View tracker

Den här frukosten, har jag gjort varje morgon den här veckan. För att den är så god, och härlig!

Jag har i 1 dl havregryn, blandar i kanel och vanilj. Knäcker ned ett ägg, häller i 1 dl vatten, 1 dl mjölk. Toppar med varma hallon, riven kokos, chiafrön, och en riktigt god müsli med pumpafrön, qinoaflingor, hasselnötter, solrosfrön, gojibär, boveteflingor och mandlar. Äter den varma gröten med mjölk och ett glas apelsinjuice!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Idag så fixade jag till en stor, god och härlig fruktsallad till mig, mamma, och min storebror. Jag blandade den med både klassiska frukter och exotiska frukter. Det var länge sen jag åt fruktsallad så det här var magiskt gott, fräscht och så blir man glad av alla härliga färgglada färger.

Jag hade i skivade kiwis, banan, äpplen, mango och päron. Sedan toppade jag det med lite kanel och riven kokos och hackade chewnötter.

Tips!

Fruktsallad är ett hett tips för att få i sig bra vitaminer och mineraler. Våga blanda alla sorts olika frukter och färger!

-
Att hälla ned passionsfrukt, lime-, eller citron saft gör din fruktsallad ännu godare.

- Testa kanske att skiva ner avokado i tillsammans med jordgubbar och andra frukter. Man kan hitta massor av goda nya smakkombinationer. Våga testa dig fram.

- Att toppa med hackade hasselnötter, kanel eller som jag kokos & hackade chewnötter. Det kan vara gott, och innehåller dessutom nyttiga fettsyror och protein.

Likes

Comments

View tracker

Hej på er mina hälsofreaks!

Här om veckan så beställde jag en träningsklocka/aktivitetsklocka, Polar A300.

Den har många smarta funktioner som man får veta om sin hälsa och ger massor av motivation till träning och rörelse i vardagen. Den mäter alltså din vardagsmotion; Hur långt du gått/cyklat/hoppat under dagen, annan aktivitet, hur mycket du varit stillasittande, hur mycket du stått osv. Sedan mäter den också såklart träningspassen du utför; cykling, styrketräning, simning, löpning, gruppass och andra aktiviteter inomhus respektive utomhus.

När du köper klockan kan du betala extra för ett pulsband. Detta gör att du kan se och mäta med puls, mer exakt kaloriförbrukning under träningspassen, eller när du bränner fettmassa eller när du förbränner energi, eller hur intensivt passet varit osv. Detta ger mer information om själva träningen med pulsbandet än om du bara skulle haft själva klockan.

Klockan mäter din sömn under natten genom dina armrörelser. Den visar dig hur mycket rofylld sömn du fått, då du rör dig som minst. Och orolig sömn där du rör dig mycket under sömnen. Du kan ställa in ett alarm när det är dags att vakna. Då väcker den dig med en vibration.

Polar A300 påminner dig när det är dags att röra på sig. Om du varit för inaktiv i 55 minuter påminner den dig med en lätt vibration.

Jag tycker den här är ypperligt bra hittills! Jag har ännu inte lärt mig allt om klockan men håller på mig att lära mig alla smarta funktioner. Jag tycker den är lätt att lära sig. Och tycker det är bra att det är så få knappar på den!

Man följer alla sina aktiviteter i en app som man kan ladda ner på AppStore och/eller i datorn!

Man får en inblick på hur man rörs sig, tränar osv vilket gör att man kan ändra på något tillexempel lägga till mer vardagsmotion exempelvis. Den vägleder dig en bra balans mellan träning, vardagsmotion och vila.

Jag tycker den är snygg, stilren och en sportig detalj i vardagen och i träningen. Den känns inte så där överdrivet sportig, så man kan bära den till vad som helst.

Klockan sitter bekvämt på handleden och är så lätt att man knappt märker att man har på sig den.

Likes

Comments

Dagens frukost ser ut såhär: havre- & rågflingor gröt, blandat med ett ägg, kanel och vaniljpulver. Toppat med blåbär, en skivad banan, kokos, valnötter, chiafrön och russin!

