Igår gick vi ut en absolut sista gång för denna resa. Det var en helt ok kväll, hamnade på vippen igen och efter stängning hängde vi med två reko killar som bjöd oss på Donken-mat. Dumt o klaga då. Kom väl i säng här på hotellet runt 05 och kl 09 igen var det dags för frukostbuffé.

Kan ej ta till mig att vi sätter oss på planet hem om några ynka timmar. Helt sinnessjukt att denna resa är över! Har verkligen haft de bästa månaderna i livet och i helhet har denna resa vart tiptop. Finns massa grejer jag hade gjort annorlunda nu med facit i hand, men det är inte en enda grej jag riktigt ångrar som vi har gjort under resan, mer grejer man aldrig gjorde, men det ska jag allt se till att göra ändå på ett eller annat vis. Har träffat så mycket trevligt folk, sett så fina platser, ätit gott, shoppat som aldrig förr de senaste dagarna, har verkligen levt ett drömliv i fem månader!!!

Är så tacksam att få dela denna tiden med mina bästa vänner och jag kunde inte fått ett bättre resesällskap.. Kommer vara tomt att vakna upp själv nu efter över 150 dagar tillsammans med dom.

Mina favoritställen vi har besökt är Gili T, så liten och mysig ö utan fordon, sjukt fint vatten, mysiga utomhusbios, bra fest och härligt folk. Två negativa grejer där var väl att man inte riktigt kunde dricka sprit då det har förekommit att det är etanol som det bjuds på istället. Sen var det ju här vi var dåliga i magen. Riktigt dåliga... Inte ens en liten smygfis kunde man med o lägga då man inte ville riskerna någon rinnande brun sörja längst med benet. Dock var det de enda stället också under hela resan vi blev sjuka.

Phi Phi älskade jag. En ö precis i min smak. Ungefär som Gili T fast aningen större, fast lite mer turistshoppar och restauranger. Här var alla utekvällar i världsklass och det jag minns av de kvällarna (hehe) kommer jag minnas länge!!! Här var det dock ingen bra strand då det ständigt var lågvatten vilket var lite trögt

Australien i helhet fick jag en känsla över att jag ville flytta till någon gång, det kändes som ett ställe man skulle kunna trivas mer än bra på. Älskade det, den fina naturen och alla människor!

Filippinerna och Nya Zeeland, magiska ställen som var en ren fröjd för ögat. Hade gärna stannat där längre och utforskat länderna mer.

I matväg har chicken cashewnuts, vårrullar och fried rice i Thailand, sweet and sour chicken i Vietnam, lax med mos och citronsås som vi åt igår i Dubai, falafelrullar och hamburgare som har slunkit ner lite här och var under resans gång, vart bäst.

Bästa hotell vi har bott på är The royale chulan i Malaysia och Majestic tower hotel i Dubai. Lite lyx är aldrig fel

Och det mindre bra ställena vi besökt är Vietnam där allt gick emot oss, vädret, kinesiska nyåret, otrevliga människor och bestulna på pengar.

Mission Beach i Australien var inte heller någon riktig höjdare då det inte fanns ett skvatt att göra där om man inte var där för att göra skydive. Ett ställe vi lika gärna kunde hoppat över.

Franz Josef i Nya Zeeland kunde man också hoppat över då den där glaciären inte var så grann och att det inte fanns så mycket annat att göra där.

Jag är redo att lämna Dubai för Sverige nu. Hade vart svårare att åka ifrån något varmt och härligt land där man lever billigare än här.

Det ska bli skönt att få komma hem, att ha en garderob med kläder och inte en ryggsäck längre. Att kunna tvätta kläder så fort det behövs. Äta svensk hemlagad mat. Slippa vänta på notan. Dricka kranvatten. Tjäna pengar. Spola toapapper i toaletten. Sova i en skön säng. Ha ett kylskåp med mat i. Men framförallt, att få se er alla där hemma igen, det toppar inget!!!

Puss och kram från Rebecca som snart befinner sig i Sverige igen tillsammans sina vapendragare med en jäkla massa nya minnen som aldrig ska få glömmas. Tackkkk världen för att du är så jävla fantastisk!!!!!! Ses snart Sverige

OM 12 TIMMAR HAR VI ALLTSÅ LANDAT PÅ LANDVETTER? Hur sjukt, kan fortfarande inte förstå att vi ska hem riktigt. Krama mamma igen!!! Få träffa mina underbara syskon och syskonbarn och inte tala på svägerska och svågrar!

