View tracker

WOW! Vilka otroligt lärorika och roliga månader som har swishat förbi under PT -och fystränarutbildningen. Även om det är lite sorgligt att säga hej då till ett fantastiskt gäng och 2 stycken riktigt duktiga lärare så känns det också himla bra. Det är ju nu allting börjar.

Jag är nu PT -och fystränare !!

Jag har lärt mig väldigt mycket och jag är så himla stolt över mig själv att jag tog första steget i rätt riktning när jag för drygt 1 år sedan vågade lämna ett heltidsjobb med bra lön och förmåner för att börja jobba på gym. För att komma ett steg närmre det jag vill. Sedan tog ytterligare ett steg när jag anmälde mig till utbildningen på Idrottslabbet och jag har inte ångrat det en sekund. Det är precis i den här branschen jag vill vara. Jag vill hjälpa till att påverka samhället om vad träning och hälsa faktiskt är. Jag vill hjälpa människor få en sund livsstil, inte en kort lösning. Jag vill hjälpa, det är det jag vill.

Från och med nyår så kommer nya utmaningar att komma och jag har aldrig varit så peppad på att ta mig an dem som nu. Både jobbmässigt men också privat då jag har En svensk klassiker att genomföra. Där jag ska bevisa för mig själv vad jag klarar av och vad man kan åstadkomma med rätt vilja och träning.

Ikväll kommer familjen för att fira mig med god mat men också välkomna hem mamma som nyss kom hem från Sydafrika. Mycket bilder på djur förväntar jag mig att se.
Nu återgår jag till att se Vinterstudion i soffan med det 2:a adventsljuset tänt.

GRATTIS TILL MIG!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Lite förändring ska man aldrig tacka nej till!

Från lockigt och långt till rakt och kort. Varför inte?

Likes

Comments

View tracker

Vardag

Vilken glögg gillar ni bäst? Jag gillar den klassiska Blossa glöggen och det behövdes självklart intas en dag som denna. Trots att jag saknar snön och Stockholm verkar få allt så har alla fall lägenheten blivit mer julig efter gårdagens pynt. Alla stjärnor är uppe och även några få tomtar har fått komma upp ur kartongerna (jag vet att det är tidigt men kunde inte låta bli!).

Öppnade gymmet i morse och självklart såg jag till att tända första ljuset där med och göra det lite mysigt. Överallt ska julen intas. Efter det åkte jag iväg för att få en riktig förändring. Vad för nåt? Ni får se imorgon. Så nu på kvällen sitter jag och pluggar och dricker glögg och äter pepparkakor. Man kunde ha det sämre..

Inte mycket träning denna vecka men så är det när man är snorig och har mycket med plugg och jobb. Då får träning tyvärr hamna lite efter men hoppas att jag känner mig bättre snart så jag kan kicka igång igen. Imorgon blir det jobb och lite möte innan jag går in på sista dagarna på min Pt -och fystränarutbildning. WIII!

Ha en fin första advent!

Likes

Comments

Vardag

Imorgon är det första advent och jag känner att julstämningen kommer närmre och närmre. Efter att ha somnat i soffan vid kl 21.00 (??) en fredagkväll så fick jag 12 timmar sömn i natt vilket jag tror behövdes. Snorigare än tidigare och jag verkar få bli träningsfri ett tag till. I torsdags hakade jag dock på yinyogan på lunchen vilket var perfekt för mig mitt i pluggandet. Släppa allt och fokusera på nu:et.

Dukade upp mysfrukost i soffan framför nyhetsmorgon. Hade gärna velat se världscuppremiären i längdskidåkning vid 12 men kommer bli lite shopping inför advent innan jag ska pallra mig till jobbet. Men det gör inget med jobb en lördag när man får mysa resten av dagens alla timmar.

Så vad är de för gott som hamnade på min tallrik imorse?

Chiaknäckebröd med smör och mosad avokado. Toppade med lite aromatkrydda och chiliflakes. Mmmmm!
Sedan slängde jag ihop lite god äggröra tillsammans med några äppleskivor och en god kopp te. Som ni kanske har förstått så är min kopp te som andras kopp kaffe.

