Ja... vidste ikke helt hvordan jeg skulle navngive dette indlæg, fordi det er ikke gået helt op for mig endnu. Det hele er gået meget hurtigt osv.

MEN i så fald har jeg GLÆDET mig til, og HÅBET på, at jeg fik lov til at skrive det her indlæg.

Jeg har gået på Gentofte skole fra 0. klasse, og nu har jeg valgt at tage mit sidste år, nemlig 9. klasse, på kildegård privatskole. I lang tid har jeg haft en fornemmelse af, at i 9. klasse skulle der ske noget nyt for mig. Da mit skoleår i 8. klasse så sluttede, besluttede jeg mig for, at det skulle ske. Da jeg har en af mine bedste venner på kildegård, og kender en del, bla. fordi nogle af dem skiftede fra min årgang til kildegård, for nogle år siden. Det virkede derfor som et trygt sted at komme hen. Vi ringede så til kildegård... og der var ikke plads, men jeg kom på venteliste. Her for et par uger siden, da der ikke var meget tid tilbage af sommerferien, måtte vi så kigge på andre muligheder. SÅ for et par dage siden, ringede kildegård, vi fik et møde dagen efter, og til mødet, tog jeg beslutningen om , at blive skrevet ind.

Det er en helt vild fornemmelse, at det nu er virkeligt, og det var svært at skrive det rundt til mine venner... Men jeg kan virkelig mærke at jeg har brug for det her, og har derfor måtte tage det sats. For jeg kan selvfølgelig ikke vide om det her år, bliver det værste, eller det bedste, men jeg kan ikke gøre andet end at håbe, og få det bedste ud af det.

Jeg er så mega spændt og... ja jeg glæder mig vel bare til en frisk start.

Blog på mobilen - Blog via mobilen - Nouw har en af markedets bedste blogging apps - klik hér!

Ja, jeg er i dykkertøj, men nej, jeg tog ikke certifikat...

Discovery dive, hed det vi var ude på først. (Perhentian island, "seahorse divers")Discovery dive er et dyk, hvor vi havde to divemasters/instructors med ude, hvor vi først lavede nogle øvelser som man skal kunne, for at blive taget med ud på et virkeligt dyk. Det var øvelser som at kunne tømme masken for vand, tage ens regulater ud osv... Da vi kom ud i vandet, gik jeg allerede der helt i sort, og ville ikke længere ud end til hoften... ja.. så ham den ene divemaster, tog mig til siden og gik lidt langsommere frem med mig. Jeg kunne ikke få mig selv til at få vand i masken, for så at tømme den. Mit problem var ligesom, (som nogen ved), at jeg aldrig har fået vand i næsen eller haft hovedet super meget under vand... Derudover er jeg super elendig til at svømme... såå god kombi. Man kan vist godt høre at jeg kun tog med fordi alle andre i familien gjorde. Jeg besluttede mig selvfølgelig for, ikke at tage certifikatet, men det gjorde min søster, og min mors venindes to børn:))

hhmm.. lidt nedern, men jeg var glad for min beslutning, og glad på deres vegne, at de fik deres certifikat.

TAK til jer der har fulgt med på bloggen om min tur til malaysia. Jeg håber i har haft en dejlig sommer/ferie

stay tuned!

Perhentian island

Så ankom vi efter en lang køretur og sejltur, til den lækre party-ø. Her var vi i ca. 9 dage. Det eneste vi lavede var bare at slappe af, efter alt det vi havde lavet og oplevet ugen før. Det var helt fantastisk bare at få lov og tid til bare at slappe af, og gøre lige hvad man havde lyst til. Det eneste vi lavede en del, var at dykke og snorkle, som jeg også vil lave et lille indlæg om;) Der lå en dykkerklub ved navn "Seahorse divers" lige ved siden af Hotellet, og der mødte vi en masse spændene unge (og gamle) mennesker, som vi tilbragte meget tid med, og delte kontaktoplysninger med osv. Utroligt fantastiske mennesker, som var med til at gøre opholdet endnu sjovere. Der er egentlig ikke så meget andet at sige end det, og det i kan se på billederne.

