Det kan väl inte ha undgått någon om händelsen vid Istanbuls flygplats igår. Terrordåd. Jag och Emma mellanlandade där igår men hade turen att göra det några timmar tidigare! Ändå är det riktigt sjukt och jag hade det i bakhuvudet redan när vi skulle åka till Bali att det har varit lite oroligt där. När vi flög tillbaka tänkte jag att det inte är helt riskfritt att jobba på en stor flygplats eftersom de är så utsatta, vilket är sjukt att den tanken ens ska existera! 😠

Nu ligger jag tack och lov i sängen och myser med katten och Emma ligger med antagligen och sover i sin. Terrordåd är fruktansvärt och trots att jag är glad att vi är oskadda går mina tankar till de som blev drabbade 😔

Kan vår taxichaufförs bön om en säker resa inte bara vart för den där bilturen från Lovina till Amed?

/Lisa

Igår var min första dag på egen hand. Efter att ha kommit fram till mitt hostel sent på kvällen och insett att det låg ganska off (min taxichaufför fick stanna och fråga om vägen flera gånger), ägdes av en ryss och att jag skulle sova i en överslaf i ett litet rum bestämde jag mig ganska snabbt för att byta boende dagen efter. Efter en ändå god natts sömn i min säng där varenda fjäder kändes fick jag iaf en helt okej frukost och sällskap av en liten kattunge i knät.

Förmiddagen fortsatte bra med en privat yogalektion och ett besök hos Balis bästa frisörsalong "Hair". Sen hämtade Emma upp mig med moppe. Jag checkade IT och vi åt varsin suuupergod Bowl på ett ställe som hette Nula och låg granne med frisörsalongen. Efter lunchen körde vi till La Points camp där vi solade, badade, spelade volleyboll och pingis... Och tja körde yoga ytterligare en gång haha!

Jag hade bokat ett hotell i Seminyak (double six beach) men stannade kvar i Canggu med Emma och hennes surfarkompisar för att köra förrätt med happy hour på Old Mans, huvudrätt med happy hour på en mexikansk restaurang och efterrätt (espresso martini - självklart happy hour) på ytterligare ett ställe för att sedan gå tillbaka till Old Mans som hade liveband som spelade. Det var ju ändå midsommar! Efter lite bugg, foxtrot och någon annan latinodans som Emma lärde mig kände jag att det var dags att åka till hotellet. Bra beslut inser jag nu eftersom man inte känner sig lika mycket som kung i baren idag...

Nu har jag bokat ett nytt hotell för natten som verkade nice och hade ett litet gym så ikväll tänkte jag ta en lugn kväll med träning och massage 💁🏼 men först ska jag agera fotograf när Emma surfar och fortsätta det hårda jobbet på brännan 😏☀️

/LISA

• Bali

Då var det alltså bara jag (Julia), Hanna och Lisa kvar i kuta. Vi satte klockan på tidig väckning så att vi skulle vara trötta och kunna sova så mycket som möjligt av första flygresan. Efter frullen packade vi klart det sista och tog oss ner till stranden för en sista strandpromenad! Det blev sedan en riktig latdag vid poolen där en vattenmelon lika stor som våra tre huvuden tillsammans (okej nästan då) fick stå för lunchen! Mellis blev varsin glass nomnomnom! En glass om dagen är bra för magen - motto á jullan!

Det blev solpress fram tills vi gjorde oss iordning för middag som blev på en fantastisk restaurang vid namn Yulias kitchen (bloggaren dagen till ära ❤️). Denna restaurang hittade jag på tripadvisor och gjorde oss inte besvikna.

Det blev sedan en sista pedikyr (så otroligt billigt här!!!!) för mig och lite strosande för Hanna och Lisa. Efter det blev det dags för Lisa att lämna oss för sin resa till Changgu där Emma befinner sig på sitt surfcamp!

Sitter i skrivandets stund i hotellobbyn och väntar på min och Hannas taxi till flygplatsen. Detta har varit en fantastisk resa på alla sätt och vis men nu när man vet att man snart kommer vara hemma kan man inte hjälpa att längta hem!

På återseende Bali!

BALIBABES OUT!

Skoja bara. Än blir ni inte av med oss. Emma och Lisa kommer ta över några dagar till wihooooo!

