Kanada, Vardag

Mina fredagar är alltid riktigt härliga, jag har bara en lektion på morgonen och sen börjar helgen redan kl. 09.50! Förra helgen var en välbehövligt lugn helg efter tre intensiva helger i rad. Jag ska ta tag i Rocky Mountains bilderna så snart jag kan, mer berg åt folket!

Direkt efter skolan tog jag bussen ner till Kitsilano för att gå på jeans-jakt. Mina enda byxor som riktigt passar är korta jeans, och det börjar bli lite kallt. Hittade faktiskt byxor på första stoppet och lite annat kul, tänkte visa det i ett inlägg så småningom. Bilderna ovan är dock från en annan runda på stan i Downtown, köpte en av pinsen som nu sitter på min ryggsäck. Klänningen vill jag också köpa men vet inte om det går att rättfärdiga en sommarklänning nu...

Något som är riktigt härligt med att umgås med andra utbytestudenter är att vi inte har så mycket planerat om dagarna. Smsade därför Freja och Ida när jag var färdigshoppad och sa åt dem att komma och äta lunch med mig. Blev en donut till lunch, men det var ok ändå. Efteråt kikade vi lite i second-hand affärer på väg till bussen.

På kvällen skulle jag på en oktober-fest, men fastnade hemma med mina huskompisar, hade en härlig kväll ändå!

Dagen efter, det vill säga i lördags ersatte vi vår planerade lång-hajk med brunch. Tyvärr har det redan börjat snöa i bergen så det skulle inte gå att göra vandringen vi ville.

Det var ändå en ok tröst att gå till Flying Pig, jag upptäckte också den trevliga delen av Gastown med en riktigt fin gammal gata med kul butiker, fik och restauranger! Missade visst flera trevliga områden innan. Dessutom sade en snygg kanadensiska att jag såg cool ut i min keps :-)

Förövrigt dricker de inte Bloody Mary's här utan Bloody Ceasar's vilket helt enkelt är en vattnigare version av Mary's... med musselvatten...

Innan vi åkte hem igen gick vi förbi Karameller för lite påfyllning och resten av helgen spenderade jag i sängen med Twin Peaks!

Kanada, Listor

🇨🇦 Ropar "Thank you!" när jag kliver av bussen (obs en väldigt viktig grej att göra här, gör du inte detta är du otrevlig)
🇨🇦 Bär alltid med mig tygkasse till mataffären, väljer absolut aldrig plast, public shaming är en stor grej här.
🇨🇦 Bär alltid med en vattenflaska, köper absolut inte plastflaskor. Se punkt 2.

🇨🇦 Alltid räkna +20% dricks, se punkt 1.
🇨🇦 Slutat äta ost :(
🇨🇦 Slutat äta bröd :(

🇨🇦 Äter bagels istället! :)
🇨🇦 Pratar alltid på lektionen pga annars finns man inte.

🇨🇦 Går runt i yoga-tights och känner att det är en fullvärdig outfit, i Kitsilano finns ingen annan outfit.

Kanada, Resor

Hallå på er! Nu två helger med resor senare är jag redo att uppdatera er lite på vad jag haft för mig. Förr-förra helgen åkte jag och 100+ andra utbytesstudenter till Sunshine Coast med båt! Vi lämnade ett regnigt Vancouver på fredagseftermiddagen.

Det gjorde inte så mycket att det regnade just denna dag eftersom det gav dramatisk utsikt på vägen.

Efter runt 4 timmar på båten kom vi fram till vårt hem för helgen, Camp Potlatch!

Det var lite som ett kollo för vuxna i 3 dagar. Vi paddlade kanot, gick på hajk, åt mat på satta tider och bodde i spartanska små stugor. Jag var oerhört nöjd över att jag fick gå runt i tights och funktionskläder en hel helg.

Vår stuga låg högst upp och längst bort i skogen. Det var en mini-vandring varje gång vi skulle ta oss hem. Är fortfarande fascinerad att jag tog mig hem utan att tycka det var det minsta jobbigt första natten när "klubben" stängde kl 1. Alla andra dagar och nätter var det ett svettigt träningspass.

Första dagen rodde vi kanot och sköt(?) pilbåge innan lunch. Efter lunch skulle vi på klassisk kanadensisk utflykt tänkte vi, det vill säga en lättare promenad. Det visade sig vara en hinderbana i skogen men klättring uppför leriga väggar, hopp över och under fallna stockar, balansering längs med stup och annat kul i två timmar. Det var väldigt kallt där så fem minuter in svettades jag floder i mina tre-lager-för-mycket. En jobbig men kul utflykt till ett vattenfall var det i alla fall!