Vi ses!

Vi startede dagen med endnu en gåtur i junglen. Faktisk en tur som Jack ikke tager alle turister med ud på, men kun dem han kan mærke, kan klare de;)) Dert var en super gåtur i en fed jungle, bortset fra, at vi fandt ud af at der var igler... og vi gik i shorts og sandaler, for det havde vi fået besked på. Når jeg får at vide at der er igler, kan jeg selvfølgelig ikke tænke på andet... og selvfølgelig står jeg også stille i liidt for lang tid, så der sætter sig en igle på min ankel, som jeg finder ud af efter turen, havde bidt mig. Så fik jeg da prøvet det. Når men oveni at jeg var et kæmpe nervevrag pga. iglerne, så tabte jeg også mine ikke så gamle solbriller... HELDIGVIS fandt vi dem på turen tilbage... ellers var jeg godt nok blevet ærgelig.

Så var vi ude at besøgte den her stamme, med folk ved navn "Orang asli" (det er sådan de malaysiske aboriginals) Der blev vi vist lidt rundt, fik fortalt en masse og en mand viste hvordan de starter et bål/ild på uner to minutter (selvfølgelig uden ligther eller tændstikker) Det var virkelig spænende at se, og høre om:))

Rapid shooting

Så fik vi noget frokost, og skulle så noget der hed "Rapid shooting". Vi troede vi skulle ud at sejle i sådan nogle lidt gummibåde, og at det var sådan lidt ligesom riverrafting, men det foregik faktisk bare i de både jeg har fortalt om tidligere, og som vi sejlede i mange gange. Men forskellen var bare, at ham Jack han sad forrest på båden og vippede den helt vildt, hver gang vi har i lidt strøm hvor det gik lidt mere ned af. Så det har jeg jo desværre ikke billeder af:)) men hold da op hvor blev vi gennemblødte af vand, og det var skide sjovt! Det sjoveste på turen;))

Stadig på Hotel Mutiara, og med en guide ved navn Jack, tog vi ud og gik en lang tur i et ret udfordrende terræn, hvor vi så en masse aber, insekter og et vildsvin. Derefter videre ud til en "Canopy walk" -->--v

Hvis man har prøvet sådan noget "til tops" eller lign. hvor man er i seler, og kravler rundt på forhindringsbaner i træer, så ved man liidt hvordan det føltes. Fordi det var også med sådan nogle pausesteder, hvor man så skulle videre. Okay nervepirrende var det.... Så tog vi en pause på hotellet med noget frokost og så videre ud med Jack.

Så tog vi ud i en flod, og badede i det lækreste ferskvand fra klipper. Så tog vi lige forbi et meget gammelt træ ikke sådan mega spændene, men ja;)) Da vi kommer hjem på hotellet, hvor der desuden også er aber ( så man skulle huske at lukke alle døre og vinduer, og ikke lade ting ligge udenfor hytten), der kom der ligepludselig en kæmpe flok med aber (15 stk) og vi gik jo selvfølgelig ud for at tage billeder (under teksten) men liidt for tæt på kom vi vidst, så min mor måtte op på terrassen, hvor en abe fulgte med, og en til abe. hun var selvfølgelig klar til at kaste en sko, men hun stod lige foran vores dør (som jeg var på den anden side af) heldighvis kom aberne lidt op at skændtes og min mor kunne klemme sig ind... så stod vi der og rystede af skræk indtil de var helt væk igen;)) De er altså ikke ligeså søde, når de kommer for tæt på....

En lille rejsedag igen havde vi på vejen til Taman Negara, som er en kæmpe regnskov/jungle sted i Malaysia. Vi sejlede i sådan en lang, flad båd i 2-3 timer. Normalt ville jeg være hunderæd for sådan nogle små både, med mange mennesker, men det her var den dejligeste båd, jeg nogensinde havde sejlet med, så det var helt fantastisk;))

Så gjorde vi klar til vores Night Jungle walk. dvs. tætlukket tøj, lommelygter osv. og spiste lidt aftensmad på hotellet.

