Den här helgen åkte vi till Lake Nakuru National Park som ligger ca. 3 timmar från Nairobi.

När vi kom fram stannade vi och åt lunch till den här utsikten av träd, vatten och pelikaner.

Sen började safarin!

Vi fick se mest zebror och bufflar men också två st noshörningar lååångt bort och giraffer gömda bland träden.

I parken fanns det en utkiksplats utöver hela sjön som vi stannade vid.

Sen kom vi fram till campingen där vi satte upp tälten och lagade mat. Efter middagen grillade vi pinnbröd över elden och gick sen o la oss. På morgonen lagade vi frukost och fick sällskap av hungriga babianer som Jona, vår chaufför, skrämde bort.

Vi gick och kolla på vattenfallet som låg vid campingen innan vi satte oss i bussen igen. Det blev en kort safari under söndagen och vi var ute från parken redan vid 11.

Länge sedan sist och mycket har hunnit hända. Efter att vi kom hem från Mombasa så hade vi två studiedagar och åkte sedan till Savage Wilderness som är en äventyrscamping där man kan göra olika aktiviteter. Vi provade på pilbågsskytte, klättring, kayaking, stand up padling och river rafting. River raftingen var helt klart roligast och något jag verkligen skulle vilja göra igen! Några vågade sig även på att hoppa bungee jump.

Som man ser var vattnet väldigt brunt, inte konstigt att ganska många blev magsjuka när vi kommit hem efter alla kallsupar man fick den dagen...

Efter det var höstlovet slut och skolan började igen, men bara för några dagar för sen var det omval här i Kenya och vi hölls instängda på internatet och lärarna hemma hos sig ifall det skulle bli oroligheter så då följde några studiedagar. Det blev ju inte ett jätte lyckat omval då bara ca 30% deltog (tror jag)... Har inte hört alls mycket nyheter om det så vet inte riktigt hur det har gått men nu får vi iallafall gå ut som vanligt så det är jag nöjd med!

Lördagen som följde var Charlees födelsedag så på fredagen åkte jag, Edit, Jojjo och Vera till the Hub för att köpa ingredienser till kanelbullar och halloumiburgare som var Charlees önskemål. På lördagen bakade och lagade vi maten tillsammans och det blev lyckat!

Födelsedagsbarnet

Annars har allt flutit på som vanligt med löpning på onsdagar och fotboll på måndagar som jag fortfarande uppskattar. På vardagarna brukar vi inte orka gå utanför internatet så ofta så löpningen är kul för att man får chansen att komma ut lite.

Till helgen ska vi åka till lake Naivasha och åka på safari. Efter det kommer det förhoppningsvis en till uppdatering!

I onsdags förra veckan hade vi packat väskorna för att åka ut till kusten. Vi åkte tåg dit och flyg hem. Vi var där under 5 dagar och spenderade dem vid stranden.

På stranden kunde man rida på dromedarer men ingen av oss gjorde det.

Men några hoppade fallskärm. Här är det Alice.

Efteråt var Alice och August såhär nöjda.

En dag köpte Alice en kokosnöt som också vi andra smakade på. Ingen av oss tyckte det var en höjdare haha.

Från en av restaurangerna som låg på stranden.

Tuc tuc eller strandpromis? Svåraste valet under resan.

Det var inge fel på hotellet heller ;)

Hejsan

Nu har ännu en vecka gått och den har helt klart varit den bästa hittills för i lördags morgon ringde klockan redan vid 6. Vi packade bussarna och åkte till nationalparken Masai Mara! Det var en lång bussresa och klockan hann bli nästan 16 när vi åkte in i parken. Hur som var det fortfarande ljust så vi hade 2,5 h att åka runt i parken och vi hade verkligen tur! Vi hann se flera lejon, zebror, giraffer, babianer, antiloper och dessutom en leopard.

En flock zebror.

Två snodda bilder från Anna.

På lördagen väcktes vi vid klockan 6 för frukost och sedan väntades en hel dag ute på savannen. Även idag fick vi se massa djur som giraffer, gaseller, hyenor, lejon, geparder, elefanter, bufflar men allra mest gnuer. Min biologi och East African Wildlife lärare Pär sa att det var runt 25 000 gnuer!

