Hallå bloggen!

Jag vet inte vart jag ska börja. Jag vill ju att ni ska få alla bra tips men ni ska orka läsa allt också. Kanske bäst att dela upp det lite på nått sätt. Det mesta finns väl redan i bloggen eftersom jag bloggade under tiden. Ni kan även gå in på Tegans blogg om ni vill läsa mer www.nouw.se/mtegebacks.

Jag och Tegan kände inte varandra så jättebra när vi bestämde att vi skulle göra en sån här resa tillsammans. Vi träffades genom en gemensam kompis vilket jag är så himla tacksam för. Matilda är en av mina bästa vänner nu och vi har kommit varandra otroligt nära och delar helt fantastiska minnen tillsammans. Hade inte tvekat en sekund på att göra om resan. Haha eller okej, pengarna är i och för sig ett problem.

Det är som sagt en fördel att ha en ganska rejäl budget när man ska göra en så pass lång och stor resa. När du väl är där kommer du att märka att pengarna går fortare än man räknat med. Det är så mycket du vill göra, uppleva och se. Såklart så kostar det mesta pengar. Australien och Nya Zeeland är dyrt, så för att det ska vara värt att åka dit (enligt mig) ska man ha pengarna till det eller skaffa ett visum så man kan jobba där när pengarna tar slut. Jag önskar nästan att jag hade stannat längre i Australien och jobbat i ett par månader eller mer. Älskade det så mycket! Så tro mig när jag säger att jag SKA tillbaka. ;)

Är det något mer jag skulle ändrat på hade jag bytt ordning på ställena och lagt till Fiji. Börjat med Nya Zeeland, åkt över till Australien och gjort hela östkusten, stannat på något ställe för att jobba (troligtvis Sydney/Manly), tagit ett flyg till Fiji i fem dagar och sedan tagit flyget till Melbourn. Sedan hade jag avslutat med 3 veckor på Bali precis som vi gjorde.

Så det här med att planera en stor resa. Ska jag va ärlig så är det verkligen upp till var och hur mycket du vill planera innan. Jag gillar att ha kolla på saker men vill ändå ha möjligheten att vara spontan. Jag hade bokat flygresorna innan men ombokningsbara. Då har man ett hum om hur mycket de kommer att kosta, ungefär hur mycket tid man har överallt och ångrar man sig kan man boka om. Våra flygbiljetter hamnade på ca 17000kr, då var det Sverige-Australien, Australien-Nya Zeeland, Nya Zeeland-Bali, Bali-Singapore och Singapore hem. Dessa bokade vi hos en resebyrå i Jönköping som heter Tripp. De hjälpte oss även med visum eftersom att det ingick i priset när vi bokade flyg med dem.

Vi hade även kontakt med ett företag som heter Kilroy där vi pratade med en tjej som hjälpte oss jättemycket! Så himla gullig. Vi hade inte så mycket koll på saker och ting så hon gav oss massor med bra tips. Vi bokade Greyhound busspass i Australien och Kiwi Experience på Nya Zeeland, man kan även boka flyg och annat genom dem . Jag skulle rekommendera båda busspassen. Greyhound är så bra för att vi tog ett hop on hop off så vi kunde boka buss ställe för ställe. Kände man att man ville stanna längre eller kortare någonstans var det bara att boka om bussen. Helt perfekt. Inte jättelätt att veta hur man trivs i de olika städerna och hur mycket tid man vill lägga där innan man har sett det själv. Bussen hade wifi, sköna säten och gjorde lite stopp på vägen. Man kunde åka nattbuss om man skulle göra långa resor vilket var bra om man ville spara in en natt på hostel och inte ville missa en hel dag på att åka buss.
Kiwi var också jättebra och det är ett bra sätt att lära känna folk på. De tar en runt på öarna, bokar aktiviteter och boende åt en om man vill. Dock så hade jag bara velat göra det på en av öarna och hyrt bil på den andra. Det blir väldigt intensivt med Kiwi och i slutet kändes det nästan som att vi var på skolresa haha. Jag hade velat utforska lite mer på egen hand.
Busspassen var ganska dyra och jag tror att ni kan hitta priserna på Kilroys hemsida. Man måste inte boka innan man åker, men åker man under högsäsong kan det vara fullbokat och det kan vara smart att i alla fall kolla upp priserna så man räknar med det i sin budget.

