Couchsurferdagene er omme, og vi har kost oss de to siste dagene da vi blant annet har vært i litt forskjellige parker. Været har vært på topp, vi har fått shoppet oss noen skatter hver og tiden flyr forbi. I morgen er det torsdag som betyr at vi bare har 5 dager igjen i Japan.. Tiden går altfor fort når man opplever nye ting.

Trenger man å si noe mer?! Parken vi var i igår var helt amazing, sola strålte, alt var grønt og fint og trærne her er sykt kule. Haha. Koste meg skikkelig. Samtidig som jeg blir helt utslitt av alle de nye omgivelsene er det veldig fint å se så mye forskjellig. Etter parken tok vi t-banen til en kul vintage by.

Nesten i himmelen for 30 minutter. Cat-café er et stort fenomen her i Japan. Det er en del av disse caféne rundt sentrum av Tokyo. Du betaler masse penger for å få lov til å komme inn på caféen, du får kun være der i 30-40 minutter. Synes opplegget var litt teit, og det virket ikke som om kattene hadde det noe særlig bra. De lå for det meste for seg selv og var ikke imøtekommende eller kosete med noen av menneskene som var der; unntaket var hvis noen kom for å gi dem mat.

Morsom opplevelse men skal nok ikke tilbake dit. Vi håper på å prøve ut noen fler kule og annerledes kaféer mens vi er her.

Da er vi i Tokyo, dag 3. For en by, usikker på om vi rekker å se alt før vi må dra videre. Akkurat nå couchsurfer vi hos en ung japanesisk gutt som er veldig hyggelig. Første gang jeg og søster prøver det ut så vi er veldig fornøyde. Jeg visste faktisk ikke om couchsurf før nå, men det vil si at man låner en sofa/madrass gratis hos en person også blir man en gjeng der fra mange forskjellige land som samles. Tror ikke det er vanlig, men der vi sover nå er det 9 personer for øyeblikket, og det er sinnsykt trangt. Haha. I morgen flytter vi oss til en koselig leilighet litt utenfor byen som vi har leid via Airbnb. Det skal bli greit å få litt rom for seg selv. Vi har vært veldig heldige med været frem til nå, men i dag er det veldig dårlig vær, så vi håper det blir bedre i morgen.

Tokyo er fantastisk det også gitt. Minner meg veldig om Norge. Det er sinnsykt rene og fine gater her, blir litt dratt mot tanken om at jeg kanskje vil flytte hit for en kort periode. Det som forundrer meg er at når man står midt i den mest folkerike gaten i Tokyo trenger man bare 2-3 minutter på å finne en rolig og koselig bakgate med mange flotte fine leiligheter og hus. Menneskene dras mot et sted og man finner lett et sted for seg selv der man kan puste ut. Stor motsetning til Vietnam der det var folksomt overalt.

Disse dagene har vi brukt mest tid på å observere Shibuya og Harajuku. Shibuya er en japansk utgave Times Square i New York, høye bygninger med reklamer og filmer. Harajuku er senteret for gatemote og mange unge mennesker drar dit utkledd som rollefigurer fra spill eller TV. Sinnsykt fascinerende. Det er veldig mange fine second hand butikker i Harajuku, så vi har også brukt mye tid på å shoppe.

Videre håper vi på å besøke litt parker hvis været lar oss:)

23 mars - 3 april - Tokyo

Harajuku - se gatemote:

Gå på crazy cafeer og resturanter:

Shibuya:

Ryogoku Kokugikan - sumobrytekamp:

Cat Cafe:

Fuji Shibacakura festival:

Hitachi Seaside Park:

3 april - Indonesia!

14 mars var vår siste dag i Hoi An før turen egentlig skulle gå videre. De siste dagene brukte vi på å oppleve gamlebyen, henge med noen venner vi hadde møtt tidligere på turen og slappe av på stranda. Vi fikk også sydd oss noen klær hos en skredder som var en kul opplevelse. På grunn av dårlig sjekk av flybilletter mista vi flyet vårt til Japan som skulle gått den 14. Siden det er såpass dyrt å fly til Japan bestemte vi oss for å bli værende i Vietnam en uke ekstra da budsjettet vårt er ganske stramt. Etter noen tårer på flyplassen så vi oss nødt til å ta en taxi til Ho Chi Minh, og booket oss inn på det første stedet vi fant, i og med at de fleste hosteller var fulle da vi kom på natterstid. Da var vi tilbake i Ho Chi Minh og planla en ny uke i vente + bestilte nye flybilletter til Tokyo.

Torsdag og fredag brukte vi i byen. Vi satt i forskjellige parker og drakk kaffe (har blitt helt obsessed i kaffe med kondensert melk) og fant ut hva vi ville fylle tiden med de neste dagene. Vi hadde noen hyggelige møter med de lokale i parken, som syntes det var veldig gøy å dele historiene sine med oss. Blant annet var det en gammel kriger som fortalte oss om da Vietnam tok over Kambodsja og viste oss et album med bilder fra hans datters oppvekst fra baby til hennes utdanning i Japan. Veldig fascinerende og sjarmerende å få komme så nært innpå en lokal manns liv. I tillegg var det mange unge vietnamesere som joinet oss i parken, så vi ble en stor gjeng.

