Vecka 5 med mindre portioner och mer träning. Jag mår mycket bättre, både psykiskt och fysiskt. Jag orkar mer och är piggare. Jag är inte hungrig lika ofta och blir mätt efter halva portionen.

Är så stolt över mig själv som orkar fortsätta trots att jag ibland skulle göra allt för en stor chokladkaka..

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Åh vilken lättnad! Äntligen är flyttstädningen klar och lägenheten gick igenom besiktningen. Har städat två hela dagar nu och jag är helt slut i kroppen. Trodde aldrig jag skulle hinna i tid, men skam den som ger sig!

Likes

Comments

Idag gick jag upp vid 8 på morgonen och stack direkt till lägenheten. Imorgon ska den besiktigats så idag gäller det att skura ur varenda skrymsle och vrå.
Jag var så inne i städandet att jag helt glömde av att äta, så jag åkte hem och slängde ihop lite tacos. Eftersom jag försöker dra ner på intaget blev det en smaltacos med salladsblad istället för bröd samt nötfärs. Det blev jättegott.

Ska strax åka tillbaka till lägenheten och städa ur det sista. Det kommer även ett par stycken som ska köpa vissa av mina möbler som jag inte vill ha kvar.

Ska bli skönt när detta är över.. påminn mig att aldrig flytta igen..

Likes

Comments

Idag har jag bakat lite julgodis. Jag hittade nämligen ett fantastiskt smidigt recept med bara tre ingredienser!
- 350 choklad (minst 55% kakao)
- sötad kondenserad mjölk (en burk)
- pepparkakor

Man smälter chokladen. När chokladen är helt slät häller du i mjölken och blandar runt. Krossa pepparkakorna och häv i, blanda runt.
Ta en brödform och klä den i bakplåtspapper. Ett tips är att knöla ihop bakplåtspappret och sedan veckla ut det så det lättare lägger sig i formen. Bred ut fudgen och platta ut. Dekorera med pepparkakor.
Låt svalna i minst 30 minuter.

Jag ska prova detta receptet med polkagris istället för pepparkakor nästa gång, lär bli riktigt smaskigt! Dessa var himmelska.

Likes

Comments

Det gör lite ont i mig att visa dessa bilder. Sen jag började äta antidepressiva har min kropp lagts åt sidan. Jag har gått upp extremt mycket i vikt väldigt fort och jag har egentligen inte märkt det förrän det var försent.
För ca 4 veckor sen bestämde jag mig för att det fick vara nog. Jag har ätit mindre socker, rört på mig mer och ätit mycket mindre portioner samt bättre kost.

Här är resultatet på 4 veckor. Det är en såååå lång väg kvar men detta gav mig lite pepp, det går åt rätt håll!

För fyra veckor sen/idag

Likes

Comments

Vardag

Ikväll har jag bakat lussebullar med familjen. Jag tycker inte om lussebullar, men det hör till julen och luktar ljuvligt!

Likes

Comments

Träning

Något som jag tycker alla borde göra mer, är att träna hemma. Det finns så mycket bra övningar som inte kräver något gym eller vikter. Har man dessutom vikter hemma är möjligheterna oändliga.
När jag tränar hemma gör jag det i tabata-form och det räcker faktiskt med 20-30 minuter per dag. Tabata är en högintensiv intervallträning där man jobbar både med puls och styrka beroende på vad man känner för.
Om man söker på tabata på Spotify så kommer det upp massvis med musik som också innehåller intervaller speciellt för tabatan. Ge allt vad du har under 20 sekunder i varje övning, pausa i 10 sekunder och repetera detta åtta gånger. Efter varje intervall tar du en minuts paus, innan du går vidare till nästa. Det låter kanske inte så jobbigt, men du kommer märka att det är mycket mer påfrestande än vad man tror.

