View tracker

Dagen, samt eventuella felkällor - Igår kväll la jag ifrån mig tekniken vid 22:15 och gjorde sedan iordning mig och la mig och läste till 23:00. Jag hade sedan inga större svårigheter att somna, trots det att jag suttit framför datorn i princip hela kvällen. Även idag vakande jag strax efter 8, ca 1h senare åt jag en frukost bestående av chiagröt med stekta äpplen i kanel och jordnötssmör (bara jordnötter och salt i) + mjölk att dricka. Efter frukosten, borstade jag tänderna och satt framför datorn ända fram tills 1-tiden där jag blev hungrig efter lunch. Lunchen bestod av pestopasta med champinjoner, fläskytterfilé, parmesan och majonnäs + mjölk att dricka. Efter lunchen gick jag tillbaka till datorn för att vid 4-tiden cykla till gymmet, det dröjde även tills nu för mig att ta allergitabletten som jag hade glömt att ta. På gymmet tränade jag ben/mage i drygt 1,5h och cyklade sedan hem i motvind. Väl hemma tog jag en dusch för att sedan äta en middag bestående av fläskytterfilé med rotfrukter och bearnaisesås + mjölk att dricka. Jag drack tillräckligt mycket vatten för dagen, där övervägande halvan dracks runt kvällen. 

Reflektion -
Det faktum att jag i princip endast satt framför datorn hela dagen gör det ganska fantasikostymer att jag ändå kunde somna bra. Det beror troligen på att jag var ute och sprang vilket ökade på min ämnesomsättning och gjorde att jag brände energi genom dagen. Springrundan "renade" även tankarna i huvudet och spred en belåtenhet som gjorde det enklare att släppa taget om dagen och somna in. Det berodde nog löven mycket på att la ifrån mig tekniken ca 45min innan jag verkligen la mig för att försöka sova, det gjorde att jag inte fick nya saker att fundera och tänka på.

Psykiska - Jag var på ganska dåligt humör på morgonen, vilket kan ha berott på att jag vaknade trött, som i sin tur kan ha varit en följd av att jag la mig vid 23:00 och vaknade 8. Eftersom det tar en stund att somna och vakna, menas det att jag knappt fick mina timmars sömn. Jag skulle istället ha hållit mig till 1h +/- för att förebygga att jag lägger mig senare med fortfarande vaknar kring 7 som jag ställde in min kroppsklockan på under vardagen. Ända fram tills det att jag åkte till gymmet kände jag mig väldigt trött, både fysiskt och psykiskt, men framförallt psykiskt. Jag hade således inte så mycket motivation torg ork till att ta tag i saker och ting efter att ha suttit framför datorn ett bra tag. Vid den tidpunktens ville jag helst sitta kvar i det läget framför datorn/mobilen/TVn dagen ut. Jag började även känna lite smått ångest att jag inte hade orkat göra någonting idag, och det kändes extrem jobbigt att cykla till gymmet. Men efter träningspasset vändes verkligen alla dem tankarna om och jag kände mig fräsch på nytt. Jag tänkte ut en plan för hur kvällen skulle se ut och bestämde mig för att ta tag i saker och ting som jag faktist gillar att sysselsätta mig med och som behövd blir gjort.

Fysiska -
Någon timme innan det att jag åkte till gymmet började jag lite smått känna av huvudvärk och kände mig varm. Det var troligen en följd av att jag inte hade druckit så mycket under dagen och på gymmet drack upp en hel vattenflaska och då kände mig bättre. Det berodde nog även på att jag varken fått frisk luft eller rört på mig mer än upp och mer för trappan några gånger under dagen. Efter träningspasset fick jag en som helt ny koncentrationsförmåga och ork, främst då den fysiska aktiviteten hjälpte kroppen att lättare ta hand om stresshormonerna.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Dagen, samt eventuella felkällor - Nattens sömn kändes helt okej. Drog igår kväll över på tanden med en halvtimme, i tanke om att det inte skulle göra en sån stor skillnad eftersom som drog över på tiden kvällen innan det med. Vakande strax efter klockan 8 och åt ca 30min efteråt en frukost bestående av en stor surdegsmacka mer smör och äggröra samt ett glas mjölk. Därefter myste jag och borstade tänderna, för att vid 11-tiden springa drygt 3km. Efter att ha duschat och sett lite film åt jag en lunch bestående av två surdegsmackor med smör, avokado och ett stekt ägg + ett glas mjölk. Jag åt dock inte upp hela eftersom jag började få ont i magen samt må illa, och insåg snedare att jag var allergisk mot avocado. Det gjorde att jag resten utav eftermiddagen led av symptom som illamående, magont, ont i huvud/hals osv. Resten av eftermiddagen spenderades därför framför dataskärmen och jag valde därmed att slå ihop magpasset som jag skulle haft idag med morgondagens benpass. Vid halv 8 blev det en middag som bestod av "wokad kyckling med grönsaker i ostronsås" och ris + mjölk att dricka. ​Jag drack tillräckligt mycket vatten för dagen, där övervägande delen dracks runt kvällen.

