Header

Att träna och röra på sig dagligen gör att du mår bra fysiskt och psykiskt, det kan hjälpa dig att släppa tankarna om skolan och att glömma jobbiga saker. Du får inte bara bra kondition, utan du får en bra styrka i hela kroppen som kan vara användbar hela livet. Att äta bra gör att du får bra energi, mycket vitaminer och många andra goda bakterier.

Om man äter skräpmat,så som fet mat, snabbmat eller mycket kolhydrater så mår inte kroppen bra. Dinavärden ändras snabbt och din kropp drar på sig onödiga och dåliga bakterier,vilket gör att du kan bli sjukt oftare.

Om du kombinerar BRA kost och träning så kommer du må bra både psykiskt och fysiskt. Om du väljer att bara äta skräp och inte röra på dig alls, utan bara ligger hemma i soffan så finns det risker så som fetma, dålig hälsa, dålig sömn, stress, depression och psykisk ohälsa. Om du lider av fetma så kan du lätt drabbas utav cancer,diabetes, högt blodtryck, hjärtsjukdomar och demens.

Vi svenskar blir allt tyngre, såväl den genomsnittliga medelvikten. Cirka en halv miljon svenskar dras med en övervikt som påverkar deras hälsa negativt, och mellan 5000 och 10 000 dör i förtid varje år av fetma.

Fetma är en relativt vanlig sjukdom som uppstår när man äter mer än vad man förbränner. Orsaken kan till exempel vara livsstil, miljö och ärftlighet. Hos kvinnor ökar risken för fetma under klimakteriet.

Fetma hör ofta ihop med psykiska besvär som ger en sämre livskvalitet, till exempel depression. Men fetman i sig försämrar också livskvaliteten betydligt.

Det finns olika sätt att ta reda på om man har fetma eller övervikt, till exempel genom att mäta midjemåttet eller räkna ut kvoten mellan midjan och höften. Ett mått som används ofta är BMI, body mass index, som bygger på förhållandet mellan längden och vikten. När ditt BMI ligger mellan 25 och 29,9 räknas det som övervikt, och när det ligger på 30 och mer som fetma.

Ta hand om din kropp, du har bara en.

Likes

Comments

Att hålla motivationen uppe hela tiden är inte lätt och jag antar att jag inte är ensam om att ha dåliga träningsdagar. Ett problem som många har som är nya på gymmet är att de är väldigt motiverade till en början och går också på fullhjärtat till gymmet. Men många slutar nästan lika snabbt igen.

Så jag vill att du ska börja med att fråga dig själv, ”– Är detta vad jag vill?”.

Det första du måste göra är att hitta viljestyrkan. Du kommer inse väldigt fort att viljestyrkan är den viktigaste delen av allt om du vill nå dina mål. Din kropp har all kapacitet till att nå målen, men den kan inte om inte din hjärna säger till kroppen vad den ska göra.

Sätt inte upp orimliga mål. Det är helt fantastiskt att du har bestämt dig för att sluta röka, att du ska äta sundare och börja träna 3 dagar i veckan. Men inte allt på en gång. Det kan lätt bli för mycket och det hela slutar oftast med att man ger upp hela projektet.

Bestäm dig för specifika träningsdagar. Bestäm tre dagar i veckan som träningsdagar. Det är helt lagom och du får en ledig dag mellan varje träningstillfälle. Det är viktigt att du väljer lämpliga tidpunkter och sedan planerar din vardag med dessa tider som utgångspunkt.

Låt inte träningen gå till överdrift. Om träningen är för hård finns det en stor risk att du tappar motivationen. Lyssna ALLTID på din kropp.

Jobba dig långsamt mot toppen. Det tar lång tid att förändra sin kropp, processen tar sin tid. Men kom ihåg, ett litet framsteg är också ett framsteg.

Sist men inte minst. Kom ihåg att om du ska ändra om i din vardag, gör det av rätt anledningar. Det ska inte ligga ångest bakom en livsstils förändring, utan lägg träningen och kosten på en nivå som du känner att du klarar av och mår bra av. Livet ska vara roligt att leva och förhoppningsvis så kommer du känna att träningen tillför energi och lycka i ditt vardagsliv.

Likes

Comments

Ni missar väll inte att ni kan vinna en superfin blombox från @qeenroses på min instagram just nu? Tävlingen avslutas IMORGON, så om ni vill delta så gör ni det nuuuuuu! Alla regler och villkor står på min instagram som sagt, så in och kika! Jag heter @Zaraholmberg där!

