Halloj på er allihopa! Våren har kommit till Maine, så underbart! Senaste veckorna har varit ganska bra så tänkte ge er en liten update om vad som hänt senast!

I söndags åkte jag och min värdmamma och shoppade (igen), denna gången med målet att hitta arbetskläder för hennes business trip till New York City. Lyckade hitta x antal plagg till henne, antar att mitt klädbutiks-sommarjobb hjälpt mig med ögat för kläder, lite i alla fall ;)

I måndags började värmen komma och det var ca 18-20 grader runt middagstid och närmare 25 under eftermiddagen - så underbart! Drog mig ut på min "vanliga" promenadrunda innan jag åkte och hämtade lillkillen på förskolan. Eftermiddagen spenderade jag och lillkillen utomhus på en lekplats i Portsmouth, solen sken och vi hade det så mysigt o solskenet. Efter det åkte vi till Target, mötte upp min värdpappa samt handlade lite mat till huset.

Igår (tisdag) så var vädret fortfarande tipp topp och drog mig ut på min vanliga promenadrunda ännu en gång, mätte även den och den verkar vara nästa 5 km (wihoo!), så nu känner jag mig så hälsosam, haha! Sen hann jag tvätta någon maskin tvätt innan hämtning på förskola/skola. Jag och kidsen stannade på lekplatsen på flickans skola och de lekte i närmare 40 min innan vi drog oss hemåt och fortsatte leka ute i trädgården. På kvällen stack jag till Best Buy för att försöka köpa en ny kamera (som jag redan försökt beställa online men det fungerade inte) väl inne i butik gick det superenkelt att beställa den från butiken, dock avbröts min order 4 gånger (!!) av oklar anledning! Så irriterande! Men nu verkar det fungera, *peppar peppar* - så håller tummarna att den ska komma i slutet av veckan!

Idag är det onsdag och jag och lillkillen spenderade förmiddagen på ett litet inomhus lekland. När hann sov middag sprang jag runt som en dåre och försökte städa iordning, diska, tvätta och hinna käka lunch. Gick även upp tidigare för att hinna tvätta en maskin tvätt till mig själv. Efter kvällsmat/middag stack jag och min värdmamma och tankade samt tvättade min bil, insida och utsida så nu ser den så fräsch ut! Blev även en tripp till Hannaford för veckohandling, älskar när man öppnar kylskåpet och det är fullt! Så mycket att fixa, detta med anledning till att min familj från de svenska skogarna kommer och hälsar på inom kort!! Kan inte förstå det, galet!! Kommer ihåg när jag gick och räknade ner från typ 80 dagar och nu kan jag snart räkna i timmar - är så taggad för att få träffa min älskade familj! ❤

Under resan hade jag totalt 2 helt lediga dagar, en torsdag och en måndag. Torsdagen gjorde jag inte särskilt mycket, utnyttjade kanske inte riktigt min lediga till fullo men det är svårt när man åker som ett sällskap och inte bor tillräckligt nära centrum för att kunna gå till saker. Därav hängde jag mest vid poolen vid huset och läste. Hängde bland annat med min värdfamilj till en ny strand vi inte varit vid innan och försökte jobba på brännan.

Måndagen dock utnyttjade jag dock till max. Startade dagen med att käka frukost med familjen och sen åkte jag med min värdpappa, värdmammans syster samt kidsen till en av stränderna längst Grace Bay. Därifrån gick jag sedan till ett all inclusive hotell som låg längst med stranden. Köpte mig som ett "dags-pass" så där hängde jag resten av dagen. Njöt utav poolhäng, gratis mat och drinkar, solstolar på stranden samt en båttur med snorkling. Hade en sån GRYM DAG, hade glömt bort hur nice all-inclusive livet är, haha. Tyvärr var det lite blåsigt under snorklingsturen, vilket gjorde att det var vågor på havet, vilket var lite jobbigt. Jag var helt slut efter ca 1 timmes snorkling, men oboy vad skoj det var! Började klippa ihop en film av min GoPro:s videos och foton ifrån snorkelturen som jag hade tänkt att lägga upp, men vi får se om den någon gång kommer bli färdig ;)

Avslutade dagen med att köpa mig ett äkta turist-armband, som jag (förvånansvärt) faktiskt använt flera gånger även sen vi kommit hem från semestern!

Här får ni en liten bildbomb ifrån semestern i paradiset som jag gjorde tillsammans med min värdfamilj i februari. Insåg när jag började leta i albumet efter bilder att det inte tog så mycket bilder trots allt, och de som togs var såklart på de andra i sällskapet, vilket jag inte känner för att lägga upp här på bloggen.

