Ja nu är säsongen officiellt igång, vi har bekantat oss med varandra, en eftermiddag på stranden med utklädnad, tävlingar, bad och många skratt! Vi kallar det kick off. Vi hade fyra olika lag och temat var: film.
Jag blev indelat i team Avangers som tydligen, enligt mig är en serietidning med superhjältar med olika förmågor som gjorts om till en film. Vi lät kreativiteten flöda för att, utan att avslöja, visa vilken film vi försökte efterlikna.

Våra motståndare denna dagen var:
Harry Potter, Moulin Rouge och Suicide squad.

Annars så är servicepassen igång, allt fler soldyrkande turister strömmar in på ön och snart är vi i högsäsong.

Första advent idag och julkänslan är lika med noll, men chefen ville imponera på oss så i fredags på vårt veckomöte hade han köpt lussekatter från svenska bagaren och en varsin adventskalender av choklad! Tack sa vi till honom.

Om det är någon jag märkt är det att tiden går så förbaskat snabbt! På gott och ont såklart. Men så mycket som jag lärt och upplevt här i Thailand redan.

Under en introduktion för säsongen är det viktigt att man sätts in ordentligt i det arbete som ska göras och ser det som gästerna kommer se och kommer att fråga om. Vi måste alltså alltså vara ett par steg före.

En nyhet är ju också att jag för första gången i mitt liv fått glasögon. Efter att jag upplevt lite svårigheter ibland att se på avstånd så tog jag ett syntest och det visade ju att även jag kommit upp i åldern för glasögon.

Jag har ju världens absolut bästa jobb, jag får ständigt nypa mig i armen för att inse att detta faktiskt händer mig på riktigt.

Givetvis delar jag med mig av lite bilder också så ni får ta del av min vardag.

Saker jag gjort/upplevt:
- skaffat mina första glasögon någonsin!
- cyklat 18 km i strålande solsken och 41 graders värme.
- varit på kanotsafari och sett kalkstensgrottor.
- sett skillnaden på ett thailändskt buddhistiskt tempel och ett kinesiskt buddhistiskt tempel.
- upplevt nattmarknaden i Phuket, mitt intresse var mest vid matavdelningen.
- varit till Similian öarna.
- badat i säkert 29-30 graders vatten, i havet alltså!
- träffat gäster.
- haft 1 ledig dag sedan jag kom hit! Ja allt detta jag gjort är en del av mitt arbete.
- varit på världens finaste organisation för hundar och katter, Soi dog foundation.
- Loy Kratong. En vattenfestival där man sänder ut en blomsterdekoration på havet som inte får tippa på 1 minut. Välter den inte, sägs det att man bringas tur.
- varit på bio!
- suttit i en båt mitt i det andamanska havet utan bensin.
- sett ananaser i det vilda.

Utöver allt detta har jag många gånger hunnit tänka - jag är så evigt tacksam för den här möjligheten!

Ja då har det gått liiiite tid sedan sist. Jag har lämnat min grekiska pärla Kos. Det var en underbar sommar med min nya lilla familj bestående av mitt team, min agent och massa härliga greker. Kos lämna ett litet avtryck i hjärtat trots allt.
På återseende får jag allt säga, definitivt något jag en dag ska tillbaka till.

Jag fick lite tid hemma mellan destinationerna och fick tid till familj och en hel del vänner, inte alla men det blev åtminstonde en del. Även fast jag älskar dem alla så är det väldigt stressigt för mig att komma "hem".

Ja nu tänker ni nog lite för er själva, varför skriver hon hem sådär, hon ska väl komma tillbaka någon gång?
- givetvis ska jag det! När vet jag inte helt. Men när jag arbetar såhär som jag gör så tar man verkligen in stället på ett helt annat sätt och blir mer nära med lokalbefolkningen och nästintill slutas att ses på som en turist. Du känner dig helt enkelt hemma! Du får till och med så pass nära och fina vänner som känns som din familj. Där kommer det tråkiga in i mitt arbete, du vet hela tiden att vissa av dem du möter kommer du säkert ha kontakt med flera år, kanske till och med resten av ditt liv. Men efter säsongen är det slut och många ser du aldrig igen.