Reflektion - Med tanke på det faktum att jag fick en allergisk chock som varade större delen av dagen, är det svårt att reflektera över dagens, framförallt fysiska, baserat på hälsolabben. Vad det häller nattens sömn och sänggående, kan man konstatera att det inte var någon bra idé att dra lever på tiden igår. Det gjorde att jag la mig klockan 23:00, vilket är två timmar senare än vad min kroppsklockan ställts in sig på denna veckan. Kroppsklockan resulterade även i att jag vaknade runt den tiden som jag ställt in den på, alltså runt 7 (i detta fallet ca 1 timme efter), vilket gjorde att jag inte fick mina timmars sömn inatt.

Psykiska: På morgonen var jag på halvdåligt humör vilket troligen berodde på att jag vaknade innan jag fått mina timmars sömn, samt eventuellt det gråa vädret. Efter det att jag var ute och sprang utbyttes det tråkiga humöret till ett positivt som höll genom hela dagen. Det berodde nog framförallt på den belåtna känslan och energin som kroppen fylls med efter ett träningspass. Jag har även känt mig mer positivt social efter springrundan.

Fysiska:
När jag först hade vaknat och genom morgonen, kände jag hyfsat trött och hängig vilket avspeglades på mitt humör. Träningspasset innan lunch gav mig dock en helt ny energi och ork till dagen. Jag känner mig dessutom fortfarande stark i leder och muskler med ett öppet sinne med en hyfsat bra koncentrationsförmåga (vilket är bra för att vara lördag!).

Likes

Comments

View tracker

Dagen, samt eventuella felkällor - Igår kväll drog jag över med "tekniktiden" med ca 30min eftersom jag hade mycket att skriva på dokumentationen, plus personliga skäl som behövdes göras innan jag la mig. Vid nästan halv 10 la jag mig och somnade därefter genar snabbt. Jag hade dessutom glömt att stänga av väckarklockan sen igår som därmed ringde klockan 06:45. Jag låg då kvar i sängen i en kvart, alltså till klockan 7. Till frukost blev det en stor surdegsmacka med smör och äggröra samt ett glas mjölk. Jag fick sedan skjuts till skolan eftersom det regnade i princip hela dagen. Innan lunchen och under lektionerna däremellan, drack jag en hel flaska vatten. Till lunch blev det fisklasagne med sallad och vitlökssås samt en macka bakad i bamba + vatten/mjölk att dricka. Direkt efter skolan som slutade vid 2, gick jag till gymmet för ett arm/rygg-pass på ca 1,5h med uppvärmning och stretch (som vanligt). Därefter fick jag skjuts hem och åt sedan ett mellanmål bestående av samma som min frukost idag. Jag tog sedan en dusch och allmänt myste innan middagen. Middagen bestod av tacos där jag tog ett tortilla bröd med sallad, gurka, köttfärs, majs, vitlöksdipp, samt ost + ett glas mjölk. Efter det har jag igen allmänt myst eftersom det trots allt är fredag.

Reflektion - Det var nog praktiskt sett bättre att jag drog över "tekniktiden" igår kväll, då jag som gengäld fick gjort det jag ville göra. Det i sin tur gjorde att jag kunde slappna av och känna mig hyfsat nöjd och belåten innan jag skulle sova. Det hade nog annars resulterat i stress och därmed gjort mig pigg igen. Vad det gäller att jag tvunget vakande klockan 06:45, så rubbade det såklart harmonin av morgonen, men eftersom jag kände att jag fått en god natts sömn störde det mig inte överdrivet.