Igår körde vi en sista utgång och kom i säng 05.15 imorse, var som en zoombie när klockan ringde 09.00 imorse (sömn för att bota sin bakfylla är ALLT) och mådde vid den tiden som man förtjänade. MEN INTE att vi ska missa sista dagen med frukost-buffén som är för go här.

Åt oss mätta och åkte tillbaka upp till våra sängar så fort som möjligt efteråt, somna som små barn till 1. Beställde roomservice, duscha och packade de sista, somnade igen och vaknade nu 21.30 med 1.5h kvar tills vi ska åka till flygplatsen :)

SES HEMMA FOLKET ❤️

Idag är de alltså 4 dagar tills planet hem lyfter???? Kan ej faaaatta

Igår blev de solning fram till 3, för att sedan göra oss iordning och åka till Dubai Mall där vi åt middag framför vatten-showen vid Burj Khalifa.

Shoppingen har de blivit MYCKET av här i Dubai. Idag har vi haft en riktigt mysdag, började med lite gym på morgonen för att sedan ta de lugnt fram till 1, då åkte vi till Deira Shoppingcenter o slösade ytterligare lite mer pengar. Nu ska vi beställa roomservice, sen ta sig ett bad kanske. De är nog bra vi får komma hem till jobbet lite o börja tjäna pengar igen.

• Dubai

Landade i Dubai i förrgår efter en natt på flygplatshotellet i Manila. Satt på ett plan i 10 timmar som värmen va trasigt på så vi frös seriöst ihjäl hela vägen, så glada när vi väl va framme o kunde gå ut i värmen.

Igår shoppade vi hela dagen och avslutade med en utgång som va sååå kul på klubben Circle De Soir. Idag har vi inte gjort något mer än försökt bli människor igen efter gårdagen.

Har sovit på ett mindre bra hotell nu dessa nätter som egentligen var menade att spenderas i Filippinerna eftersom vi inte skulle landat i Dubai förrän imorgon egentligen. Men äntligen, imorgon checkar vi in på vår svit på de fina lyxiga hotellet vi bokat innan.

7 dagar kvar till Sverige.
Talas

• Dubai

Flyget till Boracay från Cebu blev inställt pga oväder, och detta ska tydligen hålla i sig några dagar så nu har vi ändrat om vår planering. Hållt på och masat hela dagen.

Vi hade ju tänkt stanna i Boracay 3 nätter, men eftersom vädret är som de är o ska vara några dagar kommer förmodligen de flesta flygen vara inställda tills ovädret lagt sig. Så vi fick pengarna tillbaka för de inställda flyget, plus att de bokade om vårat flyg från Boracay till Manila så att vi istället kunde åka direkt Cebu - Manila och skippar där med Boracay helt och hållet (Så tråkigt, men vad ska man göra?)

Vi stod upp 05 imorse och 17.30 var vi i Manila (Denna turen med flyget tar 45min i vanliga fall) Så ja, vår dag har bestått av att vänta, vänta och vänta.

När vi kom till Manila funderade vi på hur vi skulle göra, eftersom vårt flyg till Dubai härifrån inte skulle gått förrän onsdag 2e mars. Manila är väldigt kriminellt och sägs vara "staden gud glömde" så egentligen ville vi inte alls spendera någon tid här, så vi förklarade hur vår situation blivit till flygbolaget och undrade om de fanns någon chans att de kunde byta vårt flyg till Dubai till imorgon istället för om 4 dagar och hjälpsamma som de var ordnade dom det åt oss.

Så imorgon 16.00 går alltså flyget till Dubai och då blir vi där i 9 dagar (!) vilket känns bra nu. Vi är riktigt sugna på lite uteliv och kan inte vänta på att göra Dubais klubbar och shoppingcentrum.

Hörs i Dubai 🙌🏼

Igår tog vi oss en taxi på 6 timmar t&r till Kawasanfalls för att simma i detta fina vattenfall. Kan ha varit bland de finaste vi sett, kolla bara vattnet? Filippinerna är så himla vackert, helt klart bland de bästa vi besökt. Nu har vi checkat in på flygplatsen här i Cebu för att flyga till Boracay om 1 timme ✈️ Hoppas de blir lika bra som dessa dagar här varit.

/Emma

Idag är det den 21e mars och vi har 17 dagar kvar innan vi landar i sveariket.