Likes

Comments

Godmorgon! Allt bra? Med mig är det bara bra, för första gången på typ 2 år så är jag pigg på morgonen haha. Idag har jag inte mycket på schemat, förutom skola, fika med mormor och jobb på Nordic ikväll. Jag hatälskar verkligen måndagar, för jag går kort dag i skolan, men jag måste ändå sitta kvar o häcka i stan till 17 för då börjar jag på jobbet. Jag tänkte träna idag, men jag behöver verkligen träffa mormor utgav personliga skäl. Så vi ska ta en fika och mysa lite innan jag börjar jobba.

Hörs mer sen fina! 💗

Likes

Comments

Nu har det kommit 2 nya smaker från Lohilo och jag är sååååå taggad på dessa!! Det ska bli så spännande att testa de olika smakerna, något säger mig att jag kommer att ÄLSKA cookie dough. Dessa nya 2 smaker kommer nog lätt vara dom bästa hittills, det tror jag iallafall, jag tror att dom kommer göra succé!

Likes

Comments

Igår på mitt på dagen så gjorde jag och Madde äntligen om mitt hår, soooom jag har dragit på det alltså, men nu är det äntligen fixat! Det tog ca 3 timmar, men det var så skönt att få det fixat nu, för det hade suttit i i ett halvår. Så nu har jag nytt fräscht hår, långt och fiiint! Jag måste bara framföra att mitt hår knappt alls blev mer slitet av keratinhår, snarare tvärt om, mitt riktiga hår har aldrig känts så friskt. Till och med mamma vart lite snopen, för mitt hår har alltid vart slitet och trött. Men mitt egna hade växt supermycket och var inte alls lika slitet som innan. Jag har hört att keratinfästena tar kål på ditt egna hår och verkligen förstör massor, men för mig stämde det inte alls..!

Idag slutar jag 15.10, så jag åker hem direkt efter skolan med Marcus syster. Superskönt, för annars hade jag behövt vänta i stan till 18, för då slutar Marcus. Så det är galet skönt att jag är på gång med körkortet nu, både teoriprovet och uppkörningen är bokad nu, så veckan efter min födelsedag smäller det, hehe. Så det ska bli skönt att kunna ta sig hem när jag vill, samt kunna ta mig till gym, jobb och annat själv, utan att behöva anpassa mig efter alla andra.

Om jag hinner idag, medans det fortfarande är ljust så har jag tänkt att fota lite hemma, eventuellt filma, för att ni ska få se hur vi bor. Jag har ju lovat det nu sen vi flyttade in, men jag ska verkligen ta tag i det nu tänkte jag. Så jag hoppas att vädret håller sig fint tills jag kommer hem. Dock är vi inte klara hemma ännu, köket och badrummet ska göras om, sen ska vi byta ut lite möbler i vardagsrummet och lite sånt. Men ni får se hur det ser ut just nu, så får jag lägga upp mer när vi påbörjar köket och toaletten.

Så vi hörs mer hemma sen! 💗

Likes

Comments

Jag är en doftljusnarkoman, jag har voluspa ljus i varje rum typ. Jag var på Åhléns igår och hittade 2 nyinkomna ljus, dom blev snabbt favoriter kan jag säga. Så inom kort står dom hemma hos oss också, tillsammans med resterande ljus. Dom räcker såååå länge, och doftar så sjukt gott, doften sprider sig i hela huset och är verkligen värt pengarna. Dom är inte som Ikeas doftljus direkt, dom tappar doften ganska direkt, dessa luktar tills dom är helt slut, vilket jag tycker är superbra.

Likes

Comments

Helt ärligt är Noccos nya smak; cassis den bästa smaken som dom har gjort hittills. Den har en smak av svartvinbär, den är verkligen så fräsch och supergod. Jag ger den 5/5 poäng, helt klart! Jag tror att de kommer bli supergott i sommar när det är varmt, en iskall Nocco cassis med is i sommarvärmen! Nomnom!

Likes

Comments

Alltså har ni hört att NASA har gjort om systemet och ändrat de flestas stjärntecken? Jag blev lite irriterad faktiskt, jag har ALLTID vart oxe, nu helt plötsligt är jag vädur? Vad tycker ni om detta? Jag kommer ändå fortsätta att se mig själv som en oxe, haha.

Stenbocken – 20 januari till 15 februari

Vattumannen – 16 februari till 10 mars

Fiskarna – 11 mars till 17 april

Väduren – 18 april till 12 maj

Oxen – 13 maj till 20 juni

Tvillingarna – 21 juni till 19 juli

Kräftan – 20 juli till 9 augusti

Lejonet – 10 augusti till 15 september

Jungfrun – 16 september till 29 oktober

Vågen – 30 oktober till 22 november

Skorpionen – 23 november till 28 november

Ormbäraren – 29 november till 16 december

Skytten – 17 december till 19 januari

Likes

Comments

Nouw Magazine