Här är ett av gnuhaven.

En springande Thompsons gasell och två springande hyenor

Två enorma bufflar

Mest exotiskt av allt, en Vera.

Bensträckare efter flera timmar i buss. På bilden: Edit, jag, Vera, Vinona och Jojjo.

Till lunchen stannde vi vid Mara River där det fanns många flodhästar (på bilden) och även några krokodiler som jag inte fick med på bild.

Precis innan lunchen tog vi en promenad längs floden.

Bild 1: Jojjo, Vinona, Charlee, August, jag och Alice. Bild 2: Jojjo, Vinona, Charlee, August och jag

Efter promenaden satte vi oss i bussarna igen för att se fler djur

Två ätandes och två sittandes giraffer.

Vi fick även se något ovanligt, 2 st geparder som åt en gnu.

Två bilder på savannen.

Sedan började det skymma och bussarna började köra tillbaka mot campingen.

När vi åkt ut ur parken och var på vägen till campingen så möttes vi av två elefanter, ett barn och en mamma.

Sedan var det middag och läggdags för på söndagen var det väckning klockan 5. Då skulle vi gå upp tidigt och åka ut på savannen för att se soluppgången. Det var även Jojjos födelsedag så 5 i 5 gick vi upp för att hinna sjunga för henne.

Här är en bild från soluppgången.

Efter soluppgången åkte vi runt på savannen och letade främst efter det sista djuret av the big five som vi inte hade sett, noshörningar. Tillslut såg vi en bilsamling och åkte ditåt, på långt håll såg vi då två stycken.

Sen åkte vi tillbaka till campingen för att packa ihop och äta frukost, det var verkligen jätte bra på den här campingen med personal som gjorde god mat. Båda dagarna gjorde de pannkakor, några slags brödmunkar, vanligt bröd och frukt till frukost. På söndagen ställde de sig också och stekte omelett.

Efter det stod ett besök hos en Masai by på schemat så vi satte oss i bussarna igen och åkte mot byn. Väl där visade de upp en dans, först dansade männen och sedan kvinnorna. I slutet av männens dans visade de när de hoppade, i deras kultur så är den som kan hoppa högst mest manlig. Sen berättade de om hur de bodde, levde och visade deras hem. Deras hus var väldigt små och många människor bodde i dem. Mitt i byn hade de satt upp en liten marknad där de sålde smycken och små prylar som skålar och skulpturer.

Här visar maasaierna hur de gör upp eld.

Sen började den långa vägen tillbaka till skolan. Det tog väldigt lång tid och när vi väl kom till Nairobi så var det demonstrationer på gatorna, återigen pga. omvalet. Så det var totalt stopp på ena sidan av vägen så trafiken fick hålla sig på en fil. Tillslut kom vi fram och då var det bara att duscha och gå och lägga sig för morgonen efter var det skola igen.

Något som jag uppskattade väldigt mycket under safariturerna var en kikare som jag hade fått låna från skolan. Både noshörningarna och leoparden var på långt avstånd och då var det kul att kunna se de lite närmare Till nästa gång ska jag även köpa ett bättre objektiv till min kamera så att man kan zooma längre bort.

Det har varit de bästa dagarna hittills och nu längtar jag till jullovet när jag kommer göra om samma resa med familjen!

Ha det så bra!

Heej

Nu har ännu en fullspäckad vecka gått och jag börjar vänja mig med att bo här. Under skoldagarna hinner vi inte med särskilt mycket förutom att gå i skolan, plugga och träna. Förutom den här veckan då det var klassturnering i volleyboll på onsdagseftermiddagen. Då ställde alla gymnasieklasserna, lärarna, kenyanska personalen och 7-9:an upp med varsina lag. Min klass förlorade mot lärarna och den kenyanska personalen men vann med alla andra elever så jag tycker vi gjorde ett bra jobb ;)

Torsdagen rullade på och sedan blev det fredag. Den här helgen var första gången som vi fick vara ute längre än 18.30 så efter middagen åkte vi ett gäng till Yaya och fikade, glömde min telefon hemma så det blev inga bilder.