Psykiska: Jag har känt mig både glad och social idag, men med en minskad motivation för skolarbetet. Det beror nog framförallt på att det är fredag, och slutet på en skolvecka full av arbete. Det gör istället att man fokuserar på att det snart är helg, och den tanken alstrar i sin tur glada känslor. Att koncentrationsförmågan varit snäppet sämre idag kan även bero på den halvrubbade starten på dagen. Trots det att jag inte hade så mycket motivation till att gå till gymmet då det äntligen blivit helg, plus att det regnade, tog jag mig dit och passet gick bra med hjälp av positivitet istället. Det faktum att jag varit mer social idag gjorde att jag fick fram många skratt som gjorde mig positiv till dagens handlingar och händelser. Den positiva känslan genom dagen kan ,förutom längtan efter helg, ha alstrats från den ökande energinivån jag haft denna veckan. Den ökande energinivån beror i sin tur på att jag i princip fått mina timmars sömn varje natt i kombination med att jag ätit tillräckligt och bra. Det faktum att jag varit mycket fysiskt aktiv har dessutom resulterat i mer ork både fysiskt och psykiskt där det ökade vattenintaget minst sagt spelat en stor roll i att uppehålla kroppens fungerande.

Fysiska: Jag har känt av viss träningsvärk, fast i extremt små mängder. Det har mer varit att jag känner av att en viss muskel tränats, men den känns fortfarande stark och jag orkar mycket väl med vardagens fysiska påfrestningar. Jag har inte heller känt av någon trötthet under dagen förens nu, då det börjar närma sig veckans sovtid.

Likes

Comments

Dagen, samt eventuella felkällor - Då det var lite strul med arenan på kvällen där kommunikationen skedde via teknik, kunde jag dessvärre inte lägga ifrån mig all teknik förens klockan 9, vilket i sin tur resulterade i att jag la mig vid halv 10. Dock sov och somnade jag bra, trots den oroliga timmen mellan 8 och 9. Men trots det fick jag nog inte riktigt mina timmar, eftersom jag behövde ställa klockan på 06:45 för att hinna vara på skolan vid 07:30. Till frukost åt jag ett stekt ägg med majonnäs samt ett glas mjölk. Jag cyklade sedan till skolan, och förmiddagen spenderas till en början vid arenan där vi höll i själva projektet. Eftersom jag visste att vi skulle ut och springa direkt efter lunchen, valde jag att äta en mindre, lättare och mer energirik lunch med snabbare kolhydrater. Lunchen bestod av en röra bestående av pasta och paprika (tror jag), en falukorv samt vitlökssås + vatten. Jag sprang drygt 45min därefter 2.4km utomhus, för att till sist ha en sista lektion och sedan sluta. Enligt schemat skulle jag hår gått till gymmet, men eftersom jag inte hade ätit så mycket lunch och dessutom behövde få i mig mat efter träningspasset, valde jag att först åka hem för att äta mellanmål. Mitt mellanmål idag bestod av två surdegsmackor med smör och äggröra på, samt ett glas mjölk. Någon timme därefter åkte jag med bil till gymmet för ett ben/mage-pass på ca 1,5h, där självfallet uppvärmning och stretch även ingick. När jag kom hem blev det en middag bestående av en gratäng med kassler, zucchini, broccoli, ost och lök. Till det blev det bearnaisesås samt mjölk att dricka. Jag har idag druckit tillräckligt mycket vatten, vattenintaget har dock varit större nu framåt kvällen eftersom jag glömde att ta med vattenflaskan till gymmet.

Reflektion - En av anledningarna till att jag sov bra under natten kan ha varit att jag sov sämre de föregående två nätterna vilket gjorde mig tröttare. Jag har dessutom klarat mig igenom en mycket fysiskt krävande dag utan att känna mig extremt trött m.m., trots det att jag under förmiddagen inte åt så mycket mat. En av de största anledningarna till en ökad ork, är troligen att jag drack en hel flaska vatten under genom morgonens lektioner. Det motverkade bieffekter som tex huvudvärk, höll magen nöjd innan maten och inte minst höll prestationsförmågan på en hälsosam nivå. Ändringen i kosten under dessa fyra dagar har nog också bidragit till en ökad ork och prestationsförmåga genom dagarna, då jag nu får i mig alla näringsämnen som behövs för kroppen ska fungera hälsosamt. Sömnen spelar nog även en stor roll i den delen, eftersom den ger mig energi genom dagarna, vilket hör att jag inte har samma behov av att få alla energi genom mat.

