Hej bloggen!

Igår var det riktigt riktigt varmt och soligt, perfekt väder för ett besök på ön nära Koh Tao som är jättevacker. Vi åkte dit från vårt hotell och det låg ungefär 15 min ifrån med båt.

Det är i princip två små öar som ansluter varandra genom en kritvit strand, har sett denna ö på bild bland alla backpackers på instagram haha. Resten av dagen chillade vi och åt ute på kvällen, jag somnade tidigt. Imorgon åker vi till Bangkok där det är moonsoon regn, skall bli kul hur som helst!

Hejsan!

Koh Phangan är mest känd för dess full moon fester eller half moon för den delen och andra typer av event. Så igår tog vi chansen och deltog i en sådan fest, vilket är ett måste om man är ung och befinner sig på ön. Vi förfestade lite på vårt hotell vid stranden och därefter åkte vi dit. Det var
jättekul att få måla sig lite och därefter dansa loss. Hela festen var jättestor enligt mig, men fick höra från andra att det kan vara ännu större när det är full moon. Jag drog tidigast än alla andra eftersom jag visste att vi skulle upp runt 07:00 och åka iväg till Koh Tao. Morgonen när man vaknade upp med 2 h sömn och aningen bakis var hemsk, men är jätteglad att vi kom tidigt till Koh Tao, vilket verkar vara en jättemysig ö.

Hej bloggen!

Just nu befinner vi oss på Koh Phangan, en ö nära Koh Samui som är mest känd för "full moon parties". Vi bor på ett jättemysigt hotell med fina bungalows och en svalkande pool. Vädret har varit utmärkt dessa två dagar, bara lite regn på kvällen.

Idag hyrde vi en jeep, och tack och lov körde den andra fransosen mer under dagen istället för den andra jag trilla av moppen med. Ön är jättemysig dock inte så mycket liv, mest hotell och små random affärer omkring ön. Annars var vi på två olika stränder idag och bara chillade och åt. Inte mycket mer i min vardag för att vara ärlig! Men njuter till fullo av den här semestern. Tar med massa fina bilder från idag, vi träffade också på en söt hund medan vi badade.

Idag beslöt vi oss för att se resten av ön genom att hyra scooters. Var ytterst skeptisk till detta och ville hellre hyra en rolig jeep men de envisa fransoserna insisterade. Trots att en av killarna kände sig osäker med att köra moped/scooter så hyrde vi ändå.

Jag fick tyvärr åka med den osäkra fransosen på scootern och jag kände av att han inte var trygg i det. Så när vi var påväg mot en känd strand på ön, så körde våra andra kompisar om oss (alltså endast en moped där en körde och den andra satt) då blev fransosen som jag åkte med "tävlingsinriktad" och ville åka om dem på den rätt kaotiska trafiken i Koh Samui. Jag försökte lugnt säga "nej du behöver inte tävla" "kör försiktigt" men han var envis. Så vi körde om dem i väldigt snabb fart och därefter såg han snabbt en "viewpoint" på vägen och ville svänga in, jag sa att han bör sakta ned, men han gjorde en tvärsväng och vi föll ned från scootern. Jag hade tur och hamnade på en lite gräsplätt så fick ingen skada, däremot började han blöda på handen och det bara rann. Jag var inte arg eller frustrerad bara i ren chock för att han beter sig så omoget och envist när det handlar om vår säkerhet i ett okänt land. Därefter så fick vi alla lugna oss, han fick jättemycket skuldkänslor för att han utsatte mig i en sådan situation så han körde tillbaka till företaget vi hyrde våra scooters och hyrde en vild istället som endast han betalade för. Vi andra åt medan vi väntade på honom, därefter åkte jag med honom i bilen.

I bilen var det mycket tryggare känsla MEN, han var usel i trafiken. Jag som inte har körkort fick säga åt honom så mycket om olika saker på vägen. Han har noll reflex känsla och kör fel på vägen (på den vita linjen). Blev aningen frustrerad när vi åkte men återigen var han envis.

Dagen i sig var underbar när vi väl var på plats på de olika ställena vi ville se. Vi besökte ett litet vattenfall och en lagun aktig pool i regnskogen, därefter den kända Buddha statyn och tillsist Nikki Beach. Delar med mig bilder från dagen.

Hej igen!

Lite Thailand uppdatering pågång här, just nu befinner vi oss i Koh Samui. Vi kom till Thailand för 3 dagar sedan ungefär och vår första destination var Krabi och Phi Phi öarna.

Får också berätta att precis innan vi skulle ta planet från Bangkok till Krabi så snackade en av mina fransos kompisar med som pappa. Hon berättade för sin pappa (eftersom han är pilot) om flygbolaget vi åker med (Thao Lion Air) och han sa att han inte rekommenderar att vi tar flyget då bolaget är "svartlistat" och att han även kan erbjuda och köpa en ny biljett till henne. I den stunden fick jag panik, ville absolut inte på detta plan och började små gråta. Som den känsliga person jag är ringde jag mamma och sa att jag älskar henne, hon lugnade mig och sa att jag ej bör överreagera (vilket jag ofta gör). Men det gick jättebra med flygresan trots turbulens och storm :).