På lördagen var det varmt och soligt så tiden fram till 14:30 spenderades vid poolen. Sedan satte vi oss i bussarna för att åka på en statstur och få se själva staden Nairobi och inte bara köpcenter.

Bussen stannade och släppte av oss på ett ställe under turen, View Point, där man kunde se hela staden. Turen var ungefär 1 timme så när vi kom tillbaka tog vi det bara lugnt fram till middagen då vi åkte till The Hub för att äta. Jag åt sushi på en restaurang som heter Ocean Basket och det var verkligen jätte gott!

Charlee med sin sprite. Charlee och Ivar.

Efter maten gick vi till Art Café för efterrätt.

Här är Ellen och Charlee med sina milkshakes.

På söndagen hade alla mycket plugg att göra men en sväng till Junction blev det för att köpa något till Alice som fyller år idag. Så imorse var vi uppe vid 7 för att sjunga för henne!

Det var allt för nu, ha det braa!

Hejhej

Igår kom vi hem ifrån helgens utflykt som var till nationalparken Hell's Gate (var mycket trevligare än vad namnet får en att tro hahah). Vi åkte från skolan vid 9 på lördag morgon och kom fram till parken vid 11:30.

Här är en bild från bussresan påväg dit. Det gick en väg längs berget och nedanför var en jättestor grön dal.

När vi kom fram till parken möttes vi av hungriga babianer. Det var en tjej från en annan skola som höll i en klubba och då hoppade en apa på henne och tog den från henne, något som jag inte visste kunde hända hahah.

Ingången till parken.

När vi kom fram till campingplatsen blev vi indelade i tältgrupper, jag sov med Alice (på bilden), Vera och Isabelle. När tälten var uppsatta gick vi på en promenad, vi såg flera djur som vårtsvin, bufflar och antiloper.

När vi kom tillbaka från promenaden var det dags att börja med maten. Det blev ris med oxfile och grönsaker. På bilderna skär August köttet och Edit skalar morötterna. Nu kom även regnet men vi hade tur för när vi skulle börja äta hade det slutat. Efter maten grillade vi marshmallows vid elden och körde lite lekar.

Klockan 6 ringde väckarklockan på söndagen, då gick vi upp för att kolla på soluppgången. Tyvärr var det molnigt så det var inte så mycket att se... Sedan började vi med frukosten. Jag, Isabelle, Edit och Vera stod för att göra fattiga riddare, det tog väldigt lång tid och medan vi lagade kom en flock babianer som också ville ha mat... Som tur var hade Olle med sig en slangbella (typ det enda babianer är rädda för) så vi lyckades behålla maten för oss själva.

Sen var det dags att ta ner tälten och lasta på packningen på busstaket. När alla hade satt sig i bussen vågade sig babianerna fram till "köket" och åt upp resterna som hade spillts på marken.

Bussarna körde oss till Hell's Gate Gorge vilket är en del av nationalparken men där man gör lite annat än att kolla på djur.

Men det fanns några djur, som den här apan.

Här var det klättring mellan raviner. På vissa ställen var det vatten upp till knäna så då fick man ta av sig skorna, vika upp byxorna och gå i det varma vattnet.

Men på en del ställen var det helt torrt och då kunde det se ut såhär. På bilden till vänster är vår guide och till höger Charlee, Jossan och Anna.

I slutet klättrade vi upp från ravinen och på toppen såg det ut såhär.

Annars i veckan har det varit en vanlig skolvecka. I måndags började fotbollen och det var kul att få spela igen, i tisdags var första thaiboxningspasset och jag har aldrig haft så mycket träningsverk i hela kroppen förut!

Ha det bra!

Heej

Idag är det måndag igen och ytterligare en vecka har gått. Under den här veckan har vi fått prova på olika aktiviteter efter skolan och i torsdags skulle vi skicka in vad vi vill träna under de 10 kommande veckorna. Det jag provade var fotboll, löpning, landhockey, dans och volleyboll men jag valde att fortsätta med fotboll, löpning och thaiboxning (som man inte kunde prova innan). Så ikväll blir det första fotbollsträningen!

