Idag har shopping, en himmelsk burgare och gelato stått på schemat. Vi tog även en slinga för att se andra delar av staden som var en aning mer trafikerade och vi har numer lite ändrade uppfattningar. Det bor otroligt mycket indier här också som vi har fått så många obehagliga blickar och småkommentarer av. Så irriterande. Men området kring tvillingtornen gillar vi i alla fall fortfarande lika mycket.

Imorgon bitti är det tags för buss igen, 5 timmar söderut. Vart vi ska får ni se imorgon;););)

• RESA

Redan i taxin när vi från flygplatsen började närma oss Kuala Lumpur, gillade vi staden mucho. Och ännu bättre blev det efter att ikväll ha gått runt bland alla skyhöga byggnader, sett twin towers och en fontänshow strax därutanför. Vi älskar det, sån FET stad! Ett stort plus är att det på gatorna här är extremt mycket lugnare och tystare jämfört med bl.a. Hanoi. Inget tutande alls och knappt några mopeder heller. Som Amanda sa "det är som honung för öronen" och så är det verkligen haha.

Imorgon väntar en hel dags shopping. Äntligen! Den ska ju vara riktigt bra här. Frågan är dock hur vi ska hinna med allt då det finns ett tiotal gigantiska shoppingcenter att välja mellan.. Kanske blir det en extra tredje natt innan vi beger oss ner mot Singapore vem vet vem vet.

• RESA

Några random från kamerarullen.

När man är ute och reser så här som vi gör är det inget nytt att man får vara med om och se en hel del. Men tre speciella händelser har stuckit ut lite kan man väl säga och är inget vi kommer glömma i första taget.

Topp 3 listan av sjuka grejer vi hittills varit med om eller skådat:

3. Igår när vi gick längs laken kom en vietnamesisk snubbe fram och började peta på Amandas ben, kollade helt fascinerat varpå han blev helt till sig. Helt plötsligt tog han av henne skon, fortsatte klämma och nästan klamrade sig fast. Tillsist tog henne i handen och började gå. Allt detta utan att säga ett ord. Det var så konstigt och riktigt obehagligt faktiskt men tillslut lyckades vi göra oss av med honom.

2. I förrgår på bussen från Halong Bay hit till Hanoi satt jag och lyssnade på musik och kollade ut genom fönstret när min blick från ingenstans möttes av en man sittandes i skräddare som på riktigt onanerade mitt bland allt folk på trottoaren. Tydligen hade chauffören suttit och garvat åt mitt chockade ansiktsuttryck. Men alltså hur sjukt??

1. På Koh Rong vittnade vi en kille ha sex med vattnet. Ja ni läste rätt. Människan låg precis vid strandkanten (utanför en bar där det var smockat med folk) och juckade loss i tron om att han hade någon under sig. När han var "klar" gick han till baren och köpte sig en drink som om ingenting hänt. Vi alla satt som frågetecken, undrade vad fan som pågick och vad han hade tagit.

Ja alltså när man tänker på allt så här i efterhand vet jag inte om det ens ligger något kul i det hela eller om det bara är riktigt jävla vidrigt och obehagligt.. Extremt sjukt är det i alla fall om något!

Idag har vi bara strosat runt här i Hanoi och tagit en lunch vid Hoan Kiem Lake. Mycket, mycket tjusigt med alla gröna färger! Då vi har ytterligare en dag här imorgon, innan flyget tar oss till Kuala Lumpur på söndag, har vi massor av tid att lära känna denna stad.

• RESA

Kan ju börja med att Halong Bay touren inte riktigt blev som vi hade tänkt oss. Dels för att det till 95 procent var äldre par och barnfamiljer på båten men framförallt för att min lilla stackars Amandis vaknade upp med halsont och hosta som senare under dagen slutade i feber. Så för hennes del tillbringades tråkigt nog all tid nere i hyttsängen. Tyckte så jäkla synd om henne och det verkade personalen också göra. De var så så gulliga och checkade hela tiden av med mig hur hon mådde och gick ner med mat till henne. Servicen överlag här i Vietnam har varit guld verkligen och likaså lokalbefolkningen. Så otroligt hjälpsamma trots deras kassa engelska.

Som tur var bestod de resterande 5 procenten av två andra kompisgäng mer i vår ålder som jag åt och hängde med under de 2 dagarna på båten. Supertrevliga tyskar, spanjorer och italienare.

