Jag har varit hemma i över en månad nu, men det enda jag tänker på är att få resa igen. Min och Jennifers backpackerresa är något helt annat än någon resa jag har gjort tidigare. Livet på resande fot hann bli en vardag för oss. Vi snorklade och dök i stora barriärrevet, vi tillbringade nätter på segelbåt, vi campade på världens största sandö, vi har sett vilda kängurur, vi har surfat, vi har strosat runt på Sydneys gator. Det finns inget bättre än att resa.

Att jag tog ett mellanår efter studenten var det bästa jag kunde göra. Annars skulle jag inte ha sett Bali och rest längs Australiens östkust nu i skrivande stund. Över 3000 km reste vi när vi gjorde östkusten (Cairns -> Sydney). Vi fick uppleva så mycket, helt oförglömligt.

Men nu börjar planeringen av nästa äventyr. Jag och Emil tänker oss en resa på ungefär en månad i maj. Vi grubblar som bäst på vad vi vill se, vad vi vill göra. Interrail i Europa är det vi pratat mest om hittills, och det är något jag har velat göra hur länge som helst. Men absolut inget är fastspikat, mitt i allt sticker vi till Asien. Vi vet inte alls än! Vad vi än bestämmer oss för så längtar jag något otroligt. Att se världen är mitt största intresse, och att få göra det med personer som betyder mest, det är obeskrivligt.

Idag läste jag klart Ibland mår jag inte så bra av Therese Lindgren. Jag är medveten om att de flesta i min ålder känner igen boken men ville endå skriva lite om den. Jag tycker riktigt mycket om boken! Therese beskriver sitt eget liv med panikattacker och ångest på samma gång som hon uppmärksammar psykisk ohälsa och väver in fakta. En viktig bok, definitivt.

Idag är en bra dag. Emil skulle egentligen inte komma hem ikväll men han meddelade idag att det är ändrade planer. Han slapp hem från Dragsvik iallafall! Glad tjej. Höjdpunkten med helgen är ju trotsallt när vi får umgås.

Hej på er och gott nytt år! Bloggen har stått tom den senaste tiden men idag bestämde jag att ta tag i den. Jag har varit så himla otaggad på att blogga pga att jag fortfarande inte får Autrearkivet flyttat. Det är ju trotsallt två år av blogginlägg. Men ett steg närmare har jag iallafall kommit eftersom jag flyttade mitt absolut äldsta bloggarkiv hit till bloggen idag, alla inlägg mellan 2011 och nästan hela 2014. Haha jag dör!

Ovanför ser ni de senaste tillskotten till sminkfamiljen. Paletten på första bilden är en palett jag har drömt om i evigheter, men som är lite svår att få tag på från Finland utan att betala förmögenheter i frakt. Tartelette In bloom heter skönheten och den köpte jag på Sephora i Sydney. Sen kommer Morphe's palett 35O. Kan ni förstå att jag knyckte åt mig den absolut sista på Brallis i Umeå under mellandagarna? Sist kommer ett melted matte liquid lipstick från Too faced i färgen Sell out. Jag fick den av Jennifer i födelsedagspresent, helt min färg! *hjärteögon*

Jag är hemma nu, hemma i lilla Jakobstad. Vi kom hem onsdagkväll så det är några dagar sedan nu.

Mina känslor kring att vara hemma är rätt tudelade. En del av mig tycker det är skönt medan den andra bara vill tillbaka ut i världen, med en gång. Det absolut bästa med att komma hem var att träffa Emil, stunden då vi såg varann på tåget är obeskrivlig. Där stod han med sina militärkläder, redo för 4 dagars ledighet med mig. Att jag valde att resa i två månader har bara gjort vårt förhållande starkare. Jag älskar honom mer än någonsin.

Men utöver Emil så var det inte mycket jag saknade hemifrån, förutom familjen såklart. Allt på resan gick bara så bra, allt gick så smidigt och jag känner att den resan är det bästa jag har gjort! Att vara hemma igen är lite ledsamt. Emil som jag vill tillbringa mina dagar med har fortfarande tre månader kvar i militären..känns som hans tjänstgöring aldrig tar slut. Sen vet jag att jag måste börja jobba igen och söka in till skolor rätt så snart. Att komma hem för verkligen med sig stress för mig. Men allt kommer ordna sig, så är det alltid. Och faktumet att jag har fått göra världens bästa backpackerresa tillsammans med min bästa vän är ju helt otroligt. Redan nu planerar jag nästa resa, som förhoppningsvis sker efter Emil har kommit ut ur militären. Den resan ska såklart upplevas tillsammans med honom. Min kärlek.

Hej allihopa! Här ser ni lite blandade bilder från Byron bay. Där hängde vi i exakt en vecka. Höjdpunkten var helt klart våra surflektioner, vi älskade det.

