Matlagning

För några år sedan skulle jag aldrig sätta en gaffel i en fänkål. Endast lukten skulle få mig att tvärvägra att ens smaka. Idag har jag lärt mig att verkligen gilla det. Mitt favoritsätt att laga det på är att fetaost gratinera den i ugn. Koknings momentet tar bort den starka smaken och ugns bakningen ger fetaosten en knaprig yta. Otroligt gott tillsammans med exempelvis rostade rotfrukter.

Börja med att dela fänkålen på längden, rensa bort de trista bladen och skär av den stubbiga delen av stjälken. Lägg dem sedan i lättsaltat kokande vatten och låt dem koka i 5 minuter.

Ta ut dem ur vattnet och lägg dem på en plåt. Tillsätt lite salt, torkad rosmarin och tillsist smula över lite fetaost. Sätt in i ugnen på 250 grader i 10-15 minuter.

Frankrike, Matlagning, Vardag

Sitter just nu i min säng och väntar på middag. Det serveras inte mat i detta hus förens runt klockan nio på kvällen. Så runt klockan sju är all min energi borta och jag kan inte göra så mycket annat än att titta på Youtube eller leta billiga vegetariska restauranger i närheten, som jag aldrig kommer ha råd att äta på.

Idag har jag spenderat dagen med plugg, träning och planera recept som jag äntligen kommer få göra inom några veckor. Mataffärerna här har börjat sälja de mest höstliga produkter som ger mig otroligt mycket inspiration. Jag tror jag aldrig jag har sett de svenska mataffärerna sälja färska kastanjer. Kanske har jag inte varit tillräckligt uppmärksam då jag ofta går in, vetande över vad jag letar efter. Men i Frankrike säljs de i mängder och kan inte vänta tills jag får tillaga dem själv.

Denna helg kommer spenderas i mitt rum, med den feta högskoleprovet boken i min famn. En vecka kvar tills jag kör en week-end i Sverige för att göra provet för första gången. Ångesten är hög. Jag vill inte lämna Frankrike, jag vill verkligen inte flyga och känner mig inte redo för provet. Dock ska det bli trevligt att träffa mina föräldrar, min hund och äntligen få se den nya lägenheten.

Frankrike, Vardag

Kände att det började bli dags för en kort uppdatering över mitt liv. Dagarna bara går förbi för mig nu. Vaknar, äter, går till skolan, äter lunch, pluggar och sover. Pengarna är i princip slut, men detta har inte hindrat mig från att testa vartenda ny bakelse jag ser. Måste ju ändå få leva lite.

På torsdag har jag mitt första obligatoriska test. Detta test kommer avgöra om jag är redo att gå upp en klass. Jag är verkligen nervös för det här provet vilket inte är logiskt på något sett. Det är inte som att det har något effekt på min framtid. Däremot ska jag svänga förbi Sverige för att ta högskoleprovet om två veckor, och detta kan jag få vara nervös över.

Veckan efter jag kommer hem från Sverige flyttar jag från min värdfamilj och flyttar in i en studentkorridor. Detta är jag otroligt taggad för. Äntligen få laga mat igen och bestämma när jag får äta. Dessutom ha ett eget vinförråd som jag kan ta användning av på helgerna.

Bara jag, utmattad och halvsunkig, sporting rött i paris

Frankrike, Resa

Helgen spenderades i huvudstaden i mitt nya hem. Jag har varit i Paris en gång innan, men då var jag kanske 4 år så minns inte så mycket. Dock var det verkligen som jag förväntade mig. Alla fantastiska byggnader, mängder av butiker, små och stora, och färgerna på löven gjorde verkligen resan helt underbar. Montpellier har inte kommit in i höstperioden ännu och trodde aldrig jag kunde sakna denna årstid så mycket som jag gör nu.

Bode på ett Airbnb med utsikt över Eiffeltornet, bokstavligen 5 minuter ifrån. Detta slutade med att vi gick överallt. Tog tunnelbanan en gång under hela helgen och det var när vi skulle åka hem.

Vi hoppade lunch och frukost och spenderade pengarna på bakelser, glass och cocktails. Och ångrar inte det för en sekund. En helt perfekt helg helt enkelt.

Var beredda på ännu en bildbomb. Tro mig när jag säger att jag försökte mitt bästa att filtrera ut bilderna...

Tour Eiffel

L'arc du triumph

Notre Dame

Pont Alexandre III

Pyramide du Louvre

Place de la Concorde

Petit Palais (Vi gick även till Grand Palais & Palais de la Découverte)

Moulin Rouge

Sacré Coeur

Frankrike, Resturang

Idag besökte jag en fabrik där de tillverkar macarons. En utav de bakelser jag uppskattar mest. Fick se hur de tillverkades, höra dess historia och en massan annan information om bakgrunden. Och allt var på franska. Efter ett tag var jag tvungen att ta en paus och reflektera över att jag förstod i princip allt. Och efter det fick vi smaka fyra olika smaker. Hasselnötskräm, choklad, ingefära och original variationen. Alla var helt otroliga men tror jag föredrog den med smak av ingefära. Den hade en svag styrka i eftersmaken som gjorde till intressant. Dessa serverades utan någon kräm i mellan som en "traditionell" macaron. Men de var lika goda ändå.

Hade dock endast mobilen med mig, så några bra bilder blev det tyvärr inte

Frankrike, Resa

Spenderade denna helg med en spontanresa till Marseille. En två och en halvtimmes buss resa och en övernattning på ett Airbnb gjorde väl för plånboken. Dock spenderade jag såklart pengarna på mat istället, vilket jag inte ångrar en sekund.

Marseille var en sådan otroligt fin stad (så var beredda på en brutal fotobomb). En aning smutsig och min kompis är rätt säker på att hon såg två drogförsäljningar påväg till boendet. Men bortsett från det var det helt otrolig med en hamn mitt i allt och otroliga byggnader med sådana karaktärer. Första dagen besökte vi vartenda monument som vi hade möjlighet att se. Port d'Aix, Marseille Cathedral, Notre-Dame de la Gare vilket hade den mest otroliga utsikten och sedan slutade vi dagen med en mysig middag med solnedgång i Vieux-Port. Efter en stor pizza och en välförtjänt glass gick vi sedan runt i hamnen, lyssnade på gatuspelare och pratade om livet. Jag lever verkligen det franska livet man ser i filmer.

Dagen efter beslutade vi oss för att gå och vandra i bergen. Upp klockan 8.00, sätta på sig ens bästa skor, fylla vattenflaskan och sen ta bussen till ett vandringsområde. Med ännu mer otroliga utsikter och vattenhålor där man kunde bada kämpade vi oss igenom 3-4 timmar promenad. Vid vissa tillfällen var det verkligen klättring som behövdes. Det var så skönt och avslappnande att komma ut i naturen ett tag. Dock kan man förstå att vi var trötta när vi tillslut tog bussen hem till Montpellier igen. Den kvällen slutade med tre flaskor vin, tre skedar och en Nutella burk. Det satt inte helt fel det.