Indien 2017

Efter en fantastisk frukost så begav vi oss till den närliggande staden Sawai Madhopur där vi skulle stiga på ett tåg till Bharatpur.

Alla var väldigt trötta haha.

Efter denna skakiga tåg upplevelse fick vi stiga på bussen för att ta oss vidare emot Bharatpur.
Ett stop på vägen var vid ett magnifikt hotell.

Där fick vi se en typisk indisk dockteater med glad musik.

Efter denna minst sagt speciella upplevelse blev vi bjudna att få smaka ett typiskt indiskt te som var jätte gott !

Vår buss färd emot Bharatpur fortsatte vidare.

Staden Bharatpur är känt för spökstaden Fatehpur Sikri. Under Akbars välde hann staden med att vara huvudstad i Stormogulriket under 14 år, innan den plötsligt övergavs 1585. I
dag står staden kvar, tyst och spöklik, som ett välbevarat minne av stormogulernas välde.

Nedan kommer lite bilder som jag tog under vistelsen

Visst är det vackert?

Dagen började tidigt i Ranthambore, närmare sagt 06.30. Anledningen till detta var för att denna dagen var helt dedikerad till tigersafari.

Då det är stor chans att se tigrarna mellan 06.30- 11.00 på morgonen samt 15.00-17.00 på kvällen. Var dessa våra tider för dagen.

Även fast tigrarna är huvudattraktionen så fick vi se väldigt mycket häftiga djur.

Under här kommer bilderna jag lyckades fånga under dagen!

Tidig morgon i Ranthambore

En vacker orange fågel

Ett spår av en tigertass

En megastor bi kupa !!

Påfåglar

Mjau

Indien 2017

Efter obligatoriska frukosten så väntade ytterligare en lång bussfärd. Denna gång skulle vi ta oss ifrån Jaipur till Ranthambore.

Första stoppet av många var vid Vindarnas palats, Hawa Mahal som man säger i Indien. Detta byggnadsverk byggdes år 1799. Visst är det helt fantastiskt!

En mer obehaglig överraskning väntade oss på trottoaren vid Hawa Mahal, får rysningar av att tänka på skallerormarna.

Bussresan gick vidare och nästa punkt på dagens agenda var ett besök hos en Juvelerare.

Här är en rad olika ädelstenar i ”rå format”

Den fantastiska röda kallas indisk rubin. Visst är den vacker !

Som ni ser var det riktigt ögon godis men även här var priserna ganska höga men med prutmån såklart och kavitet över kvantitet om man får säga så.
Här slutade det dock med att jag köpte ett par öron hängen.

Efter detta intressanta och ack så dyra besök begav vi oss vidare med bussen emot Ranthambore.

Längs resans gång så fick vi ta en promenad igenom en typisk indisk by samt se ett typiskt indiskt hem!

Det var så mycket intryck av byn så hann inte fånga mycket av den på bild.

Här är mannen som bjöd in oss till sitt hem och bilder här under är taga ifrån ett typiskt indiskt hem!

Sedan fortsatte bussresan och vi anlände till Ranthambore på kvällen

Indien 2017

Dagen började såklart med en stadig frukost. Sedan stod en skumpig jeep färd upp till Amber Fort på agendan.

På den skumpiga Jeep turen fick vi även se resans första elefanter

Jag vet inte om bilderna visar hur högt vi egentligen befann oss. Men sanna mina ord högt upp var det.

Bilderna under är tagna lite här och där inne i Amber Fort.

Näst på agendan var något vid namn Cottage Industry. Där tillverkades blad annat vävda mattor och textilier av hög kvalitet. De textilier som skulle tryckas med färg gjordes också där på plats.

Vi fick också se med egna ögon en ingående demonstration hur trycknings processen av textilen gick till.

Första steget var att trycka de olika lagerna av färg på tyget.

Steg två var att lägga tygbiten i en vätska för att få färgerna att aktiveras och reagera.

De vävda mattorna som jag tidigare nämnde fick vi också se medans vi blev bjudna på indisk rom. Mattorna var himmelska och vävda i ull, kashmir, sammet och kamel ull. Med en himmelsk matta av denna kvalitet kommer också det mindre roliga, det dödande priset som får en att komma ner ifrån sjunde himmelen.

Dock lyckades jag förälska mig i den blåa mattan här över. Bilderna gör den inte rättvis men den var så vacker!
Priset på mattan var från början 25 tusen men efter lite förhandling så blev priset tillslut ”bara” 14 tusen.

Bilderna under är en överblick av alla vackra mattor som visades för oss.

Även i bakgrunden kan man skymta den blåa mattan jag förälskade mig i.

Efter denna showen bar det av till lunchen med sting . Här ser man Anton, Theodor och Klas äta en halv grön chili vardera. Samt diverse reaktioner som följde när hettan slog till.