Psykiska: Jag har trots den halvstressiga morgonen känt mig glad idag. En av anledningarna till det, kan dock ha varit att solen tittade fram bakom molnen. Med hjälp av det faktum att jag känt mig piggare och haft mer ork, hittade jag hyfsat enkelt motivationen genom träningspassen. Trots hårda och många pass, kände jag efteråt att jag fortfarande hade energi kvar till det vardagliga. Jag märkte även på mattelektionen vid 10-tiden att min koncentrationsförmåga var bättre jämfört med igår, vilket kan ha berott på att jag under morgonen drack vatten regelbundet vilket jag således inte gjorde igår. Det egentligen ända problemet är att tiden rinner iväg väldigt fort, speciellt när det står träningspass på schemat efter skolan. När klockan slår halv 9 och jag inte riktigt hunnit klart det som jag ville under dagen, känner jag då av en viss stress som kan ha orsakat den oroliga sömnen och vilket kan förklara de faktum att jag sov bättre inatt, då jag fick mer gjort igår.

Fysiska: Trots det att träningspassen varit hårda, har jag inte känt av extremt trötthet efteråt, utan snarare tvärtom med lite mat i magen. Jag har känt mig starkare och starkare. Mina sinnen känns dessutom vakna.

Likes

Comments

Dagen, samt eventuella felkällor - Jag drog över lite på tiden igår kväll eftersom jag inte hade hunnit klart med dokumentationen vid halv nio. Det berodde framförallt på att vi var klar med middagen först vid halv 8 och därtill behövdes övriga saker som att packa väskan göras. Jag la mig drygt 20 över 9 och hade då inte så svårt att somna. Natten var innehöll en hel del verklighetstrogna drömmar samt tankar och liknande till viss del gårdagens oroliga sömn. Ännu en gång kände jag mig vaken innan det att klockan ringde. Jag gick sedan upp för att äta en frukost bestående av ett stekt ägg med majonnäs samt ett glas mjölk. Vid 8-tiden cyklade jag till skolan. Efterosm jag inte skulle tröja idag glömde jag även vattenflaskan som ligger i gymväskan. Lunchen drygt klockan 11 bestod av en asiatisk kycklinggryta med jasminris och sallad + ett glas vatten/mjölk. Efter det att skolan slutade, cyklade jag hem för att äta mellanmål bestående av en blåbär/hallon/mango smoothie baserad på naturell yoghurt kokosflingor och lite grädde. Till det blev det kokoschips samt naturella frön/nötter + vatten att dricka. Efter att ha haft lite fritid blev det av till utvecklingssamtal och sedan affären. Väl hemma blev det tid till pluggande följt av middag. Middagen bestod av fläskytterfilé med rotfrukter, champinjoner och chilibearnaise, samt ett glas mjölk.

Reflektion - Viktigt att observera är att jag är pollenallergiker och varje morgon tar tabletter för detta under vissa perioder. Pollenperioden satte i princip igång denna veckan och det tar några dagar för tabletterna att börja verka. Jag har därför lett av nästäppa och halvtöntiga ögon under dagen. Detta kan mycket väl ha påverkat både det fysiska och psykiska känslorna under dagen/dagarna. Pågrund av att jag glömde vattenflaskan hemma, har jag inte haft samma lätta tillgång till vatten vilket har lett till att jag till viss del glömt av att dricka vatten under dagen. Jag hat vid denna stunden fått i mig ca 85% av ca 2 liter som jag ska dricka. Att dricka resten nu på kvällen skulle troligen resultera i att sömnen störs och att jag faller in i samma vana som innan hälsoveckan. Jag kommer istället se till att dricka ett stort glas vatten på morgonen för att kompensera och motverka eventuell huvudvärk. Minimum är dock 1.5 lite vilket jag har druckit, så det ska nig inte utgöra några större problem med tanke på att jag inte utfört något träningspass idag.