Set 1.
  1. Snabba benböj. Tänk på att hålla vikten på hälarna och att inte låta knäna komma före tårna.
  2. Utfallssteg. Här kan man ha vikter också ifall man har hemma.
  3. Burpees. Intensivt men noggrant. Tänk på skaderiskerna och gör utefter din egen förmåga.
  4. Sumo-squats. Precis som första övningen fast med bredare ben och tårna något utåt.
    - repetera 2 gånger.
Set 2.
  1. Sit-ups med handryggen mot diagonalt knä. Det är lite svårt att beskriva den här övningen. Men tänk att du gör en vanlig situp fast sned. Varje gång du kmmer upp ska handryggen dutta diagonalt knä.
  2. Slänga ben. Ligg ner på rygg, ha benen raka och släng upp dem. Hela tiden ska benen vara raka och försök även sträcka på tårna. När man tar ner benen kan man gärna hålla emot lite och gå ner långsamt.
  3. Snabba steg. Ställ dig upp och gör snabba steg. Det ska kännas nu.
  4. Rygglyft. Ligg på mage och fäst blicken i golvet. (Viktigt för att undvika skador) Lyft sedan upp ryggen samtidigt som du också lyfter tårna från backen. Man kan köra långsamt upp och ner, men man kan också ligga och pumpa längst upp. Man känner själv vad man orkar.
    - repetera 2 gånger.

Detta är två av många olika set man kan sätta ihop. Känner man att man vill fokusera på mage en dag, så tar du helt enkelt magövningar i seten. Vill du köra helkropp så varierar du övningarna tills du känner dig nöjd.
Men ett hett tips är verkligen att använda dig av musiken som finns till. Jag tycker själv att jag blir mer peppad och det är lättare att hålla koll på hur mycket man har gjort.
Testa gärna detta hemma och kommentera vad du tyckte!

Likes

Comments

Vardag

Idag var jag ute i kylan och sprang ett par kilometer. Det var längesen jag var ute och det gjorde sig påmint. Jag märkte hur extremt dålig kondition jag har och nu får det faktiskt vara nog.
Nu ska jag en gång för alla, gå ner alla de kilo som jag har gått upp under en period med mycket mediciner och dåligt mående. Jag är en sån person som gärna äter mycket när jag mår dåligt.

Att man är nöjd med sig själv är det vikigaste och det är jag inte alls just nu. Dags för förändring. :)

Det var så vackert på löprundan idag, men kallt!!

Likes

Comments

Oj! Vad hände här? Jag har fått ta en ofrivillig bloggpaus då vardagen kom ikapp lite. Är mitt uppe i en flytt, ska sälja av vissa grejer och är dessutom på gång med ett nytt jobb.

Helgen har bestått av.. massvis med mys och snö! I lördags åkte jag upp till Huskvarna och Jens och vi lagade tacos och småkollade lite på Så Mycket Bättre. Faktiskt så har jag inte fastnat alls för den här säsongen. Fast när jag tänker efter har jag nog aldrig följt det ordentligt.
I söndags hoppade vi i träningskläderna och gick till gymmet. Introducerade tabata för Jens och jag kan lova att han har träningsvärk idag. Tabata är djävuelns påfund, men så effektivt! Jag bestämde mig att sova en natt ytterligare hos Jens då klockan ändå blivit så pass mycket.

Idag har jag varit på en arbetsintervju. Om allt går som det ska nu så börjar jag jobba som personlig assistent nu i årsskiftet. Det är något som jag har velat göra under en väldigt lång tid, speciellt med små barn/ungdomar. Jag har bara inte riktigt orkat ta tag i det eller riktigt veta vart jag börja. Detta kommer bli ett fantastiskt äventyr för mig och förhoppningsvis även en vändning i mitt liv. Jag har haft det lite trassligt det sista, men får jag bara ordning på mitt liv så tror jag att det snabbt kan bli bättre.

När vi hade tränat klart igår gjorde vi en varsin snöängel. Så kallt och geggigt var det, men fina blev dem ju! ;) Jag är så glad över att första snön har fallit och nu snart är det väl okej att börja pynta hemma?

Likes

Comments

Feminism

Wow! Vilken respons jag fick på mitt förra inlägg. Jag är helt överväldigad och tacksam för alla meddelanden och fina ord och har fått. Någonstans känns det som att jag kommer vara starkare när jag väl kommit upp ifrån detta, än vad jag var förut. Nu vet jag hur verkligheten ser ut och jag har något att kämpa för och emot.

Jag jag kämpar för feminismen är något som de flesta vet om och jag kommer göra allt som står i min makt för att skapa förändring. Jag vill att utvecklingen ska gå framåt. Jag vill att vi inte ska nöja oss med att det "nästan är jämställt.

Är ni med mig?

Likes

Comments