Var noga med att göra en budget innan ni åker, ha lite koll på hur ni vill lägga upp er resa och packa smart! Vi körde på ryggsäck vilket nästan alla backpackers gör. Tänk då på att du ska släpa på ryggsäcken överallt och troligtvis kommer du vilja shoppa lite. Packa lätt.

Jag tänkte att jag kan lägga upp lite fler inlägg, olika tips på saker man kan göra i de olika länderna och andra praktiska saker. Är det något speciellt ni undrar över eller vill ha svar på så får ni hojta.

Puss och kram

Taggade och redo för vårt största äventyr någonsin

Några av våra flyg och vårt härliga kiwigäng

Här trodde vi att våra pengar var stulna men insåg sen att vi på något sätt hade lyckats spendera det själva. Bra jobbat!

Hej på er igen! Long time no see haha. Ni som fortfarande tittar in här ibland, ni är ju bara för söta! Flera av er har hört av sig både här på bloggen, mejl, Facebook osv och frågat om jag kan göra ett inlägg om hela resan, hur vi gick tillväga, pengar och allt sånt där. Så roligt att ni är intresserade så självklart ska jag ta tag i det och fixa ett eller flera inlägg åt er här på bloggen.

Jag har ju faktiskt varit på mitt livs resa och att så många har blivit inspirerade och vill veta mer är ju bara så himla kul! Jag ska göra så gott jag kan och snickra ihop nått bra till er.
Håll ut! Det kommer inom kort.

Puss på er godingar!

Alltså ser ni hur mycket goda frukostar, frukter och juicer vi har tryckt i oss. Helt underbart. Och för att inte tala om alla Crepes vi har ätit med jordgubbar och Nutella. Vi var ju lätt stammisar nummer ett på Gili Trawangans enda crepesställe.

Vi snorklade nästan varje dag på Gili. Antingen från stranden, utflykt med båt eller så tog vi public boat till Gili Meno. Så häftigt att kunna simma med sköldpaddor, häftiga fiskar, Nemos och muränor. Älskar sköldisar.

Åh! Vi hittade godaste glassen. Magnum Pink pomgranate. Såååå himla god. Tror vi åt minst en om dagen. Glass är en självklarhet när det är så varmt. Det måste ni ju hålla med om? Matchade min nya rosa bikini med. Love pink.

Trodde att jag hade hittat den här hemma också men det va ju inte samma. So sad!

Bilder från första dagen på Gili T.

Mitt favoritställe på Bali. Det är den största av Gili öarna och vi trivdes som fisken i vattnet. Först hade vi tänkt stanna här en vecka men förlängde med 4 nätter till. Underbart!

Hej bloggisen! Förlåt för sämst uppdatering. Har varit hemma i snart en vecka. Ups! Men så fick det bli. Eftersom att wifi var så dåligt ute på öarna tog vi semester även från bloggen. Nu ska jag försöka uppdatera er med massa inlägg från de senaste veckorna och hoppas att ni fortfarande kikar in här.
Kanske blir mest bilder, så är det nått ni undrar över eller vill veta mer om så fråga på.

Här kommer lite bilder från vår sista kväll på Nusa Lembongan. Vi njöt av solnedgången med några öl, chips och varandras sällskap.

Tillbaka till verkligheten. I söndags landade vi i Sverige efter 3 hela månader på resande fot. Det kändes ju helt knäppt. Fast måste erkänna att det va skönt att äntligen få krama om pojkvännen när han stod och väntade på flygplatsen. Som jag har saknat honom. Lika så min bästa vän som överraskade mig när jag kom hem. Världens bästa Alice. Gråtfest delux!
Båda två överraskade med varsin enorm påse svenskt godis från hemmakväll. Omg va gott, de känner mig alltså.

Får ju inte glömma min fina familj, så mysigt att få träffa dem igen. De bjöd på fin middag och blommor. Om jag har saknat pappas mat!

Ni förstår nog hur också underbart det va att äntligen få sova i min egna säng. Just nu känns det härligt att vara hemma. Det ska bli kul att få träffa alla här hemma igen.

Wiii. Idag har vi lånat en moppe och åker runt på både Nusa Lembongan och Ceninga Lembongan. Vi känner oss riktigt äventyrliga som kör runt på alla små "vägar" utan att veta vart vi är påväg. Man får ingen hjälm när man hyr moppe här heller, busigt och livsfarligt, förlåt mamsen och papsen. Vi känner oss som femton år igen haha. Så härligt!

Vi har stannat på flera olika stället för att bada, äta lunch och dricka goda juicer. Vårt liv är ganska felfritt just nu måste jag erkänna. Eller vad säger ni?