Nu blir det shopping. Trevlig lördag!

Likes

Comments

Recept

Jag älskar lussebullar och det är verkligen en stark association med julen. Men det har blivit mer och mer populärt att lägga saffran i lite olika typer av mat. Likväl i bakning som i matlagning. Så jag ville självklart testa jag med och se vad jag tycker. Saffrans pasta coming up.

Recept

Glutenfri pasta

2dl Matlagningsgrädde
1 påse saffran
1 Lök
Vitlökspulver
Salt

Gör så här: Koka pastan efter anvisningar. Jag har ju använt mig av glutenfri pasta men det går att använda precis vad man vill. Kanske även att ris skulle vara gott.. Under tiden så hackar du löken och fräser den i stekpannan. Därefter så häller du ner matlagningsgrädden och saffran och rör runt. Låt puttra lite grann. När pastan är klar så häller du av vattnet och sedan blandar du ner det i stekpannan också. Servera direkt med en god sallad. Jag valde även att steka lite kyckling till och kära upp dem i bitar och blanda ned i röran. Går att variera hur mycket som helst.

Som vanligt så gör jag väldigt enkel mat som ni märker. Du behöver inte stå i flera timmar i köket för att äta gott. Dessa rätter är ju perfekta i matlådan också vilket alltid är uppskattat.

Herregud, inte lång tid nu tills det är december och det kommer vara julkänsla varje dag. På lördag ska alla adventsprylar upp i lägenheten och på söndag får vi tända första ljuset.

Likes

Comments

Vardag

...har guld i mun.

Jag älskar att ta det lugnt på morgonen, det beror nog på att jag sällan gör det. Jag jobbar på att bli bättre på det och idag är en sådan dag. Ställde klockan för att gå upp, sätta på tekokaren, ta fram penna och papper och avnjuta en kopp te med en filt i soffan. Bara låta idéerna flöda och njuta av tystnaden.

Älskar mina nya tekoppar, magiskt att dricka ur dem

Likes

Comments

Mental hälsa

Så, har ni funderat något mer på mental träning? Det har verkligen jag och jag försöker att hela tiden jobba på den också. Jag anser att mental träning är minst lika viktig som fysisk träning. Absolut, våra kroppar behöver fysisk ansträngning för att må bra och för att undvika sjukdomar. Men i hela vårt liv så behövs mental träning för att må bra i hela sig själv. Ända in i själen. För att slippa andra sjukdomar, så som psykisk ohälsa.

Jag vill ta upp den gamla men ack så värdefulla träningen när det kommer till det mentala. Att hitta sitt egna mentala rum dit man kan hitta till när man behöver det som mest. Vad ska ni göra då?

Sätter er till rätta. På ett ställe där du får vara helt ostörd. Stäng av mobiltelefon och andra ljud som kan uppstå. Sedan andas du in och ut. Slappnar av. Sätt på länken här och slut ögonen.

När du har lyssnat på den hoppas jag att du kan fortsätta dagen på ett bättre sätt. Det finns massvis av olika sätt och de inriktas olika om det är för tävlingar eller prestationsmål. Med denna länk som jag ger er är det för att uppnå ett bättre hälsotillstånd. Att när det blir stressigt i vardagen så kan du försöka föreställa dig ditt inre rum och känna dig avslappnad igen. Testa, försök lägga in det som en rutin. Mental träning är precis som fysisk träning, det krävs att du underhåller den hela tiden för att få resultat.

Så ha denna länk tillgänglig i vardagen, testa redan nu och fortsätt imorgon.

Likes

Comments

Vardag

Undrar ni vad jag älskar mest när det kommer till mat? Om ni bjuder mig på tacos så kan inget gå fel kan jag meddela er. Skulle stekt ihop lite kycklinggryta ikväll men så fanns det mesta hemma för tacos så jag valde det enkla och goda alternativet.

Så vad ska man ha i en tacos då?

