Efter två dagar av väntan anlände vi äntligen till Boracay den 28:e december. Dagen gick mer eller mindre helt åt till att resa och strax innan klockan 18.00 anlände jag till Frendz resort hostel. Frendz visade sig vara ett livligt hostel med mycket festglada människor. Mina tre nätter på Boracay har därför präglats av mycket musik och spring, men jag har kunnat sova ändå. Tror verkligen att hostlet kan vara riktigt kul att bo på med kompisar och även om man reser själv. Det beror bara på vad man känner för att göra.

Frida och Simon hade en heldag på ön och ville utnyttja den till fullo. Efter frukosten strosade vi upp längs white beach till ett cafe/hotell kallat Spider house, där vi tillbringade ett par timmar och spelade kort. Sedan bestämde vi oss för att ta en tricycle och åka runt ön. Frida och Simon hade bestämt sig för att prova på paragliding i solnedgången så vi hade lite mindre än två timmar på oss.

Första stoppet blev Puka beach, som vi alla gillade riktigt mycket. Den var lite lugnare jämfört med White beach. Nästa stopp blev Billabong beach där det kryllade av vind- och kitesurfare. Det var häftigt att se så mycket människor ute på vattnet som tränade samtidigt. Där fanns alla olika nivåer, från nybörjare till mer rutinerade utövare.

Jag fick följa med ut på vattnet för att kunna fotografera Frida och Simon. Dock hamnade vi ute på en flotte och satt och väntade i över fyrtio minuter, vilket inte var något som vi hade blivit förvarnade om. Till sist blev vi upphämtade av en annan motorbåt och körda vidare till ytterligare en plattform. Det visade sig att organisationen beslutat sig för att lämna över oss till en av deras konkurrenter på grund av den långa väntetiden.

Efter många om och men, var det dags för Frida och Simon att segla upp i luften. Jag satt nere i båten med kameran i högsta hugg och lyssnade på musik tillsammans med besättningen. Fräckt såg det ut att vara, men Frida sa efteråt att hon hade önskat att det skulle ha gått lite snabbare.

Min sista heldag på Boracay tillbringade jag på Puka Beach och strosades längs White beach. Dagen var skön, men får erkänna att jag lite gick och väntade på att den skulle gå för att kunna komma igång med min packning och förbereda mig på hemresan.

Frendz skulle ha ett Pre-New years eve- party, ville tjat inte kände mig så taggad på. Jag gick därför och satte mig på en grekisk restaurang nere vid vattnet och tittade på allt folk som passerade och skickliga elddansare.

Väl tillbaka på hostlet försökte jag sova, men ljudnivån utanför gjorde det hela svårare. Sedan kom en av de andra tjejerna in i rummet och fick för sig att hon ville berätta om hela sin resa för mig. Jag fick se alla hennes bilder och höra om hennes dagar på Boracay. Det var faktiskt roligt, även om hon var lite berusad och inte fick någon röd tråd i berättandet!

Kort och gott vill jag ändå säga att vistelsen på Boracay har varit bra. Visst skulle det ha varit kul att ha haft ett par dagar till där och kanske skulle det ha passat mig bättre att bo på ett lugnare hostel. Dock vill jag säga att jag har haft riktig mysiga morgnar på Frendz. Jag har vaknat tidigt och kunnat sätta mig ute i det gemensamma utrymmet och lyssna på ljudbok samtidigt som jag ätit pannkakor med banan!

Nu är vi äntligen i Manila efter en dag av väntan. Vi inledde dagen med ett parti 500 och sedan rörde vi oss mot flygplatsen. De flesta flygen var försenade, men till Manila kom vi.

Vi har nu checkat in på ett hotell här på flygplatsområdet och ska imorgon röra oss mot Boracay. Middag åt vi på en Kinarestaurang här bredvid. Vi provade olika rätter- det blev ett litet julbord.

På grund av tyfonen som drog in över norra Filippinerna igår var alla flyg till Manila inställda. Vi fick därför vända tillbaka till vårt hotell Micasa igen... Dock lyckades vi boka om flygen så förhoppningsvis når vi vår nästa destination- Boracay, i övermorgon.

Det tog ett tag att smälta att vi skulle "förlora" tre dagar på Boracay, men efter en tupplur beslutade vi oss för att utforska Coron. Vi strosade runt i den lilla staden och hoppade sedan på en Tricycle mot något som kallades för Hot springs, utan att riktigt veta vad det innebar. Det visade sig vara en slags utomhuspool som låg väldigt fint till bland bergen. Det enda problemet var att vi inte hade några badkläder med oss... Men det var kul att åka runt!

