Hej! Nu har jag kommit tillbaka till Hong Kong igen. Borta bra men hemma bäst, håller ni med mig?

Planet från Bali lyfte vid klockan 6pm igår, och vi landade strax efter 11pm på Hong Kong's flygplats. Jag är själv ganska flygrädd och varje gång planet hoppar till en minsta millimeter, tror jag att det kommer krascha. Men flygningen gick bra, och efter att ha kollat på "me before you", och "the lovely bones"(som för övrigt är en av de äckligaste filmer jag har sett), så var vi framme i Hong Kong igen. Trots att Bali var hur bra som helst och är ett paradis i sig, är det alltid skönt att komma hem och framförallt sova i sin egen säng.

Det var andra gången jag åkte till Bali, men första gången jag åkte var jag där med min familj och då bodde vi på ett ställe som heter Sanur. Båda ställena var väldigt fina, men personligen föredrar jag nog Sanur som område att bo på, då de hade mer vita stränder och finare natur. Sanur är ett mer lugnt ställe mer anpassat för familjer. Seminjak och Kuta som jag besökte nu är ett ställe som är mer anpassat för yngre människor, och ett ställe man besöker för att festa. Skillnaden från förra gången är även att fösta gången jag åkte hyrde vi en villa och nu bodde vi på ett hotell. Det är väldigt mysigt att bo i villa då man inte behöver anpassa sig efter några tider eller andra gäster som man behöver när man bor på hotell. Men eftersom vi var tre tjejer som åkte själva denna gången, var vi lite rädda att bo själva i en stor villa, och det kändes väldigt tryggt och bra att bo på hotell.

Detta var även min första riktiga resa som jag har gjort bara med mina kompisar. Det var väldigt kul, men det är mycket som man inte tänker på när man åker med sina föräldrar som man upptäcker när man åker själv, allt från mat till pengar och transport. De första dagarna var vi inte så försiktiga när vi var ute, och en kväll när jag och Sophia var ute och gick i Kuta, kom en moped i full fart och slet åt sig Sophias handväska, där hon hade sin mobil, pengar etc. Det gick så fort att vi inte ens hann reflektera över vad som hände, men vi slängde oss in i en taxi så fort som möjligt för att försöka åka ikapp mopeden. Även om vi var snabba in i taxin, var moppen redan långt ifrån oss och det fanns inte en chans att vi skulle hunnit. Det slutade iallafall med att vi åkte till polisstationen och gjorde en anmälan, men mycket mer än så kunde de inte göra. Efter denna incident var vi väldigt försiktiga när vi gick runt och höll hårt i våra pengar. Vi fick sedan reda på av personalen på hotellet att detta är något som händer ganska ofta, särskilt i de områdena där vi bodde.

Folket i Bali är för övrigt oftast väldigt vänliga och hjälpsamma. Vi hamnade däremot i bråk med ett x antal taxi chaufförer som försökte få oss att betala mycket mer pengar för taxi resor än vad vi skulle ha betalat. I många taxis har de ingen mätare, som säger hur mycket man ska betala, och ger därför bara ett pris som de vill ha, vilket oftast är väldigt högt. Första dagen när vi inte hade koll på detta betade vi ungefär 90hkd (ca. 100sek) för en resa på 5 minuter. Efter ett tag lär man sig dock på ett ungefär hur mycket man ska betala och bara ta taxis som har en mätare.

Det har varit en väldigt händelserik vecka i Bali, och det har varit väldigt skönt att komma iväg från skolan och all stress ett tag. Bali är absolut ett ställe jag vill åka till igen, och hotellet är ett av de finaste jag har bott på.

Imorgon är jag ledig, men på tisdag drar verkligheten igång igen, och jag kan ju inte säga att jag är överdrivet taggad.

Hoppas allt är bra med er!

Puss och kram x

Idag är det ingen vanlig dag, för idag är det Sophias födelsedag!!

Nu sitter vi på flygplatsen påväg hem från Bali. Har haft en underbar vecka, men som de säger, tiden går fort när man har roligt.

(Ps. Soph, I know you're struggling with the Swedish a bit and won't be able to understand this, but happy birthday fab gal! Love you loads and hope you like the collages!)

Hej! I lördags landade jag, Sophia och Natalie i Bali. Vi bor i Seminyak på ett hotel som heter "W hotel". Hotellet är hur bra som helst och verkligen ett ställe jag kan rekomendera.