Anton ser ganska oerhörd ut först men tillståndet var ack så kortvarigt.

När hettan ifrån den gröna chilin slår till med full kraft blir man lämnad stum eller vad säger Theodors ansiktsuttryck?

Sist är kronan på verket, riset till curryn, Klas reaktion var oslagbar och en given vinnare.

Efter detta eldiga möte bar vi oss av till Badu Basar. Tyvärr kunde jag inte fota så mycket där pågrund av folkmassorna och att det var så sjukt hektiskt.

Dagen började med att vi åt vår sista frukost på Royal Palace i New Delhi.

Idag skulle bege vi oss vidare till Rajasthan som översatt till svenska betyder Kungarnas land.
Vårt mål var delstatens huvudstad Jaipur som även är känd som den rosa staden.

Bussresan som skulle ta oss till Jaipur var cirka sex timmar. Alltså en väldigt lång bussfärd mätt i mina mått. Tiden på bussen tillbringade jag med att läsa boken Fredrik 2.0, en bok jag varmt rekommenderar

Lunch var prio ett när vi kom fram till Jaipur runt 14.30 följde sedan ett besök på palatskomplexet City Palace i centrala Jaipur. Palatset är i rosa färgskala, där av många stadens kännetecknade namn. Palatskomplexet är byggt så att det känns att vara inne i en stad när man i själva verket är i palatset.

Även denna dag fick vi uppleva omgivningen i Jaipur med naturligt perspektiv. Detta var i form av en el driven Tuctuc. Dock var denna tur en ren barnlek jämfört med cykelrickshaw turen vi upplevt dagen innan!

Dag tre avslutades med att vi besökte ett marmor tempel.

Indien 2017

Ber om ursäkt för ev grammatiska fel men nätet vill inte sammarbeta och allt stänger ner sig självt.

Utanför templet fanns en typ av helig pool för sikherna. För att hålla rent i poolen fanns det fiskar vilket var väldigt häftigt att se.

När vi lämnade templet så fick vi någon typ av deg att äta. Detta kan ses som sikh svar på våra oblater. Den smakade sött och lite mandelmassa liknade.

Sikherna är som Indiens norrmän. De har till och med skämt som kan liknas våra Norge skämt.
Religion är AoO för sikherna och de finns olika kriterier som ska uppfyllas. Turbanen som de bär är ett sätt att visa med färg vem man är tex familj. Sedan har de på sig en Metall ring för att representera guds närhet

Sedan besökte vi ett ställe som jag just nu varken kommer ihåg namnet på eller hat bilder ifrån. Men det kommer upp inom kort

Efter detta tog vi oss från New Delhi till old Delhi som britterna simpelt döpte det för kunna att skilja på delarna. Där fick vi vara med om en Galen cykelrickshaw tur. Detta var helt sjukt. Det var talan om millimeter till total krock. Detta enligt mig anarki med en hint av tutor.

Dagen började med ett besök i ett sikh tempel.

När vi besökte templet så fick vi bära på en speciell typ av sjal. Man kände sig verkligen som en turist när man gick runt tillsammans med liknade huvudbonader.

Vi fick gå in i templets Kök. Här inne gjordes mat för uppskattningsvis 30.000 personer en vanlig dag

Indien 2017

Som rubriken lyder så har nätet varit obefintligt därav bristen på uppdatering.

Alla i familjen kom igenom E-visa kontrollen utan problem och allt bagage hade kommit rätt!
Efter detta begav vi oss till bussen som skulle ta oss till hotellet.

Theodor vid bussen

Vår busschaufför gav oss blomhalsband när vi förstagångsbesökare steg på bussen. Denna gest har sin grund i att alla gudar och gudinnor får blommor av olika slag och i Indien ses gäster likvärdiga med gudar och gudinnor och bör likaväl få blommor och leva ett gudomligt liv medans man är där.
Om jag inte helt misstar mig så hette blomsorten Tagetes, blommas unika egenskap är att hålla bort insekter. Som vår guide sa: Alla gåvor man får i Indien har en funktionalitet.

Tagetes halsbandet

Indien 2017

Efter en turbulent flygtur, en smaklös och dyr hamburgare befinner jag mig nu vid gaten till New Delhi.

Dock såg Theodors pizza riktigt smarrig ut!

Resan hittills har gått väldigt bra och vi har (bara) tappat bort varandra en gång på denna gigantiska flygplatsen.

På bilden ovan gestaltar Theodor klockrent hur ”pigga” vi alla känner oss just nu!

Indien 2017

Dagen som jag har längtat efter sedan vi köpte resan är äntligen här. I talande stund befinner jag och min familj oss på Landvetter i Göteborg. Mer exakt på espresso house i en väldigt skön fotölj.

På Landvetter ska vi ta vårt första flyg till München för att mellanlanda och byta till planet som ska ta oss vidare till New Delhi, Indien.