Krabi var helt ok, dock molnigt mestadels så lite segt att inte få se hur fint det hade kunnat vara med soligt väder. Vi åkte på en utflykt till Maya Bay och de kända Phi Phi öarna, trots lågsäsong så var det jättemånga turist båtar som åkte dit, kan bara tänka mig hur det är vid högsäsong i Thailand. Jämför jag med Kambodja så är det mycket härligare där om man vill ha en ordentlig semester. Dock verkar Thailand mer rolig om man vill ha mer liv och fest. Maya Bay och Phi Phi öarna var jättevackert hur som helst.

Imorgon planerar vi att resa omkring i Koh Samui och se några kända sevärdheter, tar med det imorgon i bloggen.

Hej bloggen!

Har fått x antal klagomål över min dåliga uppdatering så nu får jag sätta igång med inläggen igen. Har varit en intensiv period från slutet av april till maj, har besökt en del underbara platser.

Just nu befinner jag mig i Thailand med mina fransoser på en härlig semester. Trots lågsäsong så har det inte regnat (som tur) men har vart jättelite sol vilket är segt.

Kan berätta kortfattat om de andra resorna och situationen på mitt utbyte. Jag har haft 100% närvaro på alla föreläsningar och gjort alla inlämningar och läxor så för lärarna var det ok att jag åkte iväg till Kambodja och Hong Kong den första perioden, gjorde också klart alla inlämningar innan jag åkte iväg. Vill gärna utnyttja mitt utbyte för så många resor som möjligt. Mitt mål med mina resor är att upptäcka Sichuan provinsen i Chengdu och alla stora städer i Kina, och gärna några destinationer i Sydostasien.

Kambodja började med två dagar i huvudstaden Phnom Penh, åkte dit första dagen själv och mötte Jackie (som avslutade sitt utbyte i Singapore då), därefter åkte vi iväg till Koh Rong Samloem vilket är en fin paradisö i Kambodja. Ön var fantastisk, aldrig sett en vackrare strand. Vädret var perfekt och vi bodde i "dorm" med öppen utsikt över havet. Ön hade wi-fi ibland, och när vi var framme fanns det inget wi-fi och man kände sig aningen isolerad i början. Som tur fick vi wi-fi resten av dagarna, för annars har man inget annat på ön, inga vägar och inga affärer i princip. Detta blev en ordentlig omvändning för mig som bor i en stor kinesisk stad till att vara på en isolerad ö, tror dock det var behövligt i alla fall!

Därefter åkte vi iväg till Hong Kong i fyra dagar ungefär. Jag ÄLSKAR Hong Kong! En perfekt blandning där Kowloon området är väldigt kinesiskt, till andra sidan av staden som är västerländsk. I Hong Kong var naturen så vacker omkring staden och i parkerna, och staden i sig är så fin. Alla talade engelska och man kunde använda sitt bankkort (funkar inte annars i andra städer i Kina med VISA och Mastercard). Hade lätt kunnat tänka mig bo i Hong Kong en period i mitt liv.

Efter denna resa var jag hemma i 5 dagar, gjorde klart några läxor och inlämningar, gjorde även en presentation i finans (så den kursen är avslutad då). Över helgen åkte jag och ett gäng från vårt utbyte till Beijing för "The Great Wall festival". Vi åkte dit med tåg, vilket tog 25 h. Denna upplevelse var aningen intensiv men så rolig också. Att åka tåg i Kina är intressant, ibland sov kineserna på golvet i tåget, eller trängdes överallt. Vi alla var rätt trötta när vi var framme i Beijing, men vi hade en del att se fram emot dagen efter då house/electro festivalen började. Vi åkte med shuttle bus till en by vid kinesiska muren där festivalen var. Vi lärde känna en massa folk på vägen och även en svensk från Malmö! Helt underbart att få prata av sig på svenska efter att spenderat 3 månader med fransoser haha. Innan festivalen började besökte vi självklart kinesiska muren vilket var riktigt mäktigt men för många turister. Dagen efter festivalen besökte vi förbjudna staden i Beijing och andra turistiska attraktioner i staden. På kvällen avslutades det med en riktigt rolig rooftop fest med hela gänget från resan, klyschigt nog får jag säga att detta förblir underbara minnen för mig!!

Beijing som stad enligt mig är ok, har självklart inte sett allt, men fick ingen "mysig känsla" i den staden, är glad att få spenderat utbytet i Chengdu om man jämför.

Efter Beijing var jag två dagar i Chengdu och gjorde min sista presentation i min andra finanskurs, så den kursen kan jag också checka av! Så just nu är jag i Thailand, kommer göra ett inlägg om det också.