Just nu är vi i Port Macquarie. Vi har faktiskt inte gjort så himla mycket här dock..igår hyrde vi cyklar och bara kollade runt och idag gick vi en walking track. Sen har vi också hängt vid poolen och bara njutit, det här är trots allt vår sista vecka i Australien. Redan imorgon drar vi till vårt sista stopp, Sydney. Vi var ju där i början på resan men känner verkligen att vi inte var klara med Sydney då, så det passar perfekt att komma tillbaka nu i slutet av resan!

Efter vistelsen i Noosa bar det av till Guldkusten. De första nätterna bodde vi hos Jennifers släkting som bor ungefär 20 minuter utanför Surfers Paradise. Det var verkligen sååå uppskattat! Man får en helt annan syn på vad som känns lyxigt när man backpackar, det kan jag verkligen säga! Att bo hos henne var nämligen rena rama lyxen. Bilderna är från en jättevacker walking track vi gick en dag där, helt magiskt.

Efter dagarna hos Jennifers släkting så bodde vi några nätter inne i Surfers. Och nu är vi i Byron bay ända tills fredag! Vi har redan varit här i fyra dagar och vi trivs verkligen.

Hela den här resan känns fortfarande så overklig, tänk att det verkligen blev av? Nu har vi rest i 7 veckor och jag älskar det. Vi njuter verkligen av livet här. Men det finns en person jag saknar lite extra, och det är Emil. Det har gått bättre att vara ifrån honom än vad jag först trodde, vilket jag tycker är en sån lättnad. Jag var verkligen så ledsen innan jag och Jennifer åkte. Men det är verkligen så viktigt att inte begränsa varandra i ett förhållande och Emil stöttade mig verkligen i det här. Han ville att jag skulle åka för han visste ju hur mycket jag själv hade drömt om det. Tänk om jag inte hade åkt pga att jag inte ville vara borta från honom? Jag skulle ha missat så mycket. Jag är så glad att jag och Jennifer valde att göra denna resa tillsammans! Nu har vi två veckor kvar och sen kommer vi hem igen, på gott och ont. Men jag vet att det kommer kännas så bra i hjärtat att få vara med den jag älskar mest igen, efter 9 veckor från varandra. Just precis det längtar jag efter, så mycket.

Hej på er! Tänkte kika in och visa att jag lever. Vårt wifi har inte varit så bra den senaste tiden så det har i princip varit omöjligt att ladda upp bilder. Men nu så!

Bilderna är från vackra Noosa. Där stannade vi i tre dagar efter Fraser Island. Efter det for vi mot Guldkusten och var där i typ tio dagar, ska nog visa bilder därifrån också någon dag! Just nu är vi i Byron Bay. Vi bor på världens mysigaste guesthouse, så fint och så trevligt.

Det är mycket att ta igen här på bloggen nu då det var så länge sedan sist, nästa inlägg kommer hoppeligen redan imorgon så jag hinner ikapp! :)

Här ser ni ett gäng bilder från både Whitsundays och Fraser Island. Både jag och Jennifer älskade Whitsundays, vi älskade allt med den tripen. Vi besökte Whitehaven beach såklart, och det var en så vacker strand. Helt amazing! Vi snorklade också en hel del. Såg tre sköldpaddor totalt och en simmade längs med oss!

Fraser var ganska speciellt. Det är alltså den största sandön i hela världen! Vi tog oss fram på ön i fyrhjulsdrivna bilar (som syns på en av bilderna) och de körde vi med längs stranden men också inåt på ön var alla vägar var av sand. Hands down det absolut skumpigaste jag varit med om haha! Vi campade i två nätter på ön, vilket gick riktigt bra.

Just nu är vi i Noosa, vi anlände idag och hittills gillar vi det verkligen. Det är en sådan relaxed feeling över stället!

Just nu befinner vi oss på Magnetic Island, vi anlände igår på dagen. Klockan är 09:30  här nu och vi sitter och äter frukost. Vårt hostel är beläget exakt vid havet, så avkopplande att vakna till ljudet av vågorna imorse. Imorgon rör vi oss vidare till Airlie beach för att sedan ta oss till Whitsundays. Då kommer vi på på en segelbåt med 20 andra i 2 dygn, det lär bli en upplevelse!

Halloj! Först och främst..hur dåligt har det inte varit på bloggfronten? Vi har hunnit göra så mycket senast jag sist bloggade. T.ex. så var vi sex nätter i Cairns. Både jag och Jennifer gillade staden mycket! Höjdpunkten var lätt då vi snorklade och dök i stora barriärrevet, helt magiskt.

Just nu är vi i Mission beach, stannar här bara två nätter. Redan imorgon drar vi till Townsville för att åka ut till Magnetic Island i två dygn. Sen blir det Whitsundays och Fraser Island. Längre än det här har vi inte planerat, får se vart vi hamnar helt enkelt!