Vi mötte sedan några från vår resa, vilket vi mer eller mindre har gjort hela dagen, som skulle bestiga berget här (720 trappsteg). Så vi valde att hänga med dem. Det var jobbigt, men roligt att ta sig upp och vyn var riktigt häftig!

Från den 21-25 december har vi varit på Tao Experience och förflyttat oss från El Nido till Coron (200 km), en resa som normalt tar 7 timmar. Vi kommer att besöka platser som ännu inte påverkats av den allt mer ökande turismen. Övernattningar kommer att göras på företagets så kallade Base Camps- hyddor med myggnät och toalett. På grund av obefintligt nätverk eller täckning kommer nedan uppdateringar från våra dagar.

Dag 1

Klockan 8.45 befann vi oss på hamnkontoret i El Nido där vi mötte upp resten av deltagarna. Efter en kortare säkerhetsgenomgång och lite iste väntade vi på klartecken från kustbevakningen för att kunna påbörja vår resa.

Vi fick då möjlighet att prata lite med de andra deltagarna och lära känna varandra. Som jag nämnt tidigare är vi tjugofyra deltagare med blandade nationaliteter. Majoriteten är dock från Nederländerna. Sammanfattningsvis skulle jag, såhär efter en dag, säga att vi är en härlig skara individer som alla känns öppna och trevliga.

Led orden för den här resan är att vara öppen för allt som händer och lämna planeringen till de åtta Filippinerna i vår besättning. Till exempel så existerar ingen klocka utan de "fasta" tiderna är frukost, lunch och middag. Det finns heller ingen förutbestämd plan på vart vi ska göra våra stopp, utan besättningen tar beslut efter väder och vind.

Idag har vi gjort ett flertal stopp vid stränder, där vi snorklat, spelat volleyboll, fotboll och solat. Vi har fått avnjuta både lunch och middag med färsk fisk, grönsaker och ris. Riktigt gott!

Överraskningen vid vårt första base camp var att vi alla fick möjlighet att få en helkroppsmassage av kvinnor som bor i närheten av ön- tränade och anställda av Tao. Riktigt härligt med vågorna i bakgrunden! Tror nog att det var en av de bästa massage jag fått.

Nu ligger jag här i mitt myggnät och hör vågor, djur och andra ljud runt omkring mig. En häftig känsla och unik upplevelse. Det ska bli spännande att se hur det är att sova i en hydda för första gången.

Jag bor tillsammans med två andra tjejer i en större hydda. Alla har fått en Tao påse med lakan, örngott och myggnät, som kommer att vara vår under resan.

Dag 2

Imorse vaknade jag strax innan sex och gick då längs strandkanten och tog lite tid för mig själv. Jag sov inte jättebra i natt, men tänker att detta precis som allt annat är en vanesak. Jag somnade dock i fören på båten efter lunch så tog igen de förlorade timmarna då.

Dagen har varit skön. I väntan på att den filippinska frukosten med Fried Rice och äggplanta och stektägg, fick vi kaffe och färsk frukt. När alla hade gjort sig i ordning lastades båten och därefter gav vi oss iväg. Första stoppet blev i toppen av Napcan beach, där vi promenerande längs stranden, badade, sparade volleyboll och tog det lugnt fram till lunch.

Nästa stopp var vid ett av Taos nuvarande projekt- En uppbyggd by. Vi fick kolla på skolan de byggt upp och träffa samt se hur lokalbefolkningen levde. En mäktigt upplevelse som fick mig att reflektera lite på hur annorlunda vi har det i Sverige. Angelo, en av våra guider, frågade nämligen mig om vi också hade hyddor av bambu i Sverige och små byar likt den här med 35 hus. Något som verkligen berörde mig var att se hur vår besättning tog sig tid att leka och skoja med alla barnen och hur glada dessa blev av all uppmärksamhet de fick.

Ikväll övernattar vi på det Taos största base camp. Vi har duschat allihopa tillsammans och fått prova organiskt schampo. Vi har spelat en variant på Koron och fått avnjuta en riktigt festmåltid. Det är nämligen på detta lägret som alla anställda utbildas i matlagning och dessutom får expeditionerna det mesta av deras råvaror från ön. De berättade att vi kommer att få en rundvandring på bondgården imorgonbitti.

Kvällens meny
Förrätt- Nybakt bröd med banan och curry chutney
Varmrätt- Honungs och soya glacat griskött som serverades med en spenatsallad, friterad matbanan med jordnötssås, grönsaksstuvning och ris.
Efterrätt- En typ av cheesecake med chokladkakssmulor, grädde och banan.

Dagen har helt enkelt bjudit på en varierad agenda och jag njuter verkligen av att göra den här resan tillsammans med Frida och Simon och de andra deltagarna.

