Klockan 01:45 inatt ringde alarmet och det var dags att gå upp för att en kvart senare bli upphämtade av en minibuss som skulle ta oss till starten på våran vulkan vandring. Planen var att vi skulle hinna upp till toppen lagom för att se soluppgången. Det ordnas massa sånna här guidade turer upp till toppen för soluppgången så när vi kom till starten (lite sent) var det redan en slingrande radda av ficklampor som syntes halvvägs upp på berget, väldigt fint! Vi blev lite besvikna att det var så mycket folk men det förstörde faktiskt inte särskilt mycket när man väl var uppe på berget (eftersom alla inte kom hela vägen upp haha). Det var mycket jobbigare vandring upp än vi trott då stigen inte slingrade sig mycket alls utan gick nästan raka vägen upp. 1700 meter upp på toppen av Mt Batur såg vi sedan soluppgången (bakom lite moln) och åt en riktig Asien frukost, vitt toastbröd och jordgubbssylt.

Nu har vi trötta och nöjda flyttat oss till Canggu och ett riktigt dröm hostel och imorgon blir starten på min surfing karriär.

I måndags morse lämnade vi Singapore och flög ner till Bali där vi möttes av ösregn. Det regnperiod här nu och visst har vi förväntat oss någon skur om dagen men inte ösregn non stop. Inte nog med det så var hostelet vi bokat fruktansvärt sunkigt och hade inte ens fungerande wi-fi, så vi var ju inte superglada första kvällen.

Vi började i Ubud som ligger nästan mitt på Bali, och eftersom vi ville vara dör så kort tid som möjligt men ändå hinna med allt vi ville så var det full fart direkt första morgonen. Vi hyrde en taxi/guide och åkte först till den kända risterassen här som jag inte kommer ihåg namnet på, haha, och sedan till ett kaffe plantage. Risfälten var häftigt men lite tråkigt och väldigt lerigt och kladdigt nu på grund av allt regn. Kaffe plantaget var trevligare då våran taxichaufför guidade oss runt och visade alla möjliga växter och var super gullig + att smakproven man fick på kaffet/teet var gott (till skillnad från mycket annan mat/dryck här).

På eftermiddagen tog vi en sväng bland butikerna och caféerna här innan vi tog oss tillbaka till hostelet tidigt för att hinna sova lite innan vi skulle upp för vulkanvandring.

Risterassen

Kakao, ananas och torkade kaffebönor

Våra söta smakprov

Sista dagen i Singapore vaknade vi upp till strålande sol och bestämde oss för att åka ut till Sentosa island. Sentosa island är en ö som det byggs massa trevliga grejer på till exempel universal studios och massa fina stränder, och det kallas i Singapore för the state of fun. Vi åkte dit bara för att sola och bada, och visst var det fint och sjukt coolt att dom byggt upp denna egna lilla värld, men vattnet var rätt äckligt så det var inte direkt så härligt att bada haha...

Efter solen gått ner åkte vi återigen till gardens by the bay för att se allting upplyst. Först gick vi in i ett slags växthus som kallades Cloud forest, efter det gick vi till Christmas wonderland som byggs upp mitt i området. Där var det julmusik, matstånd och ljusshow i "träden". Så sjukt mysigt, vi fick till och med julkänsla trots att det var 30 grader varmt.

Sentosa island

Cloud forest

I lördags blev det verkligen en fullspäckad dag. Vi började i botaniska trädgården och backade av den rätt snabbt och rätt besvikna, inget speciellt alls. Efter det tog vi en promenad i gardens by the bay som var så häftig, och åkte sedan upp till en av sky barerna i Marina bay sands för ert glas vin. Hade så gärna velat bo där istället för på hostel...