På kvällen hade vi något som kallas "Global Night" vilket är att alla går ihop med alla andra från samma land och visar upp något kul därifrån! Min favorit var Indien som lärde oss dansa Punjabi, och Skottland som lärde oss dansa skotsk-folkdans. Vi från Sverige försökte sjunga små-grodorna och dansa runt vår "midsommarstång" som helt enkelt var den längsta personen vi kunde hitta. Tror de flesta tyckte det var konstigt men jag tyckte det var såhär kul:

Varsågoda :-)

Dag två paddlade vi kanot igen med förhoppning om att se fler djur än lite maneter. Dagen innan hade de som paddlade efter oss sett en svartbjörn på stranden OCH två sälar. Vi var ute hela kanot-passet dag två men fick inte se någon björn. Däremot ett sälhuvud som stack upp ur vattnet.

Nåväl, jag fick i alla fall se en vithövdad havsörn! Den har jag dock inte på bild men fotografen som var med på resan fångade den:

En kul helg! Den konstanta kylan gjorde dock att jag var rejält sjuk 1,5 vecka efteråt. Skyller allt på min sovsäck för $25.

Kanada, Resor

Igår hyrde vi två stycken Car2Go och satte fart norrut mot Joffre Lakes. En vandring som är på 10km med 370m stigning. Är ni redo för lite bilder på turkosa sjöar? Det hoppas jag för det kommer många sådana här.

Vägen dit var nästan minst lika vacker, halva tiden gick längs med kusten på "Sea to Sky Highway" innan vi svängde inåt landet. Totalt tog det nästan 3h att köra enkel väg. Vi hade tur med två villiga förare :)

Väl framme efter lite knix med parkering började vi gå mot första sjön, som vi nådde efter knappa fem minuter!

Alla stod och gapade redan här, men vi hade två till sjöar att se! Så vi knatade vidare.

Den här hunden gick vi bredvid nästan hela vägen och den hade verkligen behövt vara kopplad. Så glad! Flög överallt hela tiden och ville säga hej till allt och alla.

Upp till sjö nummer två var den jobbiga biten eftersom det var här mestadelen av stigningen var. Ändå blev vi förvånade när vi var framme eftersom vi trodde det skulle ta lika långt till. Kul överraskning! På kartan vid starten stod det också att vägen till sista sjön skulle vara en tuff vandring, så vi var inte så säkra på om vi skulle orka eller hinna med den. Vid sjö två träffade vi dock på ett gäng utbytesstudenter som vi känner som sa att det bara var 20min upp dit. Jahapp.

Här har vi hela gänget, Simon, Clara, Julie (som jag bor med), Sarina, Ida, en svettig jag, Freja och Frederik!

Efter ännu fler "wow" och "vad sjukt" tog vi en snacks-paus innan det var dags för sista stigningen innan lunch. I dass-kön bondade jag också med en tysk som såg mina Meindl-kängor, vi enades över att de var de bästa kängorna som fanns och så fick jag tips på hur jag skulle ta hand om dem. ❤

Här är den enda björnen som syntes till.

Oj men juste ett sjukt vattenfall fanns också!

Framme!

Sämre lunchutsikt har man haft.

Vårt album släpps snart.

Fåglarna försökte väldigt mycket att sno vår lunch och var väldigt närgångna. De satte sig lite överallt för att få lite mat.

Hemvägen gick väldigt snabbt så total tid inklusive raster blev fem timmar tror jag.

Utsikten på väg hem var inte heller så pjåkig.

Klart slut!

Kanada, Resor

Nu är det dags för onsdagen den 30 augusti! Vi tog bussen till Granville Island, ett av mina favoritställen i Vancouver!

Ganska direkt var vi hungriga och tänkte att detta var ett ultimat ställe att äta fisk på. En vancouver-local såg oss stå och titta på en meny och sa ni måste gå till den lilla blå boden på andra sidan vattnet, de har den bästa fish & chips:en.

Så då gjorde vi det! Eftersom det var vardag var det ingen större väntetid.

Jag tog faktiskt också en liten feskebit, så gott <3

På vägen tillbaka såg vi en säl! Kanske till och med Magnus höjdpunkt på hela dagen?

Själva matmarknaden var väldigt fin med mycket kul frukt och blommor, skulle säga bättre än Seattles Pike Market!

~Känner mig som Janni här~

Vi köpte med oss lite öl från Granville Islands egna bryggeri och sedan gick vi längs med vattnet bort till Kitsilano för att hälsa på en av Magnus kompisar som råkade bo här för tillfället! Det visade sig också att min framtida huskompis bodde tillfälligt i deras källare, så då fick jag träffa honom också. Väldigt otippat!

