Underbara Filippinerna och Boracay

Först och främst var jag så oerhört glad över vårt hotellval vi gjorde i Boracay. När vi planerade vår resa hade vi en vecka kvar och tänkte att vi ville unna oss lyx och avkoppling innan vi åkte hem till Shanghai. Vi hamnade då på den andra sidan av ön och inte mitt på white beach där många väljer att bo. Hotellet hette Fairways and Bluewater, och jag rekommenderar det verkligen!

Vårt val resulterade i ett så underbart hotell med så fräscha rum ( jämfört med tidigare hotell vi bodde på ) med vita, stora, mjuka sängar och sådant där lyxigt badrum hotell kan ha. Frukosten som ingick vare morgon var så god och vi hittade direkt våra favoriter. Jag åt eggs benedict nästan varje dag, och Aida valde aldrig något annat än shakshuka. Kan ibland fortfarande få cravings efter just den frukosten.

Sedan fanns det runt fem-sju olika pooler på hotellområdet ( som var extremt stort ), där shuttle vans skjutsade runt än hela tiden. Vår favoritpool blev den längs uppe på berget, infinity poolen som "smälte" ihop med havet och skapade 50 shades of blue. Men, de två privata stränderna blev våra absoluta favoriter och där vi hängde mest. Det var knappt en enda människa där så vi hade dessa stora, vita stränderna helt för oss själva.

Just när vi tog dessa bilder nedan pratade vi om hur lyckliga och harmoniska vi kände oss just då! Älskar sånna stunder när man bara sitter och kollar ut på havet och omgivningen är så vacker att man inte kan sluta le. Haha, låter lite fånigt men det finns inget bättre än de stunderna man verkligen uppskattar livet. Jag och Aida var väldigt duktiga på det, livsnjutare for life <3

På kvällarna åkte vi till white beach för att se på solnedgångarna, äta middag och dricka drinkar, ta massage och kolla i affärer! Det är väldigt mycket folk ( turister ) på boracay, vilket är förståeligt med tanke på hur vackert det är. Men mycket turister tycker jag kan förstöra upplevelsen och på dagen var det verkligen knökat med människor på white beach. Därför är det nog gött om hotellet man bor på har en privat strand, för att sedan på kvällen kan man hänga på white beach bland alla människor :)

Stället jag kan lova att alla som turistar i Singapore besöker, Gardens by the bay! Väldigt fint och häftigt att se. Älskade det stora "växthuset" med vattenfallet i och alla fina blommor. Sedan älskade jag verkligen glassen vi käkade utanför som pre-lunch! När vi kände oss klara åkte vi in till Little India, för jag var extremt sugen på indisk mat till lunch.

Okej, kan ju erkänna att jag föredrar Butter Chicken på en indisk restaurang här hemma i Sverige jämfört med det jag fick serverat i Little India. Men det kändes lite coolt att sitta i en lite mer sjabbig restaurang med bara massa indier och äta de olika rätterna jag fick serverat. Vet inte riktigt vad det var, men smakerna var goda!

Vi promenerade tillbaka till Gardens by the bay senare på kvällen för vi ville se hur det såg ut när det var mörkt! Vi hade sådan tur att precis när vi tänkt att gå började ljusshowen vi trodde att vi missat en gång till. Så vi la oss ner på en bänk och bara lyssnade och kollade på showen som spelades upp. WOW! Det var så coolt att se.

Singapore!

En så cool stad som jag tycker man måste besöka. Även om vi bodde i Shanghai och hade blivit lite vana med att befinna sig i en "storstad", så skiljde sig Singapore så mycket! Vi chockades av hur rent det var och stadens alla regler... Det kändes som man kom till en fake värld där allt skall se och verka så perfekt, vilket man som turist kanske tycker. Men pratar man med den vanliga lokalbefolkningen, som i nästan alla andra länder i asien, är deras liv så långt ifrån det med en stat som i mycket struntar i landets vanliga befolkning och bara ser till invånarna med pengar och även turisterna/internationella medborgare. Men vad vet jag! Det är bara så jag uppfattat det från att pratat med lokalbefolkning och såklart även bott i Kina.

I Singapore hängde vi mycket vid Clark Quay och vårt hotell låg även i det området. Vi satt vid floden och drack Singapore Sling ( såklart ) på kvällarna och på dagarna promenerade runt en massa!

Sista kvällen innan vi åkte vidare till Gili trawangan besökte vi detta underbara kattcafé mitt i Ubud! Jag och Aida var helt ensamma där inne med alla dessa underbara varelser. Vi är stolta när vi beskriver oss själva som crazy cat ladies, så det var som att vara barn och komma in i ett sago- och prinsessrum, man var amazed.

Okej, då styr vi kosen mot Gili!