Annars under veckan har vi inte gjort så mycket. Skolan och läxorna har dragit igång nu så lite plugg har det blivit. I torsdags fick vi äntligen våra ID-kort som man måste ha med sig när man går utanför skolområdet så då fick vi gå till Junction själva men jag valde att stanna kvar och spela volleyboll istället och gå dit på fredag istället. Men på fredag vart det oroligt i Nairobi, då bekräftade nämligen domstolen att det var valfusk tidigare i augusti och att ett omval ska hållas inom 2 månader så då fick vi inte gå ut.

Men det gjorde inte mycket för till helgen vart det en utflykt till ett elefantbarnhem och ett giraff center!

Här är då bilder från elefanthemmet där de räddar elefanter som hittats skadade. De hålls kvar i minst 5 år för att sedan släppas ut friska i det vilda igen. På stället kunde man adoptera/bli fadder till en elefant för att hjälpa till.

Och här är bilder från giraff centret. Man kunde mata dem med pellets med handen eller munnen. På bilden längst ner till höger är det Vera som får en puss.

På vägen hem stannade vi på ett köpcentrum som heter The Hub där vi åt mat. Här är en bild på en hungrig Edit som precis fått sin pizza.

Efter det körde bussarna tillbaka till internatet där en pool väntade på oss.

På söndagen var det lugnare i Nairobi och vi gick då till en jääätte stor marknad som heter Toi som ligger på gångavstånd från skolan. Det är en second hand marknad så man kan hitta lite allt möjligt men mest kläder. Vi gick runt och kollade i ungefär 2.5 timmar och när vi kom tillbaka till skolan var jag jätte trött, det var både varmt och trångt på marknaden så det var väll därför. Till middagen kom den halvan av skolan som hade varit i Hell's Gate tillbaka så då fick vi höra lite om hur det hade varit. Det verkade ha varit bra så jag ser fram emot nästa helg då min klass ska dit!

Det var allt för den här veckan!

Hejhej

Nu har första helgen varit (+ en skoldag) och vi har haft fullt upp. På lördagen var det aktivitetsdag med femkamp för hela skolan, alltså gymnasiet plus grundskolan med familjer och sedan åt vi hamburgare till lunch. Under lördagen var det varmt och skönt med lite moln men på söndagen blev det verkligen sommar väder. Då vart det en hel pooldag men också en liten tur till ett annat köpcentrum än det vi tidigare varit på, Yaya hette detta, för att se vad de hade där. Bland annat fanns det en masai marknad på terrassen där de sålde allt möjligt som smycken, tavlor och kläder. De hade även en bättre mataffär än den i Junction där jag hittade jätte goda mangos för 37 shilling (ca 3 kr!!!) styck.

Jag har inte tagit så många bilder under helgen utan bara några på skolområdet, det är dels för att jag inte tar med mig mobilen utanför eftersom det är mycket högre stöldrisk än i Sverige och dels för att man inte får fota på gatorna. Men här kommer iallafall tre bilder från söndagen.

En av två sköldpaddor som bor på skolområdet.

Heej!

Idag är det fredag och tredje skoldagen är avklarad. Jag, Alma o August spelade även idag tennis innan skolan men efter kanske 20 minuter kom det flera andra till idrottsområdet då Kira (som är väldigt duktig på yoga) skulle lära ut lite till de andra så då passade också vi på att prova.

Efter skolan så var det väldigt varmt ute så vi satte på oss badkläder och gick till poolen. Sedan var det middag, idag var det rostbiff och potatissallad. Det har varit mest svensk mat hittills med bland annat köttfärssås, köttbullar o pannbiff. Senare på kvällen så satte vi på en film och sen gick jag o la mig.

Hejhej!

Just nu sitter jag på mitt rum efter första skoldagen. Jag gick upp vid 8 och åt frukost sen spelade jag, Vera, August och Alma tennis innan skolan eftersom vi inte började förens klockan 9:50 och frukosten stängde 8:15. Idag har det varit varmt så vi passade på att bada efter skolan men senare började de spöregna och åska jättemycket så då gick vi in istället, synd var det om de som hade gått till Junction och sedan behövde gå hem i regnet.

Här är en bild från tennisen idag!