Heej

Nu har ännu en fullspäckad vecka gått och jag börjar vänja mig med att bo här. Under skoldagarna hinner vi inte med särskilt mycket förutom att gå i skolan, plugga och träna. Förutom den här veckan då det var klassturnering i volleyboll på onsdagseftermiddagen. Då ställde alla gymnasieklasserna, lärarna, kenyanska personalen och 7-9:an upp med varsina lag. Min klass förlorade mot lärarna och den kenyanska personalen men vann med alla andra elever så jag tycker vi gjorde ett bra jobb ;)

Torsdagen rullade på och sedan blev det fredag. Den här helgen var första gången som vi fick vara ute längre än 18.30 så efter middagen åkte vi ett gäng till Yaya och fikade, glömde min telefon hemma så det blev inga bilder.

På lördagen var det varmt och soligt så tiden fram till 14:30 spenderades vid poolen. Sedan satte vi oss i bussarna för att åka på en statstur och få se själva staden Nairobi och inte bara köpcenter.

Bussen stannade och släppte av oss på ett ställe under turen, View Point, där man kunde se hela staden. Turen var ungefär 1 timme så när vi kom tillbaka tog vi det bara lugnt fram till middagen då vi åkte till The Hub för att äta. Jag åt sushi på en restaurang som heter Ocean Basket och det var verkligen jätte gott!

Charlee med sin sprite. Charlee och Ivar.

Efter maten gick vi till Art Café för efterrätt.

Här är Ellen och Charlee med sina milkshakes.

På söndagen hade alla mycket plugg att göra men en sväng till Junction blev det för att köpa något till Alice som fyller år idag. Så imorse var vi uppe vid 7 för att sjunga för henne!

Det var allt för nu, ha det braa!

Hejhej

Igår kom vi hem ifrån helgens utflykt som var till nationalparken Hell's Gate (var mycket trevligare än vad namnet får en att tro hahah). Vi åkte från skolan vid 9 på lördag morgon och kom fram till parken vid 11:30.

Här är en bild från bussresan påväg dit. Det gick en väg längs berget och nedanför var en jättestor grön dal.

När vi kom fram till parken möttes vi av hungriga babianer. Det var en tjej från en annan skola som höll i en klubba och då hoppade en apa på henne och tog den från henne, något som jag inte visste kunde hända hahah.

Ingången till parken.

När vi kom fram till campingplatsen blev vi indelade i tältgrupper, jag sov med Alice (på bilden), Vera och Isabelle. När tälten var uppsatta gick vi på en promenad, vi såg flera djur som vårtsvin, bufflar och antiloper.

När vi kom tillbaka från promenaden var det dags att börja med maten. Det blev ris med oxfile och grönsaker. På bilderna skär August köttet och Edit skalar morötterna. Nu kom även regnet men vi hade tur för när vi skulle börja äta hade det slutat. Efter maten grillade vi marshmallows vid elden och körde lite lekar.

Klockan 6 ringde väckarklockan på söndagen, då gick vi upp för att kolla på soluppgången. Tyvärr var det molnigt så det var inte så mycket att se... Sedan började vi med frukosten. Jag, Isabelle, Edit och Vera stod för att göra fattiga riddare, det tog väldigt lång tid och medan vi lagade kom en flock babianer som också ville ha mat... Som tur var hade Olle med sig en slangbella (typ det enda babianer är rädda för) så vi lyckades behålla maten för oss själva.

Sen var det dags att ta ner tälten och lasta på packningen på busstaket. När alla hade satt sig i bussen vågade sig babianerna fram till "köket" och åt upp resterna som hade spillts på marken.

Bussarna körde oss till Hell's Gate Gorge vilket är en del av nationalparken men där man gör lite annat än att kolla på djur.

Men det fanns några djur, som den här apan.

Här var det klättring mellan raviner. På vissa ställen var det vatten upp till knäna så då fick man ta av sig skorna, vika upp byxorna och gå i det varma vattnet.

Men på en del ställen var det helt torrt och då kunde det se ut såhär. På bilden till vänster är vår guide och till höger Charlee, Jossan och Anna.

I slutet klättrade vi upp från ravinen och på toppen såg det ut såhär.

Annars i veckan har det varit en vanlig skolvecka. I måndags började fotbollen och det var kul att få spela igen, i tisdags var första thaiboxningspasset och jag har aldrig haft så mycket träningsverk i hela kroppen förut!

Ha det bra!

Heej

Idag är det måndag igen och ytterligare en vecka har gått. Under den här veckan har vi fått prova på olika aktiviteter efter skolan och i torsdags skulle vi skicka in vad vi vill träna under de 10 kommande veckorna. Det jag provade var fotboll, löpning, landhockey, dans och volleyboll men jag valde att fortsätta med fotboll, löpning och thaiboxning (som man inte kunde prova innan). Så ikväll blir det första fotbollsträningen!