Totalt var vi 7 personer som flög ner - jag, min värdmamma, mina 2 värdbarn, barnens morfar samt deras moster och hennes barn på 1,5 år. Vi flög ner till öarna tidigt på morgonen måndagen den 20 februari, med en mellanlandning i North Carolina - ännu en stat avcheckad ;) Landade tidig eftermiddag och efter smått kaos på biluthyrningen (då vi allihopa inte fick få plats i bilen och vårat bagage) slängde jag och kidsen oss i poolen det första vi gjorde när vi väl kom fram till huset. Vi hade hyrt en villa med egen pool - nice! Första kvällen gick vi även ut och försökte äta ute, då vi inte hade någon mat i kylskåpet ännu och ingen orkade åka och handla. En restuarang precis vid havet och solnedgången var så fin!! Dock slutade det i ca 5 portioner take-go från restaurangen och 3 kinkiga ungar - lyckat!

Följande 3 dagar såg hyfsat likadana ut - vi testade vi lite olika stränder på förmiddagen, hängde vid huset runt lunchtid, käkade middag innan vi begav oss till någon form av strand vid solnedgång - ganska chill med andra ord! Ju längre in på vår resa vi kom, ju mer mat käkade jag - morfarn skämde bort mig o lagade massa god mat på kvällarna när alla andra sprang och försökte få kidsen att sova. En dag klämde jag hela 3 tallrikar med mat, där av bilden ovan :)

Fredagen fick jag en dag ledigt, men hängde ganska mycket med familjen trots allt. Åkte med dem till stranden men skärmade av mig med bok och musik - så nice att slippa ha koll och ansvar för barnen efter 4 intensiva dagar då det blev stor omställning för dem med miljö, rutiner osv. Under resans gång hann även mitt äldsta värdbarn bli sjuk med feber så blev ganska mycket häng vid huset emellanåt, dock repade hon sig snabbt och var på benen igen efter ca 2 dagar. På lördagen kom min värdpappa ner till öarna också, vilket såklart var väldigt skoj att alla var samlade och vi lagade god mat på kvällen! Söndagen hade jag och min värdmamma alla 3 barnen då de andra skulle på fisketur, så fullt upp med andra ord! Måndagen var jag ledig, så nice! Kommer ett separat inlägg om vad jag gjorde den dagen - stay tuned!

Tisdag och onsdag försökte vi bara få ut så mycket så möjligt utav dagarna! Hängde på stranden, hängde vid poolen åkte och köpte glass o massa annat skoj! Min värdmamma försökte jobba dessa två dagar så vi försökte hålla oss ifrån huset om det fanns möjlighet, allt för att inte störa i hennes samtal. Sen var det plötsligt torsdag och jag skulle flyga hem igen - gick så fort även om jag var borta i 10 dagar. Hann med stranden en sväng på förmiddagen innan jag fick skjuts till flygplatsen. 13 timmar senare var jag äntligen hemma i huset igen!

För att sammanfatta resan så var det ett väldigt fint resemål, men placeringen av villan vi bodde i var sådär. Inte riktigt gångavstånd till något vilket ibland gjorde saker och till lite komplicerat ibland. Dock var det en väldigt fin villa och den låg egentligen närmst den sidan av ön som hade finast stränder - (enligt mig) Grace Bay! Havet var ju bland det blåaste och sanden bland det vitaste jag någonsin sett, så galet fint! Man kunde inte riktigt tro sina ögon! Vädret under resan var också kanon, runt 75-80 grader farenheit (ca 23-29 grader celcius) under båda veckorna, svårt att klaga! Sen det här med att bo i villa i jämförelse med hotell kan ju också diskuteras, framförallt när man åker med barn i sällskapet. Att resa med barn är också väldigt intensivt, framförallt när det inte är dina egna, haha! Men överlag så hade jag en bra och rolig resa och även om inte allt gick enkelt hela tiden, så tror jag att jag kom närmare min värdfamilj trots allt OCH jag fick möjligheten att följa med dem på en 10 dagars resa i paradiset!

Det här med beslut är inte min grej, det vet nog alla som känner mig. Jag tycker beslut är jobbiga och att ta seriösa och jobbiga beslut om saker och ting är en av de värsta sakerna jag vet. Med beslut menar jag inte vad man ska käka till frukost eller vilka skor man ska ta på sig, även om det ibland är ett problem för mig också. Besluten som jag syftar på är de beslut som berör dig långsiktigt, de som har och göra med din framtid. Jag avskyr dem! Att flytta till USA var en av de tuffaste och jobbigaste besluten jag någonsin tagit även om jag idag ser tillbaka och är så stolt för att jag faktiskt vågade ta steget ut i den oförutsägbara världen. Kan än idag inte riktigt förstår att jag faktiskt vågade och att jag här och nu faktiskt befinner mig i självaste USA.

