Hej

Nu är vi hemma i Sverige och sitter på tåget hem till Eskilstuna, vi är hemma 20:00 ungefär. Imorgon blir nog bara att ta det lungt och sen ska man till skolan igen på måndag, jippi...

Trevlig helg.

// Kim, Viktor och Julia

Hej allihopa!
Idag har det varit sista dagen på praktiken och sista dagen i Birmingham. Det har även varit Comic Relief Day idag och för att tjäna ihop pengar till välgörenhet har min skola haft Crazy Clothes Day. Ifall klasserna samlade ihop tillräckligt med pengar fick de måla ansiktet på deras lärare och bäst utklädda fick pris. Jag skulle få mitt ansikte målat men jag slapp undan. 😅

Eftersom det var min sista dag idag så fick jag en plansch som barnen och lärarna hade gjort i de klasserna jag varit i under den här månaden. Jag fick även choklad från Cadbury som är gjord här i Birmingham.
Jag har trivts jättebra på St. Rose och är verkligen jätteglad över att jag fick chansen att åka på utlandspraktik. Jag kommer ha med mig många nya erfarenheter och fina minnen hem!

Imorgon går taxin 06.30 från universitet så att vi hinner i tid till flygplatsen, så det blir att gå upp tidigt imorgon. Det är lite sorgligt att vi åker hem efter att ha varit här i en månad nu, men det ska ändå bli väldigt skönt att få komma hem. Borta bra men hemma bäst som man brukar säga😁Mer uppdatering kommer förmodligen imorgon under resans gång.

// Julia

Här är planschen som barnen och lärarna hade gjort till mig.

Hej allihopa!
Nu är vi inne på den sista veckan och vi åker hem om tre dagar. Nu har vi två dagar kvar i skolan och vi ska se till att göra det bästa utav dessa dagar. Ni kanske hört att det varit terrorattentat i London, men här i Birmingham är det lugnt och vi mår bra. Det händer inte mycket här just nu så vi har inte mycket att skriva om, men vi ser framemot lördag och att få komma hem igen!

// Kim, Julia och Viktor

Hej! Nu är det min tur att skriva om hur min praktik ser ut. Jag är på Our Lady & St. Rose of Lima Catholic Nursery & Primary School, och för mig tar bussresan 10 minuter dit.

De första två veckorna här har jag varit i nursery och reception, och där är de mellan 3-5 år gamla. Jag började då 8.30 och gick till 15.30. Under lektionerna satt jag med barnen när de gjorde uppgifter och så kryssade jag sedan för på klasslistan när de gjort uppgiften. Sedan var det lunch, och efter går de ut på lunchrast och jag fick också rast. Efter rasten är det lektion igen och de slutar runt 15.00. Efter de gått hem får jag vänta till halv eftersom att de inte vill att man går samtidigt som barnen.

Efter två veckor flyttade jag upp till de äldre åldrarna på skolan, och nu börjar jag 8.55 och slutar 15.15. Barnen har lektioner som vanligt och då sitter jag med och hjälper barnen om det behövs. Efter ungefär en timme har de rast, och då går jag ut med barnen och dömer fotbollsmatcher på gården. Efter rasten är det lektioner igen och sedan är det lunch och barnen går ut efter. Sedan är det lektion igen och sen slutar de. Då går vi ut med alla barnen till gården så får de gå när de ser att deras föräldrar är där.

Såhär ser mitt schema ut just nu.

Hej hej allihopa!
I onsdags kväll kom våra lärare Sofie och Catarina på besök. Under torsdagen besökte de Kim och Viktors skola, och under fredagen besökte de Julias skola. Fredag kväll gick vi ut och åt på ett hamburgerställe inne i stan, och på lördagen tåg vi tåget till Aston för att kolla på fotboll. Det var Aston Villa mot Sheffield Wednesday, och det blev en vinst för Villa med 2-0. Sheffield fick en spelare utvisad och tränaren utskickad från arenan, så det var en händelserik match.

När matchen var slut åkte vi in till stan och mötte upp Sofie och Catarina för att äta middag igen. Denna gång blev det restaurangen "Giraffe" inne på tågstationen. Efter detta åkte vi hem och tog det lugnt resten av kvällen. På söndagen åkte Julia ner på stan och shoppade lite mer, och Kim och Viktor stannade kvar på skolan och tog det lugnt. Den här helgen har varit fartfylld och händelserik. Nu har den tredje veckan startat och vi närmar oss vår sista helg här i Birmingham, så vi kommer ta vara resten av tiden vi har kvar.

// Julia, Kim & Viktor

Hej! Nu är det min (Viktor) tur att blogga om hur jag har det på min praktikplats! Det börjar med att jag går upp 06:30 och och gör mig iordning, sedan tar jag bussen 07:30 med Kim mot praktiken. Jag hoppar av i Cotterridge, medan Kim fortsätter. Sedan går jag till min nästa busshållplats där jag tar bussen mot St. Edwards Catholic Primary School. På förmiddagen hjälper jag barnen med läsning, matematik och diverse uppgifter. Sedan är det lunch, vilket jag är tvungen att ta med mig själv, vilket består av en macka, ett äpple och en liten chipspåse. På eftermiddagen så brukar det oftast vara religious education, där jag mest sitter och lyssnar och lär mig lite på vägen. Vid slutet av skoldagen så går jag och Mrs. Bettam, min handledare, ut med barnen till skolgården där deras föräldrar väntar. Sedan väntar en lång bussresa för mig hem.

När jag anländer hem så byter jag om, lagar mat, går till gymmet, duschar och fixar min matlåda. Sen är det sovdags.

Jaha bödeln pekade på mig denna gång att skriva (Kim). Jag ska väl beskriva en vanlig dag för mig på praktiken här i burning ham.
Dagen börjar med att jag går upp 06:30 och gör mig iordning till att ta bussen 07:30, som tar ungefär 45 minuter. Sen så kommer jag dit och sitter och lyssnar fram till rasten vid 10:45 (ibland så får jag laminera, fixa nya läseböcker till barnen eller hjälpa till med matten och läsningen). Sen efter rasten är det samma sak fram till lunch vid 12, jag har en timmes rast fram till 13:15 och sen fortsätter det samma till 15:15 när jag slutar och åker hem.

Hej hej!

Idag har vi varit i stan och gått i butiker, Julia kollade på kläder medan Viktor och jag spanade på tjejer.. Vi storhandlade även hem mat för veckan så att kocken Viktor kan laga mat. Imorgon blir det en lugn dag, då vi ska städa och träna på gymmet som finns här på universitetet. Sedan blir det tillbaka till praktiken på måndag! Under veckan får ni läsa mer om hur dagarna på våra APL-platser ser ut! Då har ni något att se fram emot! 😉

Hoppas ni har en fortsatt trevlig helg!

Puss och kram,
// Kim

Hej hej alla som läser!
Vi är tre elever från barn - och fritidsprogrammet på Rinmangymnasiet i Eskilstuna. Vi går tredje året och vi gör vårt arbetsplatsförlagda lärande i Birmingham, England. Vi har nu spenderat en vecka här, och här kan ni läsa om våra resterande tre veckor i denna underbara stad.

Inget wi-fi har vi haft under veckan, men massor av bilder har vi tagit. Här kommer det antal.