Heej! Bloggen har blivit lite bortglömd på sistonde och vi har ju faktiskt rest klart i Nya Zeeland och förflyttat oss till Bali. Efter River valley som jag skrev om i förra inlägget så tog vi oss ner till Wellington för en väldigt snabb visit innan det bar vidare mot sydön. Sydön bjöd på fantastiska vyer, roliga äventyr, fester och mycket mycket mer och vi bara älskade det. Detta inlägg får avsluta Nya Zeeland och här får ni massa bilder från sydön.

Puss och kram

/Hanna

Påväg ner mot Wellington gjorde vi ett stopp i River valley. Det var ett hostel som låg (som det låter) nere i en dal bredvid en å och var så mysigt. Här bjöds det på massa fest och vi hade en sån rolig kväll!! Vi spelade massa dryckesspel och under kvällen drogs det även igång en utmaning som var att klättra från toppen av ett bord och under hela bordet för att sedan komma upp på bordet igen och detta utan att nudda golvet/något annat ;). Vi kom rätt sent på eftermiddagen och åkte tidigt på morgonen så förutom festen gjorde vi inte något speciellt här. 🎉

/Hanna

Efter Rotorua bar det av till Taupo. Här skulle vi spendera två nätter och även genomföra en av "höjdpunkterna" på resan nämligen Skydive. På eftermiddagen när vi kom gick vi ner till stranden en sväng då vädret faktiskt var super! På kvällen lagade vi tacos och sen blev det en tidig kväll med filmmys. Morgonen efter blev vi upphämtade med limo (!!) för att åka ut till platsen där vi skulle hoppa fallskärm. Efter massa säkerhetsinformation och annat snack var det dags att hoppa i all utrustning och hoppa in i planet. Nervositeten kom ju högre upp man åkte och pikade när man såg hur folk hoppade ut ur planet (jag och Sofia hoppade sist). Men tillsist var det vår tur och wow! Det var såå häftigt och jag är så glad att vi gjorde det. Känslan när man svävade runt i luften var magisk. Jag betalade för film under hela hoppet så bara att se och njut men det är inte den mest smickrande videon haha.

/Hanna

Innan vi lämnade Rotorua hann vi även med att köra White water rafting. Vi var så himla nervösa så i början var det nästan inte ens kul haha. Men väl i båten och efter att vi hade klarat av höjdpunkten nämligen ett 7 m högt vattenfall så var det så sjukt kul! Turen bjöd på mycket skrik och massa skratt. Bilderna är helt fantastiska och får tala för sig själva!

/Hanna

Igår morse bar det av mot Rotorua och en fullspäckad dag. Vi började dagen med att åka till Hobbiton movie set och detta var så himla roligt och häftigt! Kändes typ inte verkligt att gå runt där bland alla små söta hus och se hela inspelningsplatsen. Här togs det massvis med kort så bilderna får tala för sig själva men det var verkligen hur fint som helst. Vi fick lyssna på massa intressanta berättelser om inspelningarna och mest imponerad blev man av alla små detaljer som det las så mycket energi på och själv hade man aldrig tänkt på de i filmen. Jag och Sofia blev astaggade på att se på alla filmerna igen så det ska vi försöka göra under resans gång. Vi avslutade vår tur i Hobbiton med en cider på The green dragon innan vi begav oss mot bussarna igen.

På kvällen väntades den andra aktiviteten för dagen nämligen en tur till Tamaki Maori Village. Här fick vi följa med och se hur urbefolkningen levde. Vi fick lära oss massa traditioner, se på en kulturshow, äta traditionsenlig mat och massa mer. Vi hade en toppenkväll och det var så tråkigt att åka efter middagen.

Efter en natt i Rotorua åkte vi vidare mot Taupo.

/Hanna

Nästa stopp efter Hahei var Waitomo. Hit kommer vi runt lunch och stannade bara till morgonen efter. Men under eftermiddagen hann vi med ytterligare en aktivitet nämligen tubing genom Glowworm caves. Detta var såå häftigt! Vi åkte "ring"/klättrade alltså genom grottorna och överallt där inne lyste det av glowworms. Tyvärr kunde man inte ta med sig några kameror in och bilderna som företaget vi åkte med tog var alldeles för dyra så googla på tubing glowworm caves waitomo så får ni se vad vi gjorde! Efter tubingen hade vi en lugn kväll och på detta hostel hade vi turen att få ett eget rum så vi njöt till fullo. Dagen efter bar det av mot Rotorua som jag skriver om i nästa inlägg!

/Hanna

Heej! Nu kommer lite inlägg med bilder/text om vad som hänt under första veckan här i Nya Zeeland.

Efter bay of island gjorde vi ett snabbt stopp i Auckland innan det bar av mot Hahei. Här finns den populära stranden Hot Water Beach där man kan gräva sina egna små varma källor. Vattnet som kom upp från marken var såå varmt så på vissa ställen kunde man inte ens kliva utan att bränna hela foten haha. Här gjorde vi även en kajaktur till den kända platsen Cathedral cove. Vi hade tur med vädret och det blev en riktig trevlig eftermiddag. Efter en natt i Hahei bar det av vidare mot Waitomo.