KRAM!❤️

Efter en hel dags chill vid poolen sa vi hejdå till Frida, Johanna och Elin som åker hem först men som också kom till Bali först. Detta tröstade vi andra oss genom att shoppa nya saronger (har blivit några stycken sammanlagt i gruppen) och med att äta på en populär och hipp restaurang som bjöd på asiatiskt med eftertanke. Jag åt en supergod grön thai curry 🍵👌🏼

Annars har det hänt ungefär så mkt som det brukar på lata sommmardagar. Efter frukostbuffén surfade jag och Hanna lite och utan att gå in på detaljer surfade Hanna lite mer än mig tack vara min korta stubin hehe.

Bilden nedan visar Elins rätta inre 😉

//Lisa

Hej hej,
Elin här, Jag har under större delen av våran tid på Gili ägnat mig åt att ta mitt dykarcertifikat. Väldigt spontant men då jag redan har varit på Gili T för tre år sedan så var jag inte jätte sugen på att utforska ön ännu en gång. Detta då turismen har haft en synbar påverkan och det är en hel del mer restauranger och hotel än förra gången jag va här, för tre år sedan. Så jag bestämde mig för att ta mitt Open Water. Så jag har gjort fyra dyk. Det är så häftigt att trotts de 20kg man har på ryggen så är man tyngdlös och i en helt annan värld 18 meter under vattnet. Jag har fått se en hel del fiskar och koraller men också mängder med sköldpaddor.

Jag har haft stora problem med att tryckutjämna öronen och jag har fått beskedet om att min näsa inte klarar av trycket och jag kommer troligtvis få näsblod varje gång jag dyker. Men så länge det inte är farligt så känner att jag kan stå ut med lite näsblod de få gångerna jag faktiskt kommer befinna mig under vatten.

Resan från gili till kuta gick bra fram till vi började närma oss centrum då vår chaufför ville släppa av oss på någon okänd plats och med hjälp av en australiensisk mamma med pondus så gick han med på att köra oss ända fram till hotellet. Problemet var bara att han inte hittade (tror vi, han var så sur att han slutade svara när vi försökte prata med honom) så det som kanske skulle ta extra tio minuter blev en timme extra med en sur taxichaufför.

Ha det bra!
/Elin

• Bali

...sen hoppade vi av båten och har hunnit tillbringa två fantastiska dagar på Gili T. Eftersom några av oss har åkt på något likt solsting/vätskebrist/balibelly-mini har vi idag chillat lite mer i skuggan och haft strikta vätskepauser.

Elin har såklart tillbringat större delen av dagen med att utbilda sig till dykproffs (open water) medan vi åt frulle och lade oss några solbäddar.

Vid lunchtid gick jag och Emma iväg för att hitta någon dykinstruktör som skulle kunna ta oss och se mantor, men icke. Tydligen händer det väldigt sällan att man ser dem så vi gick till vårt hotell där vi genast fick hoppa i poolen för att göra en uppfräschning eftersom det var ca 3 år sen vi båda dök senast. Fem min efter vi var klara var det bara att gå direkt till båten för att dyka på riktigt. Helt amazing! För de som funderar att dyka...GÖR DET! Det är som att man skulle ha krympt och ramlat i ett tropiskt akvarie! Denna gången fick vi bland annat se sköldpaddor vilket var min första gång!! 🙌🏼 😍

Redan innan vi hade kommit tillbaka hade vi bestämt oss för att följa med på ett nattdyk vilket var riktigt häftigt. Med ficklampa och dykarutrustning simmade vi ut och såg bland annat en pytteliten bläckfisk, krabbor, en liten muräna och den här giftiga firren ni kan se på bilden.

Nu har vi alla käkat middag och medan Emma och Johanna är på massage försöker vi få wi-fi att funka för att boka hotell i Kuta som vi åker till imorgon ☺️

God natt /Lisa

• Bali

Första heldagen på Gili T började med att jag (Julia) och Lisa lugnade våra kroppar och sinnen med yoga på ett mysigt litet yogaställe! Hanna och Emma var också morgonpigga och startade dagen med en löptur runt halva ön! Johanna tog en välförtjänt sovmorgon och Elin hade dag två på sin dykcertifikatutbildning. Värt att notera är att vi faktiskt har ställt klockan nästan alla dagar för att hitta på saker, så vi är långt ifrån uttråkade och slappa😄.

Så utifrån vårt hektiska(men roliga) schema tyckte vi att det var dags för en slappardag på stranden så alla utom Elin hyrde varsin solsäng på stranden för härligt häng!

Våran lunch blev lite speciell denna dag... Eller åtminstone stället vi valde att äta på! Killen som var vår servitör hade nog inte ätit en vanlig svampmacka.... Det var nog någon speciell sorts svamp så att säga! Jag tror ni hajar... Nämnvärt är att han hade en T-shirt på sig med en text som löd ungefär: Look at me - im ugly but mushrooms make me happy! Kul var han i alla fall!