Likes

Comments

Så, mellanmål idag blev det här. Naturell grekisk yoghurt, skivad banan & clementin. Strödde över riven kokos, chiafrön och några valnötter!

Likes

Comments

Till frukost idag blev det en god havregrynsgröt! Jag blandade i havregrynen tillsammans med massor av kanel, blandade i hälften mjölk hälften vatten, knäckte i ett ägg. Lät koka upp på spisen.

• Att koka gröten på spis tycker jag blir en stor skillnad. Den blir mycket godare och krämigare, än om man skulle stoppa in den i micron. Då brukar det bli lite torrare. Det är ett tips om man vill göra det hela lite lyxigare.


Därefter klickade jag i lite kokosolja, serverade i en fin träskål. Toppade med blåbär & hallon, chiafrön, hackade chewnötter och såklart mjölk till.

Likes

Comments

Okej, med banan kan man göra många goda grejer av. Idag gjorde jag en bananyogurt med bara två få ingredienser. Jag mixade två bananer och en klick keso. (Går också bra att göra med bara en banan också).

Yoghurten blir otroligt krämig, och tjock vilket är jättegott! Det blir gott med någon granola om man vill det, müsli, nötter eller gojibär.

Jag toppade min med lite hackade chewnötter.

Likes

Comments

Jag har hittat ett jättebra recept på banancookies. Dem är helt sockerfria, nyttiga med få enkla ingredienser!
Ni borde testa att göra dem här, för jag tyckte dem var grymt goda!


1. Jag satte ugnen på 200 grader.

2. Därefter skalade jag och mosade två bananer. Jag mixade dem med en stavmixer för då går det mycket snabbare och blir inga klumpar blir kvar. Går också att mixa dem i en vanlig mixer eller mosa för hand.

3. Blandade ner valfri 1 dl müsli. Du kan också lägga i russin, eller raw kakao bitar. Jag hade inte det hemma så jag toppade kakorna med lite hackade chewnötter och havregryn.

4. Klick ut smeten lagom stora kakbitar på bakplåtspapper på en plåt. (Det blir ca 6-8 kakor)

5. Baka i ugnen ca 15 minuter.

Ta sedan ut dem.

TADAAA!! Och nu har du goda sockerfria, nyttiga banancookies!

Dem här är ju ett riktigt bra, smidigt och enkelt mellanmål tillsammans med ett ägg, frukt eller nötter. Att ha i väskan eller i skåpet i skolan.

Likes

Comments

De viktiga mellanmålen.

Jag brukar variera mig i mellanmålen, ibland gör jag sådana här mellanmål med macka med frukt/mjölk. Eller så blir det två ägg, en frukt och ett ägg, eller bara nötter och något enkelt till. Svårare än så är det inte.

Mellanmål för mig mår jag jättebra av. Jag blir alltid hungrig på eftermiddagen och behöver energi i form av något smarrigt mellanmål.
Det gör mitt blodsocker stabilt och ger mig energi till nästa mål.

Sen är alla vi olika, vissa mår bra av att äta det, och vissa känner inte att dem behöver det.


Idag blev det ett mellanmål i form av en halv banan som jag skar i stavar, ett halvt äpple, en rostad surdegs macka med smör, grillad paprika philisdelfia, ost, skinka, några blandsallads blad och lite keso på!

Äter ni mellanmål?
• Vad brukar ni äta?
• Vad är ditt favoritmellanmål?

Likes

Comments

Idag hade jag förberett min frukost... Nämligen overnight oats! Jag utgick från receptet som jag har skrivit innan om den här kalla gröten. Men jag blandade i alla fall havregryn, mjölk, chiafrön, ett ägg, lite salt, och kanel sedan så testade jag att mixa allt det här. (Man brukar inte göra det i vanliga fall, utan här så är gröten färdig att ställas i kylen). Jag testade det och havregrynen blev mixade så den blev mycket krämigare, lenare och godare tyckte jag. Gott med en naturell kall gröt med bara kanel tyckte jag var grymt gott. Jag toppade min kalla gröt med hallon och en klick keso.

Likes

Comments