På kvällen hade vi planerat att gå ut så vi började med lite chips och vin på hostelets rooftop och åkte sen vidare till 1-Altitude som är ännu en skybar här i Singapore. Där stötte vi på några britter som bott på samma hostel som oss i Kuala Lumpur och en natt tidigare här i Singapore. Efter några glas där åkte vi allihopa till Zouk, men vi tappade bort alla killarna utom en på vägen haha, och dansade några timmar innan vi tog oss hemåt.

Gardens by the bay

Marina bay sands

I fredags kom vi till Singapore och fortsatte våra storstadsdagar med att strosa runt lite bland alla butiker. Vi gick hem till hostelet för att chilla lite och satt och snackade med en tysk tjej. Hon berättade då att dom haft problem med bed bugs på hostelet för ett tag sen men att alla sängar skulle varit bytta nu, men att en annan tjej för några dagar sedan påstått att hon blivit biten. Vi blev så klart skit nojjiga och frågade runt i vårt rum om någon fått bett och alla sa nej utom en typ 40 årig malaysian. Han hade inga bett men han sa att det sanns bed bugs och att vi antagligen skulle bli bitna. Det visade sig dock senare att han var Malaysias största mytoman och vi har klarat oss utan bett.

På kvällen tog vi en promenad nere vid marina bay sands och åt vår första riktitga backpacker middag, snabbnudlar från 7/11.

I Kuala Lumpur bodde vi på ett sjukt stort hostel som heter Reggae Mansion. Det var tre stora hus som satt ihop med små broar mellan våningarna och på bottenplan var det olika uppehållsrum typ. Längst upp i ena huset fanns en roof top bar som det alltid kom massa folk till på kvällarna, dock hängde vi inte där alls. Vi bodde högst upp i huset längst bort från rooftopen och hade därför inga problem att sova, vilket dom som bodde i rummet under rooftopen hade haha.

Det här var lätt bästa hostelet vi bott på ur säng- och rumsperspektiv. Vi bodde i ett rum med 24 andra personer vilket är sjukt mycket men det var väldigt gott om plats och stora dänga så man fick nästan som ett eget litet rum i sin säng.

Man tror ju att allt tekniskt ska funka lite bättre i en storstad men icke. Vi har för tredje gången i rad nu hamnat på ett hostel där wi-fi inte fungerar nån annanstans än i receptionen, och då bor vi på ett hostel som består av tre "ihopsittande" hus där varje hus är tre våningar och vi bor längst bort, längst upp. Men herregud vilket fint hostel! Vi bor i ett rum med 24 (tjugofyra) andra personer men rummen här är så stora att detta är det hostel där man egentligen fått mest yta per person, vi har till och med 120 sängar(!!).

Vi har spenderat våra dagar här mestadels i shopping mallen i Petronas twin towers och försökt att inte spendera alla våra resepengar. Igår kväll var vi uppe i sky bar som är precis vad namnet säger, en sky bar, med utsikt över petronas twin towers. Det var svin bra musik, tydligen ladies night med gratis drinkar till alla tjejer (perfekt för oss snåla backpackers) sjukt cool lokal med pool, stora fönster och mycket folk, men det var inget drag alls...

Idag tog bi en kvällspromenad för att gå och fota tornen lite, vi gick vilse och hamnade i en grön men kom till slut till tornen. Tog våra bilder, gick skit långt för att hitta en mc Donalds att äta lite på då våran gratis middag här på hostelet smakar sopor, höll på att bli överkörda 500 gånger i Kuala lumpurs kaos trafik och sen fick jag feber igen. Så nu ska jag sova och sluta vara febrig för imorgon åker vi till Singapore!

Äntligen lite fixade efter tre veckor i shorts på stranden.

Petronas twin towers

Efter tre dagar var det dags att lämna Koh Lipe och igår åkte vi vidare till Langkawi som är en stor ö längst norrut vi Malaysias västkust. Vi bor för första gången på ett hostel där det bara är tjejer och ingen har velat visa sig ännu fastän alla sängar verkar upptagna(?). Igår lyxade vi till det med mexikansk/italiensk middag och tänkte att vi skulle sätta oss på någon bar på stranden efter middagen, men nej. Det var helt dött, inte en människa ute, vi fattade ingenting och gick hem och sov istället.