Dag 3

Natten till idag sov jag jättedåligt. Vaknade upp mitt i natten av att en av hundarna hoppat upp i min koj och vägrade att flytta på sig... Det slutade med att hunden kallad Tiger sov i min säg och jag flyttade ner till Frida och Simon. Jag har fått nya lakan nu och i natt sover vi i en annan hydda, i velinen det är möjligt att stänga öppningen så håller tummarna för att jag kan sova bättre i natt.

Efter en frukost med nybakat bröd, fick vi lyssna på en av grundarna till Tao som berättade hur allt en gång börjat och hur deras arbete drivs idag. Det var verkligen intressant att lyssna på och gav en ökad förståelse för betydelsen och vikten av det arbete som drivs. Bland annat betonade han att detta inte är en välgörenhetsorganisation utan en organisation som satsar på att bygga upp hållbara communities tillsammans med lokalborna- hur viktigt det är att lyssna och lära av den kunskap som finns på öarna och se fördelarna som turismen kan bära med sig. Därefter fick vi, som utlovat, en rundtur på gården och även vara med och plocka sallad till våra kommande måltider.

Idag har vinden varit starkare och större delen av resan har präglats av stora vågor. Vårt första stopp var vid en lugn strand där vi ankrade och låg kvar fram till lunch. Vi snorklade i revet som låg där och såg fina fiskar och till och med en sköldpadda! Den blev lite skrämd och jag måste säga att jag är förvånad över hur snabbt den simmade undan. Ytterligare en aktivitet var att gå på lina mellan fören och ena sidan på båten, med hjälp av ett "hjälpsammare". Detta var mycket svårare än vad det såg ut att vara. Nästa stopp var också vid en rev där vi snorklade en längre stund innan vi begav oss till kvällens base camp. Lägret är beläget i en lugn vik, så i natt kommer vi inge störas av vågorna. Vi ankrade i solnedgången och hann njuta av den från strandkanten.

I väntan på middagen kom några öbor och sjöng Christmas Carols för oss, vilket mynnade ut i att hela bordet satt och sjöng. På detta sätt fortsatte även kvällen. Vi har sjungit, dansat kring en lägereld och sjungit Karaoke. Vi är verkligen ett härligt gäng och de flesta kan verkligen bjuda på sig själva!

Dag 4
Julaftonsmorgon inleddes med en god frukost till en fantastisk utsikt. Natten till idag var riktgt lugn och jag sov verkligen jätteskönt. I väntan på att det skulle bli glöd på grillen fick vi lära oss lite origaml med bambu. Som ni kan se på bild nedan var det en gräshoppa som skulle avbildas.

Vi fortsatte sedan ut på havet, då vi hade en längre sträcka som skulle klaras av idag. Vårt första stopp var vid en grotta där vi simmade in och kunde kolla på fladdermöss. Det var kanske inte jättemycket att se vid den ingången vi tog, men det var för mycket vind för att ta sig in vid en annan.

Precis som under de andra dagarna har det fiskats en hel del och vi har fått avnjuta färsk Sashimi, friterade kalamari, tonfisk och karamelliserade bananer.

Vi gjorde även ett stopp vid en ö, som vår huvudguide Jimboy kallade för Rocky Island, för att vår kapten skulle hinna träffa sin familj som han inte hade sett på några månader.

Trots hård sjögång har de flesta av oss sovit en hel del under dagen. Det här med att det tar på krafterna att vara ute på sjö är verkligen ett faktum.

Solnedgången kunde vi idag se från båten när vi var på väg mot kvällens base camp. Det var riktigt vackert!

För att fira att det är julafton har vi fått avnjuta en helstekt gris och en efterrätt liknande ris à la Malta, tillsammans med det femtiotal byborna. Vi har sedan dansat tillsammans med barnen. Svetten har runnit och det skulle inte vara fel med en riktig dusch nu. En av kvällens överraskningar var en eldshow utförd av våra två guider!

Det känns lite konstigt att det har varit julafton idag, men ska ärligt säga att jag inte har saknat det så mycket. Vi har det verkligen bra här på expeditionen och sällskapet likaså!

Nu har Simon, Frida och jag gått och lagt oss, men intill pågår discot för fullt!

Dag 5
Sista dagen på vår Tao Expedotion. När vi vaknade imorse var det väldigt fuktigt ute, men så fort solen gick upp blev det snabbt hett. Första upplevelsen idag var att äta havregrynsgröt ur kokosnötter med banansylt och färsk frukt. Då vi skulle transportera oss en lång sträcka idag blev det endast två kortare stopp för snorkling. Det sista var vid en otroligt fin "strandremsa" kallad Infinity beach.

