"En liten positiv tanke på morgonen kan ändra hela din dag"

Så enkelt att slänga ihop! 200g smör ihop med 4,5dl smör(laktosfritt) 1dl socker och 1tsk vaniljpulver, knåda ihop till deg och låt stå i kylskåp 20-30min. Forma små bollar av degen och tryck så du får en grop att lägga sylten i, in i ugn 10min 175grader

1. BOENDE

Många turister som åker till Santorini är oftast på resande fot och stannar några dagar på hotell & sedan åker vidare, vi bokade dock charter via Apollo (flyg går från Köpenhamn närmast oss, alltså inga flyg från Malmö). Finns många fina hotell men vill man ha ut över bergskanten får man va beredd på att ge lite mer.(oftast mycket trappor dessutom) Vi bodde alltså ca 10min från huvudstaden Fira. Ett ställe jag rekommendera att bo på. Men om man tänkt åka med barn så är det ett tips att bo i Kamari/Perissa, den delen är "plan", lugnt ställe med flera goda restauranger i närheten och nära till stränderna.

​vår vy från hotellet! Hur magiskt ?!

2. MAT/SHOPPING

Som jag nämnt tidigare är det något dyrare med mat på Santorini jämfört med Sverige så tänk på att ha en bra matbudget. Frukost ingick på vårt hotell så vi betalade bara lunch/middag/drinkar. Precis vid området vid vårt hotell fanns de inga riktiga restauranger förutom på hotellet då och en del supermarkets, men vi hade gratis minibuss som körde flera gånger om dagen in till själva Fira, där kryllar det av restauranger & shopping. Kläder/smyckesaffärer är överallt och dem ligger bland små gator så de va så mysigt att gå runt & kika. Fira påminner om Oia med utsikter över bergskanten, finns många restauranger & barer man kan sitta och äta/dricka samtidigt som man kollar utöver havet & solnedgången och alla dem vita byggnaderna. Tror jag gillade båda lika mycket & om man inte har vägarna förbi OIA så är solnedgången från Fira nästan exakt lika fin, vi hade dessutom fin solnedgång från vårt hotell oxå.

3. HYRA FYRHJULING

Santorini är inte så stor ö så planera in någon dag och hyr en ATV. Priserna ligger mellan 30-50euro för en hel dag. (Glöm ej ta med körkort) Under en dag hinner du alltså köra runt ön. Finns så mycket att se, ex: Red Beach, finns oxå black/white beach men vi va aldrig där. Vi körde oxå upp till toppen av Santorini, förbi en hästgård där man kan få rida för ca 40euro, kör till Kamari/perissa för att ligga på en strand och sola lite (flygen kommer precis ovanför en) Det finns oxå en hel del vinställen där du kan gå på vinprovning, En större del av Santorini kan du se mycket vindruvsodlingar längs vägarna som dem sedan gör sitt egna vin av, så gott! Kör gärna förbi en runda till Fira och avsluta kvällen i OIA för att inte missa den oslagsbara solnedgången. (Mycket folk under högsäsong.)

4. ALLMÄNT

Åk gärna till Santorini innan högsäsong eller efter då de kryllar av turister på Santorini och restaurangerna blir oftast fulla och man får stå och trängas till solnedgångarna & det blir kaos i trafiken. Mest är det kineser överallt. Vi kom precis i lagom tid, bra väder dem flesta dagarna, inte jätte mycket turister & lagom svalkande i havet. Ett annat tips är att åka på en båttur, dem har många katamaran båtar som dem ordnar utflykter varje dag men jag föredrog hellre vår fiskeresa, kändes mer välkomnade & mysigare. Det kostar dock ganska mycket, ca 1300kr per person.
Ska man vidare till andra öar så har Santorini en hamn där det går båtar ständigt, tex till ios. Den ända nackdelen med det va att hotellet låg ganska nära så man vaknade tidigt på morgonen och hörde båtarna som kom & gav sig av.
Har ni mer frågor så är det bara att skriva!

Nu har man hunnit sakna vår egna lagade mat så idag va de extra gott med hemlagat. Vår bolognese består av nötfärs, lök/vitlök/chili, kalvfond, matlagningsvin, skvätt vatten, krossade tomater, rivna morötter, klick créme fraiche & lite olika kryddor. Till detta hade jag min bönpasta & så stekte vi till några färska sparrisar och en topp av ruccola!

Landat efter resan med både 10h jobb och uppackning. Efter några veckors gymvila så hade jag mitt första träningspass idag, körde lite fritt benpass och sedan cykelträning, känns så bra med knät då de alltid förut tog emot lite men idag kände jag ingenting, framsteg! Solen lyser mellan molnen idag så blir nog en skön kvällspromenad. Nu blir det laga pasta bolognese som jag senare kommer dela med mig av

Nu börjar det närma sig hemfärd och det känns, båda är ganska utmattande & brända av solen så på ett sätt ska det bli skönt & komma hem igen även om det varit en jätte bra resa & upplevelse.
Tänkte göra en guide om Santorini lite senare för er som kan tycka de är intressant och själva kanske vill åka hit någon gång!

idag åt mattias chicken souvlaki & jag moussaka. Man får alltid bröd och lite dipp när man beställer mat här och alltid någon liten efterrätt när man ber om notan. (För dessa två rätter + 1öl & vatten gick de på ca 300 svenska kronor) En maträtt ligger mellan minst 10-25euro, Så tips för er som ska åka hit är att ha en stor matbudget

En tidigt morgon & god frukostbuffé. Idag har bara blivit en lugn dag med poolhäng, yatsy, promenad med stop vid grekisk frozenyoghurt & en middag i byn på en typiskt mysig grekisk resturang. Kommer verkligen sakna detta stället, allt är så mysigt! Hann dessutom ta några bilder från hotellet nu i eftermiddag solen, älskar bergen!

Alla pratar om att se den berömda solnedgången i OIA när man är på Santorini, och igår hittade vi ett perfekt ställe att sitta vid & drack lite gott till (under högsäsong så sätter sig folk flera timmar innan bara för att få bra platser till solnedgången) och jaa det va magiskt att se!

Första halvan av dagen - hyrde ATV igen och körde igenom en annan del av Santorini. Stannade vid en strand precis där flygplanen flyger rakt över en. Åt en grekisk köttallrik för två, va så gott! Vi va oxå inom en vingård med vinprovning, prövade 4olika och sedan en visning hur allt fungerar. Min första gång jag varit på vinprovning

Efter varit igång några dagar kände vi både för att njuta av en dag vid poolen, utsikten här från hotellet är amazing! Framåt kvällen åkte vi in till byn i thira och beställde in god mat, gick vidare till en lounge bar med finaste utsikten över området och drack vin/drinkar.