Jag har nu varit i Thailand, närmare bestämt Phuket - Patong i lite mer än en vecka. Att kalla just denna turistfälla för exotiskt är ju nästan i mina ögon fel. Jag har sett många ställen mer exotiskt, speciellt och som ett paradis än just Patong. Men..det är fortfarande bra j*vla fint här. Det finns möjligheter att sysselsätta sig på semestern. Det jag tycker mindre om personligen är ju att faktiskt många thailändare lärt sig att prata svenska. Det tar bort charmen i mina ögon. Men bortsett från detta är jag faktiskt riktigt glad över att vara just här. Jag kommer arbetsmässigt att få en spännande kultur att lära mig. Jag kommer få se mycket av själva Phuket. Jag kommer ha förväntansfulla gäster som är här för att få de absolut bästa veckorna på året. Det är mitt jobb att ge dem just det!

Jag trivs väldigt bra med mitt team, vi har roligt, skrattar och sjunger danska låtar i bilen medan vi tar oss omkring i en högerstyrd bil i vänstertrafik i världens andra farligaste trafik i världen. Men ja det ska man ju kunna checka av på listan också. Varje dag känner man ju att man lever. Men vi tar det försiktigt och lyckligtvis så kör vi automat.

Jag går dag in och dag ut och förundras över hur billigt saker och ting är. Jämfört med mitt absolut första besök i Thailand -07 så är det ju faktiskt dyrt men man blir ju ändå glad när man får en massage för 75 svenska kronor. Då kan man ju faktiskt ha råd att unna sig - även som fattig guide!

Under introveckorna såhär i starten på säsongen så har vi fått se alla våra hotell, partners och utflykter. Vi får dagligen ny information och försöker själva ta reda på vilken är den absolut bästa stranden? Vad kostar en tuktuk till nattmarknaden i Phuket town? Allt som kan vara bra att veta helt enkelt.

Jag ber om ursäkt att bloggen inte är min prioritering - jag är helt enkelt för upptagen med att leva och uppskatta mitt liv just nu.

Jag mår bra, Kos är fantastiskt! Mina dagar är långa men jag älskar mitt jobb så tiden går så fort. Jag har varit här i två månader, på ett sett känns det som 2 veckor och på ett annat som 2 år.

Nu har vakanslistorna för vintersäsongen släppts så tankarna är i full gång med att försöka förstå vad jag själv vill.

Här kommer massa bilder från denna grekiska pärla 🇬🇷

Så, nu har jag varit på Kos i snart 3 hela veckor. Starten av varje säsong är alltid väldigt hektisk. Det är mycket att se och lära. Det är så fint här, väldigt charmigt, intimt och en trygg stämning. Jag kom med ett öppet sinne och visste inte alls mycket om ön.

Min chef mötte upp mig och mina kollegor på flygplatsen och vi blev körda till våra lägenheter som skulle bli vårt hem för sommarsäsongen. Första natten var hemsk, lägenheten var tråkig, kall och sängen förfärlig. Mitt "kök" är ett skåp och 5 lådor, en diskho, en liten kyl med ett minimalt frysfack. För att toppa denna historien så hade jag inget varmvatten de första 3 dagarna.
Nu har jag gjort det lite mer personligt och det känns bättre och mer som ett hem.

Vi har varit runt hela Kos, varit över till ön Kalymnos, varit på tur till Bodrum och besökt Asklepion som är världens första sjukhus. Grekland har så mycket historia, det är svårt att ta in allting men det kommer mer och mer ju tiden går.

Jag trivs superbra med mitt team! Adrian och Sofie är nya som guider, så som jag själv var för ett år sedan. Jag försöker lära dem allt jag kan, dem är superduktiga!

Jag har hållit i två utflykter, en som heter 3 öar och en till Bodrum. Väl i Bodrum träffade jag Jacob som jag arbetande med på Gran Canaria i vintras.

Nu så, det flesta vet säkert redan om det men jag har blivit erbjuden en tjänst som serviceguide på Kos i sommar.

Jo, lite velande eftersom jag går från en stor destination till en väldigt liten, samt lite andra arbetsförhållanden. Men jag har suddat ut dem frågetecken som fanns och känner mig nyfiken och motiverad på min sommarsäsong.

Annars ska jag vara helt ärligt, så börjar jag känna mig nöjd med denna ö. Det har blivit en vardag och jag har upplevt allt jag vill här. Jag känner inte mitt lyckorus på samma sätt längre, nu får jag ibland påminna mig själv om hur fantastiskt mitt liv faktiskt är.
Jag tror jag bara är i behov av miljöbyte och kärlek från min familj.

