I onsdags natt klev jag och Jessica på planet mot Frankfurt där vi sedan hoppade på nästa mot Göteborg. Flygresorna gick väldigt smidigt och snabbt, men jag skulle inte rekommendera att flyga längre resor med Lufthansa. Kändes obekvämt, stelt och allmänt konstigt.
Strax efter kl.16 i onsdags klev jag in genom dörren och fick krama om min familj igen. Vilket var en sån härlig, konstig men skönt känsla. Vad jag har saknar dem. Lite senare åkte vi och överraskade min faster som fyllde 50 år och hon sa att det var den bästa presenten hon hade kunnat drömma om. Jag som är så fruktansvärt dålig på att ljuga lyckades ganska bra med den här lögnen för ingen hade en aning om att jag skulle komma hem.
De senaste dagarna här hemma har känts som ett stort kaos. Att packa upp min väska, som jag bokstavligt talat har levt i, i 3,5 månader. Att tvätta upp alla kläder och flytta in i mitt rum igen. Jag vet inte varför men jag har en konstig känsla i kroppen som jag inte riktigt kan sätta ord på. Jag antar att jag är ovan vid att vara hemma och det är en stor omställning. Det kanske tar någon vecka att landa, det får jag nog räkna med.
Men det är så skönt att vara hemma igen, att dricka ur kranen, laga hemmagjord mat, träffa all släkt och vänner. På måndag börjar jag jobba på världens bästa förskola igen. Det ska bli så härligt att få träffa alla barn och kollegor igen. Men först ska jag njuta av en lördag och en söndag. Som kommer bestå av massa dans, vin och världens bästa vänner.

Godmorgon!
Jag och Jessica har precis kommit in till rummet igen mätta och belåtna efter en god frukostbuffé här på hotellet. Idag skiner solen och inte ett moln på himlen här så vi ska ta en heldag i ute i det fina vädret. Vi tänkte börja att ta en promenad till Petrona Towers, sen finns det en mysig park i närheten jag skulle kunna tillbringa några timmar i.
KRAM - bjuder på bilder ifrån igår och förrgår!

Hallå från Kuala Lumpur!
I lördagskväll landade vi i Malaysias huvudstad. Som vanligt kändes allt lite rörigt eftersom vi inte hade bokat ett boende men det löste sig väldigt lätt ändå. Vi tog en taxi in till stan (vilket tog ca 50 min) sen sprang vår taxichaufför in på diverse hotell och kollade om det fanns en rum, hur bra service är inte det då?
Vi hittade ett superfräscht, centralt och billigt hotell som vi nappade på direkt. Vi betalar ca 170 kr/natt var inklusive frukostbuffé. Vilket är sjukt billigt eftersom det är väldigt centralt i en storstad.
Vi har fått ett bra första intryck av staden, här kan man bränna väldigt mycket tid och pengar. Det finns många parker, gallerior, marknader och allt är väldigt fräscht. Det känns som en hyfsat "ny" och modern stad. Det bor ca 4 miljoner invånare här vilket är ganska lagom. Det var allt för tillfället!
KRAM

Utsikten går inte att klaga på!

Godkväll!
Idag var det alltså tyvärr dags att lämna härliga Panglao och söka upp ett nytt boende nära flygplatsen i Cebu. Det var så himla tråkigt att lämna vårt boende som vi var helt förälskade i. Tillslut börjar man liksom tycka att tupparna som börjar härja kl.5 på morgonen är lite charmiga. Sen var det supertrist att lämna den underbara och grymt duktiga personalen på stället. Dessa två kvinnor låg inte på latsidan om man säger så.
Just nu ligger jag och Jessica i var sin stor säng. Har två kuddar var, ett skönt täcke och wi-fi på rummet. Imorgon serveras frukosten kl.7 och runt kl.12 drar vi oss mot flygplatsen. Just det, det finns take-away sushi i byggnaden bredvid också. Kan man ens begära något mer?
KRAM

Blir så glad av dessa två bilder, kommer definitivt komma ihåg den äldre kvinnan som påminner om min farmor!