Mina favoriter

Ananas ( ETT MÅSTE )

Guacemole, hemmagjord så klart.
Recept:
Avokado, creme fraiche, vitlök och salt/peppar. MUMS.

Salsasås som är tropical, alltså med ananas. Ja, ni kanske börjar fatta mönstret med ingredienserna.

Sedan självklart de vanliga sakers så som gurka, majs, sallad, lök, ost m.m och så köttfärs eller varför inte kycklingfärs?

I övrigt har jag mest vart hemma och kurerat mig. Mycket bättre med bihålorna men forfarande snorig och så väldigt trött så försöker lyssna på kroppen så mycket som möjligt. Så blir 2 dagar hemma till dock med lite jobb hemifrån imorgon för att röja undan lite grann. Även fortsätta med examensarbetet som snart ska vara klart.. Ni ska även få lite tips imorgon om mental träning.

Sov så gott!

Likes

Comments

Godmorgon på er!
Jag vill bara kika in och ger er lite motivation så här på en måndag och starten på veckan. Göra så
att ni börjar denna vecka på rätt sätt och att ni har med lite kloka ord i bakhuvudet när allting
kanske inte alltid går som ni vill.

Här får ni några av mina favoritcitat !

Så sant, VÅGA. Om du inte prövat så kan du aldrig veta.
Pippi vet vad hon pratar om :)


Vi ser alltid alla andras positiva egenskaper men är bättre på att se sina egna sämre sidor.
Ställ dig själv i rampljuset ibland och klappa dig på axeln.


Snabba lösningar är inte alltid dom bästa.
Det tar ofta lång tid och många misstag innan man lyckas på riktigt.


Alla går igenom motgångar någon gång i livet, större eller mindre.
Vi behöver alla utmaningar för att växa och vi kan alla klara av det med inställningen, try me.


Första steget är att komma på idèn.
Därefter bestämmer du dig för att det är möjligt.

Likes

Comments

Träning

Jag är en person som älskar att köra egenträning MEN att variera med att köra pass ibland är toppen. Då är det främst pulspass och styrka som gäller för mig. Det bästa med gruppträning är att alla ni som inte känner er hemma riktigt på gymmet än får ett bekvämt sätt att känna in stämningen och glädjen i träning på ett annat sätt. Hitta er väg till gruppträningen, alla kan vara med och köra där inne. Ni får instruktioner för hur ni ska göra och ni får träffa en himla massa härliga träningskompisar.

Fortgjort är ett riktigt bra träningskoncept som riktar sig till ALLA. Och då menar jag verkligen alla. Ny som gammal i gemet så kan du gå in och köra dessa klasser. Det viktigaste på dessa klasser är att få träna intensitívt i 30 minuter och ha riktigt skoj. För varför tränar vi? För att må bra. Det ska inte vara en plåga att gå till träningen, det gäller att hitta något som du tycker är kul. Alla kan väl våga sig på att prova en 30 minuters-klass? Värt en chansning. Det kan vara det roligaste ni testat.

Lördag och söndag har kantats av utbildning och mycket träning. Riktigt grym ledare hade vi, Jennie som var en riktig energispridare och en sådan som kan få vem som helst att tycka ett pass är kul. Hon spred verkligen det som Fortgjort står för och det är alltid kul att ha en sådan inspiratör. Så nu har jag fått grunden i Fortgjort som gruppträningsinstruktör vilket känns väldigt kul. Bli ni lika peppade som jag? Gå in och läs här för att få mer information kring Fortgjort, vad de har för klasser och hur just du kan gå deras utbildning.

Tråkigt nog åkte jag på att bli riktigt snorig natten till idag och när jag blir det får jag alltid ont i bihålorna. Ni vet när varje steg man tar gör ont, varje liten gungning i huvudet. Så idag blev det att sitta och titta på men igår fick jag träna ordentligt och det är jag väldigt glad för. Kvällen har spenderats i soffan och snart är de sovdags. Sedan blir det 3 dagar av plugg och examensarbete.

Likes

Comments