Header
View tracker

​Hejsan!

Sitter just nu och väntar på att min kusin ska komma med hyrbilen så vi kan dra vidare till Holland. Denna sommaren har hittills varit väldigt äventyrsfullt och jag har en himla massa bilder från bland annat Paris att dela med mig av. 

Hör av mig lite senare med bilder av villan i Holland (den ska tydligen vara i vattnet) och om hur resan gick.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Goddag goddag!

Nu är det endast någon månad kvar på skolan, runt 47 dagar!🙌 Blandade känslor över det men jag menar vem vill inte ha sommarlov liksom haha. Nu in på det sista här har det varit mycket med deadlines, prov och kompletteringar men det ska nog lugna sig snart. Snart ska ju betygen också sättas så det finns inte så mycket man kan göra för att höja sitt betyg men det gäller ändå att prestera till 100%. Vi har haft några prov nu de senaste veckorna och det har varit så mycket press för att inte sänka hela betyget eftersom varenda kriterier spelar roll när slut betyget sätts och jag har inte råd med att sänka mitt meritvärde, det är inte vad jag är ute efter. Jag tänker liksom att jag har jobbat så hårt så jag kan inte skita i allt bara för att det är sommarlov snart.

Det är viktigt att lära sig hantera stress. Viss stress behövs faktiskt för att lyckas bli pushad att göra det man ska göra. Tänker att jag tar upp det i ett annat inlägg där jag dyker djupare in i stresshantering osv. Bra diskusions ämne

Jag vet att det är hårt med skolan, det sätter press på en och testar ens gränser men ge aldrig upp. Tänk att i slutändan så kommer det löna sig. 

Likes

Comments

View tracker

Tjenare

​Imorgon är det dags för årets första clearround👊 Jag ska rida lilla Rustic och det är faktiskt hans allra första tävling😳 Så himla kul eftersom han är min favvo häst att rida på Gunnebo😊 YAS!

Pratade med min ridlärare och frågade om jag kunde få hoppa högre och problemet var att Rustic var för ung så det är ju lite synd men jaja 60 duger haha. Ifall jag får någon annan häst nästa gång som kommer jag helt klart satsa högre men nu tar vi en sak i taget😝

Det bästa med Clearrounds är nog att alla samlas och det är så himla mysigt och såklart är det kul att gå ut med en rosett men det är inte det viktigaste känner jag.

TAGGA TAGGA TAGGA 

Likes

Comments

Två wanties
Hört att dom mörkare färgerna är fina att använda som contour sticks

Dock så använder jag knappt foundation så kommer inte köpa dom innan den foundationen som jag har nu tar slut men har hört sjukt bra saker om Makeup Forever Ultra HDs foundation så den står på tur.

Den här ska också vara bra men Makeup forever hade fått bättre respons.

Likes

Comments

När det kommer till vad jag vill bli när jag blir stor så har jag lite svårigheter att bestämma. Ibland så vågar folk inte sikta högt men jag är en sån som verkligen tror på mig själv. Efter allt så lever jag och alla ni andra i lyx om ni tänker efter. Färsk vatten, mat på bordet och utbildning även för mig som kvinna är något som många drömmer om men ändå tar vi det för givet. Jag har ju hela mitt liv framför mig och jag har möjligheten att välja fritt bland en massa yrken så varför inte sitta ner, ta min tid och gå igenom mina alternativ? Jag har inte bestämt mig vart jag ska ta vägen efter 9:an än men jag har en halvklar plan. Planen är jättesimpel, jag ska helt enkelt vänta och se vart vägen tar mig. Jag tänker mig att jag pratar med en studieledare i nian, återigen går på gymnasie mässa och verkligen tänker efter. Jag är ute efter framgång men det betyder inte att jag ska ignorera vad mitt hjärta vill. Såklart så har jag några yrken som sitter mig nära om hjärtat och det är polisryttare, advokat,läkare, veterinär och skådespelare. Som sagt så är jag en människa som vågar sikta högt men drömmen om att bli skådespelar känns ändå alldeles för läskig att fullfölja. Jag är helt enkelt rädd för att misslyckas. Men om det är så att jag i 9:an känner att det verkligen är en dröm och jag har passionen så kommer jag fullfölja den drömmen vad det än tar. När jag vill något så är jag redo att kämpa för det och det tycker jag alla borde göra.