/Hanna

Hej! Här kommer ett inlägg som skulle komma upp i lördags men pga dåligt internet så lyckades det aldrig laddas upp men nu gör vi ett nytt försök!

Nu har jag alltså lyckats tagit mig till Nya Zeeland och Sofia! Åkte från Cairns i torsdags och kom fram i Auckland på eftermiddagen. Väl framme vid hostlet väntade Sofia och det var så kul att äntligen få träffas och som vi har längtat efter den här resan! På kvällen gjorde vi inget speciellt förutom att käka middag då båda var trötta och slitna (mest Sofia som rest i 30 h). Nästa dag tog vi sovmorgon innan vi gick ut för att utforska stan. Knallade runt i 6 h innan vi gick och handlade mat för att sedan bege oss hemåt. Vi konstaterade att Auckland var mindre än vad vi hade trott men att det var en väldigt mysig och fin stad. Imorse var det uppstigning vi 06 för att åka med bussen upp till Bay of Island där vi är nu. På eftermiddagen har vi bara chillat på stranden och strax väntas bbq på hostlet. Imorgon eftermiddag ska vi åka tillbaka till Auckland en natt innan vi forsätter resan här i Nya Zeeland.

Tänkte bifoga vår reseplan för våra tre veckor här så att ni kan få en uppfattning om vad vi ska hitta på för kul.

05-06 Jan - Auckland

07-Jan - Bay of Island

08-Jan- Auckland

09-Jan- Hot Water Beach // Kayaking the Coromandels (dig hot springs)

10-Jan- Waitomo // Tubing the Glowworms

11-Jan- Rotorua // Tamaki Culture Show // Hobbiton

12-14-Jan- Taupo // Kaituna rafting // Skydive!!! // River valley

15-Jan- Wellington

16-Jan- Abel Tasman

17-Jan- Westport

18-Jan- Lake Mahinapua

19-20 Jan- Franz Josef glacier, helicopter and hike!!!

21-Jan-17 - Wanaka

22-24-Jan- Queenstown // Milford Sound // Jetboat

25-Jan-17 - Lake Tekapo

26-Jan-17 - Christchurch

27-Jan-17 - Fly to Bali! 😊

Heej!

I onsdags eftermiddag hoppade vi och 21 andra taggade personer på en katamaran vid Airlie beach som skulle ta oss runt whitsundays. Första dagen seglade vi i ca 4 h och slutmålet var Tongue bay där vi la till för natten. På kvällen lagades det grillad fisk och hemgjort potatismos som vi sedan åt tillsammans uppe på däck. Resten av kvällen drack vi massa goon, lekte lite lekar och bara lärde känna varandra. Vid tolv sattes det upp ett stort tält över däck så att vi sedan kunde sova där. Morgonen efter var det uppstigning klockan 7 för att sedan bli in skjutsade till land för att ta oss till whitehavean beach. Har sett såå mycket fina bilder från den stranden och hade riktigt höga förväntningar. När vi kom fram till utkiksplatsen var det helt magiskt vackert! Det är så svårt att få en rättvis bild på hur det var men ska lägga upp massa bilder i hopp om att försöka visa hur fint det var! Här spenderade vi i alla fall 3 h. Sanden är så fin där att man kan skrubba kropp, hår och även borsta tänderna med den så allt det skulle självfallet testas! Vi såg även lemonsharks som är små hajar som simmade om kring där det var hyfsat grunt. Vi tog extremt mycket kort (så glad att jag investerade i en bra kamera till resan) och bara njöt av att vara där!

När vi var tillbaka på båten vankades det lunch i form av wraps och sen 2 h segling till nästa stopp som var Mantaray bay. När vi kom dit hoppade vi i våra supersnygga våtdräkter och det var dags att snorkla. När man hoppade i kunde man inte tro sina ögon. Det var såååå mycket fiskar och extra mycket eftersom våran "kapten" slängde i fiskmat runt oss när vi hoppade i så fiskarna blev helt galna haha. Efter nån timme i vattnet var det dags för middag igen och denna kväll bjöds det på köttfärsås och spagetti! Under kvällen körde vi lite tävlingar, kollade på den otroligt vackra stjärnhimlen och hade allmänt skoj tillsammans.

Morgonen därpå var det uppstigning vid 7 igen och snorkeldags. Tyckte inte snorklingen var lika bra som föregående dag men vi fick i alla fall se en havssköldpadda. Sen var det dags att segla tillbaka till Airlie beach efter 3 toppendagar. Påvägen tillbaka fick vi äntligen se vilda delfiner som simmade precis framför båten. Sammanfattningsvis kan man ju säga att whitsundays ligger i topp av bästa ställena under denna resa!

/Hanna

Nu står vi och väntar på att kliva på båten som ska ta oss ut på en tvådagars segling runt Whitsundays. Det kommer vara dålig mottagning där ute så vi uppdaterar när vi kommer tillbaka på fredag!