På något sätt trodde jag nog att genom att åka som au pair till USA skulle ge mig tid. Tid att komma på min fortsatta plan - vad jag vill bli när "jag blir stor", vad jag vill uppnå med livet och vad jag verkligen brinner för. Men tiden flyger förbi och idag står jag här, snart 8 månader sen jag lämnade svensk mark och känner mig lika förvirrad (om inte mer) på vad jag vill! Känner mig på något vis så stressad av dagens samhälle att man borde veta vart man vill här i världen, men jag vet verkligen inte vad jag står eller vad jag vill. Men känslan av att behöva besluta kring ens framtid har under dessa 7,5 månaderna känts mer avlägset, jag lever liksom i en annan värld här borta. Mitt svenska liv har nästintill pausats känns det som och när jag återvänder hem igen kommer det ta vid där jag slutade. Men jag vill inte hamna i samma spår, jag vill inte bli fast i mina bekvämligheter, det var trots det som gjorde att jag åkte iväg från början. Vad händer om jag då fortfarande inte vet vad jag vill - kommer jag då fastna i samma gamla gångna spår? Jag försöker att inte tänka på framtiden, jag försöker leva här och nu, i nuet. Men när nuet och framtiden möts, när de plötsligt är sammanklistrade - vad gör man då? Sitter just nu med den svåra frågan/beslutet som alla au pairer måste gå igenom - förlänga eller inte förlänga?

För ett par veckor sedan hade jag svarat nej. Det hade varit dags för nya äventyr på hemmaplan, att gå vidare till nästa kapitel i livet. Idag är jag inte lika säker, tankarna går fram och tillbaka. Även om jag saknar allt där hemma, familj och vänner (och svensk mat!) så finns det en del av mig som inte vill tillbaka till Sverige, inte än i alla fall. Känns som att komma hem till Sverige igen mest känns som en skräckblandad förtjusning mer än ren lycka. Mer sorgligt än lättnad och för tillfället mer konstigt än rätt. Efter en semesterresa någonstans längtar man nästan alltid hem i slutet, men detta är och känns inte likadant. Jag har ett nytt liv här i USA och mycket av det som fanns i mitt liv hemma i Sverige finns inte kvar längre, inte på samma sätt. Mitt liv här i USA är så olikt mitt svenska liv, det går inte att jämföra. Jag har under mitt au pair år blivit mer spontan, jag har vågat mer, jag har upplevt massa nya saker och jag har utvecklats som person och vågat stå på egna ben. Jag har hittat en sida av mig själv som jag inte riktigt trodde jag hade. Tanken av att åka hem till Sverige får mig att tro att den sidan av mig kommer försvinna, att man kommer återgå till sitt gamla jag i sin svenska vardag, även fast man egentligen inte vill det.

Är jag färdig med USA? Borde jag åka hem till Sverige? Borde jag stanna kvar här borta ett tag till? Om jag förlänger, borde jag förlänga i samma familj eller leta efter en ny i en annan del av USA? Vill jag verkligen bo mer utomlands eller är jag egentligen bara sugen på att resa och uppleva nya platser?

Alla dessa obesvarade frågor och funderingar - alla dessa beslut....

Finns inga ord som beskriver den tragiska och hemska händelse som skedde i Stockholm tidigare idag! Tankarna går till de drabbade samt deras anhöriga.

Tillsammans står vi starka! ❤

Har haft en väldigt bra helg trots att den var oplanerad från start. I lördags mötte jag Towe i Newington och vi besökte några butiker, lämnade bland annat tillbaka några plagg på PINK. Fyndade 3 plagg på Old Navy, bland annat ett par gröna byxor - wihoo! Sen åkte vi till Trader Joe's och köpte ingredienser för att laga svenska köttbullar hemma hos mig. De blev inte toppen, men trodde de skulle blivit värre, haha! Efter det halvsov vi i min säng och kollade delar av en Harry Potter film. Senare på kvällen åkte vi hem till Towe och spelade kortspel med hennes värdfamilj och sen sov jag över där.

Söndagmorgon hämtade min värdmamma mig vid 07:30 tiden hos Towe, då hon och jag bestämt kvällen innan att vi skulle åka norrut och åka skidor/snowboard. Efter 2 timmars bilresa och närmare 2 timmars snowboard-shopping tog vi oss till backen. Åkte skidor i sådär 4 timmar med lunchpaus på toppen med utsikt över bergen! Så vackert, har verkligen fått en ny förkärlek till berg!

Då var det helg igen! Vaknade precis men orkar inte röra mig, tagga ligga kvar i sängen liksom!

