Header
View tracker

Heeeej!

Länge sedan nu. Som ni märker har bloggen blivit bortprioriterad. Dels tappade jag motivationen då jag började känna pressen på mig att hålla uppdateringarna rullande då jag fick fler dagliga besökare (vilket i och för sig var roligt också såklart) och hela grejen började kännas mer som ett "måste", Motivationsdödare de luxe.

Men den största anledningen är att det händer väldigt mycket utanför bloggen just nu!

Jag har fått nytt jobb som omsorgsassistent på ett boende för funktionshindrade, blir riktigt spännande. Jag är även mitt uppe i att ta körkort och börjar känna mig lagomt stressad över att hinna trycka in all teori i skallen.

Lite sådär lagom random har jag dessutom börjat studera japanska. Vi får se vart det leder men när jag i våras satt och skulle söka till universitet/högskola och inte hittade något som kändes rätt, tänkte jag bara att "nej, jag skiter i det här. Jag lär mig ett nytt språk i stället, det blir roligt!".

Med svenska, engelska och spanska i bagaget har jag täckt rätt många av världens kontinenter och nu kändes ett asiatiskt språk som en rolig utmaning. Det var svårt att välja mellan kinesiska och japanska men till slut bestämde jag mig för att japanskan både verkar lättade att tala (utan kinesiskans toner, skriftspråket däremot ska vi inte tala om, giv mig styrka!!!) och dessutom låter vackrare.

Sedan jag bestämde mig har jag pluggat i princip oavbrutet den senaste tiden. För när jag gör något, gör jag det all in, full fart framåt, till 100%! Sökte till en högskolekurs i japanska som börjar i höst men jag blev så taggad att jag ville börja på en gång. Så jag har laddat hem böcker, tagit online-lektioner och pluggat tecken, tecken och lite mer tecken. 

Så nu vet ni vad jag sysslar med. Men det jag egentligen ville säga med detta inlägg var att jag tar en paus på bloggen. Kanske blir det något inlägg då och då, kanske inte. Vi får se.

Ha det fint så länge!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Hej på er! Det var ett tag sedan, jag kom inte riktigt igång med bloggandet efter min resa till Tyskland. Här kommer i alla fall en liten uppdatering om vad som händer.

Resan var såå kul, längtade tillbaka så fort jag kommit hem haha. Härligt att träffa både brorsan och min utbytessyster Judith och bara "leva i nuet" (...klyschigt, I know) ett tag och slippa tänka på vad f*n jag ska göra med mitt liv, haha. Lärde känna en massa härliga människor också.

Det blev ett uppehåll i gymmandet dock och jag har inte riktigt hittat motivationen igen sedan jag kom tillbaka, jag jobbar på det! Däremot har jag dragit igång utomhuslöpningen lite försiktigt. Eftersom jag springer i barfotaskor är jag väldigt noga med att starta mjukt för att undvika skador och låta fötter och vadmuskler bygga upp sig långsamt. Häromdagen var jag ute och sprang i solskenet med ny, fräsch musik i lurarna och det var som att öppna en burk med koncentrerad lycka haha. Längtar tills det blir riktig sommarvärme så jag kan ta ett dopp i sjön under mina löpturer, bästa som finns!

Igår var jag på ett zumbapass på en dansstudio! Fuegon som jag brukar köra på friskis var inställd till min stora besvikelse (hade inte kunnat gå på 3 veckor) så då körde jag ett drop-in-zumba i stället, "Zumba Fitness". Det var sjukt kul men eftersom jag körde i mina barfotaskor på trägolvet (...inte optimalt) är mina vadmuskler som trästockar idag. Nästa helg ska jag prova på att dansa streetdance också, har verkligen fått smak för att dansa! Hade gärna gått redan nu i helgen men då är det dags för årets LCHF-kryssning från Stockholm till Åbo. Längtar!

Det var allt jag hade att berätta för tillfället. Hoppas ni har det bra!

Brorsan och jag vid holocaust-monumentet i Berlin. (Mössan har en vän virkat åt honom.)

Jag och bästa Judith <3

Judiths stad Göttingen från utsikten uppe i ett kyrktorn. Älskar korsvirkeshus och det fanns massor!

Första dagen hos Judith hjälpte vi hennes kompis att måla om hennes nya lägenhet.

Massagetåg under en matlagningskväll med några av Judiths vänner. Killen längst bak var mexikan så jag fick prata en massa spanska, woho!

Passade på att köpa nya vår/sommarskor när vi gick på stan. Båda föll för samma sko så vi köpte likadana.

En av hennes rumskompisar var grym på att virka och när jag åkte fick jag med mig en liten virkad fågel som hon gjort åt mig. Hur söt!?

Likes

Comments

View tracker

Det här BCAAt finns HÄR.