Om inte ens en vecka åker jag till Mexico på semester med världens bästa Malin. Det är välbehövligt och ska bli helt underbart att spendera tid med henne.

Med detta sagt ska jag bidra med få bilder från arbetet och såklart min fritid!

Ja ni, tiden går ju läskigt fort. Imorgon är det julafton! Det kommer kännas märkligt att inte spendera julen med familjen men det ska blir både spännande och jättebra att fira julen här i värmen.

Igår spenderade jag min lediga dag på Amadores stranden, 28 grader och strålande sol. Som ni säkert kan lista ut så saknar jag julkänslan.
Efter stranden åkte vi till San Agustin och gick på gottegrisen - butik som säljer svenska varor. Jag köpte grötris och apotekarnas julmust.
Så igår kväll blev jag husmor, med mina nya roomies Emma och Andreas som spelade julmusik så kokade jag gröt för första gången någonsin. Den blev supergod och vi har sparat för att äta gemensam frukost imorgon, på julaftons morgon.

Nu har jag slagit in julklappar till mina roomies och diverse klapplekar som vi ska ha ikväll och imorgon. Det är ju halva nöjet att slå in paketen.

Sedan sista inlägget så har jag arbetar som guide, superroligt, smått läskigt såklart då det är nytt. Jag tog på mig att köra utflykten till Garbos min andra dag på jobbet.
Det gick efter omständigheterna bra. Förutom att bussen blev 35 minuter sen, mikrofonen på bussen inte fungerade och 2 finska gäster som hade registrerats som danskar så vart det en lyckad kväll. Fast det är väl ingen som inte har det bra på Garbos! Det är för er som inte vet det, en middagsshow - som Wallmans. Där artisterna också serverar och de har olika akter som de framträder. De har 60-tals tema, brittiskt tema, ballader, Elvis-tema och burlesque-tema.

Jag har kanske kramats för mycket med alla fantastiska gäster för igår vaknade jag upp förkyld och med halsont. Så denna lediga dag går till att kurera mig.

Juste! I veckan så har vi tagit teambilder på golfbanan i Meloneras och haft teamdag och kört gokart. Har blivit väl mottagen i mitt nya team.

Självklart bjuder jag på lite bilder också!

Jag vet att jag är fruktansvärt dålig på det här med att blogga. Det var liksom kul och spännande till en början och jag hade så mycket att dela med mig av.
Efter snart 9 månader på denna ö så har ju det här livet för mig blivit en vardag och det sker inte mycket nytt.

Men nu har det hänt lite grejer!

Inte nog med att världens finaste människor på denna jord kom på besök på Gran Canaria och att jag hade många fina bilder jag ville dela med mig från de dagarna - men sedan totaldog min telefon och därmed (eftersom jag är värdelös att ta mig tid att lägga över bilder till datorn) alla bilder från deras besök.
En bild har jag lyckats komma över så den delar jag med mig av, detta var en ledig dag som vi spenderade med en promenad i sanddynerna i maspalomas.

Annars så blev jag erbjuden att byta tjänst här i veckan. Jag fick en timmes betänketid, men erbjudandet var att gå över till serviceteamet i playa del ingles för resten av denna säsong. - jag tackade ja!

Det innebär att jag lämnar källaren på Casa Rosa och kommer ut och träffar gästerna. Jag kommer ha mer tid på flygplatsen som jag älskar, kommer hålla service på utvalda hotell, hålla utflykter och bara finnas tillgänglig för gästerna.

Igår var första dagen med min nya tjänst, det var sååå kul. Dagen gick så fort. Jag fick till och med en kram av en gäst för hon var så glad och tacksam för jag kon ut och hjälpte dem och ta en betalning. Kände mig så uppskattad!

Anledningen att jag blev erbjuden denna tjänsten är för att en kollega i Gambia valt att åka hem och Maria, en vän blev erbjuden att ta hennes plats.

I och med det så blev det ett rum ledigt hos Emma som jag umgås med mest här på ön och jag ska flytta in till henne imorgon.
Vi tänker väldigt lika kring städning, matlagning och andra dagliga rutiner som måste skötas.

Mette och Kim - mina nuvarande roomies tyckte det var tråkigt men de förstod mig och ska hjälpa mig att bära över mina grejer.

Detta är jag och Sofie som är på väg ut till en gäst för att hjälpa med biljetter för utflykt. Kul kul kul!