Tidlig lørdag satte vi oss på bussen for å reise sørover for Ho Chi Minh City. Nå har vi vært nesten helt nord og nesten helt sør i Vietnam. Mekong delta regionen stod for tur og vi ble med på en organisert tur sammen med både lokale mennesker og turister. 3 dager og 2 netter. Vi har sett alt fra krokodiller til store Buddha-skulpturer, kjørt forskjellige typer båter i forskjellige elver og skoger, matet fisker med tåteflaske og kjørt VELDIG mye med buss. Vi har også vært på "floating marked" som er et marked på vannet der man kjører rundt med båt. I går var vi også i en skog som kalles Tra Su forest, noe som var helt fantastisk. Vannet var dekt av små grønne blomster som vi kjørte gjennom. Er så mange fine grønne plasser her har jeg funnet ut. Sapa og Tra Su forest er noe av det fineste vi har sett så langt.

Nå går turen tilbake til Ho Chi Minh for to netter før vi på nytt skal prøve å komme oss til Japan.

For to dager siden ankom vi Hoi An og sjekket inn på Lantern hostel litt utenfor gamlebyen. Vi ble værende på hostellet den første dagen, da vi var så utslitt av all reisingen. Vi tok tog fra Ninh Binh i 10 tiden på kvelden den 8 mars, og kom til Hoi An rundt 12 dagen etter. Vi har konkludert med at togene her er i verste standard, så vi foretrekker heller buss.

Byen er helt amazing! I går gikk vi rundt og tittet i gamlebyen sammen med Celine og Emilie etter vi hadde tilbringt dagen sammen på stranden. Det er rundt 30-35 grader og veldig behagelig temperatur i vannet. Gamlebyen er dekorert med masse lanterner, til og med i elven flyter det lysende lanterner. Veldig koselig atomsfære og en hyggelig kveld.

Senere i dag er det Full Moon Lantern festival her, så det blir nok litt festligheter senere.

Da vi var i Ho Chi Minh city valgte vi å dra opp i Biltexo Financial Tower for å se utsikten utover byen. Det var by så langt øyet kunne se. Tusenvis av bygninger tett i tett. Ganske fascinerende å se en så levende by fra fugleperspektiv, samtidig som vi kunne få et lite innblikk i hvor stor byen faktisk er.

Tidlig i dag satte vi oss på en buss fra Halong til Ninh Binh, på omtrent 4 timer. Det er en koselig jente fra Luxemburg som valgte å ta følge med oss, så nå sitter vi på en cafe i Ninh Binh i nærheten av Tam Coc som er et av stedene vi hadde gledet oss mest til å besøke. Dessverre er været ekstremt dårlig så vi drar videre sørover senere i dag. Veldig trist, men ikke noe å gjøre med. Vi hadde planlagt å besøke Tam Coc elven med båt, som virker som en fantastisk opplevelse, men måtte droppe det. Været er også mye bedre sørover i landet så vi tar nattoget i dag.

Hoi An står for tur. Jeg gleder meg til den siste lange turen vår er over. Vi har tatt så mange busser i løpet av dagene her i Vietnam, for å rekke alt vi har lyst til. Det er slitsomt, men jeg tror vi kommer til å være fornøyd med hvor effektive vi har vært disse to ukene. Flere minner å sitte igjen med.

Hoi An er veldig fint så vi skal være der resten av dagene her i Vietnam. På lørdag er det Full Moon Festival der, og vi har fått endel venner som også er der på samme tidspunkt. Så det blir sikkert moro:)

Vi landet i Hanoi 1am og valgte å ta en buss til sentrum selvom vi ikke hadde noen steder å sove. Alternativet var å sove på flyplassen til vi skulle ta bussen videre til Sapa 7am, men vi orket ikke så mange timer på flyplassen. Derfor møtte vi mine to gode venninner som også var i Hanoi på samme tidspunkt og vi fikk lov til å legge fra oss bagasjen på hostellet deres før vi tok turen ut på en bar. Det var en veldig koselig catch up med jentene men selve byen likte vi ikke noe særlig. Ikke et sted jeg vil tilbake til. På grunn av lite søvn den natten, gikk bussturen til Sapa (sleeping bus) på 7 timer veldig greit. Vi sov hele turen.

Sapa! For et fantastisk sted. Etter noen dager i storbyen var det deilig å bare forsvinne inn i naturen og gå på egenhånd uten at kaoset flyter rundt deg. Naturen er så vakker, og det er mange som arbeider i risåkrene for å holde de i stand til sesongen. Både barn og voksne.

Det er litt trist at vi kun har to dager her. Vi bor på et super koselig homestay der det bor mange griser og valper. Utsikten er flott, og vi bor hos en stor søt familie med barn i alle aldre og besteforeldre. Det er ganske mye kaldere her enn i sør, 17-18 grader, men det er greit når vi har brukt dagene til å gå lange turer. Her kjører 12-åringer på motorbikes som om de har gjort det hele livet og det virker som en liten landsby der de vokser opp og bor hele livet.

I kveld tar vi en ny nattbuss til Halong Bay, for noen dager. Det gleder vi oss til.