Psykiska: Jag har under dagen känt mig ganska glad. Det var skönt att vakna upp till det faktum att jag idag hade lite mer tid till att ta det lugnt och få saker gjort, eftersom det inte stod någon träning på schemat och vi slutade tidigt från skolan. Jag kände mig dock lite tröttare i jämförelse med de andra dagarna, vilket kan bero på att jag la mig senare samt att de två tidigare dagarna bestod av hård fysisk aktivitet. Eftersom jag inte fick sova lika länge, fick troligen min kropp inte lika mycket tid på sig att bygga upp musklerna, och den processen kan därför delvis ha skett under dagen och därmed krävt energi. Jag har nu på kvällen känt av en viss stress då jag inte riktigt fick gjort allt som jag ville idag och ytterligare problem imorgon dök upp. Men detta är inte i någon står utsträckning.

Fysiska: Jag har under dagen känt mig snäppet hungrigare än de andra dagarna och generellt. Det kan bero på att jag troligen fick mindre sömn, men framförallt att jag utfört hård fysisk aktivitet dagarna innan. Jag känner mig dock fortfarande stark i kroppen trots det att jag tränat mycket dagarna innan, vilket troligen beror på bättre och mer mat samt bättre sömn. När jag nu fått i mig alla näringsämnen och tillräckligt med energi, har det troligen gått snabbare för kroppen att bygga upp musklerna samt förbättra syreupptagningen. En ökad mängd sömn ger dessutom kroppen längre tid under natten till att utföra "arbetet".

Likes

Comments

Dagen, samt eventuella felkällor - Jag la mig enligt schemat igår kväll, men det var dock hyfsat svårt att sova trots fysisk aktivitet under dagen. Det kan ha berott på att att nervarvingen på kvällen gick sådär. För det första stressade jag med allt som behövde göras teknisk innan klockan blev halv nio, och sedan avbröts mycket av det jag gjorde med att vi skulle fixa med min mobil. När jag väl hade lagt mig och höll på att somna, ramlade någon i trappan vilket väckte mig till liv och utlöste adrenalin som gjorde det väldigt svårt att återfå samma lugn. Natten blev sedan orolig och jag uppfattades som vaken innan larmet ringde imorse. Till frukost åt jag en hyfsat stor grov macka med surdeg med ägg på, samt ett glas mjölk. Jag cyklade sedan till skolan. Lunchen bestod av örtbakad fisk med pastasallad samt övriga salladsblad och limesås + vatten/mjölk. Mitt träningstillfälle blev dessutom framflyttat ca 30min eftersom vi behövde fixa med arenan efter skolan. Det utgjorde dock inte något större problem förutom att jag fick aningen mindre tid på eftermiddagen. Till mellanmål efter gymmet blev det smoothie med nötter, frön och kokoschips + vatten. Efter att ha pluggat en stund blev det en springrunda på drygt 3km, dusch och sedan middag. Middagen bestod av kyckling med broccoli och färskpasta med bearnaisesås samt ett glas mjölk. Tiden sedan dess har tillbringats genom att lätt tänka igenom vad planen är för kommande dagar och nu skriva dokumentation.

Reflektion - Jag är vid denna stunden väldigt trött vilket kan bero på att jag fick en sämre sömn igår kväll. Den sämre sömnen berodde i sin tur nog på adrenalinruset som jag fick och den lätta oroligheten under kvällen. En annan anledning till att jag nu blivit trött är för att min kropp börjar komma in i rutinen att lägga sig klockan 9 och gå upp vid 7, nu när det är tredje tillfället. Ytterligare en anledning till tröttheten kan vara att jag var ute och sprang för ca 2h sedan, vilket krävde mycket av energin.

Psykiska: På morgonen kände jag mig mer "orolig" i beteendet, för att känna en större "belåtenhet" efter träningspassen som troligen berodde på endorfiner som utlöstes vid den fysiska aktiviteten. Jag skulle inte säga att jag vaknade med ett gott humör, men heller inte med ett dåligt humör. Det låg mer i att jag lättare kände mig irriterad på olika saker. Efter de två träningspassen känner jag även att jag uppnått en större koncentrationsförmåga eftersom jag inte länge har lika mycket att tänka på utan känner en större belåtenhet med prestationerna. Jag kände därtill definitivt att jag hade en stor motivation till träningspassen som gick helt okej.