Under de senaste dagarna har vi spenderat mest tid vid poolen och på stranden.

Imorse åt vi frukost på en restaurang som heter "fat turtle", vilket var väldigt gott. Resten av dagen har vi spenderat vid poolen och även på ett spa där vi fick massage och fixade naglarna.

Imorgon har vi planerat att åka till en strand bar som heter "cocoon".

Ha det bäst! X

Hej! Nu var det ett tag sen jag bloggade. Under de senaste veckorna har jag pluggat de mesta timmarna av dygnet, och under de timmar som funnits kvar har jag passat på att umgås med familj och vänner. Under denna veckan har jag även haft ett möte med min reference writer, som hjälper mig att kontakta universiteten som jag vill söka till samt vilka kurser jag vill läsa. Nästan allt skolan handlar om nu är vilket universitet man ska söka till och vad man ska göra i framtiden, vilket är kul men också lite smått stressande.

I onsdags åkte vi till "Discovery Bay" med skolan, för att gå på en universitets mässa. Det finns verkligen så många universitet som jag skulle kunna tänka mig att söka till, men det är alltid något som inte klaffar och jag har så svårt för att bestämma mig. Efter mässan drog jag och Sophia och åt på en restaurang som heter "MooFish", där vi beställde dumplings, kycklingklubbor och milkshake. Like udda blandning men väldigt gott ;)

I början av veckan kom även Joel hit på besök från Sverige. Så för att fira detta och hans födelsedag åkte vi upp till "Ozone bar", vilket är världens högsta bar som ligger på våning 118. Även om jag har bott här i över två år, är den utsikten fortfarande lika häftig. Det har varit väldigt rolig att ha Joel här men imorgon tar han flyget tillbaka till Sverige igen.

Hoppas att allt är bra med er.

Puss & Kram x

Hej mina vänner! Denna veckan har jag mest ägnat åt att plugga, inte det roligaste men det har varit väl behövligt.

I måndags efter skolan mötte jag upp en av mina närmsta vänner, Georgina, för att äta middag och även för att säga hejdå. Hon är en av det första vännerna jag fick när jag flyttade ut hit, och i fredags flyttade hon till England för att börja plugga på universitet där. Kändes väldigt tråkigt att säga hejdå, men jag vet att vi kommer träffas snart igen!

I fredags besökte jag och Sophia en restaurang som heter Ruths´s Steakhouse, som vi alltid har velat testa. Tyvärr var maten lite (mycket) dyrare än vad vi hade förväntat oss, så allt vi hade endast råd med var en förrätt och en sallad var. Gick därifrån väldigt pank och väldigt hungrig, men men vi har varit där nu i alla fall.

Igår var vi och kollade på "Mike and Dave need Wedding dates" på bio. Mycket sevärd film!

Ha det bäst! X

Hej! I måndags morse landade jag och mina föräldrar här i Hong Kong igen. Känns otroligt kul att vara tillbaka, samtidigt som det kändes väldigt tråkigt att lämna kvar alla nära och kära i Sverige. I tisdags morse började jag skolan igen, och med ungefär 3 timmars sömn i kroppen släpade jag mig (pappa körde) till skolan. Min första skolvecka har varit väldigt lugn. Vi har fått arbeta mycket hemma och utanför skolan vilket har varit skönt för mig då jag har varit lite smått jetlagged hela veckan. Min helg har också varit väldigt mysig och lugn. I fredags fick vi gå hem efter första lektionen, och resten av dagen spenderade jag och min kompis Sophia vid poolen (då det var alldeles för varmt för att plugga, hehe) och åt massa mat.

På lördagen bestämde vi oss för att ta en båt ut till en liten ö som heter "Lamma Island". Vi åkte dit, vandrade runt i några timmar, åt lite glass, tog massvis med bilder för att sen ta båten tillbaka. På kvällen hade vi planerat att möta upp Natalie för att äta middag, men det slutade istället med att vi gick runt till tre olika restauranger och köpte dessert. Hur bra och gott som helst.

Idag har det varit runt 35 grader så jag har spenderat mestadels av dagen vid poolen och har även pluggat en hel del. Det känns att sista året har börjat, men det är också väldigt skönt att komma in i rutiner igen.

Detta var mitt första lilla inlägg på denna blogg, vi hörs snart igen!