Bangkok bestod av heldagar med shopping, och vi har köpt sååå mycket fint. Väskorna har aldrig vägt så mycket som nu men vi fick iallafall stillat vårt brutala behov under 2 dagar innan planet mot Filippinerna lyfte.

Har redan hunnit gå 5 dagar här och vi ÄLSKAR Filippinerna. För tillfället hänger vi i Bohol, en ö utanför Cebu. De har förmodligen de finaste stränderna vi sett, billigt, folket är så trevliga OCH vi har fått tillbaka vår solbränna (tack och lov).

Vi började få seriös panik av Vietnam-tripen där vi inte fick en endaste solstråle på oss under 2 veckor och hade redan veckan innan det haft regn och dåligt väder i Thailand så färgen var som bortblåst.

Nu är vi glada & nöjda med allt som livet erbjuder. Imorgon står Chocolate Hills på schemat, en tur på 6 timmar med egen chaffis.

Vi blir här i Bohol tills 25e sen åker vi tillbaka till Cebu igen med färja. Där blir vi 2 dagar för att bl.a. se de fina Kawasan-vattenfallet. Sen flyger vi mot Boracay (FÄÄÄÄZT) den 27e och blir där tills 2e mars, då vi tar tidigt flyg 06.40 till Manila och sedan samma dag 16.00 från Manila går nästa plan mot DUBAAAAI, som där med är vår sista destination på resan. HELT SJUKT

Hörs när vi hörs /Emma

I väntans tider på att få gå på planet till Bangkok kan jag lika gärna passa på att uppdatera lite här.

Igår gjorde vi inte ett skit, gick ifrån hotellrummet endast två gånger och det var till affären i tio minuter och när vi åt middag runt kl 19.

Vietnam har verkligen inte levt upp till mina förväntningar, kanske har vi haft otur då vi lyckades pricka in både dåligt väder (packade med helt fel kläder från min stora väska i Bangkok, vi alla har gått runt med samma kläder typ 90% av tiden här) och deras förbaskade nyår som gör att allt är stängt, men ändå är detta inget land jag vill besöka igen.

Trafiken här är helt sinnes, mopeder ööööverallt och för att inte tala om alla jävla tutor här!!!! Sedan tycker jag inte folket är speciellt trevliga och dåliga på engelska är dom också. Fint är det inte heller för den delen. Och att shoppa här finns inte på kartan, inga shoppingcenter eller butiker på gatorna, finns väl några undantag men det enda jag har sett i shoppingväg här är en som gick runt med en topshop-påse i Ho Chi Minh, men butiken den såg man aldrig skymten av..

Hade man vetat att våra dagar skulle sett ut som de har gjort här hade jag aldrig ens åkt hit. Men men, nu har man vart här och upplevt detta landet också så nu behöver man inte tänka på att åka hit igen :)

Tror ni jag ser framemot att åka till Bangkok och Filippinerna eller? Shoppinglistan är låååång och mitt sol&badbegär är stort

PS. att vi även har blivit av med massa pengar här, blivit förföljda av en äcklig gubbe, sett döda människor och vart på en båttur som mestadels bestog av att sitta och vänta gör inte att vi tycker om landet mer.

SÅ, nu har jag klagat klart. Hoppas resten av veckorna vi har kvar innehåller mycket sol nu, då blir jag nöjd

Alltid samma snygga klädsel för min del :)

Roliga bilder härifrån

MVH REBECCA ANDERSSON HADE GÖTTHAJJJJJJJJ

Har nu varit i Hanoi i 4 nätter och har 2 nätter till här innan flyget mot Bangkok går.

Fr. Torsdag- fredag bokade vi oss på Halong Bay som är känt här i Hanoi. De är en 2 dagars tur med övernattning på en båt. Där vi kollade på en fin grotta, åt middag med gänget, drack vin/öl, paddlade kajak, såg den fina naturen och hoppade från båten o badade.

Dedär lät rätt bra men vi var ganska besvikna över själva upplevelsen ändå, de levde inte riktigt upp till vad som stod i broschyren och vad vi tänkt oss de skulle vara. Men nu är det gjort och vi har fått sett de, de är väl det viktiga.

Idag har vi hunnit se de gamla fängelset där fransmännen höll sina fångar, fikat och gått runt i stan. Träffade en kille som reser ensam vid frukosten på hotellet imorse, möter förmodligen upp honom senare och går på någon teater som skulle va känd och måste ses när amn är här också.