Jeg må sige jeg var pænt nervøs over at vi skulle på denne her nattetur, men jeg vidste at det jo er en planlagt tur, så jeg det var bare om at komme afsted... og det var faktisk slet ikke så slemt. en masse spænende lyde (meget høje lyde) og så var vi selvfølgelig med en guide vi fulgte efter. Stadig lidt nervepirrende at stå så tæt på edderkopper, skorpioner og vandrendepinde (som selvfølgelig er pænt rolige) men jaja;))

Endnu en rejsedag, på vejen til Taman Negara. med vores chauffør, var vi en tur til en sommerfuglefarm, hvor man kan se sommerfugle, og andre dyr fra Malaysia. Der var et stort rum, fyldt med kæmpe sommerfugle, som man kunne bære, og sætte på sig. Så var der en masse andre kæmpe biller, slanger, skorpioner, frøer, marsvin (??) osv...

Så tog vi forbi en af jordbærplantagerne og plukkede selvfølgelig nogle jordbær. De var ikke særligt specielle, men de eneste jordbær der ikke var sprøjtede. En af de ting som vi fik af vide af ham Satya, var at næsten alt landbrug i Malaysia, er sprøjtet til, med en masse pesticider og andre kemikalier. Det er så slemt at 64% af alle kvinder kan ikke få børn, pga. det... Og det er altså kun 4 ud af 10 madvarer, der er spiseligt af de sprøjtede madvarer. Det meget trist, at de har så meget landbrug, som de kunne bruge så god nytte af, men så er det bare fyldt med dårlige stoffer. I forhold til Danmark har vi jo utroligt mange muligheder i forhold til, at meget af maden er økologisk og uden så mange sprøjtemidler som her.

Et hurtifgt stop på et lille markede, og ved et kinesisk tempel, så ellers bare videre til næste stop. Taman Negara;))

Så Havde vi lige en rejsedag fra Kuala Lumpur, til vores nye hotel som hed Strawberry park. Navnet kommer selvfølgelig af, at i området omkring, er der jordbær plantager(omkring 100 et eller andet). på vejen så vi lige et vandfald og gik en lille tur op til toppen af det.

På strawberry park hotellet, var vi også i to nætter, og dagen vi havde der, brugte vi også med en mand, som vidste en masse om naturområdet. Han kørte os rundt i land rover, og stoppede forskellige steder undervejs. Vi startede med at stoppe ved en teplantage i cameron highlands som det hedder, og så den største teplantage.

Med ham manden Satya som han hed, var vi ude i en jungle/regnskov og gå rundt, hvor han også fortalte ting om hvad han lavede, og om naturen. Det var rigtig spænende at høre om, og han var super god til at fortælle om en masse ting. bla. fortalte han at alle børn fra 7-12 år, hjælper til med at rydde op efter skrald i skoven, og at de selv også ved en masse om naturen i området.

Så sluttede vi dagen af med Satya, hvor vi besøgte teproduktionen i Cameron Highlands, drak te og spiste kage. Det skal lige siges, at dette er en kage ved navn, noget med Nasty, og det var den i den grad også. efter vi havde spist halvdelen af den, fandt vi ud af, at den bestod af oreocrumble i bunden, noget sandkage, derefter kogt ris, agurkegelé, chili og ansjoser. Det er altså pænt nasty..... Men lækker, frisk te som vi måtte have en masse af med i kufferten;))

Det var alt for turen med Satya

vi ses

-Hannah

SÅ er vi landet det sidste sted på vores Malaysia rejse, og endelig har jeg fået wifi til at kunne skrive om vores fantastiske tur! (derfor vil der muligvis komme blogindlæg lige efter hinanden det næste stykke tid)

Nå, men jeg ankom ca. for en uge siden til Malaysia med min familie, og min mors veninde, og hendes to børn, dvs. vi er 9 afsted. En lang rejse på ca. 2x7 timer+ventetid herover, hvor vi ankom til Kuala Lumpur som er hovedstaden i Malaysia (eller en stor by eller noget). Et dejligt hotel boede vi på, med pool lige ud over byen og kanten;))