Kanada, Vardag

I fredags mötte jag upp Freja och Ida för att åka in till Downtown för lite shopping. Jag behövde innerofflor och hårsnoddar, men köpte bara tofflor. När man går till bussen möts en av denna fina utsikt!

Vi kom fram ganska sent så vi gick inte i så många affärer, men besökte Aritzia (äntligen) som hade en del fina saker men mycket var lite dyrt i förhållande till kvalitet. Jag haffade i alla fall ett par tofflor på H&M och en tröja på Zara, men den får nog åka tillbaka, lite för sticksig.

Bästa stoppet på dan var dock Karameller! Köpte sjukt mycket svenskt gooodis. Lycklig över att få tillbaka surisar i mitt liv.

Igår var det Homecoming på UBC! Det är helt enkelt den första hemmamatchen för säsongen i amerikansk fotboll. Jag kan ingenting om sporten men det var så mycket kul runtomkring så det var absolut värt att gå!

Efter halva tiden var det underhållning = hundar som fångade frisbees. Inte mig emot :-) Vi sa hela tiden att vi nog skulle gå efter halvlek men det slutade med att vi stannade hela spelet. Dessutom vann vi! 33-10 wihoo!

Resor

Tidigt en morgon promenerade vi till tågstationen och satte oss på en buss. 3,5h senare var i framme i Seattle! Första intrycket var bra, vi hamnade i ett trevligt område (Pioneer Square) och snacksade på The London Plane, ett fint men dyrt ställe.

Vi försökte sedan hitta the Pioneer Square, alltså där Seattle grundades, men det fanns noll markering och var typ bara ett hus på ett litet torg så vi gick bara vidare till hotellet.

Men strax gick vi vidare till Pike Market som låg precis gatan ner från där vi bodde.

Jag tror vi hade lite för höga förväntningar och blev nog lite besvikna på grund av det. Granville Market i Vancouver tycker jag är mycket roligare! Oavsett så är denna marknad kult och top 1 av alla sevärdheter när man googlar Seattle (vilket kanske i och för sig inte säger så mycket eftersom det inte finns så mycket att se här utan bil?).

Till höger världens första Starbucks! Å en trött jag med vattenmelonjuice.

Här skulle vi gå upp och kolla på Space Needle och vi kom fram, men jag fick lite kalla fötter på hela Kanada-grejen så vi fastnade på hotellet resten av eftermiddagen och kvällen. Det är också därför 50% av bilderna i detta inlägg ar tagna av Magnus :)

Ändå fin utsikt från vårt rum!

Dagen efter gick vi tillbaka till Space Needle och parken runtom.

Där gick vi upp för världens. längsta. backe. i 30-graders hetta kan tilläggas.

För att komma hit! Till Kerry Park. Bra utsikt!

Håller fortfarande fast vid att alla slags höghusområden är finast på håll.

Tyvärr hade bara halva dagen gått här och vi hade inget mer på agendan innan tåget gick hem, så vi promenade långsamt långsamt tillbaka mot stan och kikade ner vid kajen. Som hade fin utsikt men det förstördes lite av att det låg precis vid en motorväg och att det var massa skummisar vid piren.

Nä, Seattle lämnade inget starkt avtryck på mig, men nu vet jag det i alla fall.

Kanada, Vardag

Nu har jag haft lektioner i prick en vecka! Denna vecka när jag varit på lektion 2/3 av kurserna börjar jag sätta mig in i systemet och förstå lärarnas krav! Första dagarna visste jag inte riktigt hur mycket jag behövde förbereda till varje lektion eller hur det skulle bedömas och la därför väldigt mycket tid på att läsa och förbereda mig. Nu vet jag lite mer vad de kräver och därför behöver inte varje dag se ut såhär:

Hoppas jag... ska inte ropa hej än osv! Det kan dock inte vara så mycket att göra hela tiden för så kommer jag inte palla, känns knappt som att jag gjort något annat än hetsplugga och jobba. Prioriterar dock också att vara social, no worries! Har tex varit på ett gäng fester och på filmkväll hos några danska tjejer jag lärt känna. (Mamma, A United Kingdom är jättebra och du kommer älska den om du inte redan sett den!!)