Igår var det fredag och av någon anledning så hade inte lillkillen förskola så jobbade heldag. Så Towe och jag bestämde oss för att ha play date med pojkarna. Efter vi får iväg mamman och flickan till skolan så släpade viss oss ut i bilen och åkte till Towes och deras hus.

Pojkarna lekte jättebra och verkade ha väldigt skoj! Mitt i lekandet blev det paus med mellanmål innan det var dags och byggas koja för fulla muggar. Vi käkade även lunch där innan vi åkte hemåt runt 12 tiden. Väl hemma tog lillkillen en tupplur och jag passade på att käka lunch då det endast varit pojkarna som ätit tidigare. Tömde diskmaskinen och städade undan i köket innan det var dags att åka och hämta flickan i skolan, så bara till och packa in sig i bilen igen.
Tillbaka hemma igen byggdes det mer koja och vi lekte "familj", rörigt men skoj. Sen kom min värdmamma hem tidigare så runt 18 tiden stack jag till Towe då vi bestämt oss för att gå ut o käka! Slutade med att vi hamnade på Applebee's (som alltid) men det var väldigt gott! Tog även en galet god efterrätt som ni ser på bild! Sen rullade vi typ hem, nice fredag!

Har så mycket skojiga saker planerat framöver, ser verkligen fram emot så många saker. Det är tack vare alla dessa saker som gör att tiden går så fort! Har planerade saker fram tills sista veckan av mitt år - galet!
Här har ni de lite större sakerna som är inbokat redan eller håller på att inbokas;

APRIL :

• Mamma, pappa och mellansyrran kommer hit!! (Längtar galet!)
  • Övernatta ett par nätter i min favoritstad Boston tillsammans med familjen.
  • Åka till självaste Big Apple, nämligen New York - woop woop!
  • Besöka Niagarafallen - verkar vara ett sånt häftigt ställe!

MAJ :

• Läsa mina sista credits i Boston, vilket innebär att jag blir inneboende med Hanna (och förhoppningsvis kommer Towe läsa kursen med oss också) under en hel helg - wihoo!

JUNI :

• Niagarafallen (igen) för att avklara mina sista credits.

AUGUSTI :

• Fyller äntligen 21 - utgång kommer ligga högt på prion!
  • Shawn Mendes konsert med Hanna, Towe och Jennifer - taggad!!
  • Påbörja resemånad tillsammans med Hanna!

Här har ni ett gäng saker som jag är riktigt taggad för. Hoppas även hinna klämma in en rad andra saker dock, t.ex;

• En helg i Washington D.C - man kan ju inte bott i USA utan att sett Vita Huset med egna ögon liksom.
  • Se och upptäcka Seattle - staden där Grey's Anatomy utspelar sig måste man ju se.
  • Besöka Sanna i Chicago - den staden ligger högt upp på priolistan efter alla Chicago-serier jag följer + att det kommer bli så kul att se hur Sanna har bott under sitt år!
  • Hoppas även på att Sanna ska hinna hälsa på mig då våra planer för spring break inte gick som planerat.

Igår såg jag Disney's Beauty and the Beast på bio - den var SÅ BRA!! 10 av 10 - rekommenderar den starkt! Första gången på länge jag satt i biosalongen och kände mig typ upprymd av hur bra jag faktiskt tyckte att filmen var! Vet inte om det är för att just Skönheten och Odjuret är så förknippat med min uppväxt, lite flash backs på något vis.

Måste även säga att jag tyckte det var roligt att de behållit så mycket likheter med original-historien även om det var lite små utstickare. Sen råkar jag ju tycka att Emma Watson är sån duktig skådespelerska plus att jag tycker att hon är väldigt söt till utseendet - hon var perfekt till rollen som Belle om du frågar mig. Dessutom var musiken fantastisk och i en biosalong blir det så effektfullt, fick liksom gåshud på armarna! Hade nog inte tvekat på att se den en gång till innan den slutar gå på bio - den är verkligen värd alla priser den kan få!

Tveka inte på att gå och kolla på denna fantastiska film!! Spana in trailern här ovanför nu!

Blev en shoppingdag med Towe igår, vi bestämde oss för att åka till The Maine Mall och vi fick med mig några fynd hem så vi båda var nöjda! Fick bland annat använt mitt presentkort på Sephora som jag fick utav mina värdbarn i Valentine's Day present. Köpte mig en ögonskuggspalett från Urban Decay i fina bruna färger, så himla fin - in love!

Efter lite shopping åkte vi ner till Portland och käkade middag på en restaurang vid namn "The Corner Room" innan vi åkte tillbaka hemåt. Sen slutade det med att Towe sov över hos mig. MYS! Ikväll väntas bio med Towe och hennes värdmammas syster. Äntligen ska jag få se "Beauty and the Beast" - taggad!