Det enda träningstillskottet jag använder mig av är BCAA som består av de grenade aminosyrorna leucin, isoleucin och valin. Aminosyror är proteinernas beståndsdelar och alla har olika funktioner i kroppen, BCAA består av de 3 mest anabola (uppbyggande) aminosyrorna. Under intensiv träning bryts BCAA i muskelcellerna ner för att skapa energi och genom att ta ett tillskott i samband med träningen kan man motverka muskelnedbrytningen och snabba på återhämtningen.

Det här är inga konstigheter egentligen även om det kan låta så genom termen "anabol" osv. (tankarna går till anabola steroider som är en helt annan grej och allt annat än naturligt). Men faktum är att kroppen är uppbyggd till 100% utav aminosyror. Däremot är det svårt att hitta ett BCAA-tillskott som är rent då de flesta innehåller sötningsmedel som t.ex. aspartam. Det som jag använder mig av är marknadens renaste och består till 100% av aminosyror. Perfekt! Doseringen är 1 tsk före, under eller efter träningen. Jag brukar ta mitt direkt efter avslutat pass.


Här kan du läsa mer om BCAA:

Likes

Comments

​Träningsformen "parkour" har väldigt många hört talas om men känner ni till "calisthenics"? Om inte, kolla in detta (...eller gör det ändå ;))​! ​Jag slutar aldrig fascineras över vad kroppen kan åstadkomma om den ges de rätta förutsättningarna. Otroligt.

Likes

Comments

Som sagt är jag ett fan av funktionell träning där kroppen jobbar i naturliga rörelser. TRX-band är ett jättebra funktionellt träningsredskap där man kan anpassa intensiteten efter individens nivå och det finns hur många variationer som helst. Här ser ni två av mina favoriter (bilderna är lånade från google):

Rodd i TRX. Dra dig upp med armarna tätt intill kroppen och fokusera på att hålla en rak kropp och att ha kontakt med ryggmusklerna under rörelsen (övningen tar även på armarna). Kliv framåt med fötterna för att göra övningen tyngre.

Benindrag i med fötterna i TRX. Mannen på bilden gör en armhävning mellan men jag brukar stå med raka armar som i plankan och bara fokusera på magen. Spänn bålen och tänk på att inte svanka med ryggen. Dra upp knäna mot magen och fäll tillbaka långsamt. Superövning för de djupa magmusklerna!

Likes

Comments

Ofta när jag lagar mat gör jag majonnäsbaserade såser eftersom det är mejerifritt och går fort. Problemet är att det inte är särskilt hälsosamt att få i sig för mycket då majonnäs görs på rapsolja som är rik på omega-6. De flesta av oss får redan i oss mycket mer omega-6 än omega-3 och skulle behöva mer omega-3 i stället. Därför försöker jag göra smörbaserade såser när jag har tid. Hollandaisesås är en supergod sås som inte är särskilt svår att göra.

Här kommer mitt recept (har det nerskrivet på papper och minns inte ursprungskällan):


Smält 200 gram smör i en kastrull och ställ åt sidan.


Koka ihop ett par matskedar vinäger och lika mycket vatten i en kastrull och låt reducera.


Vispa ihop reduktionen med 2-3 äggulor över låg värme tills blandningen tjocknar (runt 62°C). Akta så att det inte blir äggröra.


Ta av från värmen och vispa ner det smälta smöret, häll i lite i taget så att det inte skär sig.


Smaka av med salt, cayennepeppar och citron.

(två luncher med hollandaisesås jag åt nyligen)

Likes

Comments

Lunch för några dagar sedan: kycklingbröstfilé i ugn med hollandaisesås och sallad.

Kycklingen marinerade jag med: pressad vitlök, soja​, rapsolja, lökpulver, ingefärapulver, chilipulver, Santa Marias wasabi- och sesamkrydda, salt och peppar. In med de frysta filéerna i ugnen på 200 grader i lite mer än 40 min.

Salladen består av strimlad vitkål & rödkål, ruccola, kalamataolilver, gul paprika, gurka, tomat, avokado, + olivolja och herbamares örtsalt. 

Hollandaisesåsen är superenkel och jättegod, recept kommer! :)

Likes

Comments

Som ni kanske vet vid det här laget dricker jag vad jag kallar för "ketokaffe" där jag mixar svart kaffe med ca 1 msk kokosolja och 1 tsk Brain Octane, äckligt tänker vissa (och även jag innan jag provade) men det smakar som kaffe latte och är dessutom mejerifritt. 

När jag vill lyxa till det däremot är grädde perfekt. Bara att vispa en gnutta att toppa kaffet med och strö på lite kanel och vips! 

En kopp lyxkaffe på maten en helgdag eller framför brasan med en bok, mmm! <3 

Likes

Comments