Idag åkte vi till Langkawi sky bridge som helt enkelt är en bro högt upp bland bergen här. Där mötte vi en kille från USA som vi nu har hängt med hela dagen. Jack är från Texas, är halvjapan och hatar Trump, så det var ju skönt. Under eftermiddagen åkte vi till ett vattenfall som var lite torrt på grund av att regnsäsongen är över här men det var ändå tillräckligt mycket vatten för att kunna ta ett dopp. Det var massa små killar på utflykt vid vattenfallet som höll på att hoppa från berget och även tvätta håret i poolen nedanför vattenfallet, så Colette passade på och fick sitt hår tvättat med, haha så söta killar.

Nu ligger vi på stranden på Jacks hotell och ska snart äta middag, hoppas det inte är för dyrt för våra backpacker plånbokar... Imorgon flyger vi till Kuala Lumpur och är så taggade på att shoppa nya kläder, är trött på allt jag har med mig nu efter tre veckor på resande fot.

Hej från Koh Lipe!

Vi kom hit i fredags eftermiddag och det ända vi gjort sen dess är äta, sola och bada. Och tränat har vi i för sig gjort också herregud vad man svettas när man tränar här även om solen gått ner, det är så himla varmt och fuktigt. Efter tre nätter här har vi nu lyckats kika på typ alla stränder som finns på denna lilla ö, och hittat vår favorit strand och favorit del på den stranden, synd att vi åker härifrån nu idag haha.

Koh Lipe är fantastiskt vackert med det klaraste vatten vi sett hittills men för mig som var här för 11 år sedan när det inte fanns några vägar alls här utan bara stigar i djungeln så känns det lite tråkigt att det nu är sånt himla fokus på alla turister bara, men det är väl klart det blir så.

Det är vääääldigt mycket kineser här vilket är både jobbigt och roligt för dom är ju väldigt speciella som turister till skillnad från folk från de flesta andra länder. Det jobbigaste är väl att dom inte någonsin kollar rakt fram när dom går så man krockar med dessa flockar av kineser hela hela tiden. Det roligaste hittills med kineserna var igår eftermiddag när en grupp på typ 100 pers skulle ha femkamp på stranden, lät som vi var i ett hönshus typ haha herregud vad dom skrek och gapade, bra laganda hos dom!

Idag åker vi till Langkawi och lämnar Thailand efter nästan tre veckor här som har varit fantastiska, älskar verkligen Thailand.

På Koh Tao tog vi vårt dykcert på Bans diving resort vilket jag tidigare redan sagt hur bra det var. I kostnaden för vårt Padi open water, som var 9800 bath typ 2600 svenska kr, ingick även boende. Vi bodde i ett eget rum med fläkt som var rätt sunkigt men det funkade och var gratis. I och med att vi var så nöjda med dykkursen och våra instruktörer så känner jag att det väger upp det slitna rummet vi fick bo i under fyra nätter.

Koh Phi Phi var på ett sätt svårt när det kom till hostel, vi hade kollat upp lite innan på Hostelworld och Agoda vilka hostel folk rekommendera och vad som låg "centralt". Inte för att det är särskilt stort ställe men det är väldigt skönt att bo nära stranden. Vi bodde på October hostel som var vårt dyraste boende hittills. Vi betalde 400 bath per person och natt i ett rum för fyra pers. Men det var bra för det låg precis vid vägen ner till stranden, alla rum hade egen toalett och dusch som städades varje dag och rummen var fräscha med stora (men stenhårda) sängar. Vi är så fruktansvärt rädda för snuskiga sängar och bedbugs så vi har prioriterat att lägga lite extra för att få rena rum och sängar och slippa bedbugs.