På kvällen så blev det en italiensk restaurang som omväxling (vi äter väldigt mycket god indonesisk mat😍). Kvällen fortsatte med lite öl på hotellet och sedan bestämde vi oss för att gå ut och spela beerpong där Hanna och Johanna fick se sverigematchen och sedan dansade vi lite! Utifrån att det är ramadan så stängde alla ställen klockan 12 och det blev en lagom lång kväll som var rolig!

// Julia

Idag åt vi frukost intill havet där vågorna rullade in över den svarta lavasanden. Efter det satte vi oss på en speedboat till Gili Trawangang. Vi hade förväntat oss spyor och en fruktansvärd åktur i en timme från Amed, men så blev det inte! En hyfsat skumpig tur var det men alla mådde bra och var lyckliga när vi kom fram. För att hitta bästa möjliga boende gick Lisa och Elin åt ena hållet, jag och Julia åt det andra medan Hanna, Frida och Johanna satt och väntade i mitten. I slutändan blev det ett superfint hotel som jag och Julia hittade med en liten pool på framsidan och alla rummen var fräscha och hade den bästa utomhusduschen evvaah! Så här ska vi stanna i några dagar! För såhär bra har vi typ inte bott på hela resan! Sedan påbörjade Elin sitt dykcert hos SSI medan vi andra upptäckte ön. Vi tog oss runt på cyklar och stannade till för ett bad och god hemgjord glass. Kvällsmat blev det på en mysig restaurang med grillbuffé och utsikt över havet. Nu blir det till att sova för att gå upp tidigt imorgon, jag och Hanna ska springa, Elin ska öva inför dykcertet och Julia och Lisa ska på yoga. Semester a la hälsobrudarna! //Emma

Gårdagen började med att vi steg upp kl 03:15 för att göra oss redo för att bestiga en vulkan vid namn mont batur. Trötta var vi, men vilken häftig upplevelse det var. Dock va det riktigt kallt uppe på toppen innan solen kom upp nästintill kallare än i Sverige!!

Därefter begav vi oss vidare till Amed för att kunna åka vidare till Gili. Bilfärden började med att taxichauffören stannade vid vägkanten för att be för en säker bilfärd. OBS!! vilket han ej ha gjort tidigare.. Anledningen var att många dör på denna vägen då den är ganska osäker. Lisa och jag som satt längst fram i bussen fick nästan en hjärtattack. Vi körde nästan på tre hundar och en moped. Vägen va den mest slingriga och trasiga väg jag ha skådat. Men vi överlevde, ain't no mountain high enough?!

Idag ha vi chillat vid poolen/havet och nu sitter vi på en resturang och väntar på att få åka i morgon. Idag ha vi levt upp till vårt bloggnamn. Ha det fint alla läsare!

/eran Hanna

Gårdagen startade med att klockan ringde innan 05.45 (ingen semester här inte) för en utflykt. Det var att åka ut med båt och se delfiner hoppa i soluppgången som stod på schemat denna morgon. Det var många ute samtidigt som ville bevittna detta och visst fick vi se några fina delfinhopp. Vi åkte tillbaka till stranden lite tidigare för att få i oss frukost innan vi begav oss ut på nästa utflykt.

Nästa aktivitet var snorkling ute vid en ö. Denna ö skulle även vara balis nationalpark där båten skulle lägga till för att utforska ön. Inträdet till denna ö kostade 200 000 IDR (ca 120kr) per person vilket vi tyckte var rimligt. Väl där inser vi alla att där inte var något att upptäcka, en öde ö utan folk och med inget att se. Vi alla var dock kissiga efter en timmes båtfärd och snorkling och inser glatt att det finns en toalett där. Toan var ett hål i marken och utan dörr men vi hade iallafall havsutsikt från denna plats. Det kan ha varit det dyraste toabesöket vi gjort men det var värt det!

Snorklingen var fantastisk och vi simmade vid ett rev som kallades "the Wall". Detta rev var platt och sedan stupade det rakt ner till botten som var där långt ner. Många fina koraller och fiskar fanns det så det var en lyckad utflykt trots allt.

Vi kom hem på eftermiddagen trötta och med brända rumpor (vissa mer än andra). Med lite mat i magen blev vi piggare och bestämde oss för att åka till nästa anhalt som var uppe i bergen. Mer om vad vi gjorde där kommer senare.