Vi har nyss kommit tillbaka till Bali efter fyra fantastiska dagar i Labuan Bajo som ligger på Flores. Första dagen vi kom dit var jag hängig och sov bort hela dagen för att bli frisk till dag två då vi tänkte börja vårt dykande här. Vi bokade två heldagars dykning med Nepren diving där vi första dagen gjorde tre dyk på olika platser i Komodo national park, och andra dagen gjorde två dyk + utflykt till Komodo dragons. Alla dyk var så sjuk häftiga, men extra bra var såklart de två dyk vi gjorde med massa tre meter breda manta rays som simmade precis bredvid och över oss. Ett av dess dyk gjorde vi även på ett väldigt strömt ställe så det blev ett drift dive vilket iallafall jag tyckte var så kul! Besöket på ön med Komodo dragons, alltså några väldigt stora ödlor som lever på två öar i nationalparken, var också häftigt men väldigt kort. Sara tog massa fina bilder från våra dyk men jag har inte fått tag i dom än då hon lämnade oss för en liten bergsby i Flores när vi drog till Bali, så dom bilderna kommer väl så småningom. Här är lite bilder från ovan ytan under dessa dagar.

Sara, Gry, jag och Emelie.

Utsikt från båten som tog oss två timmar ut i nationalparken till första dyken varje dag.

Tre meter långa Komodo dragons som dödar och äter Buffaloes till middag en gång i månaden.

Utsikt från ön som ödlorna lever på tillsammans med hjortar, ormar, Buffaloes och massa andra djur.

Vårt sista dygn på Lombok spenderade vi i "huvudstaden" Mataram. Vi gick till den kända Chakranegara market där jag på riktigt höll på att spy av alla lukter. Vi sov en natt på ett hotell mitt i centrum där vi var enda gästerna, åt Mc Donalds två gånger och besökte både största templet och största moskén. Sedan åkte vi till flygplatsen för att ta oss till Bali där vi mötte upp Sara på ett hotell nära flygplatsen och nu sitter vi här på flygplatsen och väntar på flyget som ska ta oss till Flores. Väl i Flores ska vi bara dyka en massa och jag är så fruktansvärt taggad!! Vi ska till Labuan Bajo och dyka på olika platser i Komodo nationalpark, och där ska tydligen finnas några utav världens häftigaste dykplatser.

Idag hade vi bokat en heldagstur till Gili Nanggu och kringliggande öar för att snorkla då vi hört och läst att snorklingen skulle vara fantastisk där. Men icke, redan efter 10 minuter i vattnet gav vi upp då det var så grumligt att vi knappt ens såg varandra och de enda fiskarna vi såg var tråkiga vita fiskar... som tur var så var stränderna på alla tre öarna fina så det blev en stranddag istället men det var ju inte egentligen vår plan så vi alla var väldigt besvikna.

Tidigt imorse blev vi upphämtade av Rocky för att åka med till skolan där han jobbade. Vi fick gå in till varsin klass och jag hamnade med de yngsta barnen på skolan som var mellan 7-9 år. Vi räknade lite på engelska men det var egentligen den enda engelska dom kunde så det var lite svårt att förstå varandra men det var kul ändå. Efter det lekte vi lite lekar med lite äldre barn, typ 12-13 åringar, och blev bjudna på kaffe i personalrummet. Alla var så himla gulliga och glada att vi var där, och vi var lika glada att få vara där.

Eftersom det var fredag och Lombok till största del är muslimsk så slutade skolan tidigt och vi åkte med hem till byn där Rocky och hans familj bor. Hela släkten och ännu fler andra människor bodde i byn och många samlades och ville umgås med oss. Nästan ingen pratade engelska men det gick bra ändå med lite teckenspråk och gissningar haha. Vi blev bjudna på lunch som bestod av ris, spenat och majs och vattnet detta var kokat i, tofu och en superstark sås. Vi fick en rundtur i byn där kossorna och getterna bor precis utanför husen och resten av dagen lekte vi med barnen. På eftermiddagen när vi kom hem var vi helt slut och däckade i sängen. Det var så himla kul att vi blev inbjudna till detta och dagen har varit fantastiskt intressant och rolig. Det är underbart hur gästvänliga dom är här och verkligen alla i byn verkade uppskatta att vi kom på besök.

Efter lite bollande av idéer över vår tråkiga frukost bestämde vi oss för att åka till ytterligare några vattenfall idag. Så fort vi satt oss i bilen började det ösregna men lagom tills att vi kom fram lugnade det ner sig och vi började den korta vandringen mot dagens två vattenfall. Båda var fina men det andra vi kom till var som utlovat lite finare än det första. Vi badade i det kalla vattnet och begav oss sedan tillbaka. Väl i bilen började det ösregna igen och vi åkte kalla tillbaka till vårt boende där jag somnade. Efter min powernap och en god middag gick vi en liten (typ 10 min haha) promenad här i Kuta och började prata med en man som jobbade på en turistbyrå typ här. Det visade sig att han också jobbade som lärare och han bjöd in oss att komma och hälsa på skolan han jobbar på imorgon. Så det är morgondagens plan + att vi är bjudna hem till hans familj efteråt där vi ska gå och handla på marknaden med hans fru och sedan laga mat tillsammans med henne, vi är så taggade och glada att bli inbjudna på detta.