Fysiska: Trots att jag är van att lägga mig vid 10-11 tiden har det än så länge gott hyfsat bra att somna vid 9. Den största anledningen kan vara att jag fått i mig tillräckligt mycket vatten, då jag förut ofta blev törstig framåt kvällen vilket resulterade i vatten och många toabesök, som i sin tur gjorde att jag inte riktigt kom till ro. När jag dessutom stängde av all teknik en halvtimme innan, gjorde det dessutom att jag kunde slappna av ytterligare. Träningspassen gick inte helt fullt ut, då jag inte riktigt hade hunnit komma igång med träningen efter det att jag varit sjuk med influensen för nästan 1 månad sedan. Trots att jag nu tränat två dagar i rad med 3 pass, har jag orkat igenom vardagen med en hög energinivå, som dessutom leder till hög motivation. Mindre energi som kan ha orsakats av sömnbrist samt dålig mat leder ofta till ett svalkande humör, vilket inte inträffade idag.

Likes

Comments

För att se till att jag dricker tillräckligt mycket under dagen använder jag mig av appen plant nanny. Där skriver man in sin vikt samt rörelse i vardagen, så att appen i sin tur kan räkna ut hur mycket vatten man bör dricka per dag. Genom att ha jämfört appens resultat med vetenskapliga teorier från ett antal hemsidor, har jag kunnat använda 2 liter om dagen som ett bra mål. Varje glas/flaska som man dricker, fyller man då i appen dör det i sin tur står hur mycket som är kvar i procent och ml. Än sålänge har jag lyckats att uppehålla mitt vattendrickande, med tanke på ATG jag även fått i mig vätska via mjölken som jag druckit dör en majoritet består utav just vatten.

  • 2 readers

Likes

Comments

Jag började faktist hälsoveckan igår kväll så att jag skulle få den sömn som är utsatt, dvs 9-10h. Vid 8-tiden började jag då plocka iordning samt packa både gym och skolväska. En halvtimma senare la jag ifrån mig all teknik och borsta tänderna mm, för att sedan lägga mig. Måste säga att hela proceduren gick väldigt smidigt och jag blev sakta men säkert allt tröttare och varvade därmed ner. Jag hade knappt några svårigheter att somna efter det att jag läst i ungefär 5 min. Jag upplevde även hur en stor tyngd lyftes, eftersom allt som annars behöver göras på den stressiga morgonen redan var gjort. Det i sin tur ledde till att morgonen upplevdes som väldigt harmonisk och utan stress.

Jag skulle säga att jag sov bra inatt. Vaknade dock av att en fluga var inne i mitt rum och ville ut till ljuset, men det irriterade mig dock inte. Det tyder på att jag fått en bra sömn, då en dålig natts sömn oftast resulterar i att man "vaknar på fel sida av sängen". Allt gick smidigt efter schemat därefter, och jag kände aldrig av någon enormt hunger eller mättnad genom dagen. Blodsocker nivån låg således på en jämn nivå. Klockan är just nu ca kvart lever 8 och jag känner redan att jag kan lägga mig och sova. Att sakta varva ner verkar verkligen funka. De enda svårigheterna som jag mött var att jag glömde ta allergitablett för pollen imorse, vilket kan ha gjort att jag kände av vissa bieffekter som kan ha påverkat resultatet.

Fysiska: När jag vaknade kände jag mig väldigt utvilad, trots det att jag väcktes ca 1 halvtimme för tidigt. Den största anledningen till det kan ha varit att jag la mig såpass tidigt i kombination med att min hjärna inte var full utav tankar möt jag la mig. Det i sin tur beror nog mycket på att jag undvek tekniken. Det faktum att jag fått tillräckligt mycket sömn har nog lett till att jag inte känt av varken sötsug eller enorm hunger.

Psykiska:
Jag har inte känt några direkta starka känslor. Allt har som sagt hållit sig på en ganska jämn nivå.

Likes

Comments

Frukost - Ett ägg med majonnäs samt ett glas mjölk.
Lunch - Pasta med skinksås, därtill grönsaker, majs samt en knäckemacka och ett glas vatten.
Mellanmål - En apelsin innan gymmet
Middag - Zucchini nudlar med bacon, créme fraiche och parmesan samt en grov knäckemacka med smör. Till middagen, ett glas mjölk.

Likes

Comments