istället för att rätt och slätt gå med på att bo i en så kallad Mixed dorm, såg Amanda en möjlighet och spelade på att vi hade valt detta hostel just av anledningen att de hade ett kvinnligt rum.

Det hela slutade med att vi fick ett privat dubbelrum för oss själva!

Lyxigt värre!

Vi har även hittat myggmedel och hunnit ladda upp med vatten och mellanmål inför morgondagens bussresa som verkar kunna ta allt mellan 3-6 timmar.

Efter att ha tillbringat morgonen med att planera vår framtida resa (preliminärt) satte vi oss på monorailen till KL Sentral och köpte bussbiljetter till Genting Highlands.

Där åkte vi cable car upp till toppen och åt lunch. Resan upp var lite skrämmande, då jag började fundera på vad som skulle hända om vi fastnade eller föll ner. Trots regnigt väder var det dock en häftig upplevelse och vyerna blev lite mer mystiska!

Innan vi begav oss tillbaka till hostlet kompletterade vi våran "första-hjälpen-väska" med plåster och antiseptisk salva. Det enda som fattas för att den ska bli "fulländad" (eller åtminstone helt ok) är myggmedel, men det kommer vi köpa i Kambodja, på grund av att de inte har sk DEET myggmedel här, vilket vi blivit rekommenderade.

Tidigare idag fick jag slutbetygen i samtliga av de kurser som jag läst det hör halvåret på RMIT. Jag blev riktigt nöjd med resultaten och det känns fantastiskt att ha klarat den här terminen!

Amanda och jag blev rekommenderade att besöka en kinesisk restaurang vid namn Din Tai Fung av två andra här på hostlet. Det skulle vara en något finare restaurang, så vad passade bättre än att gå dig och fira en avslutad termin?!

Väl där fick vi ett bord omedelbart (vi hade fått höra att det skulle kunna vara långa köer). För att få lite olika rätter bestämde vi oss för att dela lite blandade sorter. Det var riktigt gott och för bara cirka 100kr var (dyrt här men billigt hemma) fick vi en lyxig måltid!

Var tog vår mat vägen?!

Efter middagen hittade vi en gångtunnel som ledde hela vägen bort till Petrona Towers, även kallade Twin towers, så vi trotsade regnet för att titta på de majestätiska byggnaderna.

I gallerian där restaurangen låg var det julskyltning för hela slanten. Jag hade riktigt svårt att slita Amanda därifrån!

Idag tog vi tåget till Batu Caves. Batu caves är ett kalkstensberg där det finns både grottor och hinduistiska grott-tempel. Det var vackra skulpturer och mäktiga grottor. Det enda negativa var att även här var mycket under konstruktion, vilket förtog intrycket en aning.

Åter tillbaka vid KL Sentral, började regnet vräka ner. Tror knappt att jag har sett så mycket regn någon gång. Det började även åska och blixtra så vi bestämde oss för att röra oss tillbaka mot vårt hostel.

Vi har nu duschat samt tvättat kläder och ska nu vila lite och försöka hitta en restaurang med bra utsikt till ikväll!

Över hela området var det apor som oskyggt hoppade fram till alla turister. Måste säga att jag tycker de är obehagliga och oberäkneliga så medan andra matade dem hade jag fullt fokus på alla trappsteg och att inte bli skrämd.

Vaknade till regnet som öste ner, men vi lät oss inte stoppas. För att få en bättre överblick över staden bestämde vi oss för att ta hop-on-hop-off bussen genom stan och förbi de mest närbelägna sevärdheterna.

Lunch åt vi på ett ställe som vi fått rekommenderat kallat Hoppers.

Vi begav oss sedan till Central market som var en mycket lugn och mysig marknad. Amanda och jag köpte varsitt armband för att på något sätt skapa ytterligare ett minne från den här resan. "På resande fot".

Ikväll gav vi oss till en gata med massvis av olika matstånd. Det är en känd gata som stängs av på kvällen för att ge möjlighet för restaurangerna att duka upp sina uteserveringar. Vi fick god mat och var noga med att be om sugrör och att få maten extra tillagad.

Efter fjorton timmar kan vi nu äntligen krypa ner i våra sängar här på Sunshine Bedz hostel i Kuala Lumpur. Dagen har varit lång och har lite svårt att förstå att jag nu lämnat Australien förgått, i alla fall för den här gången.

Jag har tyvärr fått lite ont i halsen, men håller tummarna för att det bara är kortsiktigt. Ett lite jobbigare är att jag fått skoskav av mina flippflopp så har lite svårt att gå.

Nu ska jag äntligen sova och längtar till morgondagen! Vi får se vad vi hittar på och det ska bli kul att se mer av staden!