Något jag också äntligen gjort är att signa upp mig på en ny yogastudio, jäääklar vad hela ryggen och nacken bara knakade. Så skönt! Hade hoppats att det fanns dusch där men tyvärr icke, ville slippa duscha i huset :(

Idag rörde jag mig faktiskt utanför West Point Grey/ Kitsilano/ UBC och åkte till 49th Parallell Coffee Roasters i Mount Pleasant. Ett supermysigt och *hippt* område.

Drack min första riktiga cappuccino på hur länge som helst, njutigt. Och så träffade jag Linn! Hon är också svensk och bor här vilket är kul!

Nu har jag precis kommit hem till en fest i huset... men har köpt öronproppar och ska kolla på idol <3

Kanada, Resor

Hej! Skolan har börjat och första veckan har varit helt galen, har nog aldrig sovit så lite i mitt liv. Men jag återkommer om den veckan lite senare. Nu hoppar vi tillbaka till några veckor sedan när jag fortfarande hade semester och vi tog en tur till Grouse Mountain!

Grouse Mountain var ett av tre ställen som det stod mycket om på googlingar om vad man ska göra i Vancouver. Lynn Canyon och Capilano Suspension Bridge var de andra två och dem har vi också besökt! På Grouse Mountain gick det att välja att antingen åka linbana upp, eller gå the "Grouse Grind" d.v.s. gå upp. Jag var sjuk så vi bestämde oss för att åka upp, men helt ärligt hade vi nog åkt upp även om jag varit frisk... Innan jag åker hem ska jag göra den dock! Det tar i snitt 90min att gå upp men en vältränad klarar det tydligen på ca 50-60min.

Fördelen med att åka linbana var att vi med mindre ansträngning kunde njuta av samma fina utsikt.

Som de två turisterna vi är blev vi lockade av "The World Famous Lumberjack-Show" som nog egentligen är för barn men som var kul på riktigt, lovar!

Uppe på berget bor också två räddade Grizzlys, har nog aldrig varit så nära en björn (vad jag vet).

Två på hajk, hej hej!

Det här berget heter Mount Baker, det ligger faktiskt i Washington State och är en aktiv vulkan!

Söndag var dock inte den optimala besöks-dagen eftersom alla var där, vi fick vänta i nästan 1,5h på att åka ner igen. Turligt nog hann vi med näst sista transfer-bussen hem.

Kanada, Resor

Förlåt mamma och pappa för dröjsmålet, jag blev sjuk och sedan åkte vi till Seattle och tiden försvann. Men NU hoppar vi tillbaka lite i tiden till förra veckan när vi tog bussen en timme från vårt AirBnb till UBC!

Efter bussfärden kände jag mig redigt risig så lite gnälligt bad jag Magnus om lunch och sedan fika. Kör på the full-Canadian way.

Skolområdet är sanslöst stort och är på en egen liten ö. Här är till exempel rosträdgården.

Dessutom finns det en äkta japansk trädgård!(?) med världens gulligaste farbror i biljettkassan.

Här strosade vi ett bra tag och (Magnus) läste på noga om alla lyktor och stenar och små tempel.

Efteråt var planen att vandra längs med vattnet mot Kitsilano. Helt plötsligt hamnade vi dock här? Värsta djungeln från ingenstans!

Glatt spatserade vi ner för en evighetslång trappa. För att mötas av en strand. För nudister. Som inte gick att ta sig runt :-) Så vi gick långsamt upp igen med små andningspauser för astmatikern med förkylning.

Ändå värt det! Längs med vägen ner för en lång backe passerade vi enorma villor med enorma trädgårdar. Lyckostar dem som bor där med denna utsikt.

Verkligen en fantastisk promenad ner, den vägen tänker jag promenixa hem flera gånger så länge vädret tillåter. Här ser man också Downtown när det är som finast, d.v.s. på håll.

Min bästa grej med dessa stränder är dock att flera är hundstränder! Det går alltså att klappa och titta på hur många hundar som helst!! Dessutom hänger Momo här, just sayin'.

Efter att Magnus badat fötterna vände vi stegen inåt Kitsilano. Husen längs med Point Grey och stranden var inte heller fy skam... KUL att jag ska bo just här! Kommer aldrig lämna denna halvö.

Fikarast på Cartems Donuts. Slår ändå inte donuten som ligger i påsen i början av inlägget, en helt vitpudrad hallondonut.

Förutom att det är hutlöst dyrt att bo här så är det tydligen också mycket köer i rusning, ett problem som tidigare var mycket mindre när det gick ett Sky-train tåg ut hit. Den lades dock ner när rika människor i området störde sig så mycket på att ha tåget som granne så de köpte upp tomterna och la ner alltihop. Härligt!

Glada men trötta och med 24000 steg i bagaget tog vi bussen hem igen.