På dagarna ägnade vi oss åt att cykla runt ön och upptäcka den! Det är så härligt med de lite mindre öarna som saknar motortrafik och där att gå, cykla eller åka häst och vagn är de enda alternativen. Så förutom att cykla ( och få så satans ont i våra rumps ) chillade vi på stranden, badade, drack kokosnötter, tog bilder, blev retade av våra andra kompisar för att vi tog bilder, hittade katter att gosa med, bli utskälld av nadine för att vi tog in katterna i vår bungalow osv osv.

De var väldigt härlig stämning på denna ö och jag kan absolut tänka mig åka tillbaka! Vi kunde haft bättre väder, men ingenting man kan styra över.

Under vår vecka på Gili möte vi även upp flera klasskompisar till oss! Varje kväll träffades vi och åt middag tillsammans på stranden för att nästan alltid hamna på öns beer pong place. Där blev det att vinna i beer pong över killarna och joss shots i mängder innan man gick vidare och dansade på någon av barerna längst stranden. Jag och Nadine fick även som vana att ta ett nattdopp innan vi gick hem för att sova. Lovely life ♡

Ubud - platsen där både kropp och själ fick sig en lugn stund, vilket känns lite lustigt att skriva med tanke på att under hela vår resa har vi slappnat av och njutit som satan. MEN det blev detox från alkohol och fest, medan vi välkomnade yoga klockan sju på morgonen, stora och underbara frukostar, sol och bad mitt i regnskogsmiljö och vandring genom risfält.

Rekommenderar verkligen det hotellet vi bodde på! Låg en bit från Ubuds stad, men gick gratis transfer från hotellet fram och tillbaka. Det var så vackert med det moderna hotellet, med pool och terass, mitt i den lugna skogen. Ingick yoga tidigt på morgonen som jag duktigt nog orkade ta mig till, för att direkt efter avnjuta en smarrig frukost.

Första stoppet på vår äventyrliga dag bestämde vi skulle vara de omtalade risfälten! Vi ställde klockan FÖR tidigt, så vi skulle kunna vara vid risfälten vid soluppgång. Denna entusiastiska idé blev lite av en flopp. Vi fick sitta och vänta i mer än en halvtimme på att mörkret skulle försvinna, vi fick hoppa över grindar till fälten för de inte öppnade förens några timmar senare och vi var jättehungriga utan någon mat i magen.

Men när mörkret väl försvann, och soluppgången inte var något vidare alls, kunde vi i alla fall se fälten och promenera runt på dessa utan en enda människa i sikte!

Kaffeprovningen på "Bali Pulina" var absolut det bästa under hela vistelsen i ubud!

Som den kaffeälskare jag är var det verkligen sådan underbar känsla att först få promenera runt och se hur de tillverkade deras kaffe ( speciellt luwak-kaffet, som görs på luwak djurets bajs ), för att sedan slå sig ned på deras uteservering med stora risfält som omringar än och smaka på kaffe med alla möjliga smaker! Vanilj, choklad och kanel var några av de smaker de tillsatt. Sedan hade de även olika tésorter man fick prova.

I själva staden i Ubud åt jag den godaste pastan jag ätit i hela mitt liv! Och då överdriver jag verkligen inte. På restaurang Nomad beställde jag den. Bästa beslutet jag gjort i mitt liv. Home made linguine pasta, med kyckling, spenat och tror det var någon slags vitvinsås... Wow var det i alla fall.

Ny destination!

Jag och Aida mötte upp vår tredje kompanjon Nadde i Seminyak. Tror vi kom till bali vid fel tid på året, då det nämligen var en massa skräp på stränderna och i havet. Lite trist men vi hade väldigt kul och njöt av vår vistelse ändå. Höjdpunkten här var väl Sky Garden, en nattklubb med flera våningar som hade olika "teman" eller vad man säger. Vi hängde bara längst upp där det var grym musik, härliga människor, palmer och man dansade på borden under bar himmel!

Så var det dags för Full Moon party! Något man inte får missa om man är där under det datumet det hålls. Vi mötte upp våra klasskompisar som kom ner till phangan samma dag vilket var så kul! Målade oss, drack buckets, åt en massa mat som fanns i stånden för en billig peng och dansade hela kvällen. Sjukt kul och så mycket människor!

Sedan kom vår bakisdag, vilket blev en av mina favoritdagar på resan. De andra åkte upp till vår strand där vi hängde hela dagen. Drack öl, badade i timmar, solade, paddlade kanot, åt mat x antal gånger och på kvällen chilla på de olika restaurangerna på stranden.

Dagen efter blev det strandhäng igen och vi bestämde även att ta oss över till phi phi öarna. Så packilipack på kvällen för att hoppa på färjan tidigt dagen därpå.