Kokningsråd gäller för att importerade frysta bär kan bära på norovirus som ger upphov till symptom som kräkningar och diarré. Livsmedelsverket rekommenderar oss att koka bären i en minut för att säkerställa att viruset dött. Man bör inte koka längre tid än så då kokning bidrar till näringsförluster. Det kan därför vara klokt att lägga några extra kronor på svenska hallon där man inte sett spår av viruset, svenska hallon bidrar också till en mer hållbar miljö.

Planerar du att använda bären i en smoothie eller liknande kan du med fördel koka bären kvällen innan och använda dig av den kalla purén på morgonen, den går bra att förvara i kylen över natten.


Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

I fullkornsprodukter finns fytat som hämmar upptaget av vissa mineralämnen, dock är detta inte en anledning till att sluta med fullkornsprodukter då det har ett högt näringsinnehåll i övrigt. Fullkorn har ett högt fiberinnehåll och för att motverka minskat mineralupptag så är det bra att baka ett bröd med surdeg istället för jäst.

När man bakar med surdeg som innehåller mjölksyrabakterier sänker det brödets pH, med den sura miljön aktiveras ett enzym (fytas) som bryter ned fytat som möjliggör upptaget av mineraler. Det låga pH ger även brödet en lägre hållbarhet.

Surdeg hämmar magsäckstömningen, vilket ger ett lägre och jämnare blodsocker som gör att vi kan känna oss mätta under en längre tid.

Likes

Comments

Livsmedelsverket råder oss att äta minst 500 gram frukt och grönsaker per dag, vilket motsvarar ca 5 frukter per dag och vi bör äta dessa med variation. Ett normalstort äpple väger ca 125-150 gr. Frukt och grönsaker är rikt på kostfiber som motverkar blodsockerstegringar efter måltid och har positiva effekter på våra kolesterolnivåer. Kostfiber ger mättnadskänsla bidrar till god tarmfunktion. I äpplets skal finns även flavonoider som är kraftfulla antioxidanter som kopplas till lång livslängd och minskad risk för hjärt-och kärlsjukdomar.

Ett enkelt sätt att få i dig dessa rekommendationer är att göra något roligt med ditt intag istället för att äta frukten direkt som den är, äppelchipsen är ett bra substitut för de friterade potatischipsen på fredagsmyset men testa även att torka sötpotatis, grönkål eller rödbeta; det är bara fantasin som sätter stopp!

En annan fördel är att Äpplen även kan vara bra ur miljösynpunkt då vi har fina möjligheter att odla själva på trädgården eller få tag i lokalt skördade!

Likes

Comments

Syftet med vårt nystartade projekt är inspirera andra människor till att äta nyttig och näringsrik mat.

Vår blogg kommer vara kopplad till vårt instragramkonto (se: gronahyllan) där vi lägger upp inspirerande bilder med tillhörande recept. Vi kommer fokusera på nyttig, lättlagad och sockerfri matlagning samt bakning. Här på bloggen kommer vi fördjupa oss mer på vanliga livsmedel och hur de påverkar vår kropp och hälsa. Vi lägger ingen fokus på dieter utan vi ser det långsiktigt med nyttig och bra kost som håller i längden. Vi vill visa er hur man lagar god, enkel och nyttig mat för alla åldrar.

Lite om oss... Vi är två kostvetarstudenter som läser termin 2 vid Umeå Universitet. Vi har lärt oss mycket sedan vi startade, både hur maten tas om hand i vår kropp men också vad som är bra, samt mindre bra för vår hälsa. Detta är något som vi redan nu känner oss väldigt intresserade av och vill därför sprida den vidare.

I första hand kommer vi lägga fokus på vårt instagramkonto, denna blogg kommer vara som en kompletterande plattform för övrig information där vi går in på djupet om olika ämnen som förekommer i vår kost.

#gronahyllan


Likes

Comments