Likes

Comments

Hejsan!

Jag har tänkt på en sak mycket på sistone och det är varför jag håller på med hästar. Jag menar visst, jag gillar ridning och tycker det är roligt osv men jag planerar ju inte direkt att jobba inom sporten eller få något utav det när jag blir äldre så är allt detta onödigt? Jag antar att det jag egentligen söker är ett nytt tänkesätt runt ämnet eftersom jag känner mig lite borttappat i mina egna tankar. Men jag tänker så här, jag rider för att det är utmanade,roligt och för att jag älskar djur. De tre största anledningen. Och jag strävar hela tiden efter förbättring men vad ska jag senare göra med kunskapen. Jag kommer förmodligen inte bli någon elitryttare så jag tränar ju inte för det, sen så planerar jag inte på bli ridlärare, hippolog eller något inom sporten så vad är det jag tränar för? Vad jag faktiskt vet jag vill göra är att bli duktigare och tävla högre klasser men vad för? Jag får ju inget utav tävlingarna förutom erfarenhet.

Asså jag vet inte. Ett väldigt negativt sätt att tänka på det hela men det känns logiskt för tillfället. Jag kommer absolut inte sluta med det jag gör eftersom ridsporten har så mycket att erbjuda och jag trivs i stallet så bra men ibland så tänker jag alldeles för mycket.


Likes

Comments

Hej sötnosar!

Så jag tänkte idag, som det står på rubriken, prata om hur man stretchar en häst, varför det är bra. etc.

Vi börjar med varför det är bra att stretcha hästen för man gör ju det inte i onödan utan man stretchar hästen delvis av samma anledning som man stretchar själv och sen för lite andra saker. Stretching gör hästens muskulatur längre och smidigare vilket även ökar ledernas rörelseomfång och öka blodcirkulationen, det kommer allt eftersom hjälpa inom ridningen eftersom hästen får mer muskler och får därför det lättare att röra sig. Till exempel om du vill få till en jätte bra skänkelvikning så hjälper det jättemycket att stretcha hästens framdel diagonalt för då gör du en skänkelviknings rörelse och får det lättare senare på hästryggen. Det är viktigt att om man stretchar ena sidan av hästen måste man också stretcha andra sidan av hästen annars gör stretchningen ingen nytta och att även stretcha efter att hästen är ordentligt uppvärmt för att annars kan du skada hästen (minst 20 min i rörelse innan). Att stretcha inom ungefär 30 min efter ett träningspass ger bäst resultat.


Stretchövningar

1.gif

1. Håll den ena hand under hästens haka, eller ha en morot och försök få hästen att höja och sträcka ut halsen som på bilden. Musklerna på halsens undersida stretchas.

2.gif

2. Använd en morot och håll den mellan hästens framben. Försök att få hästen att ta moroten så nära marken som den kan. Musklerna i nacken och halsen och även ryggmusklerna stretchas.

3.gif

3. Använd en morot och håll den vid sidan av hästens armbåge. Både böjar- och sträckarmusklerna i nacke och hals stretchas. Hästen får inte hjälpa till i rörelsen genom att föra fram frambenen.

4.gif
4. Så småningom kan du hålla moroten vid hästens höft. Inte heller här får hästen ta något steg för att nå moroten.

5.gif
5. Lyft upp frambenet och ta tag om kotans baksida. För benet framåt - uppåt. Knät ska vara rakt. Börja med några decimeter från marken. Frambenets böjarmuskulatur och ryggmuskulatur stretchas.

6.gif
6. Optimalläget. Benet är helt rakt i 90 graders vinkel. Vid stretching varje dag kan det ta en- tre månader att nå hit.