Godmorgon!
Jag börjar vakna allt tidigare och tidigare, idag stod klockan på 6 när mina ögon slogs upp. Kl.6?! Kom igen, lite till kunde jag väl fått sova. Men jag var utvilad och kaffesugen så jag hade inga problem att stiga upp. Om någon hade sagt till mig för 3 år sedan att jag skulle kunna njuta av att gå upp kl.6, ta en stor kopp kaffe och sätta mig med en bok med tuppar i bakgrunden hade jag förmodligen skrattat. Men här det är verkligen något jag uppskattar. Jag och Jessica har kommit in i en riktig läs-period nu. Igår började jag på sista boken i Hunger Games trilogin.
Jag ville mest kika in och säga att allt är bra. Nu har vi endast två dagar kvar här i Filippinerna innan vi tar oss an nästa land, Malaysia. Jag längtar väldigt mycket tills lördag då planet lyfter på eftermiddagen. Är ganska mätt på strand för tillfället (om man får vara så fräck att säga så?) och känner mig redo för lite storstadsliv. Vilket passar på då vi landar i Kuala Lumpur, Malaysias huvudstad.
KRAM

Godmorgon från våran uteplats och mig förstås!

Jag tänkte kika in och visa lite bilder från gårdagens äventyr. Vi åkte till ett ställe på Cebu som heter Oslob. Där håller väldigt många valhajar till, eftersom man har lärt dem att de finns mat där. Vår grupp bestod av 4 personer och vi fick vara i och snorkla i 30 minuter. Vilket räckte enligt mig, det var otroligt höga vågor så jag svalde säkert en liter saltvatten. Fascination i kombination med skräck var väl känslan jag kände. Men efter ett tag lyckades man vänja sig att vid dessa enorma växtätande djur och kunde njuta av sikten. Det var verkligen en grymt häftig upplevelse och jag är glad att jag satt på en båt i nästan 7 timmar för en halvtimme med dessa mäktiga skapelser.
När Jessica berättade för mig att hon ville simma med valhajar, skrattade jag henne rätt upp i ansiktet. Aldrig i hela mitt liv, tänkte jag. Men sen när jag fick vänja mig vid tanken så var det ett lätt val. Klart man ska bada med valhajar!
KRAM

Jag kan inte riktigt greppa hur fort hela februari har sprungit förbi. Vi har redan tillbringat tre veckor här i Filippinerna och endast en återstår innan det är dags att besöka nästa land. Den 7 mars flyger vi till Malaysia och börjar med att besöka huvudstaden, Kuala Lumpur. Jag längtar!
Idag har vi tillbringat i stort sett hela dagen på stranden. Bad, sol och massa läsning stod på dagens schema. Sen unnade vi oss faktiskt varsin fotskrubb och fötterna blev lena som en barnrumpa.
Ikväll har vi ätit världens godaste lasagne och försökt jaga ut kackerlackor ifrån rummet. Vi ska krypa till kojs tidigt för imorgon har vi bokat en utflykt och båten går kl.6 ifrån stranden. Vi ska simma med valhajar i Cebu. Har inte riktigt bearbetat denna läskiga men häftiga upplevelse riktigt, så det får bära eller brista!
KRAM

Min nya favorit, mango och kokosmjölk!

En välbehövd fotskrubb!

Idag var det äntligen dags för oss att göra den fruktade men ändå efterlängtade ziplinen i Bohol. När vi väl kommit fram till platsen uppe på ett berg började jag verkligen få kalla fötter. Blev mer och mer svettig men ett toalettbesök senare lyckades jag äntligen samla mina nerver. Jag visste att jag skulle ångra mig så mycket om jag inte åkte så det var bara att sätta på sig hjälmen, hoppa i selen och tränga bort alla tankar. Man fick åka två vändor, först över till andra sidan dalen och sedan tillbaka till stationen igen.
Och det var SÅ MÄKTIGT! Inte alls lika läskigt som jag trodde innan, utan en härlig och bra upplevelse. Det kändes som i en dröm, som att man kunde flyga högt upp i luften. Under oss fanns endast skog och den otroligt fina Loboc floden. Landskapet runt omkring bestod utav den grönaste skogen man kan tänka sig och bergen ramade in landskapet.
Jag och Jessica tog med oss alla pengar vi hade ute, för vi tänkte att detta skulle kosta en del. Men när vi kom fram hängde hakan ner till midjan, blev verkligen chockad över hur billigt det var. Vi betalade 350 peso, vilket motsvarar ca 70 kr. Då bestämde vi oss för att bjuda våran taxichaufför på ett åk också. Han var väldigt nervös innan men hans leende efteråt var det största jag sett på länge. Härligt!