Kommer lägga ut lite bilder från Kambodja, Hong Kong och Beijing.

Precis som jag namngett inlägget så har värmen kommit fram till Chengdu, 25-28 grader dagligen och stekande sol, vilket gör mig riktigt glad! Med tanke på att man spenderar varje år med mestadels regn och kyla så tycker jag detta är skönt för omväxlingsskull. Efter Shanghai så har jag varit på föreläsningar under onsdag och torsdag och därefter varit på en rooftop fest i fredags. Under dagen på fredagen försökte jag hitta en utomhuspool i Chengdu, och letade överallt med några adresser på hotell. Tyvärr så var poolerna stängda och jag gav upp, så solade istället i mitt residential där jag bor där vi har en park med små träd och palmer, vilket också är riktigt trevligt!

Under kvällen så var vi på en förfest med vårt gäng och några till, sen gick vi vidare till rooftop festen. Festen var så bra med blandad musik och härlig stämning. Blev även en lyckad inledning på min födelsedag när jag efter tolvslaget fyllde 22 år och alla grattade. Igår under min födelsedag så vilade jag mest under dagen då det är så varmt och sen mot kvällen så var vi på en fin uteservering vid den kända bron i "Anshun Bridge" här i Chengdu och firade.

De två första bilderna jag tar med är från campuset där jag pluggar och sen några bilder från stan, och den sista bilden är från mitt fönster i min lägenhet här.

Haft fullt upp dagarna innan jag åkte iväg till Shanghai. Hade tre case att lösa till International Trade Practices och en kinesisk-läxa (vilket inte är som en läxa i engelska eller spanska). Varvat med plugg har jag även vilat och kollat serier förra helgen samt vart på en eller annan utgång.

Helgen här i Shanghai var fantastisk! Svårt att få ner allt i text men låter bilderna tala för sig. När jag jämför Shanghai med Chengdu finns det för och nackdelar som skiljer på båda städerna. Men kan kortfattat säga att jag är riktigt förtjust i Shanghai och kan lätt tänka mig jobba och bo här en kort period i framtiden. Här är det verkligen mer västerländsk med både mat och system där man jag hade fler möjligheter att betala med bankkort till exempel, och att det finns större utbud på offentliga västerländska toaletter. Den kinesiska maten här i Shanghai (enligt mig) är inte lika god som den i Chengdu, i Chengdu finns det mycket mer alternativ på bra street food mat (även billigare) än i Shanghai. I Shanghai är det mer höga byggnader och en del europeiska byggnader stilmässigt, sen när man promenerar genom staden ser man ofta européer/amerikaner än vad jag gör i Chengdu. Chengdu är fortfarande väldigt autentiskt "Kinesisk-stad" medan Shanghai är mer västerländskt, tycker båda städerna fortfarande är bra för erfarenheter ifall man gör ett utbyte!

Dagarna var fyllda med sightseeing och vi lyckades checka av allt vi ville hinna med. Sista dagen (vilket var igår) åkte vi även till Shouzu, en liten stad utanför Shanghai med en av de mest kända trädgårdarna i världen (även skyddat av UNESCO). Staden är även känd som Kinas "Venedig" kan säga att det uttrycket var aningen överskattat när vi väl befann oss i staden.

Hej bloggen!

Livet tar form här i Chengdu och jag saknar verkligen inte hem, börjar mer och mer inse att jag vill testa fler städer i livet och uppleva fler kulturer. Tror även att mycket handlar om vilket umgänge man har och jag själv är jättenöjd med de personer jag har lärt känna här. I början kändes det jobbigt att inte en enda svensk fanns med på utbytet men nu ser jag det mer som en fördel, tror att man lätt isolerar sig med folk från sitt land när man är på utbyte istället för att lära känna andra personer från andra länder.

Igår var jag och besökte Jinli old street, detta är då en "fake gammal gata" i kinesisk anda som staden Chengdu skapat för att bevara allt inom kinesisk matkultur, konst, kläder osv. Gatan var jättefin och även parken de skapat. Eftersom det är holidays här i Chengdu/Kina så kom det fler och fler turister så jag drog hem rätt snabbt. På plats köpte jag färskpressad ren kokosmjölk och sen frukt med grädde, mums!!

Detta inlägg är dedikerat åt vår tredje destination på vår weekend, nämligen Juizhaigo. Denna plats var verkligen lika vacker som på bilderna och vattnet var till och med blåare. Vi beslöt oss för att hikea upp genom parken istället för att ta bussen upp mot "tourist center". Parken är enorm och för att hinna se allt krävs två dagar egentligen.

Sichuan provinsen är bland den vackraste delen av Kina och denna park bevisade verkligen det. Tar med bilder här som jag även la ut på Facebook som ni förmodligen sett, och dessa bilder har inget filter! Helt otroligt hur blått det var.