7.gif
7. Lyft frambenet och håll om kotan med ena handen och ha en stödande hand runt knät. För benet bakåt. Skenbenet ska vara horisontellt. Sträva efter att kunna föra benet så långt bak som möjligt, utan att hästen tappar balansen. Bog- och mankmusklerna stretchas.

8.gif
8. Frambenet ska vara böjt, håll om knä och kota och luta dig bakåt så förs benet ut från kroppen. Bröstmusklerna stretchas.

9.gif
9. Håll om framknät med båda händerna och för det uppåt så mycket hästen kan. Bakre bröstmusklerna stretchas.

10.gif
10. När hästen kan hålla balansen och är van vid stretching kan man rotera frambenet medsols.

11.gif
11. Och motsols. Börja med små cirklar och gör dem sedan lite större. Hästen blir rörligare i bogen av denna stretch.

12.gif
12. En kraftfull stretching av bog- och mankmusklerna. För hästens framben framåt och framför det andra frambenet och håll någon decimeter ovanför marken.

13.gif
13. Lyft bakbenet och håll om kotan, om du vill kan du hålla en hand om hasspetsen. Benet sträcks framåt - uppåt. Så småningom kommer bakhoven att komma i höjd med framknät. Bakbenets lår- och skinkmuskler samt en del av ryggmusklerna stretchas.

14.gif
14. Lättaste sättet att utföra denna rörelse är att lyfta bakbenet och lägga det över ditt eget ben. Lägg en hand på hasen och tryck lite nedåt och för bakbenet så långt bakåt - uppåt som möjligt. Benet ska vara sträckt. Sänk benet om hästen stretar emot. Knästräckarmusklerna stretchas. OBS! Stå inte bakom hästen, utan brevid den!

15.gif
15. Här är det bra att ha en medhjälpare. Lyft det motsatta bakbenet och för det in under hästens mage. Lår- och sätesmusklerna stretchas.

16.gif
16. Håll om kotan och för benet utåt. Benet ska vara sträckt. Optimalt når man 45-60 graders vinkel från marken. Musklerna på bakbenets insida stretchas.

17.gif
17. Stå vid sidan av hästen och placera dina fingertoppar mitt under magen på hästen. Tryck uppåt. Hästen ska höja ryggen några centimeter. Det kan vara svårt att se själv så be någon kolla om hästen höjer ryggen. Ryggmusklerna stretchas.

18.gif
18. Ta tag om den "köttiga" delen av hästens svans. En rät linje ska bildas från korset till svansspetsen, som på bilden. Dra försiktigt och håll i ca 8 sek, släpp sedan sakta. Inga häftiga ryck! Kors-, länd- och ryggmusklerna stretchas. Ofta tycker hästen om svansstretch och håller emot och sänker ner nosen mot marken.

De olika övningarna kommer från westernridning.ifokus.se eftersom jag inte ville ge ut felaktig informaiton

reflex stretchning

Nummer 17 och 18 av stretchövningarna är så kallade reflex stretchningar. Jag vill dock lägga till två till övningar och den första funkar ungefär som övning nr 17 men här så får man använda en hovkrats som hjälpmedel. Det man gör är att man vänder på hovkratsen så man har den runda sidan uppåt, ställer sig vid hästens mage och drar under magen, (ganska hårt) från sadelgjordsläget bakåt. Det hästen ska göra är att höja ryggen lite grann och detta ska också stretcha ryggmusklerna. Om hästen inte är van vid övningen kommer kommer man tydligt kunna se hur hästen reagerar och höjer ryggraden. Man kan även göra samma övning fast på ett lite annorlunda sätt men personligen så tycker jag att det inte verkar så bekvämt för hästen så har aldrig riktigt provat det men det man gör är att man tar den spetsiga delen av hovkratsen (den delen man kratsar hovarna med haha) och trycker på bröstbenet på hästen och tar i ganska rejält, det gör att hästen höjer manken och sänker huvudet. Sen så flyttar man hovkratsen bakåt mot magen och trycker återigen, då ska hästen höja ryggen.