Benang Stokel

Benang Kelambu

• backpacking

Idag hyrde vi moppar och tog oss till den omtalade Mawun beach och herregud vad fint det var. När vi kom dit vid 11-tiden var det knappt en människa på den långa, vita stranden och knappt några vågor alls. Vi låg i skuggan under ett stort träd nästan hela dagen och bara tog det lugnt innan vi på vägen hem gjorde en liten detour för att kolla på all fin natur här på Lombok. Det skiljer sig faktiskt en del från naturen på Bali, här är mycket mer kullar och dalar liksom men fortfarande massa risfält och vacker utsikt över havet från toppen av kullarna.

• backpacking

I förrigår tog vi oss in till Lombok och direkt till Senggigi där vi spenderade dagen på stranden tillsammans med nästan bara lokalbefolkning eftersom det knappt är noga turister alls här nu. Vi delade alla tre på en liten dubbelsäng i ett rum med endast fläkt och sov ganska dåligt allihopa.

Igår åkte vi på en liten tur till ett tempel, ett annat tempelområde, ett ställe där dom handvävde sarronger och avslutningsvis åkte vi till två vattenfall här som jag redan varit vid tillsammans med Colette, men vad gör det. Det var lika fint denna gången och långsamma som vi är så hann vi inte ta oss ända ner till Kuta efter detta utan stannade istället en natt i Mataram innan vi imorse åkte vidare till Kuta.

Kuta är än så länge enda stället på Lombok där det är hyfsat mycket turister, men det är ändå inte då farligt mycket. Idag har vi bara legat på stranden här som är superfin men vattnet är lite ofräscht och det är massa äckliga hundar som hela tiden kom och la sig på oss, eller egentligen mest på Emelie. Stackarn kommer väl få skabb haha.

Stranden i Senggigi

Tempel i Senggigi

Ett annat tempelområde typ vid Mataram.

Vi på sarrongväveriet haha.

Vattenfall nummer ett.

Två små pojkar som visade oss genom en tunnel.

Vattenfall nummer två, Tiu Kelep.

• backpacking

Senaste dagarna har spenderats på Gili Trawangan och jag har tagit mitt advanced dykcert! Detta innebär att jag nu får dyka till 30 meter och jag är så taggad på nästa vecka då vi åker till Komodo för att dyka. Förutom dykningen har det varit lugna dagar för oss alla och vi har chillat på rummet mycket trots strålande sol haha. Idag åkte vi över till Lombok och har en dryg vecka här innan vi flyger till Komodo.

Gili T

• backpacking

Hur fantastiskt är det att jag är i Indonesien på min 21-års dag?!

Eftersom jag var i Ubud tillsammans med Colette för några veckor sedan så har jag redan bockat av en del must dos här, så medan Emelie och Gry åkte iväg på en halvdagsutflykt fick jag lite egentid. Visst kan det låta tråkigt att vara själv på sin födelsedag men icke, jag visste ju att vi skulle hitta på saker när dom kom tillbaka och jag tycker det är så skönt att få vara själv ibland. Så jag började dagen med 1,5 timma yoga, där jag var sämst av alla men vad gör det. Efter en smoothiebowl från vårt favvoställe här gick jag iväg för att njuta av 1,5 timmas massage och sedan var helt plötsligt mina timmar för mig själv slut. Vi avslutade dagen tillsammans på Clear café som har bästa maten här i Ubud och under middagen fick jag min present från Gry och Emelie. Det var ett kuvert med instruktioner för den kommande morgonen och jag fattade ingenting, trodde först dom skulle ta med mig till en tatueringsstudio haha. Men imorse efter ytterligare en smoothiebowl tog dom med mig till en smyckesbutik där vi fick göra våra egna silversmycken, så mysigt. Tack bästa Emelie och Gry för att jag fick fira min födelsedag med er!

Gårdagen var grym från start till slut. Vi började med svensk frukost/lunch på Fika med bakadpotatis, räkröra, chokladboll och lussekatt. Vi hyrde moppar, vilket vi inte behövt innan för att vi bott på gångavstånd till allt vi var intresserade av, och åkte runt lite och kollade i lite butiker. Efter en lite paus på hostelet blev det middag och sedan gjorde vi oss iordning och stack till Old Man's där vi började kvällen. Vi tolvslaget samlades alla på stranden och dansade och såg på fyrverkerierna längs hela kusten, så sjukt häftigt! Vi dansade på stranden ett par timmar tills vi var helt dyngsura av vågorna som slog upp hela tiden. Sista timmarna blev det därför dans på Old mans istället innan vi åkte hem och däckade. Idag åker vi till Ubud och imorgon är det min födelsedag!!