Vad som ingick i det hela var detta: 5-rätters lunch, 5-rätters middag, frukostbuffé, brunch, kajakpaddling, ett besök vid en stor grotta och en vietnamesisk matlagningslektion. När vi först klev på båten väntade lunchen. Därefter gick vi upp på takdäcket för att njuta av utsikten tills det var dags för kajakpaddling. Senare mot kvällen åt vi middagen som var helt fantastisk god och sen var det kareoke som gällde för hela slanten. En äldre kinnepinne i sina bästa dar rockade loss och snittade i alla fall 10 sånger under kvällen. Mina öron blödde helt serri, så illa lät det. Då både kareoken och baren stängde redan klockan 22.30 blev det en tidig kväll. Vi kände väl allihop att vi hamnat på lite fel typ av båt, men men, det var kul så länge det varade!

Dag två, alltså idag, började vi dagen med en redig frulle innan vi tog en annan mindre båt ut till grottan. Den var så mycket större än jag tänkt mig och det var riktigt häftigt att gå därinne. Tillbaka på huvudbåten la vi oss ute på däck i varsina solstolar innan matlagningslektionen samt brunchen. Ja alltså mat fick vi ju så det räckte i alla fall! Over all var minikryssningen helt ok men inget jag direkt skulle rekommendera för andra backpackers.

Som jag nämnde tidigare var personalen väldigt måna om att Amanda skulle ha det så bra som möjligt. De gav oss därför två platser på en mindre, bekvämare och snabbare buss tillbaka till Hanoi. Jättesnällt verkligen! Dock efter halva vägen ungefär så låg jag helt plötsligt på golvet framför mig och Amanda upptryckt med näsan intryckt mot stolen mittemot. Det visade sig att chauffören kört rakt in i bilen framför. Som tur var gick det inte speciellt fort och alla klarade sig fint. Hädanefter ska jag följa min klipske vän Ellis princip att alltid använda bälte oavsett.

Tillbaka på vårt hostel oskadda skulle vi egentligen nästan direkt ha åkt vidare till Sapa. Men eftersom Amanda fortfarande inte känner sig helt hundra valde vi att avboka istället. Tror faktiskt inte vi missar något speciellt ändå pga vi inte hört jättebra om just den touren i efterhand plus att risfälten inte ens har säsong för tillfället. Känns i alla fall bäst att tänka så haha.

Vi blev även tvungna att ta in på ett annat boende de kommande 2 nätterna då det andra var fullbokat. Så just nu ligger vi på vårt nya hotell och uppgraderade rum och äter vår beställda mat från roomservicen. Såg så mycket framemot min jordnötssås jag tjatat om ett tag. Istället kommer de först in med en soppa och sen när jag väl får rätt mat har de ersatt såsen med en klick jordnötssmör haha?? Aja, engelskan deras är som sagt allt annat än bra men det är la smällar man får ta helt enkelt.

• RESA

Nu har vi precis ätit och när som helst kommer vår pick up som ska ta oss till Halong Bay, så taggade!! Vi satt uppe rätt sent, drack öl och bara pratade med våra roommates igår och jag är numer inställd på att åka till Japan mer än någonsin.

Då vi är jäkligt trötta människor denna soliga morgon hoppas vi kunna somna på bussen och förhoppningsvis vakna upp när vi är framme.

(Detta skulle egentligen ha publicerats igår morse men såg nu att det hade hamnat i utkast)

• RESA

För första gången var turen inte på vår sida utan vädret svek oss i Hoi An. Så fort vi vaknade och såg spöregnet bestämde vi oss därför för att avboka vår sista natt och bussa vidare norrut. Från igår klockan 13.00 till imorse klockan 6.00 satt vi alltså på bussen till Hanoi. De är bra långa och sega de där nattbussarna måste jag ändå erkänna.

Här i huvudstaden har vi två utflykter inplanerade. Imorgon tar vi en tvådagars båttur i Halong Bay och de två-tre dagarna därefter Sapa. Om någon som läser detta tidigare har gjort någon bokad tour till Sapa alternativt gjort Sapa på egen hand får han/hon jättejättegärna komma med tips eller berätta hur det var! Vi kan nämligen inte bestämma vilket vi ska köra på..

Atm ligger vi och vilar upp oss lite i vår dorm, vilket är första gången för den här resan och för Amanda. Vi har varit lite bekväma av oss och bara bokat dubbelrum hittills pga priset är så pass lågt ändå. Alldeles strax ska vi ut och äta på en restaurang vi har blivit tipsade om. Deras pho (vietnamesisk nudelsoppa) ska tydligen vara to die for så vi tänkte väl ge den en andra chans!

PS. Sry för tråkpics men i kommande inlägg blir det annat lovar:):)

• RESA

Kan väl hända att jag är en person som överanvänder ordet mys men alltså säg mig, vad är mys om inte detta??

Allt är så himla fint och färgglatt här plus alla gulliga och glada människor, älskar!!