Godkväll!
Tänkte bara kika in här snabbis och visa lite bilder ifrån den stranden vi hänger på. Den heter Alona beach och är en utav Filippinernas mest populära stränder. Den är inte så stor, men den vitaste sanden jag har sett och vattnet är kristallklart. Imorgon ska jag gå upp tidigt och ta med mig frukost till stranden och snorkla. Längtar redan!
KRAM - OBS! Varning för mycket bilder på mig, men det här är ju min blogg så det passar väl bra?

Nu har det varit tyst här på bloggen några dagar. Det beror på att de har varit Jessicas sista dagar på resan och jag har inte haft lust att blogga då. De senaste dagarna har vi legat på stranden och latat oss. Badat mycket i havet, ätit underbart god mat och druckit mycket juice. Det har blivit lite av en grej här nere för oss, jag dricker minst en juice eller shake per dag. Min favorit är banan-mango, gudomlig. Jag längtar tills jag kommer hem och kan göra massa olika och roliga juicer.

Idag gick vi upp runt kl.8 och 10 minuter efter satt vi vid frukostbordet. Åt en stor frukost innan vi begav oss mot piren där Jessicas båt gick vid kl.11. Att vinka av henne var ungefär lika jobbigt som att vinka av sin familj för tre månader sen i Skövde (för er som inte vet, det var SÅ JÄVLA JOBBIGT!). Men som plåster på såren ses vi snart igen men då i Sverige och jag längtar redan otroligt mycket efter min partner.

Efter vi vinkat av Jessica och gråtit en skvätt åkte jag och Jessica J på en liten utflykt på Bohol. Det var skönt att vara aktiverad just idag, att tänka på annat och göra något roligt. Vi åkte först till en liten skog för att kolla på Tarsier (tror jag det heter) det är små filippinska apor. De är ca 10 cm stora, kan hoppa 4 m upp i luften och är väldigt sällsynta. De lever endast i Filippinerna och lyckas gömma sig väldigt bra under diverse löv och grenar. Men vi lyckades få en skymt av några. Sedan åkte vi vidare mot Chocolate hills som är ett landskap fullt med bruna och gröna kullar. En gammal filippinsk saga säger att de fanns en mäktig jätte som fick sitt hjärta krossat av en flicka. Hans tårar sägs ha tillverkat dessa kullar, väldigt gulligt tycker jag.
Just nu sitter vi på vårt boende, som vi för övrigt fullkomligt älskar. Vi har ett helt okej rum för 80 kr/natten. Tillgång till en liten uteplats, varmt vatten för te/kaffe och gångavstånd till stranden. De två kvinnor som jobbar här är helt underbara. Den ena påminner faktiskt väldigt mycket om min farmor. Hon är lite nyfiken på oss, går gärna in i vårt rum och kollar läget med oss. Hon är väldigt omhändertagande, mysig och trevlig. När man reser är det skönt att känna lite "mamma-känsla" hos någon och det gör jag med henne.
Nu ska vi pallra oss iväg och handla lite. Vi tänkte ta ut madrasser och sitta på vår uteplats. Det är perfekt att sitta och mysa med en film här. Och det är just det vi ska göra ikväll!
KRAM - nu kommer det lite bilder ifrån vår utflykt, ni som har ett bra "fotograf-öga", kolla bort för kvalitén på dessa bilder är fullkomligt hemska!