Vi havde to nætter på det hotel, og dvs. en hel dag i byen som er en rimelig stor by. Vi tilbragte dagen, med en Guide hvor han viste os rundt i storbyen og fortalte om forskellige ting. Som i kan se på det sidste billede, er der meget af byen som selvfølgelig er fattig, og det var en stor oplevelse at se. som på det sidste billede, det er deres lokale markede, hvor de køber deres friske varer, og det var altså et sted man ikke havde lyst til at være i lang tid. Bla. gik vi forbi kødet hvor der stod levende kyllinger, og så en spand med vand, hvor en mand sad og... ja slagtede og hev denne her kylling fra hinanden.... Det resulterede også i, at jeg altså ikke kunne knibe kød ned i mig i et par dage, og stadig har en underlig smag i munden, når der bliver sat noget kød foran mig.

CU -Hannah

Her igennem 8. klasse, som jeg nu snart er ved at være færdig med, har jeg haft en masse oplevelser i min vennekreds, og lært en masse om andre mennesker, fordi jeg også selv har haft nogle komplikationer... Jeg har snakket med en masse mennesker omkring det liv som ung, som jeg/vi lever i, og Især min mor har jeg snakket meget med. Fra hende får jeg en masse inspiration til hvem jeg vil være selv. Mellem alt det jeg har lært og stadig lærer, er der en ting som jeg synes er helt vildt relevant og vigtig.

Det med at kunne stå ved sig selv og dermed have den respekt for sig selv hvis man kan sige det sådan. Når jeg siger respekt for sig selv, mener jeg at man ikke bukker under for sig selv ved ikke at gøre ting der gør en glad fordi folk har en mening om en. Vis dig selv at du er stærk nok til at gøre hvad DU vil.

Som unge har vi en masse mennesker omkring os hele tiden, og vores beslutninger er meget påvirket af dem vi begår os med. Det er jo også meget fantastisk, når altså det er fra de mennesker der bringer det bedste frem i os og vil en det bedste. Men det er dem der ikke støtter en, jeg vil sætte fokus på. Jeg har indtryk af, at mange tænker alt for meget på hvad andre tænker, og det skaber en utrolig uro i os. Derfor bliver vi nødt til at kunne hvile i os selv og det vi gør. Hvis du forstiller dig at ingen kunne have en mening om dig eller en mening om dine interesser, så ville du måske være i gang med noget helt andet i dag eller sammen med nogle helt andre mennesker? Hvis du har lyst til at start en youtubekanal, sælge tøj, starte en netbutik, lave en blog, starte en band, gå til boksning og meget.... så skal du da selvfølgelig springe dig ud i det, og tage den støtte du kan få. og hvis du ingen støtte har, så prøv da selv? Spørg dig selv: Hvad er det værste der kan ske?

Der er sikkert så mange derude som har masser af ideer men som ikke tør tage det sidste skridt. DU skal gøre hvad DU har lyst til, hvis det gør dig glad. Derfor heller ikke være bange for at tage chancer. Dem der ikke støtter dig, eller dem som er imod dig, de er simpelthen ikke værd at begå dig med. lad vær med at holde dig tilbage i frygt for at blive udstødt. Med det kan jeg også sige at jeg ikke tror man får noget ud af at holde sig tilbage, med sine ord og meninger. Det er nemlig det der er vigtig at stå ved. For kommer du ud med hvad du har af ord og meninger, så finder du ud af hvem du i virkeligheden skal begå dig med, og støtte dig op af. Hvis vi skal være i os selv hele livet, skal vi ikke gå og bekymre os om noget så latterligt som de folk der alligevel ikke er der for os.

Jeg synes selv at jeg er sprunget ud i noget, ved at lave det her indlæg, og kan få en masse kommentarer omkring det. Men hvis jeg endda kan mærke at jeg har hjulpet mig selv ved at skrive det (fordi jeg nu vil tænke mere over det, og prøve at lære endnu mere af det) så håber jeg også at andre kan få gavn af det.

Tusind tak fordi du har læst med, skriv gerne en kommentar hvis det lyster:))