Annars under veckan har vi inte gjort så mycket. Skolan och läxorna har dragit igång nu så lite plugg har det blivit. I torsdags fick vi äntligen våra ID-kort som man måste ha med sig när man går utanför skolområdet så då fick vi gå till Junction själva men jag valde att stanna kvar och spela volleyboll istället och gå dit på fredag istället. Men på fredag vart det oroligt i Nairobi, då bekräftade nämligen domstolen att det var valfusk tidigare i augusti och att ett omval ska hållas inom 2 månader så då fick vi inte gå ut.

Men det gjorde inte mycket för till helgen vart det en utflykt till ett elefantbarnhem och ett giraff center!

Här är då bilder från elefanthemmet där de räddar elefanter som hittats skadade. De hålls kvar i minst 5 år för att sedan släppas ut friska i det vilda igen. På stället kunde man adoptera/bli fadder till en elefant för att hjälpa till.

Och här är bilder från giraff centret. Man kunde mata dem med pellets med handen eller munnen. På bilden längst ner till höger är det Vera som får en puss.

På vägen hem stannade vi på ett köpcentrum som heter The Hub där vi åt mat. Här är en bild på en hungrig Edit som precis fått sin pizza.

Efter det körde bussarna tillbaka till internatet där en pool väntade på oss.

På söndagen var det lugnare i Nairobi och vi gick då till en jääätte stor marknad som heter Toi som ligger på gångavstånd från skolan. Det är en second hand marknad så man kan hitta lite allt möjligt men mest kläder. Vi gick runt och kollade i ungefär 2.5 timmar och när vi kom tillbaka till skolan var jag jätte trött, det var både varmt och trångt på marknaden så det var väll därför. Till middagen kom den halvan av skolan som hade varit i Hell's Gate tillbaka så då fick vi höra lite om hur det hade varit. Det verkade ha varit bra så jag ser fram emot nästa helg då min klass ska dit!

Det var allt för den här veckan!

Hejhej

Nu har första helgen varit (+ en skoldag) och vi har haft fullt upp. På lördagen var det aktivitetsdag med femkamp för hela skolan, alltså gymnasiet plus grundskolan med familjer och sedan åt vi hamburgare till lunch. Under lördagen var det varmt och skönt med lite moln men på söndagen blev det verkligen sommar väder. Då vart det en hel pooldag men också en liten tur till ett annat köpcentrum än det vi tidigare varit på, Yaya hette detta, för att se vad de hade där. Bland annat fanns det en masai marknad på terrassen där de sålde allt möjligt som smycken, tavlor och kläder. De hade även en bättre mataffär än den i Junction där jag hittade jätte goda mangos för 37 shilling (ca 3 kr!!!) styck.

Jag har inte tagit så många bilder under helgen utan bara några på skolområdet, det är dels för att jag inte tar med mig mobilen utanför eftersom det är mycket högre stöldrisk än i Sverige och dels för att man inte får fota på gatorna. Men här kommer iallafall tre bilder från söndagen.

En av två sköldpaddor som bor på skolområdet.

Heej!

Idag är det fredag och tredje skoldagen är avklarad. Jag, Alma o August spelade även idag tennis innan skolan men efter kanske 20 minuter kom det flera andra till idrottsområdet då Kira (som är väldigt duktig på yoga) skulle lära ut lite till de andra så då passade också vi på att prova.

Efter skolan så var det väldigt varmt ute så vi satte på oss badkläder och gick till poolen. Sedan var det middag, idag var det rostbiff och potatissallad. Det har varit mest svensk mat hittills med bland annat köttfärssås, köttbullar o pannbiff. Senare på kvällen så satte vi på en film och sen gick jag o la mig.

Hejhej!

Just nu sitter jag på mitt rum efter första skoldagen. Jag gick upp vid 8 och åt frukost sen spelade jag, Vera, August och Alma tennis innan skolan eftersom vi inte började förens klockan 9:50 och frukosten stängde 8:15. Idag har det varit varmt så vi passade på att bada efter skolan men senare började de spöregna och åska jättemycket så då gick vi in istället, synd var det om de som hade gått till Junction och sedan behövde gå hem i regnet.

Här är en bild från tennisen idag!

Idag var första dagen i Nairobi! Vi kom fram sent igår kväll så då åt vi bara lite mat och sen gick o la oss. Idag har vi varit på The Junction som är köpcentret som ligger precis vid skolan och gått runt på skolområdet.

Jag har inte tagit många bilder än men här är iallafall en på poolen och ett av husen där några bor.