Jag har tillbringat större delen av dagen i köket (båtens akter) och fått lära mig hur de tillredde färska räkor och krabbor. Som ni kanske har förstått har vi verkligen varit bortskämda med maten på den här resan. Besättningen, framförallt de två kockarna Dok och Avivi, är otroligt duktiga på att laga mat och dra nytta av det som finns tillhands.

Det kändes tråkigt att den här resan och upplevelsen slutade redan. Vi har varit ett gott gäng och trots att vi alla nog saknat att ha en riktig toalett och en fläkt så har nog de flesta kunnat tänka sig att fortsätta ett par dagar till.

Kramkalas blev det så båten nådde hamn och vi sa hejdå till varandra. Dock möttes ett flertal av oss upp ikväll på en restaurang här i Coron för att äta en sista middag tillsammans. Alla såg ut som nya människor- nya kläder och nyduschade.

Tao Expedition har verkligen varit en upplevelse som jag kommer att ta med mig. Den har varit både lärande, utvecklande, underhållande och fantastisk på många vis. Vi har fått se fantastiska vyer och stränder, fått ta del av öbors liv, Taos verksamhet och träffa härliga människor. Stundtals har det känts jobbigt på grund av värme och bristande hygien, men det är också en del av resan.

Innan resan blev vi uppmanade att inte ha några förväntningar, att helt och hållet lämna över planering till besättningen samt att glömma bort tiden. Allt detta har jag lyckats göra, vilket känns som ett stort framsteg För mig som vanligtvis älskar att ha koll på och planera min vardag.

Jag rekommenderar den här resan till de som har möjlighet att åka till Filippinerna och känner att man vill prova något som skiljer sig från det traditionella turistandet!

(Fler bilder kommer inom kort när jag får tillgång till egg väl fungerande internet.)

--------------------------------------------------------
En typisk dag

Vaknar vid klockan 06.00

- Frukost
- Ihopplock av lägret
- Ut till havs, ett eller flera olika stopp med sol och bad
- Lunch
- Ett stopp
- Mellanmål/Fika
- Ankra vid base camp
- Innan det blir mörkt- sätta upp myggnät, bädda och duscha (hälla färskvatten över sig)
- "Djunglejuice" drink i solnedgången
- Middag
- Kvällshäng- aktivitet, sång mm

Går och lägger oss ca 23

Efter en frukost på stranden och en jakt på ATMs i den strömlösa El Nido, hyrde vi två mopeder och gav oss ut på vägarna. Vi åkte till en strand kallad Twin Beach Nacpan- beach.

Där låg vi på stranden en liten stund och badade innan vi tog ett liter mellanmål. Valde en riktigt god mangosmoorhie- Lyx!

Sedan började vi resan mot Corong och Tao Experience, för att checka in till vår båtluff som avgår imorgon bitti.

Här sitter vi nu i och väntar på att de andra deltagarna ska dyka upp- totalt ska vi bli 24 stycken.

Efter många timmar på resande fot kan vi äntligen slappa lite här på vårt hostel i El Nido! Det var verkligen riktgt roligt att träffa Frida och Simon igen!
Imorgon väntar båtutflykt så vi håller tummarna för bra väder.

Här sitter jag nu på flygplatsen och väntar på mitt flyg som avgår 01.05 (har suttit här sedan 18.30)

Idag har jag strosat runt lite i stan, vaxat benen och sovit på en soffa- alltså inte varit särskilt produktiv. Jag försökt att samla krafterna inför kvällens flygresa och få timmars sömn.

Kan knappt bärga mig tills jag ska få träffa Frida och Simon imorgon bitti!

Under förmiddagen gick vi till den omtalade gågatan Nguyen Hue. Vi strosade upp och ner för den och fick vara med om genrepet till någon form av dansföreställning. Vi tittade även på ett stort lägenhetshus fullt av caféer och restauranger. Varje balkong tillhör ett visst café! (Se bilden nedan)

Därefter var det dags för Amanda att checka ut och ta flygbussen mot flygplatsen- slutdestination Melbourne. Precis som vanligt blev jag lite känslosam när vi sa hejdå, men har börjat vänja mig vid det.

Vi har verkligen haft tre händelserika veckor här i Sydostasien och innan dess fyra månader i Australien. Så det kommer verkligen bli konstigt att inte se varandra på en månad. Dock konstaterade vi båda att det troligtvis är bra att vi är ifrån varandra ett tag, för då kommer vi att kunna umgås hemma i Lund igen utan att vara alldeles trötta på varandra!

Eftermiddagen tillbringade jag på ett cafe. Kände att jag inte kunde lämna Vietnam utan att ha provat cafet Phuc Long-en kedja som har caféer överallt! Där satt jag och väntade ut regnet!

Nu är det dags för middag och sedan ska jag slappa!

(Fick även tillbaka min tvätt, vilket känns skönt!)

Det blir en favorit i repris!