Den andra övningen är att man tar tumnageln, lägger på hästens rumpa (ungefär 1 dm från svvansroten), trycker och drar neråt händerna. Man kan också göra det med en hovkrats om det skulle kännas lättare.

Även på den här övningen finns det en annan variant då man istället för att dra ner tummarna på hästens rumpa hittar punkten där hästen ryser och höjer ryggraden och sedan tar en hovkrats och helt enkelt trycker på den prunkten.

Hoppas att ni lärde er något av det här så hörs vi !

Likes

Comments

Tjo

Så i tisdags red jag en ung häst som heter Rustic. Vi hoppade på serpentin bågarna och kan säga att lilla Rustic inte har världens bästa balans haha. Som sagt så hoppade vi på serpentin bågarna och då hade vi två sockerbitar och tre galoppbommar vid sista bågen (lägger upp en video) och som jag redan hade märkt när vi hade markarbete så tycker han att det är jobbigt med bommar på böjt spår och han kom ur balans två gånger så det blev lite vingligt, men vi  klarade oss fint haha.Nästa tisdag har vi dressyr och då har jag också Rustic men veckan därefter är det dags för hästbyte 

Likes

Comments

Dom allra flesta känner ju till den lodrättasitsen (grundsits). Ryttaren ska sitta upprätt i sadeln och man ska kunna dra en lodrät linje från ryttarens axel via höften och ner till hälen. Kroppen ska vila på en triangel som består av skrevet och de båda sittbenen, dessa punkter representerar triangels tre hörn. Om man klämmer sig fast i sadeln med knäna förlorar man kontakten mellan sadeln och skrevet eftersom man klämmer sig upp ur sadeln. Om man lutar sig för mycket bakåt hamnar all vikt på sittbenen, lutar man sig för mycket framåt blir man hängande på skrevet och har svårt att hålla balansen. Studier visar att om en ryttare som väger 60 kilo sitter en cm till höger så innebär det att det blir hela sex kilo mer för hästen att bära på högersidan.Om detta fortsätter gör det att hästen kommer få en felaktigt muskelutveckling.

Nu har vi tagit upp några konsekvenser och hur ryttaren ska sitta så vi går över till övningar.

Detta hitta jag på "Ridguiden"

Stretchning kan man komma långt med men det finns även flera olika sätt att träna sitsen när man sitter på hästen. Målet är att hitta rytm och takt i sin ridning. Ett knep för att uppnå detta är att rida lätt i olika takt. ( Tänkte själv tillägga att nästa övning är att sitta ett steg och stå tre steg och man kan försvåra det ytterligare genom att sträcka ut händerna åt sidan men det är viktigt att man ser sig för eftersom hästen inte är van vid dessa rörelser.)

Stå upp två steg, sitt ned ett och så vidare. Då får man in känslan men det är inte så enkelt som det kanske låter.

Släpp stigbyglarna och lyft upp ett ben i taget mot taket. Slappna av emellanåt och fortsätta att öva på detta en stund. 
För att du ska slappna av i axlar och nacke drar du upp axlarna så högt du kan, slappna av och upprepa sedan övningen.

Denna typ av övergångar och tempoväxlingar är bra träning för såväl häst som ryttare.
Ryttaren får möjlighet att nästan överdrivet använda sina hjälper och om hästen inte svarar på sitsens inverkan är det alltså något som behöver justeras.

Ett annat bra sätt att träna sitsen är att bli longerad. Ryttaren kan vara mer avslappnad och komma ner i sadeln lite lättare. Man bör dock inte rida allt för ofta utan stigbyglar men för att öva upp balansen och stärka sitsen är det bra att släppa dem ett tag. Du kommer längre ned i sadeln och blir mer följsam. En annan övning innebär att du fattar tag framtill och baktill på sadeln och drar dig nedåt. Du kommer märka att man då hittar rätt läge för sitsen lite lättare. Prova även att fästa en sporrem i de små ringarna vid framvalvet i sadeln. Lyft sedan sporremmen uppåt, nu kommer du märka att du kommer djupare ned i sadeln.

Likes

Comments